Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Φώτισε τις ταινίες του Μίλος Φόρμαν

Ο Τομ Χαλς στο «Αμαντέους»

Φώτισε τις ταινίες του Μίλος Φόρμαν

  • A-
  • A+

Ο βραβευμένος, ίσως όχι όσο το άξιζε, διευθυντής φωτογραφίας Μίροσλαβ Oντρισεκ πέθανε πριν από λίγες ημέρες (28 Μαρτίου), σε ηλικία 80 ετών, στην Πράγα.

Την είδηση έδωσε στα τσέχικα μέσα ενημέρωσης ο γιος του Ντέιβιντ, χωρίς να αναφέρει την αιτία θανάτου.

Παιδί της Πράγας και του Νέου Τσέχικου Κύματος, που προετοίμασε την Ανοιξη, ο Οντρισεκ «φώτισε» γύρω στις σαράντα ταινίες.

Ξεκίνησε το 1964 με δύο ντοκιμαντέρ του επίσης πολιτικού εμιγκρέ, σκηνοθέτη Μίλος Φόρμαν.

Η πορεία τους συνεχίστηκε με τους «Ερωτες μιας ξανθιάς» και την κωμωδία «Φωτιά… πυροσβέστες», συνεργάστηκαν στη «Φυγή» (1971) και μετά στο μιούζικαλ «Τρίχες» (1979), στο θρυλικό «Αμαντέους» (1984) και στο «Βαλμόν» (1989).

Για τις ταινίες «Αμαντέους» και «Ragtime» (1981) είχε προταθεί για Οσκαρ Φωτογραφίας, που ποτέ δεν κέρδισε, παρά μόνο BAFTA για την πρώτη.

Συνεργάστηκε και με άλλους γνωστούς σκηνοθέτες, όπως οι Μάικ Νίκολς, Τζορτζ Ρόι Χιλ, Λίντσεϊ Αντερσον και Πένι Μάρσαλ.

Με την τελευταία έκανε τα «Ξυπνήματα» (1990) με τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, αλλά και «Τα αγόρια της ζωής μου» (2001). «Παρατηρούσε με προσοχή», δήλωσε η Μάρσαλ μετά τον θάνατό του.

«Οι περισσότεροι διευθυντές φωτογραφίας λειτουργούν με βάση τις γραπτές οδηγίες του σκηνοθέτη. Ο Μίρεκ στεκόταν δίπλα στην κάμερα και αν κάτι δεν του άρεσε, το διόρθωνε από μόνος του. Κανείς δεν καταλάβαινε λέξη από όσα έλεγε, αλλά οι ηθοποιοί τον λάτρευαν».

Γεννήθηκε στην πρωτεύουσα της κομμουνιστικής Τσεχοσλοβακίας το 1934.

Καθώς ο πατέρας του ήταν μέλος της μπουρζουαζίας, του απαγόρεψαν να συνεχίσει το σχολείο και στα 15 του έγινε σιδεράς, δουλεύοντας σε κινηματογραφικά στούντιο.

Τη νύχτα σπούδαζε σινεμά. Στην τελευταία του συνέντευξη, το 2014, είχε πει: «Ζούσα μέσα από τα φιλμ και το λάτρευα».

ART - ΝΕΑ
Ξεχώρισαν ΜακΝτόρμαντ και Γκάρι Ολντμαν
Βαρόμετρο των Οσκαρ, τα βραβεία SAG του Σωματείου Ηθοποιών στις ΗΠΑ, απονεμήθηκαν την Κυριακή, με την παράξενη, δραματική ταινία «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι» του Μάρτιν ΜακΝτόνα να σαρώνει.
Ξεχώρισαν ΜακΝτόρμαντ και Γκάρι Ολντμαν
ART - ΝΕΑ
Οι υποψηφιότητες των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Ανακοινώθηκαν οι τελικές υποψηφιότητες των ετήσιων βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Πολλές οι υποψηφιότητες της ταινίας «Τετάρτη 04:45» του Αλέξη Αλεξίου (13), ενώ ακολουθούν το «Invisible» του...
Οι υποψηφιότητες των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
ART - ΝΕΑ
Bafta: Carol και Σπίλμπεργκ τα φαβορί, υποψήφιος και ο Λάνθιμος
Τις υποψηφιότητες για τα τα βρετανικά «Όσκαρ» ανακοίνωσε σήμερα η βρετανική ακαδημία κινηματογράφου. Από εννέα βραβεία διεκδικούν οι ταινίες «Carol» του Τοντ Χέινς και «Γέφυρα των Κατασκόπων» του Στίβεν...
Bafta: Carol και Σπίλμπεργκ τα φαβορί, υποψήφιος και ο Λάνθιμος
ART - ΝΕΑ
Ολη η Σύρος μια οθόνη
Προβολές σε δεκατρείς χώρους (ακόμα και σε μοναστήρια), ταινίες καλλιτεχνικές από όλο τον κόσμο, επιφανής προσκεκλημένος ο Πίτερ Γκριναγουέι. Οι δύο νεαροί ιδρυτές του, ο Τζέικομπ Μο και η Κασσάνδρα Σελεστίν,...
Ολη η Σύρος μια οθόνη
ART - ΝΕΑ
Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν
Η αρχή και το τέλος του 68ου Φεστιβάλ Κανών συγκέντρωσαν τις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης: με μια άχρωμη καμπή στη μέση, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τιερί Φρεμό φρόντισε να προσφέρει ένα πυροτέχνημα για...
Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν
ART - ΝΕΑ
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα
Οι πολύ προσωπικές ταινίες του Γουές Αντερσον και του Αλεχάντρο Ινιάριτου, με 9 υποψηφιότητες η καθεμιά, ακολουθούνται σε απόσταση αναπνοής από μια εντελώς διαφορετική ταινία: το «Παιχνίδι της Μίμησης» του...
«Grand Budapest Hotel» και «Birdman» πήραν φόρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας