Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ώρα του ΚΑΣ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΦΑΝΗ ΤΡΥΨΑΝΗ

Η ώρα του ΚΑΣ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου

  • A-
  • A+

Συνεδριάζει σήμερα το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, που προωθεί η κυβέρνηση κόντρα στις αντιδράσεις αρχαιολόγων και πολιτών.

Το ΚΑΣ καλείται συγκεκριμένα να γνωμοδοτήσει με βάση τη νέα μελέτη της Αττικό Μετρό, που δόθηκε στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ μόλις την περασμένη Παρασκευή.

Στο μεταξύ, σε κινητοποιήσεις προχωρούν σήμερα οι αρχαιολόγοι, διατρανώνοντας την αντίθεσή τους. Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων έχει προκηρύξει στάση εργασίας από τις 12:00 έως τη λήξη του ωραρίου. Στο πλαίσιο αυτής θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στις 12:00 στο Επιγραφικό Μουσείο (Τοσίτσα), ενώ στη 1 το μεσημέρι καλεί σε συγκέντρωση στο ΥΠΠΟΑ καθώς και στις κατά τόπους συγκεντρώσεις των τοπικών Παραρτημάτων στη Θεσσαλονίκη και σε όλη την επικράτεια.

Επίσης «απευθύνει έκκληση στα μέλη του ΚΑΣ να μη συναινέσουν στην καταστροφή του σημαντικού αυτού μνημείου».

Την αντίθεση του στην απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον υπό κατασκευή σταθμό του μετρό εξέφρασε χθες πλήθος κόσμου που συμμετείχε στην κινητοποίηση που διοργάνωσε η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

«Η καταστροφή της μοναδικής ιστορικής οδικής αρτηρίας των ρωμαϊκών και βυζαντινών χρόνων του Decumanus Maximus συνιστά εγκληματική πράξη για τη Θεσσαλονίκη και για την πολιτιστική κληρονομιά ολόκληρης της χώρας. Ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού έχουν ακέραιη την πολιτική ευθύνη, ενώ τα μέλη του ΚΑΣ θα πρέπει να λογοδοτήσουν για την ψήφο τους σε ολόκληρη την αρχαιολογική επιστημονική κοινότητα, ελληνική και διεθνή», δήλωσε η τέως υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, κατηγορώντας την κυβέρνηση για «κραυγαλέα υποβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας».

«Υποβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας»

Δήλωση της Μ. Ζορμπά

Η καταστροφή της μοναδικής ιστορικής οδικής αρτηρίας των ρωμαϊκών και βυζαντινών χρόνων του Decumanus Maximus συνιστά εγκληματική πράξη για τη Θεσσαλονίκη και για την πολιτιστική κληρονομιά ολόκληρης της χώρας. Ο πρωθυπουργός και η υπουργός Πολιτισμού έχουν ακέραιη την πολιτική ευθύνη, ενώ τα μέλη του ΚΑΣ θα πρέπει να λογοδοτήσουν για την ψήφο τους  σε ολόκληρη την αρχαιολογική επιστημονική κοινότητα, ελληνική και διεθνή. 

Από τις άστοχες διεκδικήσεις του πρωθυπουργού για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τις κοσμικές  μεγαλοστομίες της κυβέρνησης για τις επετείους της ελληνικής Επανάστασης και των αρχαίων μαχών, η κυβέρνηση καταλήγει τώρα σε μια κραυγαλέα  υποβάθμιση της διεθνούς εικόνας της χώρας.  

Ποια θα έπρεπε να είναι η πρωτίστως επιστημονική και ιστορική και, κατά συνέπεια, πολιτική διαχείριση αυτού του μοναδικού θησαυρού που επιφύλασσε η ιστορία στη Θεσσαλονίκη το δηλώνει η σαφέστατη θέση του Τμήματος  Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Συλλόγων Ελλήνων Αρχαιολόγων, της Κίνησης Πολιτών Θεσσαλονίκης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, της Europa Nostra, κ.ά.

«Η γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου προεξοφλήθηκε από τον πρωθυπουργό σε ζωντανή μετάδοση στη ΔΕΘ. Παραπέμποντας σε τριτοκοσμικό σουλτανάτο. Σίγουρα πάντως όχι σε κράτος που θέλει να λέγεται σύγχρονο, ευνομούμενο, ευρωπαϊκό», τονίζει μεταξύ άλλων σε δήλωσή του ο τέως υφυπουργός Πολιτισμού, Κώστας Στρατής.

Σε όλο τον πλανήτη η νέα συζήτηση είναι για το πώς η ανάπτυξη θα υπερβαίνει το βραχυχρόνιο κέρδος. Για το πώς θα είναι...

Gepostet von Κώστας Στρατής - Kostas Stratis am Dienstag, 17. Dezember 2019

«Η επανεισαγωγή του θέματος στο ΚΑΣ είναι ακατανόητη, καθώς κατά τα έτη 2015-2019 προτάχθηκε η κατά χώραν διατήρηση του μοναδικού μνημειακού συνόλου για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στη σπουδαιότητα και μοναδικότητά του ανεξαρτήτως κατασκευής του επίμαχου σταθμού (Υπ. Απόφαση 2015)», αναφέρει μεταξύ άλλων σε δήλωσή της η Μαρία Βλαζάκη, πρώην γενική γραμματέας του ΥΠΟΑ. Και συνεχίζει: « Ακολούθως δε ανευρέθη και η ενδεδειγμένη τεχνική λύση διατήρησης των αρχαιοτήτων κατά χώραν, επανασχεδιαζομένου συνολικά του σταθμού από κοινού με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπ. Απόφαση 2017). Αυτό που κυρίως επετεύχθη ήταν η συμμετοχή του Υπουργείου στον σχεδιασμό του σταθμού με όρους ανάπλασης της πόλης της Θεσσαλονίκης, μια ευτυχής στιγμή σύγκλισης σχεδιασμού τεχνικών έργων σε επίπεδο πολεοδομίας και προστασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς». 

Η δήλωση της Μ. Βλαζάκη

Χωρίς αιτία, χωρίς πιστευτή δικαιολογία, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού καλεί το ΚΑΣ να επικυρώσει προειλημμένες προφανώς πολιτικές αποφάσεις, ήδη δημόσια ανακοινωθείσες από 7.9.2019 διά στόματος πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης. Απολύτως συνεπείς στις συμφωνίες μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και Αττικό Μετρό, επανεισάγεται στο ΚΑΣ εσπευσμένα, στην εκπνοή του έτους και στα προεόρτια, μελέτη κατακερματισμού και απόσπασης του μοναδικού για τις μαρτυρίες της κοσμικής συμβασιλεύουσας των βυζαντινών χρόνων αρχαιολογικού χώρου. Γιατί δεν είναι διόλου τυχαίο το ότι από όλες τις αρχαιότητες που ήρθαν στο φως για την κατασκευή του μετρό και οι οποίες αποδομήθηκαν ή σε ελάχιστες περιπτώσεις αποσπάστηκαν, το μνημειακό σύνολο του σταθμού Βενιζέλου ξεσήκωσε τέτοια θύελλα αντιδράσεων.

Η επανεισαγωγή του θέματος στο ΚΑΣ είναι ακατανόητη, καθώς κατά τα έτη 2015-2019 προτάχθηκε η κατά χώραν διατήρηση του μοναδικού μνημειακού συνόλου για λόγους υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος που συνίσταται στη σπουδαιότητα και μοναδικότητά του ανεξαρτήτως κατασκευής του επίμαχου σταθμού (Υπ. Απόφαση 2015). Ακολούθως δε ανευρέθη και η ενδεδειγμένη τεχνική λύση διατήρησης των αρχαιοτήτων κατά χώραν, επανασχεδιαζομένου συνολικά του σταθμού από κοινού με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπ. Απόφαση 2017). Αυτό που κυρίως επετεύχθη ήταν η συμμετοχή του Υπουργείου στον σχεδιασμό του σταθμού με όρους ανάπλασης της πόλης της Θεσσαλονίκης, μια ευτυχής στιγμή σύγκλισης σχεδιασμού τεχνικών έργων σε επίπεδο πολεοδομίας και προστασίας της πολιτισμικής κληρονομιάς. 

Οι παραπάνω ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας κατάφεραν να επανεισάγουν στην ελληνική κοινωνία την οξύτατη διαμάχη που έλαβε χώρα κατά τα έτη 2013-2014 και τον συνακόλουθο διχασμό που πυροδοτήθηκε από το ψευτοδίλημμα «ή μετρό ή αρχαία», πασχίζοντας να ακυρώσουν την καλλιέργεια πνεύματος αρμονικής συνύπαρξης σύγχρονων τεχνικών έργων και καταλοίπων του ιστορικού παρελθόντος, που προωθήθηκε επιτυχώς το προηγούμενο διάστημα με όρους ειλικρινούς διαλόγου, δημοκρατικότητας και εξωστρέφειας.

Αντί αυτών, παρατηρούνται συνεχείς προσπάθειες προς την κατεύθυνση του περιορισμού της εξωστρέφειας αλλά και των αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως στην περίπτωση του Ελληνικού, όπου με την παραπλανητική επίκληση της απόφασης του ΣτΕ, συρρικνώθηκε η αρμοδιότητα ελέγχου στην αδειοδοτική διαδικασία σε ακτίνα 20 μόλις μέτρων γύρω από τους αρχαιολογικούς χώρους, προς όφελος της επενδύτριας εταιρείας. Ακολουθώντας την ίδια συνταγή, με νέα παραπλανητική επίκληση της απόφασης του ΣτΕ του 2016, με απελπισμένη και προκλητική παρερμηνεία των εξελίξεων των ανασκαφών στον σταθμό Αγίας Σοφίας, και με διάφορες κινδυνολογίες, γίνεται ξανά προσπάθεια κατακερματισμού και μετακίνησης του μοναδικού μνημειακού συνόλου.

Εν προκειμένω, οι υπηρεσίες του Υπουργείου καλούνται για ένα τόσο σοβαρό θέμα να εισηγηθούν:  α) προχείρως και εντός ολίγων ωρών, β) υπό το βάρος προειλημμένων αποφάσεων σε εξωθεσμικό επίπεδο από κατεξοχήν αναρμόδιους, γ) κατά παράβαση του αρχαιολογικού νόμου, των διεθνών συμβάσεων και των διεθνώς παραδεδεγμένων αρχών για την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα των μνημείων, δ) ανατρέποντας την ήδη εφαρμοζόμενη τεχνικά λύση διατήρησης in situ των αρχαιοτήτων και παράλληλα κατασκευής και λειτουργίας του σταθμού, ε) ακυρώνοντας τους εαυτούς τους όσοι συμμετείχαν στις ομάδες εργασίας ανασχεδιασμού του σταθμού και ανηύραν οι ίδιοι την κατάλληλη τεχνική συνδυαστική λύση. Ούτε στην ιστορικής σημασίας Αρχαιολογική Υπηρεσία της χώρας ούτε στο αρχαιότερο Συμβούλιό της αρμόζει τέτοια ευθεία απόπειρα διακινδύνευσης του κύρους και της επιστημονικής τους αξιοπρέπειας. 

Πολλώ δε μάλλον καθώς εδώ δεν τίθεται μόνο ζήτημα ήθους και αξιοπρέπειας αλλά και στοιχειώδους νομιμότητας για την εξέταση της μελέτης απόσπασης καθαυτήν: «Η μετακίνηση μνημείου λόγω τεχνικού έργου εξετάζεται μόνο όταν μετά από σχετικό επιστημονικό έλεγχο αποκλείεται κάθε δυνατότητα διατήρησής του στο περιβάλλον του» ορίζει ρητά ο αρχαιολογικός νόμος. Επομένως, εφόσον υπάρχει δυνατότητα διατήρησης υλοποιούμενης ήδη και τεχνικά εφικτής, η ίδια η εξέταση του θέματος είναι αυτή που καταρχήν πάσχει νομικά, όχι μόνο η ενδεχόμενη απόφαση απόσπασης. 

Ψυχραιμία λοιπόν. Η Κυβέρνηση πρέπει να σεβαστεί τις θέσεις και τις εκκλήσεις της ελληνικής και διεθνούς επιστημονικής κοινότητας. Η κοινή λογική και ο νομικός και πολιτικός πολιτισμός υποδεικνύουν την άμεση ανάγκη απόσυρσης του θέματος από την ημερήσια διάταξη του ΚΑΣ και τη συνέχιση της εφαρμοζόμενης ήδη επιλογής, με τις βελτιώσεις που μπορεί να επιδέχεται, η οποία σέβεται τις συνταγματικές αρχές, τα μνημεία, τα όργανα, την τοπική κοινωνία αλλά και την οικουμένη και τις επόμενες γενιές. 

 

ART - ΝΕΑ
Λύση με απόσπαση και επανατοποθέτηση
Πρώτος απ’ όλους ο Γιάννης Τσακοπιάκος (!) λίαν προσφάτως ενημέρωσε, πριν καν από την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού μέσω της ημερήσιας διάταξης, ότι αύριο σε έκτακτη συνεδρία θα συζητηθεί στο...
Λύση με απόσπαση και επανατοποθέτηση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα όπλα των Θεσσαλονικέων για τις αρχαιότητες στο Μετρό
Οι αντιδρώντες στις μεθοδεύσεις της «Αττικό Μετρό» κρύβουν άσο στο μανίκι τους, τον οποίο θα εμφανίσουν στο ΚΑΣ και φυσικά στο ΣτΕ όπου θα προσφύγουν εφόσον η μελέτη περάσει από το Συμβούλιο.
Τα όπλα των Θεσσαλονικέων για τις αρχαιότητες στο Μετρό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Πλήθος κόσμου ζήτησε την παραμονή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό
Σε μία μεγάλη κινητοποίηση στην Θεσσαλονίκη πολίτες της πόλης εξέφρασαν την αντίθεσή τους στα σχέδια της κυβέρνησης να απομακρυνθούν οι αρχαιότητες από τον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό.
Πλήθος κόσμου ζήτησε την παραμονή των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου στο μετρό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
Η «Αττικό Μετρό» ανέθεσε σε τεχνικό γραφείο έρευνα για την καθίζηση που θα υφίσταντο τα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου αν παρέμεναν στη θέση τους, παράλληλα με την κατασκευή του Μετρό.
Μια του ψεύτη, δυο του ψεύτη...
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Να παραμείνουν τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
Διακόσιοι πανεπιστημιακοί καθηγητές και μεταπτυχιακοί φοιτητές θεωρούν απαράδεκτη την απόσπαση των αρχαιοτήτων από τον σταθμό του μετρό, σύμφωνα με ψήφισμά τους σε επιστημονικό συνέδριο.
Να παραμείνουν τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κινητοποίηση των αρχαιολόγων για τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη
Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων προκήρυξε στάση εργασίας για την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου από τις 12:00 έως τη λήξη του ωραρίου, για την «εσπευσμένη» συνεδρίαση του ΚΑΣ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου.
Κινητοποίηση των αρχαιολόγων για τον σταθμό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας