Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα εκμαγεία των Γλυπτών και οι καταστροφές του Ελγιν
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα εκμαγεία των Γλυπτών και οι καταστροφές του Ελγιν

  • A-
  • A+

Η καταστροφική μανία των συνεργείων του Ελγιν, που έδρασαν ανενόχλητα στην Ακρόπολη από το 1801 έως το 1804 αποσπώντας και διαμελίζοντας σχεδόν το μισό από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα, προκάλεσε σημαντικές ζημιές στα γλυπτά και στο μνημείο. Τότε ο Ελγιν είχε προσλάβει ειδικούς τεχνίτες προκειμένου να δημιουργήσουν εκμαγεία από γύψο των αριστουργημάτων που στη συνέχεια τα μετέφερε και τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά και όσων άφησε στο μνημείο της Αθήνας.

Τα Γλυπτά, εκτός από την περιπέτεια της υφαρπαγής και της μεταφοράς τους, στο πέρασμα των δεκαετιών υπέστησαν πολλές φθορές, όπως αποκαλύπτει η έρευνα της δρος Εμα Πέιν, ειδικής στη συντήρηση κλασικών αρχαιοτήτων του King’s College στο Λονδίνο.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Guardian, υποστηρίζει ότι έχουν χαθεί πολλές και σημαντικές λεπτομέρειες από τα γλυπτά που βρίσκονται στο Λονδίνο αλλά και στην Αθήνα.

Η έρευνα στηρίχτηκε στην ανάλυση των εκμαγείων και πραγματοποιήθηκε με τρισδιάστατες σαρώσεις που είναι αποκαλυπτικές για τις φθορές που υπέστησαν στο πέρασμα των δεκαετιών. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα Γλυπτά ήταν σε καλύτερη κατάσταση το 1802 από ό,τι σήμερα.

«Τα καλούπια του Ελγιν μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμα αρχεία για την κατάσταση των γλυπτών στις αρχές του 19ου αιώνα, πριν τα προβλήματα ρύπανσης της σύγχρονης εποχής», λέει η Πέιν και όπως γράφει το δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας, «συγκρίνοντας τις 3D σαρώσεις με τη δυτική ζωφόρο, που αφαιρέθηκε το 1993 από τον Παρθενώνα και βρίσκεται πλέον στο Μουσείο Ακρόπολης, αποκαλύπτονται χαμένα πρόσωπα και σημάδια από καλέμια.

Τα ίχνη αυτά είναι πιθανότατα έργο βανδάλων της βικτοριανής εποχής». Η έρευνα της Πέιν αποκάλυψε ότι τα αντίγραφα είναι πλέον πιο ακριβή από τα πρωτότυπα, καθώς σε πολλές περιπτώσεις διασώζουν περισσότερες λεπτομέρειες.

Η Πέιν ανέλυσε επίσης και μια δεύτερη σειρά εκμαγείων, που είχε επιμεληθεί το Βρετανικό Μουσείο στα 1872, σύμφωνα με την οποία τα Γλυπτά υπέστησαν μεγαλύτερη φθορά στα πρώτα 70 χρόνια τους στο Βρετανικό Μουσείο απ’ ό,τι τον επόμενο ενάμιση αιώνα. «Ενας αιώνας ρύπανσης έκανε λιγότερη ζημιά από τους βικτοριανούς βανδάλους», σημειώνει η Guardian για την έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Antiquity.

ART - ΝΕΑ
Πυροτέχνημα το αίτημα για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Η οριστική Επιστροφή των Γλυπτών είναι αίτημα δεκαετιών και εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο που ωστόσο βρίσκει «τοίχο» στη Βρετανική πλευρά. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Βρετανοί δεν προσήλθαν καν στο τραπέζι...
Πυροτέχνημα το αίτημα για επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
ART - ΝΕΑ
Θα επιστραφούν τα κλεμμένα πολιτιστικά αγαθά;
«Brexit: Το Ηνωμένο Βασίλειο θα μπορούσε να επιστρέψει “κλεμμένα” αντικείμενα στην Ε.Ε.» είναι ο τίτλος δημοσιεύματος της Fanny Guyomard του AFP, που φιλοξενείται στην ιστοσελίδα bfmtv.com.
Θα επιστραφούν τα κλεμμένα πολιτιστικά αγαθά;
ART - ΝΕΑ
Αναθερμάνθηκε η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα εν μέσω Brexit
Σύμφωνα με το επικαιροποιημένο σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής της ΕΕ, το οποίο διέρρευσε σήμερα σε μέσα ενημέρωσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενδέχεται να συμπεριλάβει το ζήτημα της κλοπής πολιτιστικών αγαθών, ιδίως...
Αναθερμάνθηκε η συζήτηση για τα Γλυπτά του Παρθενώνα εν μέσω Brexit
ART - ΝΕΑ
Σημαντική υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στον Ολούντα και το λιμάνι της Ιεράπετρας
Η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων συνεχίζει την υποβρύχια έρευνά της στον αρχαίο Ολούντα ενώ διενήργησε και αναγνωριστική έρευνα στο λιμάνι της Ιεράπετρας, προκειμένου να διαπιστωθεί η ορθότητα αναφορών για τρεις...
Σημαντική υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα στον Ολούντα και το λιμάνι της Ιεράπετρας
ART - ΝΕΑ
Συνεχής αγώνας για την επανένωση των Γλυπτών
«Tο ελληνικό κράτος δεν δύναται και δεν πρόκειται ποτέ να αναγνωρίσει στο Βρετανικό Μουσείο οποιοδήποτε δικαίωμα ιδιοκτησίας, κατοχής, νομής και εκμετάλλευσης επί των Γλυπτών του Παρθενώνα» είπε, μεταξύ άλλων,...
Συνεχής αγώνας για την επανένωση των Γλυπτών
ART - ΝΕΑ
Επικεφαλής ο ΠτΔ στη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα
Ο Προκόπης Παυλόπουλος εξήρε την πρωτοβουλία του δικηγορικού σώματος να συγκροτήσει Πανελλήνια Επιτροπή Διεκδίκησης των γλυπτών και έθεσε το εγχείρημα υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Επικεφαλής ο ΠτΔ στη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας