Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο εκδότης που έκανε μόδα τα κυκλαδικά ειδώλια

Ο Κριστιάν Ζερβός με τον Πάμπλο Πικάσο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο εκδότης που έκανε μόδα τα κυκλαδικά ειδώλια

  • A-
  • A+

Είναι ο άνθρωπος που έκανε μόδα τα λιτά, λευκά κυκλαδικά ειδώλια μέσω του μοντέρνου κινήματος. Διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην πολιτιστική ζωή στο Παρίσι του Μεσοπολέμου με το πρωτοποριακό περιοδικό του «Cahiers d' Art».

Στενός φίλος του Πάμπλο Πικάσο, κυκλοφόρησε τον εμβληματικό κατάλογο του ζωγραφικού έργου του (γνωστό σήμερα ως «le Zervos»), ενώ συναναστράφηκε την αβάν γκαρντ της εποχής, από τον Αντρέ Μπρετόν και τον Πολ Ελιάρ μέχρι τον Μαν Ρέι, τον Μαρσέλ Ντισάν και τον Μαξ Ερνστ.

Εναν «λησμονημένο» της Ιστορίας της Τέχνης, τον ελληνικής καταγωγής εκδότη και κριτικό Κριστιάν Ζερβός, μας συστήνει το Μουσείο Μπενάκη, επιδιώκοντας να διορθώσει μια «αδικία».

Η έκθεση με τίτλο «Christian Zervos & Cahiers D' Art. H αρχαϊκή στροφή», που εγκαινιάστηκε στο μουσείο της οδού Πειραιώς, σε συνεργασία με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών και το Μουσείο Zervos στο Βασελέ της Γαλλίας, έχει σκοπό να φωτίσει το εύρος και τη σημασία του έργου του.

Ο Χρίστος ή Christian Zervos (Αργοστόλι 1889-Παρίσι 1970) αναδείχτηκε στο Παρίσι την εποχή του Μεσοπολέμου με το περιοδικό «Cahiers d' Art», το οποίο ίδρυσε το 1926 και εξέδιδε έως το 1960, ένα από τα μακροβιότερα μοντερνιστικά περιοδικά, αφού αριθμεί 97 τεύχη.

Εκτός από συλλεκτικές εκδόσεις για σπουδαίους ζωγράφους, γλύπτες αλλά και αρχιτέκτονες όπως ο Λε Κορμπιζιέ, συνέβαλε με τις ογκώδεις εκδόσεις του στη διάδοση της αρχαιοελληνικής τέχνης -ειδικότερα της προϊστορικής-, καθώς και στον επαναπροσδιορισμό των αρχαίων πολιτισμών, μέσα στο πλαίσιο του μοντερνισμού.

Ο Ζερβός εκκινούσε πάντοτε συσχετίζοντας τις διαχρονικές, οικουμενικές μορφολογικές τάσεις με τις λεγόμενες «πρωτόγονες» ή «αρχαϊκές» τέχνες και τα «αρχέγονα» ένστικτα της ανθρωπότητας. Πρότεινε έτσι μια νέα οπτική πάνω στα αρχαιολογικά ευρήματα, η οποία τα ενεργοποιούσε στο παρόν, εγγράφοντας τη μοντέρνα τέχνη μέσα σε μια ιστορική προοπτική.

Με τον τρόπο του ενέπνευσε την αρχαϊκή στροφή της μοντέρνας τέχνης προς την «πρωτόγονη τέχνη του Αιγαίου» και σε έργα που μέχρι τότε δεν τους έδιναν ιδιαίτερη σημασία, όπως τα κυκλαδικά ειδώλια.

Για την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη άδειασε κυριολεκτικά από τις συλλογές του το Μουσείο Zervos στη μικρή πόλη του Βασελέ. Για να έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην Αθήνα 60 σπάνια και μοναδικά έργα μοντέρνας τέχνης από την προσωπική συλλογή του Ζερβός, που έχουν την υπογραφή των Ματίς, Μιρό, Πικάσο, Καλντέρ, Καντίνσκι, Γκίκα, Σκλάβου, Τζακομέτι, Ελιόν, Λεζέ κ.ά.

Αυτή η ενότητα πολύ ωραία και σωστά πλαισιώνεται στην αίθουσα του Μουσείου Μπενάκη από χρονολόγιο, από αντίτυπα των «Cahiers d' Αrt», από φωτογραφικά ντοκουμέντα των αρχαιολογικών του ερευνών και των ταξιδιών του στη Μεσόγειο, καθώς και από τα ογκώδη άλμπουμ του για τις Κυκλάδες, την Κρήτη, τη Σαρδηνία.

Από το ταξίδι επιστροφής στην Ελλάδα εκδίδει το βιβλίο «L' art en Grece» το 1934, ένα είδος μανιφέστου υπέρ της αρχαϊκής στροφής για τη μοντέρνα τέχνη. Τότε κυκλοφορεί επίσης τον πρώτο τόμο από τον εκτενή κατάλογο του έργου του Πικάσο.

Η σχέση αυτή εξασφαλίζει στον Ζερβός αναγνώριση και επιτυχία, διευρύνοντας τον κύκλο των καλλιτεχνών που συναναστρεφόταν και συνεργαζόταν μαζί τους. Ο ίδιος ανέδειξε και Ελληνες πρωτοποριακούς δημιουργούς, όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Μιχάλης Τόμπρος, ο Γεράσιμος Σκλάβος.


📍 Info: H έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο 325 σελίδων που εκδόθηκε με χορηγία του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Eπιμέλεια έκθεσης: Christian Derouet, ιδρυτικός επιμελητής του Μουσείο Zervos, Alexandre Farnoux, καθηγητής Αρχαιολογίας και Ελληνικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης, Πολύνα Κοσμαδάκη, επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης στο Μουσείο Μπενάκη. Διάρκεια μέχρι 1η Μαρτίου, Πειραιώς 138, τηλ. 210 3453111.

ART - ΝΕΑ
Η Μόρια σαν εκθεσιακή εμπειρία
Το Αυτοκρατορικό Πολεμικό Μουσείο στο Λονδίνο παρουσιάζει έκθεση με θέμα προσφυγικές εμπειρίες ανθρώπων τα τελευταία 100 χρόνια με τη Μόρια να κατέχει περίοπτη θέση.
Η Μόρια σαν εκθεσιακή εμπειρία
ART - ΝΕΑ
Κλυδωνίζεται η αγορά τέχνης
H διαδικτυακή αγορά τέχνης από το 2017 κερδίζει συνεχώς έδαφος, τώρα όμως η πανδημία του κορονοϊού, που κλείνει τα μεγάλα μουσεία, τις γκαλερί και τους οίκους δημοπρασιών σε όλο τον κόσμο, κορυφώνει τις οn...
Κλυδωνίζεται η αγορά τέχνης
ART - ΝΕΑ
Σε πλήρη λειτουργία με ελλείψεις...
Ανοίγει τη Δευτέρα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ● Για πρώτη φορά προσιτή στο κοινό η μόνιμη συλλογή του με σπουδαία έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Ωστόσο το Σωματείο Εργαζομένων επισημαίνει...
Σε πλήρη λειτουργία με ελλείψεις...
ART - ΝΕΑ
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
Τέσσερις καλλιτέχνες, ο Θεόδωρος Θεοδωρίδης, η Βασιλική Κυριάκη, η Έλενα Προβατά και ο Ανδρόνικος Σαγιάννος συμπράττουν για την πραγμάτωση μιας ομαδικής έκθεσης στο Παλαιό Δημοτικό Σχολείο Χώρας Πάτμου.
Ομαδική έκθεση στην Πάτμο… πέρα από το ορατό
ART - ΝΕΑ
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
Καλλιτέχνες από διαφορετικές γενιές και εθνικότητες που ζουν στην πρωτεύουσα αποτυπώνουν με διαφορετικά μέσα την ασίγαστη ενέργεια και τις μεταμορφώσεις της.
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
«1821 πριν και μετά»
ART - ΝΕΑ
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί
Την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 θα την τιμήσουμε δεόντως με τη μεγάλη έκθεση «1821 πριν και μετά» που ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη.
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας