Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με τη «μέθοδο» του Διαγόρα Χρονόπουλου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Με τη «μέθοδο» του Διαγόρα Χρονόπουλου

  • A-
  • A+
Μια μεγάλη επιτυχία του Θεάτρου Τέχνης και του σκηνοθέτη που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, το έργο του Καταλανού Τζόρντι Γκαλθεράν «Η μέθοδος Γκρόνχολμ», αναβιώνουν στο θέατρο «Ανεσις» οι ηθοποιοί εκείνης της πρώτης παράστασης. Ο Γιάννης Μόσχος ανέλαβε τη σκηνοθετική επιμέλεια.

Ολοι έχουμε πάρει πλέον μια γεύση από τις απάνθρωπες εργασιακές σχέσεις που επικρατούν στον σκληρά ανταγωνιστικό κόσμο της παγκοσμιοποίησης. Κι όποιος δεν ξέρει πώς επιλέγεται το προσωπικό, τα ανώτατα στελέχη στις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, «Η μέθοδος Γκρόνχολμ» του Καταλανού θεατρικού συγγραφέα, σεναριογράφου και μεταφραστή, Τζόρντι Γκαλθεράν, μας το περιγράφει με τρόπο που αγγίζει τα όρια του θρίλερ.

Το έργο παίζεται στο θέατρο «Ανεσις» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου δώδεκα χρόνια μετά το πρώτο του ανέβασμα στο Θέατρο Τέχνης (2008) από τον Διαγόρα Χρονόπουλο, παράσταση που είχε γνωρίσει τότε μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία (παίχτηκε για έξι σεζόν). Οι συντελεστές αυτού του πρώτου ανεβάσματος αναβιώνουν την παράσταση αφιερώνοντάς την στη μνήμη του Διαγόρα Χρονόπουλου, διατηρώντας -όσο είναι δυνατόν- εκείνο το πνεύμα της.

«Η μέθοδος Γκρόνχολμ» έχει αποσπάσει περισσότερα από είκοσι βραβεία, έχει παιχτεί σε πάνω από εξήντα χώρες, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2005 (με τίτλο «El método»), σε διασκευή του συγγραφέα, κερδίζοντας το βραβείο Goya καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου.

Θέατρο «Ανεσις»

Οι τελευταίοι τέσσερις υποψήφιοι για μία θέση ανώτατου στελέχους σε μια σημαντική πολυεθνική εταιρεία συναντιούνται σ’ έναν παράξενο χώρο και υποβάλλονται στις τελευταίες δοκιμασίες της διαδικασίας επιλογής. Δοκιμασίες που ακροβατούν στο παράλογο, δεν συνδέονται καθόλου μ’ αυτή καθαυτή τη θέση εργασίας. Το ενδιαφέρον είναι πως αυτά τα τεστ δοκιμών είναι εμπνευσμένα από πραγματικές τεχνικές επιλογής προσωπικού, καταγεγραμμένα σε σοβαρά έργα που έχουν εκπονήσει ειδικοί. Το καινούργιο υλικό που προσθέτει ο συγγραφέας οδηγεί απλώς τις δοκιμασίες στα άκρα, φανερώνοντας και το κωμικό στοιχείο που περιέχουν.

Γιάννης Μόσχος

«Αν θυμάμαι καλά, ήταν η πρώτη φορά που ανέβηκε στην Αθήνα ένα έργο το οποίο διαπραγματευόταν τη σκληρότητα των εργασιακών σχέσεων» λέει ο Γιάννης Μόσχος ο οποίος ανέλαβε τη σκηνοθεσία βασισμένος σε εκείνη του Διαγόρα Χρονόπουλου. «Το 2008, που το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, δεν είχε ακόμα ξεσπάσει η κρίση στην Ελλάδα. Οι Ελληνες θεατές παρακολουθούσαν έκπληκτοι ένα ζοφερό μέλλον που έμελλε να γίνει πραγματικότητα και στη χώρα μας.

Δυστυχώς το έργο αποδείχτηκε προφητικό. Σήμερα που παίζεται ξανά, όλοι έχουμε βιώσει την αγριότητα της οικονομικής κρίσης και την απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων. Σ’ αυτό το διάστημα τα φαινόμενα εκμετάλλευσης των εργαζόμενων από τους εργοδότες αυξήθηκαν δραματικά -δεν αφορά φυσικά όλους τους εργοδότες, αλλά μια μεγάλη, δυστυχώς, μερίδα-, κι έχουμε οδηγηθεί σε μια εργασιακή ζούγκλα.

Τώρα πια ο θεατής ταυτίζεται με όσα συμβαίνουν επί σκηνής παρακολουθώντας μια πολύ οικεία κατάσταση, μια πραγματικότητα που έχει βιώσει. Πιστεύω πως η μεγάλη επιτυχία του έργου στη διαδρομή του από το 2008 έως το 2013 στο Θέατρο Τέχνης δεν οφείλεται μόνο στη θεματική του, αλλά και στην εξαιρετικά εύστοχη σκηνοθεσία του Διαγόρα Χρονόπουλου καθώς και στις πολύ καλές ερμηνείες των τεσσάρων ηθοποιών της πρώτης διανομής, Γιώργο Καραμίχο, Πέτρο Λαγούτη, Βίκυ Παπαδοπούλου, Χρήστο Σαπουντζή».

Η σημερινή αναβίωση της παράστασης στο θέατρο «Ανεσις» έγινε με πρωτοβουλία των τριών ηθοποιών τής τότε διανομής. Αρχικά είχαν κανονίσει να τους σκηνοθετήσει ο τέταρτος της παρέας, ο Γιώργος Καραμίχος αλλά λόγω άλλων επαγγελματικών υποχρεώσεών του δεν μπόρεσε να αναλάβει τη σκηνοθεσία. Ετσι αποτάθηκαν στον Γιάννη Μόσχο.

«Δύο ήταν οι βασικοί λόγοι που με έκαναν να αποδεχτώ την πρότασή τους» λέει ο Γ. Μόσχος». «Η συμμετοχή των τεσσάρων ηθοποιών της διανομής με τους οποίους δεν είχα ξαναδουλέψει και με τους οποίους ήθελα να συνεργαστώ, καθώς και η επιθυμία όλων να αποτίσουν φόρο τιμής στη μνήμη του Διαγόρα Χρονόπουλου, έναν άνθρωπο του θεάτρου που εκτιμούσα πολύ.

Δεν είχα δει τότε την παράσταση κι ούτε υπήρχε κάποια μαγνητοσκόπησή της για να συμβουλευτώ. Συζήτησα με όλους τους συντελεστές της παλιάς παράστασης (τους τρεις ηθοποιούς τής τότε διανομής, τον σκηνογράφο Γιώργο Γαβαλά και τον μουσικό Σταύρο Γασπαράτο), προκειμένου να αντιληφθώ ποιες ήταν οι σκηνοθετικές κατευθύνσεις του Διαγόρα Χρονόπουλου. Και κράτησα σχεδόν όλες τις βασικές γραμμές της σκηνοθεσίας του, με τις οποίες ήμουν και απόλυτα σύμφωνος. Προσπάθειά μου ήταν να μείνουμε πιστοί στο πνεύμα της παλιάς παράστασης, όχι αντιγράφοντάς την με τρόπο στείρο, αλλά αναβιώνοντάς την δημιουργικά. Θέλω να πιστεύω πως αυτό θα ήθελε και ο Διαγόρας».

Ομως υπάρχουν και καινούργια στοιχεία σ’ αυτό το ανέβασμα. Ενα από αυτά είναι ότι η παράσταση μετακόμισε από το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης στο θέατρο "Ανεσις", ένα άλλο, οι δύο νέοι συνεργάτες: ο Ορφέας Αυγουστίδης, ο οποίος παίζει τον ρόλο που έπαιζε ο Γιώργος Καραμίχος, και ο Αλέκος Αναστασίου, που υπογράφει τους φωτισμούς.

«Το "Ανεσις" προσφέρει μια πολύ διαφορετική σχέση σκηνής-πλατείας, κάτι που σημαίνει βέβαια μια νέα mise-en-scène και μια νέα σκηνογραφία» λέει ο Γιάννης Μόσχος. «Αλλά υπάρχουν και κάποιες μετακινήσεις στις υποκριτικές κατευθύνσεις, καθώς και κάποια νέα σκηνοθετικά μοτίβα, προσθήκες που πιστεύω ότι δεν προδίδουν το πνεύμα της παλιάς παράστασης. Παρά τις αλλαγές που έγιναν, ελπίζω πως μείναμε πιστοί στο πνεύμα της παράστασης του Διαγόρα Χρονόπουλου, και πως -αν μας βλέπει- θα είναι ευχαριστημένος με το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα».


INFO: Θέατρο «Ανεσις» (Λεωφ. Κηφισίας 14, τηλ.: 210-7718943). «Η μέθοδος Γκρόνχολμ» του Τζόρντι Γκαλθεράν. Σκηνοθετική επιμέλεια: Γιάννης Μόσχος, βασισμένη στη σκηνοθεσία του Διαγόρα Χρονόπουλου. Μετάφραση: Μαρία Τσατσαρώνη, Γιώργος Καραμίχος. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς. Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος. Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου. Παίζουν: Ορφέας Αυγουστίδης. Πέτρος Λαγούτης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Χρήστος Σαπουντζής.

ART - ΝΕΑ
«Εφυγε» ένας σπουδαίος ρολίστας
Εφυγε από τη ζωή χθες τα ξημερώματα o ηθοποιός Τάσος Πεζιρκιανίδης νικημένος από τη μάχη του με τον καρκίνο. Υπήρξε στέλεχος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, συμμετείχε σε πολλές παραστάσεις της Ελεύθερης...
«Εφυγε» ένας σπουδαίος ρολίστας
ART - ΝΕΑ
Εφυγε ο Βαγγέλης Ρωμνιός
Πέθανε σε ηλικία μόλις 36 ετών ο ηθοποιός και συγγραφέας Βαγγέλης Ρωμνιός. Απόφοιτος της Σχολής του Θεάτρου Τέχνης, συμμετείχε στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Πέερ Γκιντ». Το 2017, ανέβηκε το πρώτο του...
Εφυγε ο Βαγγέλης Ρωμνιός
ART - ΝΕΑ
«Η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη, όμως όχι χωρίς πνευματικότητα»
Ο Σωτήρης Χατζάκης πατάει ξανά στο σανίδι μετά από 17 χρόνια. Τώρα σκηνοθετεί και ερμηνεύει το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Γκόγκολ, αργότερα το έργο του Ζουανό «Σονάτα Allegria 147» στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ...
«Η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη, όμως όχι χωρίς πνευματικότητα»
ART - ΝΕΑ
«Το δίκιο του εξηντάρη να υποχωρεί στο άδικο του τριαντάρη»
Ο εικαστικός, τραγουδιστής και ηθοποιός, Αγγελος Παπαδημητρίου μετακινείται από τον έναν χώρο στον άλλον ελαφρύς αλλά και ουσιαστικός, με τη λαχτάρα του παιδιού να μάθει περισσότερα, αλλά και την αγωνία του...
«Το δίκιο του εξηντάρη να υποχωρεί στο άδικο του τριαντάρη»
ΘΕΑΤΡΟ
Ως πότε θα γελάμε με την ιστορία της κατσίκας του γείτονα;
Ο Πέτρος Φιλιππίδης δεν επαναπαύεται ποτέ. Ερχεται με φόρα από την καλοκαιρινή «Λυσιστράτη» φέρνοντας τρεις σκηνοθεσίες για φέτος, ανάμεσά τους το καινούργιο έργο του Βασίλη Κατσικονούρη, αλλά κι έναν μεγάλο...
Ως πότε θα γελάμε με την ιστορία της κατσίκας του γείτονα;
ART - ΝΕΑ
Αντίο στον Τάκη Εμμανουήλ
Ο ηθοποιός Τάκης Εμμανουήλ έφυγε από τη ζωή το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής σε ηλικία 84 ετών. Γεννήθηκε το 1933 στο Μεσολόγγι και φοίτησε στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών με δάσκαλο τον Δημήτρη...
Αντίο στον Τάκη Εμμανουήλ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας