Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Να ξεπλύνει τα αιματοβαμμένα χέρια του και να επιστρέψει τους θησαυρούς που έκλεψε ο Ελγιν»
EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Να ξεπλύνει τα αιματοβαμμένα χέρια του και να επιστρέψει τους θησαυρούς που έκλεψε ο Ελγιν»

  • A-
  • A+
Ο δικηγόρος Τζέφρι Ρόμπερτσον κατηγορεί το Βρετανικό Μουσείο

Πριν από λίγα χρόνια, τον Οκτώβριο του 2014, ο Τζέφρι Ρόμπερτσον, επικεφαλής μεγάλου δικηγορικού γραφείου του Λονδίνου, είχε έρθει μαζί με την Αμάλ Αλαμουντίν στην Αθήνα (βεβαίως τότε τα φλας ήταν στραμμένα στην πανέμορφη σύζυγο του Τζορτζ Κλούνεϊ) με σκοπό να διερευνήσουν τη νομική διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Τώρα, ο γνωστός δικηγόρος, ειδικός σε θέματα διεθνούς δικαίου και πολιτιστικής κληρονομιάς, εξέδωσε το βιβλίο «Who Owns History? Elgin’s Loot and the Case for Returning Plundered Treasure» (εκδόσεις Biteback) και εξαπολύει ένα δριμύ κατηγορώ στο Βρετανικό Μουσείο: «Πρέπει να ξεπλύνει τα αιματοβαμμένα χέρια του και να επιστρέψει τους θησαυρούς που έκλεψε ο Ελγιν», δηλώνει στην εφημερίδα «Τhe Guardian».

Το Βρετανικό Μουσείο εκθέτει «κλεμμένη πολιτιστική ιδιοκτησία», ενώ καλλιέργησε προσεκτικά μια σειρά από κατασκευασμένα ψέματα και μισές αλήθειες για το πώς τα Μάρμαρα «σώθηκαν» από τον λόρδο Ελγιν, ο οποίος τα «πήρε νόμιμα» από τους Οθωμανούς, λέει, ενώ καλεί τα μεγάλα μουσεία στην Ευρώπη και την Αμερική να επιστρέψουν τους θησαυρούς που απέκτησαν από «υποδουλωμένους λαούς» με τη βία κατακτητών ή αποικιοκρατών.

«Το Βρετανικό Μουσείο είναι ο μεγαλύτερος κλεπταποδόχος πολιτιστικών αγαθών στον κόσμο και τα περισσότερα από τα λεηλατημένα έργα που κατέχει δεν βρίσκονται σε δημόσια θέα», λέει ο Ρόμπερτσον, ο οποίος επίσης το κατηγορεί ότι ανέχεται να γίνονται ανεπίσημες ξεναγήσεις όχι μόνο στα Γλυπτά του Παρθενώνα, αλλά και στα μπρούντζινα γλυπτά του Μπενίν από την Αφρική, όπως και στην τεράστια κεφαλή από το νησί του Πάσχα, που βρίσκονται στις συλλογές του.

Υποστηρίζοντας την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών με βάση τις αρχές του δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ο Ρόμπερτσον παρατηρεί ότι ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν «ενέπνευσε τη συζήτηση» δηλώνοντας ότι «η αφρικανική πολιτιστική κληρονομιά δεν μπορεί πλέον να παραμείνει φυλακισμένη στα ευρωπαϊκά μουσεία».

«Οι πολιτικοί μπορούν να ζητήσουν ειλικρινή συγγνώμη για τα εγκλήματα των πρώην αυτοκρατοριών τους, αλλά ο μόνος τρόπος για να αποκαταστήσουν αυτούς τους λαούς είναι να επιστρέψουν τα λάφυρα που προέρχονται από τους λαούς της Αιγύπτου και της Κίνας και την καταστροφή των κοινωνιών της Αφρικής, της Ασίας και της Νότιας Αμερικής», αναφέρει. «Δεν μπορούμε να δικαιώνουμε ιστορικά λάθη, δεν μπορούμε πλέον χωρίς ντροπή να επωφελούμαστε από αυτά».

Ο Τζέφρι Ρόμπερτσον, που μαζί με την Αμάλ Αλαμουντίν και τον καθηγητή Νόρμαν Πάλμερ έχουν συντάξει έκθεση για την ελληνική κυβέρνηση για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, πιστεύει ότι η επιστροφή τους θα ανοίξει τον δρόμο και για άλλες ανάλογες διεκδικήσεις.

ART - ΝΕΑ
Η ιστορία της αρπαγής των γλυπτών του Παρθενώνα
Πίσω στο 1799 ξεκινάει η ιστορία των Γλυπτών του Παρθενώνα, η οποία είχε πολλές διακυμάνσεις με θερμές και ψυχρές περιόδους και το ζήτημα εξακολουθεί να αποτελεί ένα διπλωματικό αγκάθι στις σχέσεις της Ελλάδας...
Η ιστορία της αρπαγής των γλυπτών του Παρθενώνα
ART - ΝΕΑ
Μπορεί ο δανεισμός να γίνει επιστροφή ;
Η πρόταση του Ελληνα πρωθυπουργού να δανείσει στη χώρα μας το Μουσείο του Λούβρου τη δέκατη μετόπη από τη νότια πλευρά του Παρθενώνα επισκιάστηκε από την άλλη πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που αφορούσε τον...
Μπορεί ο δανεισμός να γίνει επιστροφή ;
ART - ΝΕΑ
Μια «Καρυάτιδα» για τον Κώστα Μπακογιάννη
Η Art Athina, η καθιερωμένη έκθεση σύγχρονης τέχνης του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, ολοκληρώνεται σήμερα με επιτυχία στο Ζάππειο Μέγαρο, έχοντας προσελκύσει το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών
Μια «Καρυάτιδα» για τον Κώστα Μπακογιάννη
ART - ΝΕΑ
Ζορμπά: «Κείμενο-μνημείο λάσπης» από το υπουργείο Πολιτισμού 
«Να μη λερώνει τα μάρμαρα με λάσπη» καλεί το υπουργείο Πολιτισμού η πρώην υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά, με αφορμή το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Ζορμπά: «Κείμενο-μνημείο λάσπης» από το υπουργείο Πολιτισμού 
ART - ΝΕΑ
Διεθνής ημερίδα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Καταξιωμένοι ακαδημαϊκοί, έγκριτοι αρχαιολόγοι, νομικοί, αρχιτέκτονες και ιστορικοί στη σημερινή διεθνή μερίδα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Διεθνής ημερίδα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
ART - ΝΕΑ
Με Μάρω Δούκα και αφιέρωμα στο προσφυγικό
Η χώρα μας δίνει δυναμικά το «παρών» στην Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, όπου θα παρουσιαστούν 1.000 τίτλοι βιβλίων από 40 και πλέον εκδότες. Θα υπάρχει αφιέρωμα στους «δρόμους επιβίωσης» των προσφύγων, ενώ...
Με Μάρω Δούκα και αφιέρωμα στο προσφυγικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας