• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 17.9°C
    2 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.1°C
    1 BF
    85%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.0°C / 16.8°C
    2 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.1°C
    2 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    4 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 12.2°C
    1 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.4°C / 7.9°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.6°C / 12.4°C
    3 BF
    94%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.1°C
    4 BF
    64%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 11.9°C / 15.9°C
    4 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.2°C / 19.1°C
    3 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.5°C / 16.6°C
    5 BF
    75%
  • Κεφαλονιά
    Ασθενής ομίχλη
    13°C 12.9°C / 13.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    10°C 9.5°C / 9.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.5°C / 9.5°C
    1 BF
    81%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.2°C
    2 BF
    75%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.8°C / 18.6°C
    2 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 12.3°C / 14.9°C
    2 BF
    86%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 10.7°C / 13.2°C
    1 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    0 BF
    84%

Ο Ολιβιέ Γκροστέτ ανέλαβε δράση στην Ελευσίνα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η διοργάνωση κρέμεται από μια κλωστή...

  • A-
  • A+
Τα έργα υποδομής μπορεί να μην έχουν καν ξεκινήσει στην Ελευσίνα, αλλά ευτυχώς κινείται το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και από σήμερα ο διεθνής Γάλλος Ολιβιέ Γκροστέτ δουλεύει με τους κατοίκους το καινούργιο έργο που θα στήσει στην κεντρική πλατεία Ηρώων, τον «Κρόνο», χτίζοντας με κούτες το εμβληματικό βιομηχανικό κτίριο του 1923.

Τρία χρόνια μετά την κατάκτηση του τίτλου και 13 μήνες πριν από την έναρξη της διοργάνωσης, η Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021 δεν έχει τίποτα να επιδείξει ως ολοκληρωμένο έργο σε επίπεδο υποδομών.

Στα μέσα Οκτωβρίου ο δήμαρχος Αργύρης Οικονόμου είχε ζητήσει τις παραιτήσεις των μη εκτελεστικών μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ανωνύμου εταιρείας «Ελευσίνα ΠΠΕ 2021». Πριν από δέκα ημέρες ορίστηκαν τα νέα μέλη, ωστόσο το καινούργιο Δ.Σ., που έχει μπροστά του πολλή δουλειά, δεν έχει συγκροτηθεί σε σώμα.

Παρότι στον φάκελο της υποψηφιότητας υπήρχε δέσμευση για αναπλάσεις ήπιας κλίμακας σε βιομηχανικά και διατηρητέα κτίρια, τα έργα υποδομών δεν έχουν καν ξεκινήσει, κάτι που γνώριζε τόσο η προηγούμενη δημοτική αρχή της Ελευσίνας –που φέρει βαριές ευθύνες– όσο και η εταιρεία ΠΠΕ 2021, η περιφέρεια, το υπουργείο Πολιτισμού και τα άλλα συναρμόδια υπουργεία.

Μάλιστα το απερχόμενο Δ.Σ. της εταιρείας με πρόεδρο τη Σοφία Αυγερινού-Κολώνια, στην τελευταία ανακοίνωσή του (4/10/19) έκανε λόγο για «ανησυχητική καθυστέρηση» στα έργα υποδομών, για ημιτελές καλλιτεχνικό πρόγραμμα, για συγκρούσεις συνεργατών, για καθυστέρηση στις προτάσεις χορηγιών...

Εκεί που κάποιοι οραματίστηκαν ότι με την κατάκτηση του τίτλου της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2021 μπορούσε να δοθεί νέα εκκίνηση και να αλλάξει η ταυτότητα της Ελευσίνας, τώρα μοιάζει να κρέμεται από μια κλωστή η διεθνής διοργάνωση.

Οπως επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» η καλλιτεχνική διευθύντρια Κέλλυ Διαπούλη, «όχι απλώς δεν υπάρχουν οι χώροι που είχαν συμπεριληφθεί στον φάκελο της πρότασης, αλλά είμαστε με λιγότερους», καθώς το Ελαιουργείο, που μέχρι πριν από δύο χρόνια φιλοξενούσε έργα μεγάλης κλίμακας στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Αισχύλεια» –το συγκεκριμένο τμήμα πέρασε στις αρμοδιότητες της ΠΠΕ 2021–, παραμένει κλειστό από το 2017, μετά σχετική απόφαση της Πολεοδομίας που το έκρινε ακατάλληλο.

Με τις όποιες δυσκολίες, εκείνο που φαίνεται να κινείται είναι το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Στο πλαίσιο του εορτασμού για την 3η επέτειο από την ανακήρυξη (11/11/2016), βρίσκεται στην Ελευσίνα ο διεθνής Γάλλος καλλιτέχνης Ολιβιέ Γκροστέτ) Olivier Grossetête) που ειδικεύεται στα συμμετοχικά, εφήμερα έργα τέχνης.

Με βασικό υλικό τα κουτιά από χαρτόνι ανοικοδομεί εντυπωσιακές κατασκευές που συνήθως τις κατεδαφίζει την επόμενη μέρα, δημιουργώντας φοβερά happenings. Μαζί με την ομάδα του έχουν κάνει τα τελευταία 20 χρόνια περισσότερες από 120 μνημειώδεις συμμετοχικές κατασκευές από χαρτόνι - έργα τέχνης, εμπνευσμένα από εμβληματικά κτίρια και μνημεία της κάθε πόλης.

Στην κεντρική πλατεία Ηρώων θα οικοδομήσει το εμβληματικό βιομηχανικό κτίριο του 1923 «Κρόνος», που αποτελεί μνημείο αρχιτεκτονικής και τοπόσημο στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας. Η βάση του θα είναι 7x7 μέτρα και 14 το ύψος, ενώ θα χρησιμοποιήσει περισσότερες από 1.500 κούτες από 50 πόντους έως ένα μέτρο.

Από σήμερα και μέχρι τις 9 Νοεμβρίου ο καλλιτέχνης και οι συνεργάτες του θα δουλέψουν με σχολεία, συλλόγους και ομάδες κατοίκων της πόλης. όπου μέσα από εργαστήρια-σεμινάρια θα προ-κατασκευάσουν τα τεμάχια του Κρόνου. Εχει δημιουργήσει τη μακέτα του σε τρισδιάστατη αναπαράσταση πριν αρχίσει το έργο του που θα γίνει –όπως πάντα στις δουλειές του– χωρίς σκάλες ή οποιαδήποτε τεχνική βοήθεια πέρα από το ανθρώπινο δυναμικό και τις ειδικές χαρτοταινίες που δένει τα υλικά του.

Η γιορτή θα κορυφωθεί την Κυριακή και τη Δευτέρα (10&11/11) με τη συμμετοχή των ομάδων της προετοιμασίας και όσων επιθυμούν να γίνουν κομμάτι της γιορτής. Την Κυριακή θα κατασκευαστεί ο Κρόνος και τη Δευτέρα (μέρα της επετείου) τα παιδιά θα αναλάβουν την αποδόμησή του μαζί με όσους ενηλίκους αποφασίσουν να συμμετάσχουν στο ομαδικό παιχνίδι της αποκαθήλωσης του κτιρίου.

«Το “Εφήμερο Μνημείο” είναι μια διαδικασία όπου οι κάτοικοι μαζί με τον καλλιτέχνη ξαναφτιάχνουν ένα σημαντικό μνημείο της πόλης ως ανάδειξη της ταυτότητάς της. Ο Κρόνος είναι κηρυγμένο μνημείο και αυτή τη στιγμή κινδυνεύει να καταρρεύσει. Είναι μια συμβολική κίνηση η ανοικοδόμησή του που υπενθυμίζει ότι η πόλη το διεκδικεί», λέει η Κέλλυ Διαπούλη.

Οταν της ζητάμε την άποψή της για τη δήλωση που έκανε πρόσφατα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ότι «στην Ελευσίνα όλα είναι κάτω από το μηδέν – και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και οι υποδομές», εκείνη μας απαντάει: «Δεν είναι ακριβώς έτσι. Καταλαβαίνουμε ότι αν δεν προχωρήσουν οι υποδομές δεν μπορεί να προχωρήσει και το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Εχουμε προγραμματίσει για παράδειγμα παραστάσεις για το 2021, αλλά δεν έχουμε σκηνή. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εκθέσεις. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή η Ελευσίνα 2021 έχει εισαγάγει τρεις νέους πολιτιστικούς θεσμούς στην πόλη: το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονων παραστατικών τεχνών - Φεστιβάλ Συνοικισμός (2018 & 2019), το διεθνές πρόγραμμα φιλοξενίας ανερχόμενων εικαστικών καλλιτεχνών - Initiator (2018), και τη Συνάντηση Πολιτισμός 2030, η δεύτερη έκδοση της οποίας θα πραγματοποιηθεί τις επόμενες ημέρες 7 με 10 Νοεμβρίου. Μεγάλη έμφαση έχει δοθεί σε προγράμματα κατάρτισης επαγγελματιών του πολιτισμού και δικτύωσης με διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως η συνεργασία με το Festival Academy που οδήγησε στη δημιουργία του Ελληνικού Δικτύου Επιμελητών Φεστιβάλ, καθώς και προγράμματα κατάρτισης για Ελευσίνιους κατοίκους (teen labs, youth labs, pilot cities)».

Είναι κρίμα, η εξαιρετική πρόταση, που έπεισε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να μην μπορεί να υλοποιηθεί ώστε να αφήσει μια σημαντική παρακαταθήκη στην Ελευσίνα σε επίπεδο υποδομών και θεσμών. Το υπουργείο Πολιτισμού, πάντως, δρομολογεί εξελίξεις σε όλα τα επίπεδα.

📍Info: Πληροφορίες για τις δράσεις της εβδομάδας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Εκτός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας η καλλιτεχνική διευθύντρια
Εκτός της Ελευσίνας 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, βρίσκεται η καλλιτεχνική διευθύντρια Κέλλυ Διαπούλη. Στην ανοιχτή επιστολή της κάνει λόγο για άμεση εμπλοκή της πολιτικής ηγεσίας στην απομάκρυνσή...
Εκτός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας η καλλιτεχνική διευθύντρια
ART - ΝΕΑ
Βηματοδότης... στην «τεράστια αρρυθμία»
Με τη σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής που θα παρέχει συνδρομή για άμεση επίλυση ζητημάτων αποφασίστηκε να αντιμετωπιστούν τα πολλαπλά προβλήματα της...
Βηματοδότης... στην «τεράστια αρρυθμία»
ART - ΝΕΑ
Μια διαφορετική «ανασκαφή» στην Ελευσίνα
Η εγκατάσταση «Πίσω από το θέατρο» που παρουσιάζει ο Ανδρέας Λόλης υποδέχεται το κοινό στην Ελευσίνα για μία διαφορετική περιήγηση σε ανοιχτό χώρο.
Μια διαφορετική «ανασκαφή» στην Ελευσίνα
ART - ΝΕΑ
Διαμαρτυρία για την Eleusis που έγινε... Elevsis
Σε νέες περιπέτειες η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2023. Πολίτες και φίλοι της Ελευσίνας θεωρούν «βλαπτική και αβάσιμη» την αλλαγή γραφής του ονόματος της πόλης, «που είναι αναγνωρίσιμο στη διεθνή...
Διαμαρτυρία για την Eleusis που έγινε... Elevsis
ART - ΝΕΑ
Επέκταση και μεταφορά των εκδηλώσεων
Λόγω της κρίσης του Covid-19, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει παράταση χρόνου στους διοργανωτές, κάτι που ευνοεί και την Ελευσίνα ΠΠΕ 2021 που, όπως όλα δείχνουν, μεταφέρεται στο 2023.
Επέκταση και μεταφορά των εκδηλώσεων
ART - ΝΕΑ
Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, Ελευσίνα 2021: Εκτακτη επιχορήγηση 20 εκατ. ευρώ
H δυναμική επανεκκίνηση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Ελευσίνα 2021 αργεί να φανεί. Το ΥΠΠΟΑ ενημέρωσε χθες Πέμπτη για την πέμπτη κατά σειρά σύσκεψη της Διυπουργικής Επιτροπής, που πραγματοποιήθηκε...
Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, Ελευσίνα 2021: Εκτακτη επιχορήγηση 20 εκατ. ευρώ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας