Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκρήξεις... πολιτισμού

Ο Ναός του Δία στην Πομπηία με τον Βεζούβιο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκρήξεις... πολιτισμού

  • A-
  • A+
Για πρώτη φορά μια μεγάλη έκθεση ενώνει τις δύο αρχαίες πόλεις που καταστράφηκαν από την ηφαιστειακή έκρηξη. Από αύριο στη Ρώμη, στη Scuderie del Quirinale, θα εκτίθενται εξαιρετικές τοιχογραφίες, κεραμικά, κοσμήματα και εκατοντάδες άλλα μοναδικά αντικείμενα από την Πομπηία της Καμπανίας και το Ακρωτήρι της Σαντορίνης, μαζί με σύγχρονα έργα τέχνης.

Μπορεί ένα φυσικό φαινόμενο, τη στιγμή που καταστρέφει, ταυτόχρονα να διατηρεί στην αιωνιότητα εκείνο τoν μακρινό ανθρώπινο κόσμο; Η απάντηση είναι καταφατική για το Ακρωτήρι της Σαντορίνης και την Πομπηία. Οι δύο σπουδαίοι πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν στις δύο αρχαίες πόλεις οι οποίες καταστράφηκαν εξαιτίας της ηφαιστειακής έκρηξης διατηρήθηκαν κάτω από τη μαλακή τέφρα που σκέπασε και φύλαξε σχεδόν ανέπαφη τη στιγμή του τέλους τους.

Ετσι, μαζί με την ιστορία, τα ιδανικά και την κουλτούρα τους, διατηρήθηκαν από ανθρώπινα σώματα και οικισμοί μέχρι αγγεία και εξαιρετικές τοιχογραφίες, με μοναδικές συνθέσεις στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης. Οπως οι αποκατεστημένες τοιχογραφίες από τα δημόσια κτίρια και τις ιδιωτικές κατοικίες του οικισμού στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης.

Ορισμένες από αυτές μαζί με άλλα μοναδικά αντικείμενα ταξιδεύουν για πρώτη φορά και εκτίθενται στη Ρώμη όπου συνομιλούν με τα ευρήματα της πόλης του Βεζούβιου, στην έκθεση «Πομπηία και Σαντορίνη – Η αιωνιότητα σε μια μέρα», που φιλοξενείται στη Scuderie del Quirinale και ανοίγει για το κοινό από τις 11 Οκτωβρίου 2019 μέχρι τις 6 Ιανουαρίου 2020.

Τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν αύριο (10/10) από τον υπουργό Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Τουρισμού της Ιταλίας Ντάριο Φραντσεσκίνι και την Ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Η έκθεση είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και της Εφορείας Αρχαιοτήτων της Πομπηίας.

Η ιταλική πλευρά είχε την ιδέα της διοργάνωσης και ανέλαβε όλα τα έξοδά της. Η έκθεση εκτείνεται σε δέκα αίθουσες και παρουσιάζει εκατοντάδες εκθέματα από τις δύο πόλεις, την προϊστορική Θήρα που καταστράφηκε από τη φοβερή έκρηξη στα μέσα της δεύτερης χιλιετίας π.Χ. και παρέμενε άγνωστη για σχεδόν 2.000 χρόνια, όπως και την πόλη της όψιμης αρχαιότητας, την Πομπηία, που η ζωή της σταμάτησε αναπάντεχα το 79 μ.Χ. μετά την έκρηξη του Βεζούβιου και παρέμενε άγνωστη μέχρι την ανακάλυψή της το 1748, σχεδόν 1.700 χρόνια μετά.

Περιλαμβάνει ευρήματα από τους δύο σπουδαίους αρχαιολογικούς χώρους που μας επιτρέπουν να δούμε απτά τη ζωή των αρχαίων. Μαζί εκτίθενται σύγχρονα έργα τέχνης, εμπνευσμένα από την καταστροφή, σπουδαίων καλλιτεχνών από τον 18ο έως τον 21ο αιώνα, όπως του Τέρνερ και του Ντάμιεν Χιρστ, του Αντι Γουόρχολ, του Τζιουζέπε Πενόνε, του γλύπτη Αντονι Γκόρμλεϊ που εμπνέεται από τα σώματα στην Πομπηία και άλλων.

«Είναι η πρώτη φορά που διοργανώνεται μια περιοδική έκθεση αποκλειστικά για τη Σαντορίνη γιατί μέχρι τώρα παρουσιάζονταν τα έργα αποσπασματικά. Είναι σημαντικό γιατί για πρώτη φορά παρουσιάζονται ταυτόχρονα με σπουδαία έργα από την Πομπηία, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να δουν την Πομπηία της Καμπανίας και την Πομπηία του Αιγαίου, που είναι το Ακρωτήρι» λέει στην «Εφ.Συν.» ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος της ΕΦΑ Κυκλάδων, λίγο πριν μπει στο αεροπλάνο για Ρώμη.

Η έκθεση, εκτός από κινητά ευρήματα, κεραμική, κοσμήματα, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, παρουσιάζει για πρώτη φορά σπουδαίες τοιχογραφίες από τη Σαντορίνη, που βρίσκονταν στις αποθήκες λόγω έλλειψης χώρου στο μουσείο και δεν ήταν προσβάσιμες στο κοινό, όπως ο Ψαράς, τα Ιστία (από το εξώφυλλο της έκδοσης «Προϊστορική Θήρα» του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση) ή οι εξαιρετικές «Λατρεύτριες», η τοιχογραφική σύνθεση με τις τρεις γυναικείες μορφές που φορούν πλούσιες ενδυμασίες, αραχνοΰφαντο διαφανή πέπλο και πολύτιμα κοσμήματα, έχουν μακριά πλούσια κόμη και κατευθύνονται προς τον ναό.

«Η έκθεση δεν είναι αμιγώς αρχαιολογικού περιεχομένου. Είναι δύο πόλεις που δεν έχουν μεταξύ τους ιστορική σχέση. Κοινός δεσμός τους είναι το φυσικό φαινόμενο, η καταστροφή από το ηφαίστειο και πώς λειτουργεί ως πολιτισμικός καταλύτης. Η έκρηξη που καταστρέφει, σώζει δύο μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς, όπως είναι η Πομπηία και η Σαντορίνη.

Επίσης, δίνει έμφαση στην πλευρά της τέχνης μέσα από σημαντικά έργα σύγχρονης δημιουργίας μεγάλων καλλιτεχνών που έχουν εμπνευστεί από τις καταστροφές και την Πομπηία» μας λέει ο κ. Αθανασούλης και καταλήγει: «Είναι σημαντικό για εμάς γιατί δίπλα στην Πομπηία, η Σαντορίνη παίρνει τη θέση που της αξίζει, όχι για τους ειδικούς στους οποίους είναι γνωστή η σημασία της, αλλά για το ευρύ κοινό».

Οι διοργανωτές σχεδιάζουν πάντως η έκθεση να μεταφερθεί μετά τη Ρώμη και στην Αθήνα, ωστόσο λόγω της έκτασής της είναι δύσκολη η εύρεση τόσο μεγάλου χώρου για περιοδική έκθεση. Ελπίζουμε να βρεθεί και να μη χάσουν τη σπάνια ευκαιρία να την απολαύσουν το κοινό της χώρας μας και οι ξένοι επισκέπτες μας.

ART - ΝΕΑ
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία
Με το κομψό ορειχάλκινο γλυπτό «Λουλούδι» (1950-1960) του Τάκι εντυπωσιάζονται οι επισκέπτες του μικρού αλλά με εξαιρετικά εκθέματα Αρχαιολογικού Μουσείου Κιμώλου.
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία
ART - ΝΕΑ
Μια «βόλτα» στο ανέκδοτο αρχείο του
«ΜETAFURFURIES ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Ελάτε μαζί μας μια βόλτα Θα σας ανοίξουνε τα μάτια», έγραφε στο πλακάτ ο Νικόλας Ασιμος. Καλλιτέχνης δρόμου στα Εξάρχεια έστηνε, στις αρχές της δεκαετίας του '80, τα αυτοσχέδια...
Μια «βόλτα» στο ανέκδοτο αρχείο του
ART - ΝΕΑ
Tαξίδι στους δρόμους της Αραβίας
Κολοσσιαία αγάλματα, χρυσά κτερίσματα, Κοράνια, στήλες, θυμιατήρια, εντυπωσιακοί αρχαιολογικοί θησαυροί που ήρθαν στο φως τις τελευταίες δεκαετίες αποκαλύπτουν την ιστορία της Αραβικής Χερσονήσου, σε μια...
Tαξίδι στους δρόμους της Αραβίας
ART - ΝΕΑ
Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία
Ενα ταξίδι στο παρελθόν, σε μνημεία όπως το Παλάτι της Κνωσού, οι Μυκήνες κατά τις ανασκαφές του 1955, η Αρχαία Θήρα το 1963, υπόσχεται στους επισκέπτες η διοργάνωση «Χρονογραφία - Εκθεση για τα 180 χρόνια της...
Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία
ART - ΝΕΑ
«Ενα λεπτό Αθήνα»
Τα εγκαίνια γίνονται απόψε (στις 20.00 στο Μουσείο Μπενάκη - Πειραιώς 138) και θα προηγηθεί η παρουσίαση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και την ομάδα των κριτών: Ελενα...
«Ενα λεπτό Αθήνα»
ART - ΝΕΑ
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη
Ενας χώρος 1.000 τ.μ. έχει διαμορφωθεί κατάλληλα, ώστε να παραπέμπει στο ανάκτορο και ταυτόχρονα να αναδεικνύει τις 400 αρχαιότητες στην εντυπωσιακή έκθεση «Μυκήνες: Ο μυθικός κόσμος του Αγαμέμνονα», που...
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας