Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H Στέγη της Αθήνας και του κόσμου

«Enter Achilles»

©Hugo Glendinning
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

H Στέγη της Αθήνας και του κόσμου

  • A-
  • A+

Απορίες, ανακαλύψεις, συζητήσεις, πετυχημένα φεστιβάλ (Borderline, Big Bang Festival, Γέφυρα Μουσικής πάνω από τη Συγγρού, κ.λπ.), ισχυρές γέφυρες επικοινωνίας, παγκόσμιες πρεμιέρες και διεθνείς συμπαραγωγές. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση κοντεύει τα 10 της χρόνια αλλά παραμένει το ίδιο ανήσυχη, ευαίσθητη, ελληνική και διεθνής.

Συνεχίζει να ανακαλύπτει την πόλη, τον κόσμο, τη ζωή. Παίρνει θέση για τη δημοκρατία, την κοινωνική δικαιοσύνη, το περιβάλλον, το ψηφιακό παρόν, την εικονική πραγματικότητα, το σώμα και τα νοητά σύνορά μας. Το πρόγραμμα για τη σεζόν 2019-2020 ανακοινώθηκε. Ιδού τι ξεχωρίσαμε:

■ Πολιτικός, σκληρός, ποιητικός, ο Ραμπί Μρουέ, εικαστικός, σκηνοθέτης και περφόρμερ δημιουργεί για το σύνολο Dance on ensemble δύο έργα (το ένα σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη). Το «Elephant» είναι μια δημιουργία για την ανθρώπινη φύση, χτισμένη πάνω σε 316 σχέδια νεκρών σωμάτων. Ενώ το «You Should Have Seen Me Dancing Waltz» είναι μια διερεύνηση της έννοιας του τείχους ως προστασίας, αλλά και ως ορίου ανάμεσα στο μέσα και το έξω, στο ιδιωτικό και το δημόσιο, στην οποία το δέρμα του χορευτή γίνεται το όχημα μιας αλληγορίας (8-10/11).

«Granma: Trombones From Havana»
 

© Ute Langkafel

■ Κι αν ξαναζούσε η Κούβα του Φιντέλ Κάστρο; Κι αν η νέα γενιά των Κουβανών οραματιζόταν μια άλλη ουτοπία; Ο συνιδρυτής των Rimini Protokoll, Στέφαν Κέγκι, γυρνάει 60 χρόνια πίσω, για να ανασυνθέσει τον μύθο της κουβανέζικης επανάστασης. Αυτή τη φορά, η Ιστορία δεν γράφεται από τον Κάστρο και τους συντρόφους του, αλλά από τα εγγόνια τους. Αναζητώντας νέες αφηγήσεις και νέους τρόπους προσέγγισης της Ιστορίας, ο σκηνοθέτης αναδομεί στο «Granma: Trombones From Havana» την κουβανική ουτοπία και τις ματαιώσεις της (19-21/12).

■ Οι «Ορνιθες» του Νίκου Καραθάνου, λίγο πριν πετάξουν με προορισμό τη Χιλή και το μεγαλύτερο φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής, καταλαμβάνουν για δύο μέρες την Κεντρική Σκηνή της Στέγης, σε μια σύμπραξη Ελλήνων και Βραζιλιάνων ηθοποιών. Αυτή η παράσταση ποτέ δεν ήταν απλώς μια παράσταση. Εμοιαζε, πάντα, με το σκηνικό της: ένα πλωτό νησί, κάπου μεταξύ ελληνικής αμμουδιάς και Αμαζονίου, γεμάτο πεύκα και τροπική βλάστηση, το οποίο ταξιδεύει πέρα από τόπους και χρόνους, εθνικά σύνορα, πολιτείες και πολιτεύματα (29-30/12).

■ Η Γεωργία Μαυραγάνη συνεργάζεται με τον Δημοσθένη Παπαμάρκο στην «Εξημέρωση» και μας παραδίδουν μια σύγχρονη παραβολή για το πώς ο ανθρώπινος λόγος εξημερώνει και υποτάσσει την πραγματικότητα (16-26.1.2020). Μετά το «Γκιακ», ο βραβευμένος ιστορικός και συγγραφέας και η σκηνοθέτις μελετούν πώς ο ανθρώπινος λόγος εξημερώνει και υποτάσσει την πραγματικότητα (16-19 & 22-26/1).

■ Ο Φoστέν Λινιεκουλά μας προσκαλεί, με αφορμή τη βίαιη αποικιοκρατία, σε ένα οδοιπορικό στους δρόμους της Παγκόσμιας Ιστορίας, χορογραφώντας το «Congo» (12-14/2). Αφήγηση, τραγούδι και χορός συνθέτουν ένα πολύμορφο παζλ, με αφορμή τη βίαιη αποικιοκρατία. Η τέχνη του Kονγκολέζου χορογράφου είναι αδύνατο να μην αγγίζει θέματα πολιτικής. Αλλωστε, η πορεία του έχει χαραχτεί μέσα από αναρίθμητες ιστορίες της γενέτειράς του, ιστορίες που θα έλεγε κανείς πως αποκτούν φωνή μέσα από το σώμα.

■ Μια αποθέωση της ποπ κουλτούρας ή ένας σύντροφος της ζωής του σημερινού ανθρώπου; Κίτρινα Γιλέκα, κίνημα Pegida, μαθητική κινητοποίηση FridaysForFuture. Η Ευρώπη βρίσκεται σε αναταραχή. Είναι άραγε η αρχή του τέλους ή μήπως το ξεκίνημα μιας πραγματικής αλλαγής; Στο «Songs of Rebellion» (Τραγούδια της Εξέγερσης), η συνθέτρια Μπριγκίτα Μούντεντορφ και ο σκηνοθέτης Μίκαελ Χέπνερ ξεδιπλώνουν έναν βιωματικό χώρο μουσικών, θεατρικών και πολυμεσικών ζεύξεων αντίστασης και αφοσίωσης (29/2).

■ Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη (6-31/5). Στις 6 Μαΐου 2020 ξεκινά από τη Στέγη η παγκόσμια πορεία του νέου έργου του· μέχρι τότε, θα παραμείνει άτιτλο, ανοιχτό, υπό κατασκευή. «Τα έργα μου δεν υπάρχουν από πριν. Ερχονται από το πουθενά», λέει ο κορυφαίος Ελληνας δημιουργός, που για να καταλήξει στους ερμηνευτές του είδε σε οντισιόν πεντακόσιους περφόρμερ και χορευτές από όλο τον κόσμο.

■ Μια παμπ, οχτώ άντρες, ένα φορτωμένο τζούκ μποξ και άπειρες μπίρες. Ενα έργο-γροθιά στην πολιτική ορθότητα και στην κυρίαρχη άποψη για την αρρενωπότητα. Είκοσι πέντε χρόνια αφότου ο θρυλικός εικονοκλάστης του χορού Λόιντ Νιούσον (DV8) έφερε για πρώτη φορά στη σκηνή την κουλτούρα των βρετανικών παμπ, με τη φασαρία και τους καβγάδες, περιμένουμε την επικαιροποιημένη εκδοχή του γι' αυτή την παραγωγή-ορόσημο του σωματικού θεάτρου: το «Enter Achilles» (19-25/2).

■ Η υβριδική διεπιστημονική πρακτική του Ράεντ Γιασίν αποτυπώνεται σε μια πολυαισθητηριακή θεατρική παράσταση και μια μουσικογλυπτική φαντασμαγορία. Ενα ροκ μιούζικαλ με βαλσαμωμένα ζώα στον ρόλο των ερμηνευτών, το «The Sea between My Soul», υπόσχεται να υπερβεί τα όρια μεταξύ εγκατάστασης και θεάτρου, μουσικής και φωτός, ζωής και θανάτου. Το έργο, ένα ροκ μιούζικαλ σαν νοσηρός στοχασμός πάνω στην πολυετή ιστορία θανάτων στη Μεσόγειο (13-15/3).

ART - ΝΕΑ
Ας βρούμε αυτά που μας συνδέουν
Το Fast Forward Festival της Στέγης ξεκίνησε (θα διαρκέσει έως τις 19 Μαΐου) στρέφοντας το βλέμμα του στο μέλλον και διερευνώντας την έννοια των «κοινών» στο σύγχρονο αστικό τοπίο. Πώς ζούμε μαζί, αν και...
Ας βρούμε αυτά που μας συνδέουν
ART - ΝΕΑ
Κάτω από την ίδια... Στέγη
Καλλιτεχνικός προγραμματισμός Στέγης 2018-2019. Καινοτομίες, έμφαση στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, νέα σημεία συνάντησης, γέφυρες που στήνονται ανάμεσα στην Αθήνα και την Ανατολή, έμπνευση από το αστικό...
Κάτω από την ίδια... Στέγη
ART - ΝΕΑ
Στον... αφρό του Φεστιβάλ
Αρχίζει το καλοκαίρι, ανοίγει την αυλαία το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και από το πλούσιο πρόγραμμα ξεχωρίσαμε (με μεγάλη δυσκολία, είναι η αλήθεια) ορισμένες παραστάσεις και συναυλίες που δεν θα θέλαμε με...
Στον... αφρό του Φεστιβάλ
ART - ΝΕΑ
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
Το δημιουργικό και ανήσυχο φεστιβάλ της Στέγης συγκεντρώνει επί δύο εβδομάδες στα πιο απρόσμενα σημεία του κέντρου διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες που έχουν αντικείμενο την πόλη στην οποία ζούμε...
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
ART - ΝΕΑ
Η γυναίκα που φώτισε το σκοτάδι του Νίκου Νικολαΐδη
Με την ευκαιρία του τριήμερου αφιερώματος στον μεγάλο Ελληνα σκηνοθέτη, το οποίο διοργανώνει το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του, η σύντροφος της ζωής του και μόνιμη...
Η γυναίκα που φώτισε το σκοτάδι του Νίκου Νικολαΐδη
ART - ΝΕΑ
Τα Δημήτρια βγαίνουν... στη σέντρα
Στο Καυτανζόγλειο δόθηκε το εναρκτήριο λάκτισμα για την 52η διοργάνωση. Υστερα από αρκετά εμπόδια ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρουσίασε ένα καινοτόμο, πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει από πολυθέαμα για τα 100...
Τα Δημήτρια βγαίνουν... στη σέντρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας