Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπορεί ο δανεισμός να γίνει επιστροφή ;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπορεί ο δανεισμός να γίνει επιστροφή ;

  • A-
  • A+
Η πρόταση του Ελληνα πρωθυπουργού στον Εμανουέλ Μακρόν για |τους εορτασμούς των 200 χρόνων της Επανάστασης του 1821 πρέπει να υποβληθεί και επίσημα από το υπουργείο Πολιτισμού προς τη διεύθυνση του κορυφαίου γαλλικού μουσείου, που έχει πλήθος δικών μας αρχαιοτήτων. Η τελευταία διεθνής ημερίδα για την επανένωση των Γλυπτών εστιάζει, πάντως, στην προσπάθεια επιστροφής των τμημάτων που βρίσκονται στα μουσεία του Παλέρμο, του Βατικανού και του Λούβρου.

Η πρόταση του Ελληνα πρωθυπουργού και η αποδοχή της από τον Εμανουέλ Μακρόν, να δανείσει στη χώρα μας το Μουσείο του Λούβρου τη δέκατη μετόπη από τη νότια πλευρά του Παρθενώνα για τους εορτασμούς των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση το 2021, έγινε αποδεκτή με εξαιρετικό ενθουσιασμό ως πράξη «μοναδικού συμβολισμού», όπως τόνισε η κυβέρνηση, που το προσμέτρησε στις «επιτυχίες» της. Η είδηση ωστόσο επισκιάστηκε από την άλλη πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη, λίγες ημέρες αργότερα, που αφορούσε τον δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο.

Πλήθος δημοσιευμάτων και ειδικών άρθρων ακολούθησε, τα οποία εξηγούσαν γιατί η ελληνική πλευρά οφείλει να μην προχωρήσει σε μια τέτοια συμφωνία (την οποία αποκλείεται, έτσι κι αλλιώς, να δεχθεί το Βρετανικό Μουσείο, εκτός κι αν αναγνωρίσουμε την κυριότητά του επί των κλεμμένων που διεκδικούμε). Το θέμα ανέβηκε ψηλά και στην πολιτική ατζέντα, μετά την παρέμβαση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα.

Επί δεκαετίες, η Ελλάδα ζητά την επιστροφή των κλεμμένων Γλυπτών και την επανένωσή τους με το παγκόσμιο μνημείο. Διεκδίκηση με υποστηρικτές προσωπικότητες διεθνούς κύρους αλλά και πολίτες από όλο τον κόσμο και κυρίως τα εκατομμύρια των επισκεπτών - πρεσβευτών μας, που τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν περάσει από το Μουσείο Ακρόπολης.

Στο αμφιθέατρό του πριν από λίγους μήνες, στα μέσα Απριλίου συγκεκριμένα, διοργανώθηκε διεθνής ημερίδα με θέμα την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, με τη συμμετοχή σπουδαίων προσωπικοτήτων από τη χώρα μας και το εξωτερικό, εκπροσώπων της Διεθνούς Επιτροπής και όλων των Εθνικών Επιτροπών για την Επανένωση των Γλυπτών, οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ της επιστροφής, προκειμένου το μνημείο να αποκτήσει την ακεραιότητά του.

Για να συμβεί αυτό, ωστόσο, εκτός από τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο που αποσπάστηκαν βίαια από τον μεγαλύτερο αρχαιοκάπηλο, τον γνωστό Ελγιν, χρειάζεται να μας επιστραφούν και άλλα που βρίσκονται διάσπαρτα σε ξένα Μουσεία και δεν αποτελούν προϊόντα ανασκαφής, αλλά είναι αποτελέσματα απόσπασης από την Ακρόπολη. Μάλιστα αυτό που προτάθηκε και έγινε κοινά αποδεκτό από τους συμμετέχοντες στην ημερίδα, είναι η προσπάθεια να επιστραφούν τα τμήματα από τα μουσεία του Παλέρμο, του Βατικανού και του Λούβρου.

Οι μετόπες στο νότιο τμήμα του Παρθενώνα αποτυπώνουν μοναδικά την Κενταυρομαχία, τη μάχη των Λαπίθων με τους Κενταύρους. Η δέκατη που εκτίθεται στο Λούβρο, παρουσιάζει μια Λαπιθίδα που επιχειρεί να ελευθερωθεί από τον Κένταυρο που την έχει αιχμαλωτίσει. Το κεφάλι του Κένταυρου έχει εξαφανιστεί, ενώ το δεξί χέρι του βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Αγνωστο πώς, η μετόπη περιήλθε στα χέρια του ερασιτέχνη αρχαιολόγου, ζωγράφου και για ένα διάστημα πρεσβευτή της Γαλλίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, Λουί Φρανσουά Σεμπαστιάν Φοβέλ, ο οποίος διατηρούσε εξαιρετικές σχέσεις με τους Οθωμανούς. Εκείνος το έστειλε στον κόμη Μαρί Γκαμπριέλ Φλοράν Ογκίστ, κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης. Ακολούθησε η δημοπρασία του στο Λονδίνο με αγοραστή τον Ελγιν και τελικά η επιστροφή του στο Παρίσι. Το Λούβρο αναφέρει ότι το αγόρασε το 1818.

Το εκθέτει σε αίθουσά του μαζί με τμήμα της ζωφόρου του Παρθενώνα που εικονίζει τις υφάντρες του ιερού πέπλου των Παναθηναίων (447-438 π.Χ.), το οποίο θεωρείται έργο του Φειδία. Ανήκε και αυτό στον Φοβέλ, ο οποίος το προμήθευσε στον κόμη Ντε Σουαζέλ - Γκουφιέ, που είχε διατελέσει πρεσβευτής των Γάλλων στην Κωνσταντινούπολη (1785 - 1792).

Το Λούβρο συνολικά κατέχει έξι κομμάτια από τον Παρθενώνα και, κατά την ημερίδα, η Donatella Μοnterisi Andreani, αντιπρόεδρος της Γαλλικής Επιτροπής (French Committee for the Return of the Parthenon Marble), γνωστοποίησε με την ανάγνωσή της επιστολή της Ελένη Γλύκατζη - Αρβελέρ προς τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, που ζητά την επιστροφή όλων των τμημάτων των Γλυπτών από το Λούβρο.

Το μουσείο Salinas του Παλέρμο της Σικελίας κατέχει θραύσμα από τον 6ο λίθο της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα (35x34 εκ.), όπου εικονίζονται το άκρο ποδιού και οι παρυφές του ενδύματος της Πειθούς ή της Αρτέμιδος. Δόθηκε από τον ίδιο τον Ελγιν σε κάποιον συμπατριώτη του, όταν κατά το ταξίδι του προς τη Βρετανία σταμάτησε στο Παλέρμο. Ο Βρετανός το χάρισε στο μουσείο του Salinas. Το Μουσείο του Βατικανού κατέχει τρία θραύσματα από τον ανάγλυφο διάκοσμο του Παρθενώνα.

Το ένα εξ αυτών που είχε έρθει στην Αθήνα το 2008 (ως προσωρινό δάνειο) προέκυψε μετά το βομβαρδισμό της Ακρόπολης από τον Μοροζίνι, το 1687. Περιήλθε στα χέρια τού τότε Αγγλου πρόξενου, ο οποίος το δώρισε στον Πάπα. Να σημειώσουμε ότι ο φιλέλληνας αρχαιολόγος Λουί Γκοντάρ, τέως σύμβουλος αρχαιολογικών θεμάτων της ιταλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας, έχει πρωτοστατήσει με δράσεις του, προκειμένου τα θραύσματα να επιστραφούν στη χώρα μας.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το υπουργείο Πολιτισμού θα εξακολουθήσουν να διεκδικούν με τόσο πρόχειρες μεθόδους και προς χάριν εντυπωσιασμού τον δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα; Και θα πανηγυρίσουν, αν μας δανείσουν προσωρινά κάτι που μας ανήκει, στην πραγματικότητα;

ART - ΝΕΑ
Το 1821, το Brexit και τα Μάρμαρα
Να μας δανείσουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα το 2021 ζητά ο Ελληνας πρωθυπουργός από τον Βρετανό ομόλογό του, που κάποτε, φοιτητής στην Οξφόρδη, τα είχε ακούσει από τη Μελίνα για το ίδιο θέμα. Η αποχώρηση της...
Το 1821, το Brexit και τα Μάρμαρα
ART - ΝΕΑ
Αναστηλώνεται το ανάκτορο όπου γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
Θετική γνωμοδότηση έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στη μελέτη συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του Μνημειακού Πρόπυλου και του Κτιρίου Ι του ανακτόρου της Αρχαίας Πέλλας, της πρωτεύουσας των...
Αναστηλώνεται το ανάκτορο όπου γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
ART - ΝΕΑ
«Δεν υπήρξε φιρμάνι για την εξαγωγή των Γλυπτών»
Το Μουσείο Ακρόπολης θα δημοσιεύσει την έρευνα των Εγκέν και Σακίν πάνω στα επίσημα έγγραφα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που, όπως φαίνεται, καταρρίπτει το βασικό επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου ότι ο...
«Δεν υπήρξε φιρμάνι για την εξαγωγή των Γλυπτών»
ART - ΝΕΑ
Προσεχώς στην Ολυμπία και αλλού
Την επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης, στους Βασιλικούς Τάφους των Αιγών στη Βεργίνα, αλλά και στην αρχαία Ολυμπία ανακοίνωσε ο υφυπουργός...
Προσεχώς στην Ολυμπία και αλλού
ART - ΝΕΑ
Εκτός Υπερταμείου 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος
Σωτήρια απόφαση εξαίρεσης για τα 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος από το ΚΥΣΟΙΠ, το οποίο αποφάσισε να «ανακληθεί εν μέρει η απόφαση του υπουργού Οικονομικών» για τα 10.119 ακίνητα που περνούν στο...
Εκτός Υπερταμείου 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος
ART - ΝΕΑ
Εξώδικο στο ΥΠΠΟ για την παραχώρηση μνημείων στο Υπερταμείο
Εξώδικο προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή, την υπουργό Μυρσίνη Ζορμπά, τον υφυπουργό Κώστα Στρατή και τη γενική γραμματέα Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη απέστειλε ο Ενιαίος Σύλλογος...
Εξώδικο στο ΥΠΠΟ για την παραχώρηση μνημείων στο Υπερταμείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας