Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αναζητείται νέα στρατηγική για τα Μάρμαρα

Απογοήτευση μετά το «όχι» του Βρετανικού Μουσείου στη διαμεσολάβηση της UNESCO

Αναζητείται νέα στρατηγική για τα Μάρμαρα

  • A-
  • A+

Η διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα εντός του πλαισίου της UNESCO, πάντα διά της διπλωματικής οδού και με νέα πια «στρατηγική», είναι πρωταρχικό μέλημα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, μετά το πρόσφατο διπλό «όχι» βρετανικής κυβέρνησης και Βρετανικού Μουσείου στο αίτημα της UNESCO να συμμετάσχει ως διαμεσολαβήτρια.

Σαφώς και επικράτησε απογοήτευση στην Μπουμπουλίνας με την άρνηση των Βρετανών να δεχθούν τη διαμεσολάβηση ώστε οι δύο πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι για να ξεκινήσει η συζήτηση. Ακόμα και αυτό όμως μπορεί να έχει την αξία του στον μακρύ δρόμο ενός τόσο σοβαρού ζητήματος.

«Η ελληνική κυβέρνηση θα συνεχίσει την προσπάθειά της με κάθε δυνατό τρόπο και θα θέσει εκ νέου το ζήτημα στη γενική διευθύντρια της UNESCO, αναμένοντας τις αντιδράσεις για τους χειρισμούς της Βρετανίας. Καλούμε τη Μεγάλη Βρετανία να επανεξετάσει τη στάση της. Η Ελλάδα παραμένει ανοιχτή σε κάθε θετική χειρονομία», ανταπαντά με ανακοίνωσή του ο αν. υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης. Εξάλλου πριν από έναν μήνα, ο υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αριστείδης Μπαλτάς, με δηλώσεις του στους «Times» έλεγε: «Η εκστρατεία μας θα συνεχιστεί, αλλά η στρατηγική και το πώς θα κινηθούμε μπορεί να αλλάξει, αν αυτό χρειαστεί. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες ψάχνουμε τις λεπτομέρειες και αν δούμε ότι χρειάζεται να τις αλλάξουμε, θα το κάνουμε».

Μένει να δούμε το επόμενο διάστημα ποια ακριβώς θα είναι αυτή η νέα στρατηγική. Απ' ό,τι φαίνεται, αποκλείεται η δικαστική οδός, καθώς θεωρείται δύσκολη, χρονοβόρα και δαπανηρή. Επιπροσθέτως, αν η απόφαση είναι αρνητική, κλείνεις κάθε δυνατότητα για μελλοντική διεκδίκηση του αιτήματος.

Η εμπλοκή του βρετανικού δικηγορικού γραφείου Doughty Street Chambers, στο οποίο εργάζεται και η Αμάλ Αλαμουντίν, βρίσκεται σε εκκρεμότητα. Κατά την επίσκεψη των τριών δικηγόρων (Τζέφρι Ρόμπερτσον, Νόρμαν Πάλμερ, Αμάλ Αλαμουντίν) στην Αθήνα τον περασμένο Οκτώβριο είχε συμφωνηθεί με την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και τον Κώστα Τασούλα ο ρόλος τους να είναι συμβουλευτικός προς την ελληνική πλευρά.

Να συλλέξουν στοιχεία και να παρουσιάσουν τις απόψεις τους για τη διεκδίκηση των Γλυπτών και αφού πρώτα απαντήσει το Ηνωμένο Βασίλειο στη διαμεσολάβηση της UNESCO. Δεν είχε διευκρινιστεί αν είχαν προσληφθεί επίσημα από την κυβέρνηση Σαμαρά και με ποιο οικονομικό κόστος. Τις αμέσως προηγούμενες ημέρες, πάντως, και μετά την αρνητική απάντηση των Βρετανών δεν υπήρξε κάποια επικοινωνία του βρετανικού γραφείου με την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού.

Παρά το γεγονός ότι πολλές δημοσκοπήσεις στη Μεγάλη Βρετανία συγκεντρώνουν υψηλά ποσοστά Βρετανών που τάσσονται υπέρ της επιστροφής των Μαρμάρων και πρόσφατα έφερε το θέμα και στο βρετανικό Κοινοβούλιο ο βουλευτής του συγκυβερνώντος κόμματος των Φιλελεύθερων Δημοκρατών, Αντριου Τζορτζ, η βρετανική πλευρά απέκλεισε τελικά τη διαμεσολάβηση της UNESCO. Το «όχι» διατυπώθηκε σε δύο επιστολές.

Η μία φέρει τις υπογραφές του υπουργού Πολιτισμού και του υπουργού Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και η άλλη του σερ Ρίτσαρντ Λάμπερτ, προέδρου του Συμβουλίου των Εφόρων του Βρετανικού Μουσείου. Οι δύο υπουργοί σημειώνουν ότι «τα Γλυπτά αποκτήθηκαν νόμιμα από τον λόρδο Ελγιν» και οι έφοροι του Βρετανικού Μουσείου ότι «φυλάσσουν τα Γλυπτά όχι μόνο για τον βρετανικό λαό αλλά και προς όφελος του κοινού παγκοσμίως, στο παρόν και το μέλλον. Γι' αυτόν τον λόγο πιστεύουμε ότι η εμπλοκή της UNESCO δεν αποτελεί τον πλέον πρόσφορο τρόπο για να προχωρήσουμε».

Η ηγεσία του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού δεν ενημερώθηκε επίσημα από την UNESCO. Οι δύο επιστολές -που προφανώς έφυγαν διά της επισήμου οδού προς τον διεθνή οργανισμό- αναρτήθηκαν στις 26 Μαρτίου στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Μουσείου. Την ίδια ημέρα, δηλαδή, που εγκαινιαζόταν η πολυδιαφημισμένη έκθεση «Ορίζοντας το Κάλλος: το σώμα στην αρχαία ελληνική τέχνη», που διοργανώνεται, βέβαια, χωρίς δάνεια από τα ελληνικά μουσεία. Είναι πάγια θέση μας να μη στέλνουμε αρχαιότητες να εκτεθούν μαζί με τα κλεμμένα από τον Ελγιν Γλυπτά του Παρθενώνα.

Πάγια θέση μας είναι και η άρνηση για έκθεση των Γλυπτών στην Ελλάδα υπό μορφή δανείου, γιατί θα ήταν σαν να αποδεχόμαστε ότι ιδιοκτήτες τους είναι οι Βρετανοί. Ετσι μάλλον πέφτει στο κενό η πρόταση του σερ Ρίτσαρντ Λάμπερτ στα ελληνικά μουσεία και πανεπιστήμια «για κοινά εγχειρήματα» με την «πεποίθηση ότι τόσο η μελέτη των Γλυπτών του Παρθενώνα όσο και η έκθεσή τους στο ευρύτερο δυνατόν κοινό θα φωτίσουν τα επιτεύγματα της κλασικής Ελλάδας και την επίδρασή της στην ανθρωπότητα».

ART - ΝΕΑ
Restart για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Aνακριβές χαρακτηρίζει η ελληνική πλευρά το δημοσίευμα για δανεισμό αρχαιολογικών αριστουργημάτων με αντάλλαγμα τον επαναπατρισμό των Μαρμάρων. Ωστόσο, η Λυδία Κονιόρδου επιχειρεί να επαναφέρει το θέμα στο...
Restart για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
ART - ΝΕΑ
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια
Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ενέκριναν ομόφωνα τις τιμές των 17 ενιαίων εισιτηρίων που θα εφαρμοστούν κατ' αρχάς πιλοτικά σε δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία όλης της χώρας.
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια
ART - ΝΕΑ
Ρεκόρ για την πανσέληνο
Συνωστισμός το Σάββατο στο Μουσείο Ακρόπολης, όπου πάνω από 32.000 επισκέπτες απόλαυσαν βραδιά τάνγκο «στο φως του φεγγαριού», ενώ αθρόα ήταν η προσέλευση στο Εθνικό Αρχαιολογικό, στο Σούνιο και σε άλλους...
Ρεκόρ για την πανσέληνο
ART - ΝΕΑ
Τango argentino στο Μουσείο Ακρόπολης
Στις 29 του μήνα, στην πανσέληνο του Αυγούστου, θα ανοίξουν δωρεάν για το κοινό εκατό και πάνω αρχαιολογικοί χώροι, οι περισσότεροι με κάποια εκδήλωση. Ο Δημήτρης Παντερμαλής είχε την πιο προχωρημένη ιδέα....
Τango argentino στο Μουσείο Ακρόπολης
ART - ΝΕΑ
Ευγενική υπενθύμιση προς Λούβρο
Για πρώτη φορά κατηφορίζουν στην Αθήνα οι θησαυροί του Μουσείου Σαμοθράκης, που ανακαινίζεται. Με την ευκαιρία, το υπουργείο θα ζητήσει από τους Γάλλους να αναφέρουν ότι, μετά την απελευθέρωση, τους στείλαμε...
Ευγενική υπενθύμιση προς Λούβρο
ART - ΝΕΑ
Εισιτήρια ηλεκτρονικά και πιο ακριβά
«Απαρχαιωμένη μηχανή που καίει κάρβουνο και δεν παράγει αυτό που μπορεί» είναι το ΤΑΠΑ σύμφωνα με τον αν. υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη. Υποστήριξε ότι η κατάσταση «αποκαρδιωτική» και «πρέπει τάχιστα να...
Εισιτήρια ηλεκτρονικά και πιο ακριβά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας