Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ατγουντ εναντίον Ρούσντι

Μάργκαρετ Άτγουντ και Σαλμάν Ρούσντι

AP Photo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ατγουντ εναντίον Ρούσντι

  • A-
  • A+
Οι υποψήφιοι για το Booker του 2019

Με την πρώτη ματιά, πάμε για μονομαχία γιγάντων στο βραβείο Booker του 2019: Σάλμαν Ρούσντι εναντίον Μάργκαρετ Ατγουντ ή μάλλον, πρώτα η κυρία και μετά ο κύριος. Αυτά είναι τα τεράστια ονόματα της βραχείας λίστας των έξι μυθιστορημάτων, που ανακοινώθηκε χθες.

Και ο δύο μαζί μετράνε τέσσερα Booker και άλλα εφτά βιβλία τους σε short list. Το αστείο, όμως, είναι ότι όσο κι αν κλέβουν την παράσταση, φαβορί δεν μπορεί κανείς να θεωρείται ακόμα, γιατί το «The Testaments» της 80χρονης Καναδέζας δεν έχει κυκλοφορήσει, βγαίνει την ερχόμενη Τρίτη. Κριτική δεν έχει γραφτεί καμία, μόνο τα μέλη της επιτροπής το έχουν διαβάσει και αποφεύγουν εντελώς τα σπόιλερ, εκτός του ότι το θεωρούν «ένα άγριο και πανέμορφο μυθιστόρημα».

Αγριο, προφανώς, αφού δεν είναι παρά το πολυαναμενόμενο σίκουελ της «Ιστορίας της θεραπαινίδας» (εκδ. Ψυχογιός), που έρχεται να αποκαλύψει την εξέλιξη μιας φρικιαστικής, δυστοπικής κοινωνίας που καταπιέζει τις γυναίκες, με καθυστέρηση πάνω από δεκαπέντε χρόνια - ίσως και γιατί μέσω του πασίγνωστου σίριαλ με την Ελίζαμπεθ Μος έζησε ξαφνικά νέες στιγμές παγκόσμιας δόξας, πιέζοντας τη συγγραφέα να ξαναπιάσει την ιστορία.

Από την άλλη, το «Quichotte» του Ρούσντι, οι περιπέτειες ενός Δον Κιχώτη στη σημερινή Αμερική, φιλόδοξο ξαναγράψιμο του αριστουργήματος του Θερβάντες, είναι ήδη στα βιβλιοπωλεία και οι κριτικές είναι ελαφρώς αμήχανες. Ετσι, τίποτα δεν αποκλείει το Booker να μας επιφυλάσσει μια έκπληξη στις 14 Οκτωβρίου, όταν θα απονεμηθεί. Πόσο μάλλον που οι τέσσερις συγγραφείς που συμπληρώνουν τη βραχεία λίστα είναι λαμπρές λογοτεχνικές προσωπικότητες.

Επειδή η λίστα γυναικοκρατείται (τέσσερις γυναίκες και δύο άνδρες), ας ξεκινήσουμε από τις πρώτες. Αουτσάιντερ, αλλά μεγαλοπρεπές, θεωρείται η Λούσι Ελμαν, η μόνη Αμερικανίδα υποψήφια, αλλά έχει και αγγλική υπηκοότητα, που με το 1.000 και πάνω σελίδων «Ducks, Newburyport» τραβάει στα άκρα και την πιο μεταμοντέρνα αφήγηση: χρησιμοποιώντας όχι παραπάνω από 8(!) φράσεις, η έμπειρη συγγραφέας, κόρη διάσημου μελετητή του Τζόις, δίνει τον χαώδη, εσωτερικό μονόλογο μιας ηλικιωμένης νοικοκυράς, πανεπιστημιακού κάποτε, που ψήνει πίτες στην κουζίνα και θυμάται τη ζωή της. Τρόμαξε να βρει, βέβαια, εκδότη.

Η Ελμαν δεν έχει μεταφραστεί ποτέ στα ελληνικά, το ίδιο και η Βρετανίδα Μπερναντίν Εβαρίστο του «Girl, Woman, Other», με μητέρα Αγγλίδα και πατέρα Νιγηριανό, που γράφει στο προχωρημένου λογοτεχνικού στιλ βιβλίο της τις ιστορίες 12 χαρακτήρων, κυρίως μαύρων Βρετανίδων. Η Εβαρίστο είναι γνωστή και από τις ακτιβιστικές δράσεις της εναντίον του αποκλεισμού των έγχρωμων συγγραφέων. Τέταρτη γυναίκα είναι η πιο κοντινή μας Τουρκάλα Ελίφ Σαφάκ (μεταφρασμένη στα ελληνικά), που γράφει και στα αγγλικά, ενώ στην Τουρκία την κυνηγούν και τη θεωρούν επικίνδυνη. Το αποδεικνύει και με το υποψήφιο «10 Minutes 38 Seconds in This Strange World», αφηγούμενη τις τελευταίες στιγμές μιας πόρνης της Ιστανμπούλ, που δολοφονείται.

Τέλος, ο δεύτερος άντρας της λίστας, ο Νιγηριανός Τσιγκόζι Ομπιόμα, είναι φαινόμενο. Μπήκε το 2015 στη short list με το πρώτο του, έξοχο μυθιστόρημα «Οι ψαράδες» (εκδ. Μεταίχμιο), ξαναμπαίνει και με το δεύτερο, το «An Orchestra of Minorities», σύγχρονη μεταγραφή της Οδύσσειας με ήρωα έναν Νιγηριανό φοιτητή, παγιδευμένο στην Κύπρο, από την οποία έχει και ο ίδιος περάσει για σπουδές!

ART - ΝΕΑ
Μάργκαρετ Άτγουντ και Σαλμάν Ρούσντι υποψήφιοι για Booker
Η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Σαλμάν Ρούσντι περιλαμβάνονται στους συγγραφείς που επιλέχθηκαν ως υποψήφιοι για το βραβείο Booker 2019, το περίβλεπτο βρετανικό λογοτεχνικό βραβείο, σύμφωνα με τον κατάλογο των έξι...
Μάργκαρετ Άτγουντ και Σαλμάν Ρούσντι υποψήφιοι για Booker
ART - ΝΕΑ
«Γκονκούρ» στη Σλιμανί, «Ρενοντό» στη Ρεζά
Δύο γυναίκες κέρδισαν χθες τα δύο σημαντικότερα γαλλικά λογοτεχνικά βραβεία. Το «Γκονκούρ» πήγε στην 35χρονη Γαλλο-Μαροκινή Λεϊλά Σλιμανί για το «Chanson douce» (Γλυκό τραγούδι) ενώ το βραβείο «Ρενοντό», πήγε...
«Γκονκούρ» στη Σλιμανί, «Ρενοντό» στη Ρεζά
ART - ΝΕΑ
Eνα έπος για τον Μπομπ Μάρλεϊ
Ο πρώτος Τζαμαϊκανός συγγραφέας που παίρνει το κορυφαίο βρετανικό λογοτεχνικό βραβείο, έκλεισε στο «A Brief History of Seven Killings» την αιματοβαμμένη ιστορία της πατρίδας του και την απόπειρα δολοφονίας του...
Eνα έπος για τον Μπομπ Μάρλεϊ
ART - ΝΕΑ
Οι τρεις τελευταίες μέρες της Σίλβια Πλαθ
Ο συγγραφέας κατάφερε να περιγράψει σχεδόν με κάθε λεπτομέρεια τις τρεις τελευταίες μέρες της ζωής της Πλαθ πριν βρεθεί νεκρή τη Δευτέρα στη κουζίνα της, στο σπίτι του βόρειου Λονδίνου, όπου, σε διάσταση από...
Οι τρεις τελευταίες μέρες της Σίλβια Πλαθ
ART - ΝΕΑ
«Νίκη» και «Γκιακ»
Δυο πολυ­συζητημένα βιβλία του 2014, το μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη και τα διηγήματα του Δημοσθένη Παπαμάρκου βραβεύτηκαν στο Μέγαρο. Ο συναγωνισμός ήταν σκληρός και οι λίστες των υποψηφίων γεμάτες με...
«Νίκη» και «Γκιακ»
ART - ΝΕΑ
«Ναι, έχουμε πόλεμο, αλλά με την αδικία»
Τώρα που η μεγαλειώδης πορεία των Παριζιάνων πέρασε, θα γυρίσουν άραγε στο σπίτι και όλα θα ξαναγίνουν όπως πριν; Οχι, επιμένει, σε ένα καταπληκτικό κείμενο που έγραψε ειδικά για την εφημερίδα «Le Monde» ο...
«Ναι, έχουμε πόλεμο, αλλά με την αδικία»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας