Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η προϊστορία συναντά τη σύγχρονη τέχνη

Ρίτσαρντ Λόνγκ «Snake Circle», 1991

naïs Sibelait, Mairie de Bor
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η προϊστορία συναντά τη σύγχρονη τέχνη

  • A-
  • A+
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΜΠΙΝΤΟΥ: Η ελκυστική έκθεση «Προϊστορία - ένα μοντέρνο αίνιγμα» δείχνει τη γοητεία που άσκησαν τα έργα των ανθρώπων των σπηλαίων σε κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως οι Πικάσο, Σεζάν, Μιρό, Μπουρζουά, ενώ προκαλεί ερωτήματα για το μέλλον του ανθρώπου πάνω στον πλανήτη.

ΠΑΡΙΣΙ

Με μια πρωτότυπη έκθεση, το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό αφιέρωμα για τη σχέση μεταξύ της προϊστορίας και της σύγχρονης τέχνης. Σε ένα συναρπαστικό χρονολογικό ταξίδι οι επισκέπτες θα ανακαλύψουν πώς οι καλλιτέχνες υφίστανται έντονα τις επιδράσεις του παρελθόντος της ανθρώπινης καταγωγής, ενώ επιδιώκουν με το έργο τους τη «νεωτερικότητα» της σημερινής εποχής.

Η έκθεση, που έχει τον τίτλο «Προϊστορία - ένα μοντέρνο αίνιγμα» και θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου, δείχνει πώς οι σύγχρονοι καλλιτέχνες εκφράζουν ένα φανταστικό όραμα, με τις φαντασιώσεις τους για την προέλευση και την ιστορία του ανθρώπου.

Ιβ Κλάιν «Αnthropometrie-ANT 84», 1960

Muriel Anssens / Ville de

Μια πλούσια συλλογή από 300 έργα, περισσότερα από 500 αντικείμενα, μερικά από τα οποία έχουν δημιουργηθεί ειδικά για την έκθεση και πολλά ντοκουμέντα, αναδεικνύει ότι η προϊστορική τέχνη είναι ένα «αντικείμενο γοητείας», αλλά επίσης και ένα συγκεκριμένο μοντέλο για καλλιτεχνικά πειράματα κάθε είδους.

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι οι μεγαλύτεροι καλλιτέχνες στον 20ό αιώνα και στις αρχές του 21ου αιώνα αντλούσαν έμπνευση από το θέμα της προϊστορίας. Παρουσιάζονται έργα διάσημων δημιουργών, όπως οι Πικάσο, Χουάν Μιρό, Σεζάν, Τζιακομέτι, Μαξ Ερνστ, Ιβ Κλάιν, Ντιμπιφέ, Λουίζ Μπουρζουά, αλλά και της συγγραφέως Μαργκερίτ Ντιράς, του σκηνοθέτη Βίμ Βέντερς κ.ά. Η έκθεση πλαισιώνεται με πολλές εκδηλώσεις, εκπομπές, διαλέξεις, ατελιέ, επισκέψεις, προβολές, εκδόσεις.

Με την παρουσίαση πολλών έγγραφων ντοκουμέντων η έκθεση δείχνει ότι η προϊστορία λειτουργεί ως «μηχανή που ανακατεύει τον χρόνο». Από την επίδραση που ασκεί η προϊστορία, οι καλλιτέχνες εμπλουτίζουν το γόνιμο έργο τους, εκφράζουν επίσης τις αντιφάσεις τους, την ανάγκη για αναθεώρηση της Ιστορίας, την επιθυμία για επανάσταση και τον φόβο τους για το μέλλον.

Οι οργανωτές της έκθεσης τονίζουν ότι η προϊστορία είναι μια σύγχρονη ιδέα. Δεν υπήρχαν έρευνες για αυτή μέχρι το 1860. Η προϊστορική πραγματικότητα οικοδομήθηκε προοδευτικά στη διάρκεια του 19ου αιώνα ως ένα αδιαίρετο ιστορικό παρελθόν, με γεγονότα, προβληματισμούς και φαντασιώσεις.

Η έκθεση παρουσιάζει σε δύο χρονολογικά τμήματα μια δωδεκάδα θεμάτων. Ξεκινάει από την πρωτόγονη φύση, περνάει από την εξέλιξη του είδους, τα ζώα, τους ανθρώπους, τη νεολιθική εποχή, τις σπηλιές, τα εργαλεία, τις δραστηριότητες. Η οικολογία προκαλεί ερωτήματα σχετικά με τη δύναμη του ανθρώπου να μεταβάλει το περιβάλλον του στη σημερινή βιομηχανική εποχή. Μας οδηγεί στο να σκεφτούμε επίσης την πιθανή εξαφάνιση του ανθρώπινου είδους.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει εκθέματα για την προέλευση της ζωής και τις εξελίξεις πάνω στη Γη. Ενα μεγάλο τμήμα της έκθεσης παρουσιάζει τις προόδους της τεχνολογίας. Με γνώμονα τις τεχνολογικές εξελίξεις, τα νέα εργαλεία, η επιστημονική φαντασία, η ποπ αρτ, το σινεμά, η τηλεόραση, οι επικοινωνίες δείχνουν μια εκπληκτική εξέλιξη της ανθρωπότητας. Η ερμηνεία της προϊστορίας συνεχίζεται μέχρι σήμερα, ενώ οι επιστήμονες και οι οικολόγοι προβληματίζονται για το μέλλον.

ART - ΝΕΑ
«Δεν είναι όλα εφήμερα»
Στην ανοιχτή γιορτή του υπουργείου Πολιτισμού, που θα φιλοξενηθεί την Κυριακή στο Εθνικό Θέατρο, συμμετέχουν οι εκπρόσωποι όλων των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου που θα παρουσιάσουν τις καλύτερες στιγμές...
«Δεν είναι όλα εφήμερα»
ART - ΝΕΑ
Τα «ωραία» κοσμήματα των αρχαίων
Πριν τη δουν οι Ελληνες και οι ξένοι επισκέπτες στην καρδιά της Αθήνας, περισσότεροι από 7.000 θαύμασαν -από τα εγκαίνια μέχρι σήμερα- τα έργα τέχνης στην περιοδεύουσα ομότιτλη έκθεση στο Μουσείο Αργυροτεχνίας...
Τα «ωραία» κοσμήματα των αρχαίων
ART - ΝΕΑ
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
Με μια θεαματική αναδρομική έκθεση, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι τιμά την 20ή επέτειο από τον θάνατο του πρωτοποριακού γλύπτη, που με τα έργα του εξέφρασε τη βιομηχανική εξέλιξη...
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
ART - ΝΕΑ
Αυξήθηκαν επισκέπτες και εισπράξεις το 2017
Αυξητική η πορεία των επισκεπτών σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους για τον Οκτώβριο 2017, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση επισκεπτών σημειώνεται για όλο...
Αυξήθηκαν επισκέπτες και εισπράξεις το 2017
ART - ΝΕΑ
Καλλιτεχνική φιλία με επίκεντρο τη σύγχρονη τέχνη
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού παρουσιάζει μια εξαιρετική διοργάνωση με 350 πίνακες, γλυπτά και φωτογραφίες των τριών σπουδαίων καλλιτεχνών του 20ού αιώνα, οι οποίοι έτρεφαν αμοιβαία εκτίμηση μεταξύ...
Καλλιτεχνική φιλία με επίκεντρο τη σύγχρονη τέχνη
ART - ΝΕΑ
Κήποι της αρμονίας και της αναρχίας
Μια γοητευτική έκθεση με θέμα τον «κήπο» παρουσιάζει το παρισινό Μουσείο Grand Palais, για να προβάλει τη σύνδεση του ανθρώπου με τη φύση. Ο κήπος «είναι το πιο μικρό κομμάτι του κόσμου και το σύνολο του...
Κήποι της αρμονίας και της αναρχίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας