Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφιέρωμα στον ζωγράφο Ντίκο Βυζάντιο

Αφιέρωμα στον ζωγράφο Ντίκο Βυζάντιο

  • A-
  • A+

Με αφορμή τη συμπλήρωση 12 ετών από το θάνατο του ζωγράφου Ντίκου Βυζάντιου σήμερα, το αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του ψηφιοποίησε και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα την εκπομπή «Ντίκος Βυζάντιος, στα ίχνη της χαμένης ματιάς».

Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Αθήνα. Γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου, ήταν ένας από τους 20 νέους Έλληνες που επέλεξε το γαλλικό κράτος να διασώσει από τη δίνη του Εμφύλιου Πολέμου, φυγαδεύοντάς τους στο Παρίσι με το πλοίο «Ματαρόα». Ο Βυζάντιος, έπειτα από μια σύντομη παραμονή στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, ξεκινάει να δουλεύει τα έργα του σε ατελιέ, διατηρώντας φιλικές σχέσεις με μεγάλες μορφές των Τεχνών και των Γραμμάτων, όπως ο ζωγράφος Δημήτρης Γαλάνης, ο γλύπτης Αλμπέρτο Τζακομέτι, ο θεατρικός συγγραφέας Ευγένιος Ιονέσκο και ο φιλόσοφος Μισέλ Φουκό. Το έργο του ξεχωρίζει και γίνεται γρήγορα γνωστό και ο ίδιος τιμήθηκε και βραβεύθηκε επανειλημμένα.

Το ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα στον ζωγράφο, σε σκηνοθεσία της Πανδώρας Μουρίκη, επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πορτρέτο του με βασική αναφορά στη συνέντευξη που έδωσε στην Όλγα Μπάτη το 2007, λίγο πριν από το θάνατό του, καθώς και με αποσπάσματα παλαιότερων συνεντεύξεών του.

Κατά τη διάρκεια της ταινίας ο Ντίκος Βυζάντιος μιλά για τις επιρροές που δέχτηκε στο έργο του, τα πρώτα του βήματα στη ζωγραφική, τη γνωριμία του με σπουδαίους διανοούμενους στο Παρίσι, την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα και τη Γαλλία και πώς αυτή καθόρισε την πορεία του. Αναφέρεται στη θερμή υποδοχή που είχε το έργο του στη Γαλλία από τα πρώτα κιόλας χρόνια της εγκατάστασής του εκεί.

Ύστερα μιλά διεξοδικά για τον τρόπο που δουλεύει και για τους τρεις κύκλους του έργου του: το πέρασμά του από την αφαίρεση στην παραστατική ζωγραφική, το ενδιάμεσο διάστημα όπου ασχολήθηκε αποκλειστικά με το σχέδιο και τέλος τις ανθρωποκεντρικές συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην έκθεση σχεδίων του στην γκαλερί Καρλ Φλινκέρ το 1974, την οποία προλόγιζε κείμενο του μεγάλου Γάλλου φιλοσόφου Μισέλ Φουκό, αλλά και στην αναδρομική του έκθεση το 1997 στο Παρίσι.

Για τον ζωγράφο και το έργο του μιλούν συλλέκτες, ιστορικοί και κριτικοί Τέχνης, ενώ πτυχές της προσωπικότητάς του φωτίζουν η αδερφή του, Μαριλένα Λιακοπούλου, η συγγραφέας Μ.L. De Folin και ο σκηνοθέτης Νίκος Παπατάκης. Τέλος, παρουσιάζονται αποσπάσματα από παλαιότερες συνεντεύξεις του καλλιτέχνη, από εγκαίνια εκθέσεών του, λεπτομέρειες από τα ζωγραφικά του έργα διαφορετικών περιόδων της καλλιτεχνικής του καριέρας, καθώς και φωτογραφίες από το προσωπικό του αρχείο. 

ART - ΝΕΑ
Η πολιτισμική ναυαρχίδα της Κρήτης ανοίγει πανιά
Ενα εντυπωσιακό συγκρότημα έξι κτιρίων 5.670 τ.μ., σε μια ιστορική τοποθεσία, κάτω από τον λόφο Μαρτινέγκο των ενετικών τειχών, δίνει στίγμα πορείας. Στο τιμόνι, ο καλλιτεχνικός διευθυντής, έμπειρος...
Η πολιτισμική ναυαρχίδα της Κρήτης ανοίγει πανιά
ART - ΝΕΑ
«Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων» στο θέατρο «Χώρος»
Το έργο της Εταιρείας Θεάτρου Θέρος «Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων», για την άλλη οδό Αθηνάς που δε βλέπουμε ή κάνουμε ότι δε βλέπουμε, ανεβαίνει στο Θέατρο «Χώρος».
«Καλλιόπη: ο δρόμος των τεράτων» στο θέατρο «Χώρος»
ART - ΝΕΑ
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
Τον Ιανουάριο του 1960, ο Αλμπέρ Καμί σκοτώθηκε όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε ο εκδότης του, Μισέλ Γκαλιμάρ, έφυγε από την πορεία και χτύπησε σε...
Η ΚGB σκότωσε τον Καμί;
ART - ΝΕΑ
2ο Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
Για δεύτερη χρονιά πραγματοποιείται το Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας, αυτό το Σαββατοκύριακο 7 και 8 Δεκεμβρίου. Διοργανώνεται στην καρδιά της Αθήνας, στην τόσο αγαπητή στους Αθηναίους Δημοτική Αγορά Κυψέλης...
2ο Φεστιβάλ Αιθιοπικής Κουλτούρας στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης
ART - ΝΕΑ
Ο,τι πρέπει να ξέρεις για τη σεξουαλική αγωγή
Πόσα πράγματα γνωρίζουν τα παιδιά και οι έφηβοι για το σώμα τους; Για το φύλο τους; Για το σεξ; Πόσα από αυτά που γνωρίζουν προέρχονται από έγκυρη πηγή πληροφόρησης;
Ο,τι πρέπει να ξέρεις για τη σεξουαλική αγωγή
ART - ΝΕΑ
Χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από το Κέμπριτζ πίνακας με νεκρά θηράματα
Σοβαρό ζήτημα, που άπτεται του ζητήματος της πολιτικής ορθότητας, έχει ξεσπάσει στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, καθώς χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από λέσχη ο πίνακας «Η αγορά των πτηνών» του...
Χορτοφάγοι φοιτητές ζητούν να απομακρυνθεί από το Κέμπριτζ πίνακας με νεκρά θηράματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας