Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφιέρωμα στον ζωγράφο Ντίκο Βυζάντιο

Αφιέρωμα στον ζωγράφο Ντίκο Βυζάντιο

  • A-
  • A+

Με αφορμή τη συμπλήρωση 12 ετών από το θάνατο του ζωγράφου Ντίκου Βυζάντιου σήμερα, το αρχείο της ΕΡΤ τιμώντας τη μνήμη του ψηφιοποίησε και παρουσιάζει στην ιστοσελίδα την εκπομπή «Ντίκος Βυζάντιος, στα ίχνη της χαμένης ματιάς».

Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στην Αθήνα. Γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου, ήταν ένας από τους 20 νέους Έλληνες που επέλεξε το γαλλικό κράτος να διασώσει από τη δίνη του Εμφύλιου Πολέμου, φυγαδεύοντάς τους στο Παρίσι με το πλοίο «Ματαρόα». Ο Βυζάντιος, έπειτα από μια σύντομη παραμονή στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι, ξεκινάει να δουλεύει τα έργα του σε ατελιέ, διατηρώντας φιλικές σχέσεις με μεγάλες μορφές των Τεχνών και των Γραμμάτων, όπως ο ζωγράφος Δημήτρης Γαλάνης, ο γλύπτης Αλμπέρτο Τζακομέτι, ο θεατρικός συγγραφέας Ευγένιος Ιονέσκο και ο φιλόσοφος Μισέλ Φουκό. Το έργο του ξεχωρίζει και γίνεται γρήγορα γνωστό και ο ίδιος τιμήθηκε και βραβεύθηκε επανειλημμένα.

Το ντοκιμαντέρ-αφιέρωμα στον ζωγράφο, σε σκηνοθεσία της Πανδώρας Μουρίκη, επιχειρεί να σκιαγραφήσει το πορτρέτο του με βασική αναφορά στη συνέντευξη που έδωσε στην Όλγα Μπάτη το 2007, λίγο πριν από το θάνατό του, καθώς και με αποσπάσματα παλαιότερων συνεντεύξεών του.

Κατά τη διάρκεια της ταινίας ο Ντίκος Βυζάντιος μιλά για τις επιρροές που δέχτηκε στο έργο του, τα πρώτα του βήματα στη ζωγραφική, τη γνωριμία του με σπουδαίους διανοούμενους στο Παρίσι, την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα και τη Γαλλία και πώς αυτή καθόρισε την πορεία του. Αναφέρεται στη θερμή υποδοχή που είχε το έργο του στη Γαλλία από τα πρώτα κιόλας χρόνια της εγκατάστασής του εκεί.

Ύστερα μιλά διεξοδικά για τον τρόπο που δουλεύει και για τους τρεις κύκλους του έργου του: το πέρασμά του από την αφαίρεση στην παραστατική ζωγραφική, το ενδιάμεσο διάστημα όπου ασχολήθηκε αποκλειστικά με το σχέδιο και τέλος τις ανθρωποκεντρικές συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην έκθεση σχεδίων του στην γκαλερί Καρλ Φλινκέρ το 1974, την οποία προλόγιζε κείμενο του μεγάλου Γάλλου φιλοσόφου Μισέλ Φουκό, αλλά και στην αναδρομική του έκθεση το 1997 στο Παρίσι.

Για τον ζωγράφο και το έργο του μιλούν συλλέκτες, ιστορικοί και κριτικοί Τέχνης, ενώ πτυχές της προσωπικότητάς του φωτίζουν η αδερφή του, Μαριλένα Λιακοπούλου, η συγγραφέας Μ.L. De Folin και ο σκηνοθέτης Νίκος Παπατάκης. Τέλος, παρουσιάζονται αποσπάσματα από παλαιότερες συνεντεύξεις του καλλιτέχνη, από εγκαίνια εκθέσεών του, λεπτομέρειες από τα ζωγραφικά του έργα διαφορετικών περιόδων της καλλιτεχνικής του καριέρας, καθώς και φωτογραφίες από το προσωπικό του αρχείο. 

ART - ΝΕΑ
Ταξίδι στην Αθήνα μέσα από τα γκράφιτι της πόλης
Αφιέρωμα στα γκράφιτι που κοσμούν -ή κατά άλλους λερώνουν- τους τοίχους της Αθήνας κάνει το πρακτορείο Associated Press, με ένα φωτογραφικό οδοιπορικό στους δρόμους της Αθήνας.
Ταξίδι στην Αθήνα μέσα από τα γκράφιτι της πόλης
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Πίτερ Φόντα
Την τελευταία του πνοή άφησε το πρωί της Παρασκευής στο σπίτι του στο Λος Άντζελες ο σπουδαίος Πίτερ Φόντα, ηθοποιός που άφησε το στίγμα του στον κινηματογράφο, κυρίως λόγω του πρωταγωνιστικού ρόλου που είχε...
Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Πίτερ Φόντα
ART - ΝΕΑ
Το Ελληνικό στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ
Προπαραμονές του Δεκαπενταύγουστου δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (13/8/19 Αρ. Φύλλου 558) οι συνθέσεις με τα νέα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Συμβουλίου Νεωτέρων...
Το Ελληνικό στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ
ART - ΝΕΑ
«Καρφιά» του συλλόγου υπαλλήλων ΥΠΠΟ και στο βάθος… Ελληνικό
Σοβαρές ενστάσεις για πρόσωπο που διορίζεται στο ΚΑΣ εκφράζει ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠ.ΠΟ. Αττικής, Στερεάς και Νήσων. Υποστηρίζει ότι ένα από τα 7 νεοδιορισθέντα πρόσωπα δεν έχει τα απαιτούμενα τυπικά...
«Καρφιά» του συλλόγου υπαλλήλων ΥΠΠΟ και στο βάθος… Ελληνικό
ART - ΝΕΑ
Επαναλειτουργεί το πωλητήριο
Ειδώλια, κεφαλές, νομίσματα, κεραμικά, χαλκογραφίες πιστά αντίγραφα αντιπροσωπευτικών εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που παράγονται στα εργαστήρια του ΤΑΠ στου Ρέντη μαζί με κοσμήματα, εκδόσεις,...
Επαναλειτουργεί το πωλητήριο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας