Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Εναλλακτική Σκηνή πατάει γκάζι

O καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής, Αλέξανδρος Ευκλείδης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Εναλλακτική Σκηνή πατάει γκάζι

  • A-
  • A+
Εκπαίδευση – κοινωνική ανταποδοτικότητα – σύγχρονη δημιουργία. Το τρίπτυχο πάνω στο οποίο έχτισαν τη φιλοσοφία τους οι άνθρωποι της Εναλλακτικής Σκηνής κατά την πρώτη τριετία απέδωσε καρπούς και δημιούργησε ένα μεγάλο, πολυσυλλεκτικό κοινό. Οι 25 παραγωγές της επόμενης σεζόν δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερες προσδοκίες.

Νέες, φιλόδοξες όπερες από σημαντικούς Ελληνες δημιουργούς, ριζοσπαστικές εκδοχές κλασικών κειμένων, διάσημα μιούζικαλ, εκπαιδευτικές δράσεις, έργα που έχουν σκανδαλίσει το διεθνές κοινό, συμπράξεις και συμπαραγωγές που ενισχύουν την ολοένα αυξανόμενη εξωστρέφειά της, εμπνευσμένες δημιουργίες για παιδιά και νέους.

Μέχρι σύγχρονο χορό και συναυλίες ηλεκτρονικής μουσικής. Συνεπής στον δημιουργικό οργασμό στον οποίο μας έχει συνηθίσει, η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσίασε χθες ένα ιδιαίτερα πλούσιο και πολυποίκιλο πρόγραμμα, με περισσότερες από 150 παραστάσεις, σε 25 παραγωγές και με τη συνεργασία δεκάδων νέων, αλλά και καταξιωμένων καλλιτεχνών.

«Την καλλιτεχνική περίοδο 2019-20, η Εναλλακτική Σκηνή ολοκληρώνει τον πρώτο κύκλο λειτουργίας της, κατά τον οποίο κατάφερε να εδραιωθεί ως μια σημαντική κυψέλη πρωτογενούς καλλιτεχνικής παραγωγής, η σημαντικότερη ίσως στο πεδίο του σύγχρονου μουσικού θεάτρου στη χώρα μας. Εξαρχής, η φιλοδοξία της ομάδας ήταν η υπέρβαση κλειστών και αυτοαναφορικών σχημάτων, δογματικών ή ετοιμοπαράδοτων προσεγγίσεων του μουσικού θεάτρου, το οποίο συχνά υποφέρει από αρτηριοσκληρωτικές δημιουργικές διαδικασίες ή στερεοτυπικούς τρόπους πρόσληψης», λέει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής, για τη φιλοσοφία τους.

Δημιουργώντας έναν άξονα πάνω στο τρίπτυχο «εκπαίδευση - κοινωνική ανταποδοτικότητα - σύγχρονη δημιουργία», οι άνθρωποι της Εναλλακτικής εισέπραξαν ήδη από την πρώτη τριετία τους καρπούς μιας ζωντανής σχέσης με ένα πολυσυλλεκτικό κοινό και πλέον ο στόχος είναι ο εξής: «Επιμένουμε σε αναθέσεις νέων έργων, πρώτες πανελλήνιες παρουσιάσεις, παραφράσεις κλασικών έργων, απρόσμενες αναγνώσεις λαοφιλών τίτλων, μουσικό θέατρο για παιδιά και νέους, συμπαραγωγές με ομάδες μουσικού θεάτρου και συμπράξεις με φορείς μουσικού θεάτρου του εξωτερικού· είναι κάποιες από τις σταθερές των παραγωγών μας, οι οποίες συνυπάρχουν με την επένδυση σε δράσεις εκπαίδευσης και κοινωνικής ανταποδοτικότητας».

Γιώργος Κουρουπός - Γιάννος Περλέγκας

Πιο αναλυτικά στο πρόγραμμα –μεταξύ άλλων– συναντάμε σημαντικούς Ελληνες συνθέτες, που παρουσιάζουν νέα έργα τους, στην πλειονότητά τους αναθέσεις, στην Εναλλακτική Σκηνή. Μεταξύ αυτών, η νέα όπερα «Λεπορέλλα ή Πίσω απ’ τον τοίχο» του Γιώργου Κουρουπού, σε λιμπρέτο Ιουλίτας Ηλιοπούλου (11 Ιανουαρίου), αλλά και η νέα όπερα του Χαράλαμπου Γωγιού «Ο θάνατος του Αντονι», που συνδέει τον κόσμο της σειράς κινουμένων σχεδίων «Κάντι Κάντι» και εκείνον του Σλοβένου φιλοσόφου Σλάβοϊ Ζίζεκ (σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, 25 Απριλίου), η βραβευμένη στην Αυστρία όπερα «Χοντορκόφσκι» του Περικλή Λιακάκη, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα (27 Φεβρουαρίου), ενώ νέα έργα μουσικού θεάτρου υπογράφουν οι Κωνσταντίνος Βήτα, Δήμητρα Τρυπάνη, Σταύρος Γασπαράτος, Νίκος Γαλενιανός, Σοφία Καμαγιάννη και Αλέξανδρος Δρόσος.

Τρεις φιλόδοξες παραγωγές συνυπάρχουν στα έργα ρεπερτορίου. Τον Οκτώβριο έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή, σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση, η σκανδαλώδους θεματολογίας αλλά και δυσκολίας όπερα του Τόμας Αντες, «Powder her face» (1995), σε μουσική διεύθυνση Νίκου Βασιλείου και σκηνοθεσία Αλ. Ευκλείδη (25 Οκτωβρίου).

Την κεντρική παραγωγή μιούζικαλ για φέτος αποτελεί η εναλλακτική ανάγνωση του έργου «Ωραία μου κυρία», που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην αυθεντική μουσική του εκδοχή, σε σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα -ο ίδιος κρατάει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο του καθηγητή Χίγκινς (21 Νοεμβρίου). Τον Φεβρουάριο, ένα άλλο αριστούργημα του είδους, το «Into the woods», του υπέροχου Στίβεν Σόντχαϊμ, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μπογδάνου, με τη Νάντια Κοντογεώργη στον πρωταγωνιστικό ρόλο (8 Φεβρουαρίου).

Επίσης, σε διεθνή συμπαραγωγή με το διακεκριμένο σύνολο σύγχρονης μουσικής Ictus, ο Χρήστος Πασσαλής, η Αγγελική Παπούλια και μια διεθνής ομάδα καλλιτεχνών παρουσιάζουν το νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου «ΗΠΑΡ» σε πρώτη παρουσίαση (15 Ιουλίου), ενώ ιδιαίτερη στιγμή του φετινού προγραμματισμού είναι το νέο έργο του Κωνσταντίνου Βήτα «Ο κόσμος είναι ένας», πάνω σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου, με βίντεο του Νίκου Πατρελάκη (30 Ιανουαρίου).

Στον άξονα των οπερών σε παράφραση θα παρουσιαστεί μια ριζική και ριζοσπαστική εκδοχή του «Ορφέα» του Μοντεβέρντι, από το εννοιολογικό ντουέτο ΦΥΤΑ, σε μουσική διασκευή Αλέξανδρου Δρόσου, που έχει σημείο εκκίνησης τις διεκδικήσεις του ΛΟΑΤΚΙ κινήματος (14 Μαρτίου). Στο πλαίσιο της επετείου των 80 χρόνων λειτουργίας της ΕΛΣ, η Εναλλακτική Σκηνή γιορτάζει με τον δικό της τρόπο, παρουσιάζοντας μια εκδοχή του έργου «Europeras 1 & 2» του πάπα της αβανγκάρντ Τζον Κέιτζ, σε σκηνοθεσία της Ζωής Χατζηαντωνίου (5 Μαρτίου).

Οι παραγωγές για παιδιά και νέους εμπλουτίζονται ακόμη περισσότερο κατά τη φετινή καλλιτεχνική περίοδο. Η περυσινή επιτυχία «Το αηδόνι του αυτοκράτορα» της Λένας Πλάτωνος μετακομίζει στην Κεντρική Σκηνή για μια σειρά παραστάσεων.

Το περίφημο Patari project και η εμψυχώτριά του, σκηνοθέτρια Σοφία Πάσχου, επιμελούνται τη νέα παραγωγή έργου μουσικού θεάτρου για παιδιά και νέους βασισμένη στις «Τέσσερις εποχές» του Βιβάλντι (3 Νοεμβρίου). Και, τέλος, περιμένουμε νέα όπερα από τη Σοφία Καραγιάννη, βασισμένη στο «Ερωτευμένο σύννεφο» του Ναζίμ Χικμέτ (27 Μαρτίου).

ART - ΝΕΑ
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
Αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του οργανισμού και θέατρο στο οποίο μεγάλωσαν γενιές, το κτίριο της οδού Ακαδημίας θα παραμείνει για πάντα ο χώρος που μας έμαθε τι σημαίνει όπερα, το σημείο της πόλης που...
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
ART - ΝΕΑ
Μποέμ και ερωτευμένη μέχρι τον θάνατο
Παγωμένες σοφίτες και καπνισμένα μπιστρό. Χιονισμένα τοπία και παριζιάνικη μποέμικη ατμόσφαιρα του Καρτιέ Λατέν στα τέλη του 19ου αι. Κοστούμια με επιρροές από την εικονογραφία του Τουλούζ Λοτρέκ και μουσικές...
Μποέμ και ερωτευμένη μέχρι τον θάνατο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικό ταξίδι με «Πολύχρωμες ζακέτες»
Σήμερα η ερμηνεύτρια Πολυξένη Καράκογλου είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα: απόψε το βράδυ (21.00) παρουσιάζει τα τραγούδια της στην αυλή του Μουσείου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Πλάκα (Θόλου 5).
Μουσικό ταξίδι με «Πολύχρωμες ζακέτες»
ART - ΝΕΑ
Ξεκινούν τα πάρτι στον Κήπο
Και τον φετινό Ιούνιο και Ιούλιο, ο Κήπος του Μεγάρου γίνεται ιδανικός προορισμός των θερινών μας συναυλιακών αποδράσεων για ακροατές κάθε ηλικίας. Πρώτες στη σκηνή θα ανέβουν η Ολια Λαζαρίδου και η Μελίνα...
Ξεκινούν τα πάρτι στον Κήπο
ART - ΝΕΑ
Μόδα... αφύσικη
Η φετινή φιλανθρωπική βραδιά στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης είχε τίτλο «Camp: Notes on Fashion». Καλλιτέχνες, διασημότητες, σχεδιαστές και μοντέλα ανέβηκαν τα σκαλιά φορώντας ό,τι πιο ακραίο βρήκαν.
Μόδα... αφύσικη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας βαρύτονος αληθινό θηρίο...
Κορυφαίες συνεργασίες με σπουδαίους μαέστρους, σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές. Μεγάλοι οπερατικοί ρόλοι. Διθυραμβικές κριτικές κι ένα ντεμπούτο στη...
Ενας βαρύτονος αληθινό θηρίο...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας