Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υπέροχος, φιλέλληνας και αλληλέγγυος

Ο Γιο-Γιο Μα συμπράττει με ελληνικό ηπειρώτικο πολυφωνικό συγκρότημα στο Ηρώδειο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπέροχος, φιλέλληνας και αλληλέγγυος

  • A-
  • A+

Υπό κανονικές συνθήκες η σόλο εμφάνιση του Γιο-Γιο Μα στο Ηρώδειο θα έμοιαζε με εκκεντρικό αστείο: ένας κατάμονος τσελίστας στην άδεια, αχανή σκηνή να εκτελεί δίχως διάλειμμα (!) και τις «Εξι σουίτες για σόλο τσέλο» του Μπαχ. Ενα κλειστό σύνολο έργων μουσικής δωματίου του πιο αυστηρού γερμανικού μπαρόκ, που γράφτηκαν μάλλον όχι για να παίζονται ενώπιον κοινού, αλλά ως ασκήσεις ύψιστου επιπέδου προς εκμάθηση του τσέλου, παρουσιάστηκαν σε έναν υπαίθριο χώρο, ακουστικά εχθρικό, κι όμως η εκδήλωση ξεπούλησε!

Στις 30/6/2019, 5.000 Ελληνες και ξένοι παρακολούθησαν τη δυομισάωρη συναυλία/μαραθώνιο με άκρα προσήλωση! Βεβαίως αυτό δεν οφείλεται μόνο στο ότι για πρώτη φορά στη νεότερη ιστορία του Φεστιβάλ Αθηνών διαφημίστηκαν σωστά οι εκδηλώσεις κλασικής μουσικής. Αναμφίβολα, βοήθησαν τόσο το υπερμέγεθες όνομα του σολίστα όσο και η μυθική υπόληψη των έργων αυτών στη συνείδηση του μεγάλου κοινού. Ας μην ξεχνάμε, επίσης ότι, πριν από λίγα χρόνια, στην κορύφωση της γόνιμης προεδρίας του Γιώργου Λούκου, η κλασική μουσική είχε δυσφημιστεί συστηματικά. Εχει ο καιρός γυρίσματα...

Για τον Κινεζοαμερικανό τσελίστα οι «Σουίτες» του Μπαχ συνιστούν κομμάτι της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και διά βίου πηγή έμπνευσης και ψυχικής στήριξης. Υποστηριγμένη σκηνικά από υποβλητικούς φωτισμούς, η συναυλία στο Ηρώδειο ήταν μέρος μεγάλης περιοδείας, που ξεκίνησε πέρυσι και στη διάρκεια της οποίας ο Γιο-Γιο Μα θα ερμηνεύσει τα έργα αυτά σε εμβληματικούς χώρους 36 πόλεων ανά την υφήλιο.

Οπως ήταν αναμενόμενο, η μουσική προβλήθηκε μέσα από ιδιαίτερα προσεγμένη ηχητική ενίσχυση. Ανάμεσα στις σουίτες, ο 63χρονος Μα αποτάθηκε σε σπαστά ελληνικά στο κοινό, εκφράζοντας τον ανυπόκριτο θαυμασμό του για την αρχαία Ελλάδα, την αλληλεγγύη του στους σημερινούς ταλαιπωρημένους Ελληνες, κάνοντας αφιερώσεις σε όσους θυσιάστηκαν για πανανθρώπινα ιδανικά.

Οι ερμηνείες έφεραν το στίγμα της παρουσίας ενός ώριμου, μεγάλου μουσικού, φανερά εξοικειωμένου με τα όλα μυστικά και κάθε πτυχή της μουσικής του Μπαχ. Δίχως να αγνοούν τις κατακτήσεις της ιστορικής ερμηνευτικής, σε γενική θεώρηση κινήθηκαν αυτονόητα τη συντελεσμένη ρίζωση των συγκεκριμένων έργων στη ρομαντικού στίγματος ερμηνευτική παράδοση του 20ού αιώνα. Τεχνικά αψεγάδιαστο, ακριβές, δεξιοτεχνικά αβίαστο παίξιμο και ευφυής συνολική αντίληψη της αφηρημένης δραματουργίας των έργων διαφοροποίησαν ευκρινώς κάθε μέρος ανάλογα με τον χαρακτήρα και το ύφος του.

Τα εναρκτήρια πρελούδια και τα αργά μέρη δόθηκαν ρευστά, μελωδικά, αυστηρά, με συγκρατημένα εκφραστικό τρόπο. Αντίθετα, οι ενδιάμεσοι «χοροί» παίχτηκαν ανάλαφρα, κομψά, με τονισμένο ρυθμικό/λικνιστικό στοιχείο και πιο αιχμηρή, γωνιώδη φραστική. Παρουσιάζοντας τις σουίτες με αριθμητική σειρά, ο Μα εμψύχωσε εκφραστικά το παίξιμό του ανάλογα προς τη γραφή εκάστης, από την ηπιότερη 1η έως την τεχνικά πιο απαιτητική 4η, προσδίδοντας στο συνολικό ακρόαμα πρόσθετο ενδιαφέρον και εναλλαγές.

Ομως, η βραδιά δεν τέλειωσε με Μπαχ. Το ενδιαφέρον του Γιο-Γιο Μα για τις διαπολιτισμικές γεφυρώσεις και δημιουργικές συναντήσεις είναι παλιό. Πρωτοεκδηλώθηκε το 1998 με την ίδρυση του μη κερδοσκοπικού θεσμού «Silk road project», ο οποίος, με σταθερό άξονα την αγάπη για τις μουσικές παραδόσεις των χωρών του αρχαίου ευρασιατικού «Δρόμου του μεταξιού», αναπτύχθηκε διεθνώς και μέχρι σήμερα έχει καρποφορήσει πλήθος εκδηλώσεων, διεθνών συνεργασιών, παραγγελιών νέων μουσικών έργων, ηχογραφήσεων κ.λπ.

Ο διάσημος τσελίστας ολοκλήρωσε το πέρασμά του από την Αθήνα με μια διαπολιτισμική συνάντηση, γεφυρώνοντας νοητά τις νησίδες αρχαίας, παραδοσιακής πεντατονικής μουσικής των Βαλκανίων με τη μεγάλη παράδοση πεντατονικής μουσικής της Απω Ανατολής. Κάλεσε, λοιπόν, στη σκηνή ένα πενταμελές ελληνικό πολυφωνικό συγκρότημα και συνέπραξε μαζί του στην παρουσίαση του «Αλησμονώ και χαίρομαι, θυμούμαι και λυπιούμαι…», ενός από τα παλαιότερα και πιο συγκινητικά ηπειρώτικα τραγούδια της ξενιτιάς.

ΥΓ.: Δυο μέρες αργότερα, στο πάντα κατάμεστο Ηρώδειο, τα ίδια κομμάτια έπαιξε ζωντανά ο Γάλλος τσελίστας Ζαν-Γκιγέν Κεράς συνοδεύοντας την κορυφαία Βελγίδα χορογράφο Αν Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ και την ομάδα Rosas σε μια παράσταση που η διεθνής κρητική τη χαρακτήρισε «υπέρτατη στιγμή χάρης και ομορφιάς». Να ’ξερε ο καρπερός κάντορας της Λιψίας πόση και ποια απήχηση θα είχαν οι σουίτες του στη βαλκανική Ελλάδα!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά
Επικεφαλής ενός τεράστιου συνόλου συντελεστών αποτελούμενου από την Καμεράτα, χορωδίες, σολίστες και μονωδούς, ο ταλαντούχος μαέστρος χάρισε, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, μια θαυμάσια ερμηνεία με...
«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά
ART - ΝΕΑ
Η πολιτιστική ατζέντα της ημέρας – 18.06.2016
Ζέστη και καύσωνας στην Αθήνα, ωστόσο υπάρχουν διάφορες εκδηλώσεις που θα μπορούσαν να μας προσφέρουν λίγη χαρά. Ένα ελληνικό φεστιβάλ χρωμάτων, μια μουσική εκδήλωση στο Ηρώδειο, αλλά και μια θεατρική...
Η πολιτιστική ατζέντα της ημέρας – 18.06.2016
ART - ΝΕΑ
Ακυρώνεται η Μπίρκιν
Λόγω ανυπέρβλητου τεχνικού προβλήματος η συναυλία της Τζέιν Μπίρκιν «Gainsbourg Symphonique» στο Ηρώδειο στις 21 Σεπτεμβρίου ακυρώνεται. Οσοι έχετε ήδη αγοράσει τα εισιτήριά σας μπορείτε να πάρετε πίσω τα...
Ακυρώνεται η Μπίρκιν
ART - ΝΕΑ
Μαξίμ Βενγκέροφ: με δύναμη από τη Ρωσία
Στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών η φίλτατη ΚΟΑ συμμετείχε με μία και μοναδική συμφωνική συναυλία κλασικής μουσικής (16/7/2019). Με στόχο να προσελκύσει αυξημένο ακροατήριο στο Ηρώδειο κάλεσε και πάλι έναν διάσημο...
Μαξίμ Βενγκέροφ: με δύναμη από τη Ρωσία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας