Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγκαλιά πολιτισμός και ανάπτυξη
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αγκαλιά πολιτισμός και ανάπτυξη

  • A-
  • A+

Πολιτισμός και ανάπτυξη θα βαδίσουν χέρι χέρι το επόμενο διάστημα μέσα από τους στόχους που θέτει η νέα πολιτική ηγεσία, με μεγαλύτερο εξ αυτών την αυτοχρηματοδότηση του Πολιτισμού.

Η ανασυγκρότηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων -σε ένα μοντέλο που μένει να δούμε ποιο ακριβώς θα είναι-, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της λειτουργίας μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ, η επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και η σύνδεσή του με το Πολυτεχνείο, η διαχειριστική αυτοτέλεια του Τατοΐου αλλά και η έκδοση Ψηφιακής Κάρτας Πολιτισμού για ελεύθερη είσοδο ή μειωμένο εισιτήριο σε χώρους πολιτισμού είναι από τα βασικά σχέδια που ανέπτυξε χθες από το βήμα της Βουλής η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη 12λεπτη πρώτη ομιλία της στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

«Ο Πολιτισμός, σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς, αποτελεί τον 4ο πυλώνα της βιώσιμης ανάπτυξης. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον τομέα ως στρατηγικό αναπτυξιακό πόρο και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην Οικονομία του Πολιτισμού. Το πολιτιστικό απόθεμα κάθε περιοχής δημιουργεί προστιθέμενη αξία και δεν νοείται να αντιμετωπίζεται ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη. Ομως δεν μπορεί και να εργαλειοποιείται προκειμένου να εμποδίζονται οι επενδύσεις» είπε χθες μεταξύ άλλων, δίνοντας ένα σαφές στίγμα της πολιτικής.

Επισήμανε:

■ Ελευσίνα, Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021.

Επίσπευση των διαδικασιών και παροχή κάθε συνδρομής, ώστε «σε εύλογο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθούν τα δύο μεγάλα έργα υποδομής (το παλαιό εργοστάσιο IRIS και η Ελαιουργική), αλλά και να ξεπεραστούν οι διοικητικές δυσλειτουργίες».

■ Ο Πολιτισμός ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό.

«Στόχος η ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης και η συμμετοχή του πολιτισμού στην κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων με πρώτα μέτρα:

Η διεύρυνση των ειδικών δράσεων για ευάλωτες ομάδες, που ήδη υλοποιούνται σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Η σύζευξη των πολιτικών του πολιτισμού με τις πολιτικές για τη δημόσια υγεία -προφανώς μέσω συνεργειών με το υπουργείο Υγείας- στα πρότυπα των διεθνώς εφαρμοζομένων κατευθύνσεων. Η έκδοση Ψηφιακής Κάρτας Πολιτισμού για ελεύθερη ή με μειωμένο εισιτήριο πρόσβαση σε χώρους πολιτισμού, ώστε να σταματήσει η αδιανόητη για τον 21ο αιώνα απαίτηση της επίδειξης έντυπων πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης εκ μέρους των δικαιούχων».

■ Ο Πολιτισμός ως στρατηγικός αναπτυξιακός πόρος - Η Οικονομία του Πολιτισμού.

«...Η ουσιαστική προστασία οφείλει να είναι μέρος μιας αναπτυξιακής δυναμικής. Οι ιδεοληψίες και οι αγκυλώσεις μόνον σε βάρος των πολιτιστικών αγαθών αποβαίνουν» είπε η υπουργός Πολιτισμού. Υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση οφείλει να αποδεικνύει στην πράξη τη βούλησή της για μεταρρυθμίσεις και θύμισε τις περιπτώσεις «του Ελληνικού, των επενδυτικών προγραμμάτων στο λιμάνι του Πειραιά, του αεροδρομίου στο Καστέλι», όπου «πρέπει να αποδειχθεί η αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του κρατικού μηχανισμού».

Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, τις περιφέρειες και τους δήμους, θα εκπονηθούν και θα εφαρμοστούν πολιτικές «για την ολοκληρωμένη βιώσιμη ανάπτυξη περιοχών με μείζονα μνημεία: Κνωσός, Μεσσήνη, Ρόδος, Δωδώνη, Δήλος, Φίλιπποι, Αμφίπολη, Βεργίνα, Ακαδημία Πλάτωνος».

Επίσης θα αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης όπως το crowdfunding, δηλαδή «χρηματοδότηση από το πλήθος».

■ Αστική και οικονομική ανάκαμψη των ιστορικών κέντρων πόλεων.

«Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο δημιουργούν έναν υπερτοπικό πολιτιστικό πόλο. Συλλειτουργούν.

Το μουσείο επεκτείνεται υπογείως, ώστε να εξασφαλίζονται οι αναγκαίοι χώροι για τη σωστή έκθεση των πολύτιμων συλλογών του...Διασυνδέεται υπογείως και αξιοποιεί τις υποδομές του Ακροπόλ...Αναπτύσσει συνέργειες με την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ, η οποία παραμένει στους χώρους της. Οι πόροι για τις μελέτες, όπως ανέφερε ο κ. πρωθυπουργός, έχουν εξασφαλιστεί από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος».

Επίσης άμεση επαναλειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης και λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

■ Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία των κρατικών μουσείων.

Οπου κρίνεται απαραίτητο θα δημιουργηθούν ΝΠΔΔ. «Τα μουσεία παραμένουν κρατικά, όμως λειτουργούν αυτόνομα εφαρμόζοντας προφανώς τη μουσειακή πολιτική του υπουργείου».

■ Ανασυγκρότηση Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.

Τις επόμενες ημέρες θα οριστεί νέα διοίκηση με βασικούς στόχους: «Να συνδέσει τον Πολιτισμό με την οικονομική ανάπτυξη και την εξωστρέφεια.

Να προωθήσει την καινοτομία και την τεχνολογία στην πολιτιστική διαχείριση, να δημιουργήσει πλαίσιο ευκαιριών δημιουργικής απασχόλησης.

Να διασυνδεθεί με το rebranding της χώρας, την πολιτιστική διπλωματία, την ενδυνάμωση του πολιτιστικού τουρισμού, την καθολική εκδίπλωση του e-ticket και τις ψηφιακές εφαρμογές στα πολιτιστικά προϊόντα. Στο ανασυγκροτημένο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων πέφτει το μεγάλο βάρος για την υλοποίηση του μεγάλου στόχου, που είναι η αυτοχρηματοδότηση του Πολιτισμού. Παράλληλα, αξιοποιούνται στο έπακρο όλοι οι διαθέσιμοι πόροι».

■ Αλλαγή θεσμικού πλαισίου για τη χορηγία.

■ Κτήμα Τατοΐου. Αποδίδονται πολιτιστικές χρήσεις και δυνατότητες επανεκκίνησης της αγροτικής παραγωγής του, ώστε να εξασφαλίσει διαχειριστική αυτοτέλεια και επάρκεια πόρων.

ART - ΝΕΑ
Το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα
Από τηλεοπτικό δελτίο ειδήσεων ανακοίνωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορονοϊού σε υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ στην Αττική. Ολοι οι υπάλληλοι τέθηκαν σε καραντίνα.
Το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα
ART - ΝΕΑ
Η διευθύντρια έφυγε, τα προβλήματα παραμένουν
Αλλαγή φρουράς στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) είχαμε, και επισήμως, χθες, στην Μπουμπουλίνας, σε κλίμα τυπικότητας και αμηχανίας, ενίοτε.
Η διευθύντρια έφυγε, τα προβλήματα παραμένουν
ART - ΝΕΑ
Εργαζόμενοι ΕΜΣΤ: Πρόχειρες και επισφαλείς λύσεις προωθεί το υπουργείο
Την αστερόσκονη που επιχειρεί να σκορπίσει το υπουργείο Πολιτισμού, διαλύει η ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων στο ΕΜΣΤ που κάνει λόγο για «πρόχειρες και επισφαλείς λύσεις», τις οποίες προωθεί το υπουργείο...
Εργαζόμενοι ΕΜΣΤ: Πρόχειρες και επισφαλείς λύσεις προωθεί το υπουργείο
ART - ΝΕΑ
Χάθηκε η ομπρέλα προστασίας για την ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας
Με οριακή πλειοψηφία (5 κατά - 4 υπέρ) τα μέλη του Κεντρικού Συμβουλίου Νεώτερων Μνημείων (ΚΣΝΜ)  δεν προχώρησαν στο χαρακτηρισμό της Πυρκάλ Ελευσίνας  σε ιστορικό τόπο.
Χάθηκε η ομπρέλα προστασίας για την ΠΥΡΚΑΛ Ελευσίνας
ART - ΝΕΑ
Ανατροπή απόφασης και «απειλές»
Στην κατάργηση της υπουργικής απόφασης (4/7/19) της τέως υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά για τις αναπαραστάσεις μνημείων προχωράει το υπουργείο Πολιτισμού.
Ανατροπή απόφασης και «απειλές»
ART - ΝΕΑ
Ο Δήμος Ελευσίνας εγκαλεί τη Μενδώνη για το κτίριο της ΠΥΡΚΑΛ
Το δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας «προτρέπει» την υπουργό Πολιτισμού να προχωρήσει στην έκδοση απόφασης με βάση την ισχύουσα γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ. Διαχωρίζει τη θέση του ο δήμαρχος.
Ο Δήμος Ελευσίνας εγκαλεί τη Μενδώνη για το κτίριο της ΠΥΡΚΑΛ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας