Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία

Αποψη της έκθεσης όπου διακρίνονται το γλυπτό «Λουλούδι» (1950-1960) του Τάκι και ο «Αστυνομικός» του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία

  • A-
  • A+

Με το κομψό ορειχάλκινο γλυπτό «Λουλούδι» (1950-1960) του Τάκι εντυπωσιάζονται οι επισκέπτες του μικρού αλλά με εξαιρετικά εκθέματα Αρχαιολογικού Μουσείου Κιμώλου.

Εκπλήσσονται ευχάριστα παρατηρώντας, ανάμεσα στα αρχαία εκθέματα, το έργο του Ελληνα με τη διεθνή καριέρα, ο οποίος αυτό τον καιρό τιμάται με αναδρομική έκθεση στην Τate Modern του Λονδίνου.

Πρόκειται για ένα από τα δεκατέσσερα έργα σύγχρονης τέχνης της έκθεσης «Αθέατοι Κόσμοι» σε επιμέλεια του Πέτρου Κοσμά, η οποία παρουσιάζει πτυχές της ελληνικής τέχνης από τη δεκαετία του 1950 έως τις μέρες μας, μέσα από τη συλλογή του Κυριάκου Τσιφλάκου, η οποία εκτίθεται πρώτη φορά.

«Αθέατοι Κόσμοι»-Αρχαιολογικού Μουσείου Κιμώλου

Πριν από δεκατρία χρόνια (11/7/2006) το Αρχαιολογικό Μουσείο Κιμώλου άνοιξε για το κοινό στην αναπαλαιωμένη και αποκατεστημένη διώροφη παραδοσιακή «Οικία Βαφία» του 1846, που κληροδοτήθηκε από την Ελίζα Βαφία στο υπουργείο Πολιτισμού γι’ αυτόν τον σκοπό.

Βρίσκεται στην καρδιά του Χωριού μέσα στον παραδοσιακό οικισμό, στην πρώτη σειρά των σπιτιών έξω από το Ενετικό Κάστρο. Στις δύο αίθουσες του επάνω ορόφου στεγάζεται η μόνιμη συλλογή του, ευρήματα από την ύστερη νεολιθική περίοδο έως και τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους.

Αποψη της έκθεσης όπου διακρίνονται το γλυπτό «Δάφνις» του Αριστείδη Πατσόγλου και το «Ατιτλο» του Γιάννη Γαΐτη

Εκτίθενται σε χρονολογικές ενότητες και προέρχονται κυρίως από την ανασκαφή που διενήργησε ο αρχαιολόγος και καθηγητής πανεπιστημίου -τότε έφορος Αρχαιοτήτων - Νικόλαος Κοντολέων (1910-1975) στο νεκροταφείο της αρχαίας πόλης στα «Ελληνικά» και άλλες θέσεις του νησιού.

Φέτος, για πρώτη φορά φιλοξενείται μια περιοδική έκθεση και μάλιστα με έργα σύγχρονης τέχνης αποκλειστικά Ελλήνων καλλιτεχνών της γενιάς του 1950 - 1960, οι οποίοι βγήκαν στο εξωτερικό, συνομίλησαν με καλλιτεχνικά κινήματα, δημιούργησαν έργα της σύγχρονης πρωτοπορίας και αναγνωρίστηκαν διεθνώς.

Αντιπροσωπευτικά έργα τους έχουν πάρει τις θέσεις τους πλάι στα λίθινα εργαλεία, τα πολυάριθμα αγγεία, τα ειδώλια και τα γλυπτά των μόνιμων συλλογών που παρουσιάζονται με σύγχρονη ματιά και ευρηματικούς τρόπους, όπως η γυάλινη κατασκευή του υπερυψωμένου δαπέδου όπου εκτίθεται ένα από τα 22 ταφικά σύνολα που αποκαλύφθηκαν και περιλαμβάνει 36 αγγεία.

«Οταν κάναμε τις συζητήσεις με τον προϊστάμενο της ΕΦΑ Κυκλάδων, κ. Δημήτρη Αθανασούλη, για την περιοδική έκθεση Cultural Memory II που επιμελήθηκα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μήλου και βλέποντας τη μεγάλη ανταπόκριση του κοινού στην πρώτη έκθεση, σκεφτήκαμε αντίστοιχες διοργανώσεις για μικρότερα μουσεία.

Γνώριζα τη συλλογή του κ. Τσιφλάκου και την πρότεινα για το Αρχαιολογικό Μουσείο Κιμώλου που δεν το ξέρει ο κόσμος, παραμένει αθέατο κατά κάποιον τρόπο στους επισκέπτες του νησιού, όπως και η συλλογή ήταν αθέατη, γιατί δεν έχει εκτεθεί ξανά. Ετσι δημιουργήσαμε δύο παράλληλες διαδρομές, μια αρχαία και μια σύγχρονη, στον ίδιο χώρο. Ο συλλέκτης δέχθηκε την πρόταση και ξεκινήσαμε την επιλογή των έργων ανάμεσα σε δεκάδες», μας λέει ο επιμελητής Πέτρος Κοσμάς.

Είχαμε την τύχη να επισκεφθούμε το μικρό αλλά με σύγχρονες προδιαγραφές Αρχαιολογικό Μουσείο, τις ημέρες της διοργάνωσης του 1ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Κιμώλου, και να δούμε να συνομιλούν με τα αρχαία ευρήματα έργα πρώτης γραμμής των: Αλέξη Ακριθάκη, Γιάννη Γαΐτη, Μάκη Θεοφυλακτόπουλου, Βλάση Κανιάρη, Νίκου Κεσσανλή, Κώστα Κουλεντιανού, Γιάννη Κουνέλλη, Γιάννη Παρμακέλη, Αριστείδη Πατσόγλου, Μάριου Πράσινου, Γιώργου Ρόρρη, Εδουάρδου Σακαγιάν, Τάκι, και Παναγιώτη Τέτση.


Info: Αρχαιολογικό Μουσείο Κιμώλου - Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων. Γενικός συντονισμός: Δημήτρης Αθανασούλης. Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός: Ελένη Γεωργούλη.Υπεύθυνη Μουσείου: Πέγκυ Πάντου. Διάρκεια έως 30/9.

ART - ΝΕΑ
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη
Ενας χώρος 1.000 τ.μ. έχει διαμορφωθεί κατάλληλα, ώστε να παραπέμπει στο ανάκτορο και ταυτόχρονα να αναδεικνύει τις 400 αρχαιότητες στην εντυπωσιακή έκθεση «Μυκήνες: Ο μυθικός κόσμος του Αγαμέμνονα», που...
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη
ART - ΝΕΑ
«Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν»
Τρεις πόλεις-σταθμοί της αρχαίας Κρήτης- Απτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός- ζωντανεύουν μέσα από 500 σπάνια εκθέματα που συνθέτουν την εικόνα της καθημερινής ζωής, τις λατρευτικές συνήθειες, τις αξίες και τον πολιτισμό...
«Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν»
ART - ΝΕΑ
Αρχαίες πολεμικές μηχανές και εφευρέσεις
Μια εντυπωσιακή έκθεση για όλες τις ηλικίες που περιλαμβάνει προσεγμένα ομοιώματα από τη βαδίζουσα Θεραπαινίδα και τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, μέχρι την αθηναϊκή τριήρη και τη μυκηναϊκή πανοπλία.
Αρχαίες πολεμικές μηχανές και εφευρέσεις
ART - ΝΕΑ
Θερινό ωράριο μετ’ εμποδίων
Τη Δευτέρα 1η Απριλίου υποτίθεται ότι ξεκινάει, όπως κάθε χρόνο, η θερινή σεζόν για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Είναι έτοιμες οι υποδομές του υπουργείου Πολιτισμού για την εύρυθμη λειτουργία;
Θερινό ωράριο μετ’ εμποδίων
ART - ΝΕΑ
Tαξίδι στους δρόμους της Αραβίας
Κολοσσιαία αγάλματα, χρυσά κτερίσματα, Κοράνια, στήλες, θυμιατήρια, εντυπωσιακοί αρχαιολογικοί θησαυροί που ήρθαν στο φως τις τελευταίες δεκαετίες αποκαλύπτουν την ιστορία της Αραβικής Χερσονήσου, σε μια...
Tαξίδι στους δρόμους της Αραβίας
ART - ΝΕΑ
Το μυστικό ενός ηγεμόνα των «σκοτεινών χρόνων»
Οι εκπλήξεις από το «Αθέατο Μουσείο» συνεχίζονται. Η δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που μας επιτρέπει να ρίξουμε ματιές στον κόσμο των αποθηκών του, καθώς αναδεικνύει επιλεγμένες αρχαιότητες που...
Το μυστικό ενός ηγεμόνα των «σκοτεινών χρόνων»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας