Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πώς ο Λυκαβηττός θα γίνει... όαση
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς ο Λυκαβηττός θα γίνει... όαση

  • A-
  • A+
Πράσινο φως άναψε το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής για το φιλόδοξο έργο της επαναλειτουργίας του ιστορικού θεάτρου και την ανάδειξη του πανέμορφου λόφου, ένα μέρος του οποίου έχει μεταβληθεί σε τσιμεντένιο πάρκινγκ.

Με δύο παράλληλες δράσεις, οι οποίες εγκρίθηκαν στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, ανοίγει ο δρόμος για να ζωντανέψει το επόμενο καλοκαίρι το θέατρο του Λυκαβηττού, που παραμένει κλειστό από το 2008 με απόφαση της τότε δημοτικής αρχής, αλλά και να αναδειχθεί ο περιβάλλον χώρος των 35,6 στρεμμάτων στον ψηλότερο λόφο του λεκανοπεδίου. Στόχος είναι να μετατραπεί σε όαση πρασίνου και να γίνει το πανόραμα του λεκανοπεδίου.

Είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας παρέμβαση στην πρωτεύουσα μετά το επιτυχημένο πρόγραμμα ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, που ολοκληρώθηκε το 2004.

Φιλοδοξεί να αποτελέσει την αφετηρία για τη δημιουργία διαδρόμων περιπάτου που θα συνδέσουν τον λόφο σε πρώτη φάση με τους κοντινούς χώρους πρασίνου, όπως το Ζάππειο, ο λόφος Στρέφη και το Πεδίον του Αρεως, δημιουργώντας ένα δίκτυο πρασίνου που σε επόμενη φάση προβλέπεται να επεκταθεί σε πυκνοδομημένες γειτονιές.

Τα έργα είχαν ενταχθεί από το 2018 στο πρόγραμμα της Περιφέρειας και μετά την εξασφάλιση των εγκρίσεων από όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, εγκρίθηκε και η εκταμίευση 1,98 εκατ. ευρώ για τη στατική ενίσχυση του μεταλλικού θεάτρου που «ξεφύτρωσε» το 1964 από το «φαιό νταμάρι». Ηταν μια πρωτοβουλία της Αννας Συνοδινού, η οποία εκμίσθωσε για 20 χρόνια το παλιό λατομείο και, με παρέμβαση του τότε πρωθυπουργού Γεωργίου Παπανδρέου, κατάφερε να εξασφαλίσει την άδεια για τα έργα τα οποία ανέλαβε ο Τάκης Ζενέτος.

Ο πρωτοπόρος και οραματιστής αρχιτέκτονας σχεδίασε μια κατασκευή στα πρότυπα των αρχαίων θεάτρων. Επιστράτευσε μεταλλικά στοιχεία για να την κάνει πιο ανάλαφρη και χρησιμοποίησε ξύλο για τα 3.000 καθίσματα, δημιουργώντας μια τεράστια «αχιβάδα» που αναπτύχθηκε στα υπολείμματα του σκαμμένου λόφου. Δεν είναι τυχαίο ότι συγκαταλέγεται ώς σήμερα στις πιο τολμηρές κατασκευές στον ελληνικό χώρο και προστατεύεται από τον νόμο 3028/2002 γιατί εντάχθηκε στη Νεότερη Πολιτιστική Κληρονομιά.

Η δεύτερη παρέμβαση αφορά την προκήρυξη διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάδειξη του λόφου. Ανήκει στην προστατευόμενη ζώνη του Λυκαβηττού, αλλά ένα μεγάλο μέρος του έχει μεταβληθεί σε... απέραντο πάρκινγκ. Πρόκειται για το πλάτωμα των 14 στρεμμάτων, με μοναδική θέα στο δυτικό λεκανοπέδιο, όπου σήμερα ευδοκιμεί το... μπετόν.

Προβλέπονται απομάκρυνση των «σκληρών» επιφανειών και δημιουργία διαδρομών για την κίνηση των οχημάτων, τα οποία θα μπορούν να σταθμεύουν σε ειδικά διαμορφωμένους θύλακες.

Εξετάζεται πρόταση για πλήρη απαγόρευση των Ι.Χ. και δρομολόγηση ηλεκτρικών οχημάτων με αφετηρία τους σταθμούς του μετρό στον Ευαγγελισμό και στους Αμπελόκηπους, που θα εξυπηρετούν τους θεατές όταν θα λειτουργήσει το εμβληματικό θέατρο. Θα αναμορφωθούν επίσης τα υπάρχοντα μονοπάτια, που θα εμπλουτιστούν με νέα τα οποία θα κατασκευαστούν από χώμα και άλλα φυσικά υλικά.

Με τον ανασχεδιασμό θα ενοποιηθεί με τη γύρω ζώνη πρασίνου, η οποία θα ενισχυθεί με νέες φυτεύσεις και θα αποκτήσει υποδομές για επισκέπτες.

Η διακήρυξη του διαγωνισμού προβλέπει λιτές υπαίθριες εγκαταστάσεις για εκδηλώσεις που θα είναι ανεξάρτητες από αυτές του θεάτρου, υποδομές για παρατήρηση του αθηναϊκού τοπίου, χώρους για καφέ και ζώνη για «ξενάγηση» στο φυσικό, πολιτιστικό αλλά και ιστορικό περιβάλλον μέσα από διαδραστικά μέσα. Θα κατασκευαστούν και χώροι υγιεινής, που λείπουν σήμερα, και θα τοποθετηθεί κατάλληλος φωτισμός που θα δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας στους επισκέπτες, χωρίς να υποβαθμίζει το φυσικό περιβάλλον.

«Δυστυχώς η σημερινή εικόνα του Λυκαβηττού δεν είναι αντίστοιχη της ιστορίας του και της οικολογικής αξίας που έχει για το λεκανοπέδιο», επισημαίνει στην «Εφ.Συν.» η Ερμίνα Κυπριανίδου, αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Αθηνών, που προώθησε τη μεγάλη παρέμβαση σε συνεργασία με την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), που είναι ο ιδιοκτήτης του χώρου, αλλά και το υπουργείο Πολιτισμού.

«Βάζουμε άλλο ένα λιθαράκι στην προβολή της πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας της πρωτεύουσας», προσθέτει και εξηγεί ότι με τα προβλεπόμενα έργα το λεκανοπέδιο θα αποκτήσει έναν μητροπολιτικό χώρο πρασίνου, έναν δημόσιο χώρο που θα είναι ανοιχτός και επισκέψιμος ολόκληρο το 24ωρο.

Ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός, που θα προκηρυχθεί από τους τρεις συνεργαζόμενους φορείς, έχει προϋπολογισμό 227.244 ευρώ.

ART - ΝΕΑ
Ο Ελληνας αρχιτέκτονας του Bauhaus
Το εμβληματικό κτίριο του Ωδείου Αθηνών, το οποίο συγκαταλέγεται στα 100 έργα που αντιπροσωπεύουν την ελληνική αρχιτεκτονική στον 20ό αιώνα και φέρει την υπογραφή του Ιωάννη Δεσποτόπουλου, θα φιλοξενεί από την...
Ο Ελληνας αρχιτέκτονας του Bauhaus
ART - ΝΕΑ
Αρχιτεκτονική που νικάει τον φόβο
Ο φόβος ως παράγοντας καταστολής στην καθημερινότητα αλλά ως στοιχείο δημιουργίας στην αρχιτεκτονική και την τέχνη είναι το βασικό θέμα στο φετινό Citylab, που έφτασε στην 8η χρονιά και φιλοξενείται στην...
Αρχιτεκτονική που νικάει τον φόβο
ART - ΝΕΑ
Τα κτίρια ανοίγουν τις πόρτες τους
Ενενήντα πέντε κτίρια στην Αθήνα ανοίγουν αύριο και την Κυριακή τις πόρτες τους στους επισκέπτες και παρουσιάζουν τα «μυστικά» τους, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Open House, που μετρά φέτος την έκτη της...
Τα κτίρια ανοίγουν τις πόρτες τους
ART - ΝΕΑ
O αρχιτέκτονας της Αρεοπαγίτου
Η ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης ασκούσε μεγάλη επιρροή στον κοσμοπολίτη, γαλλοτραφή καθηγητή του Πολυτεχνείου, Βασίλειο Κουρεμένο. Η ογκώδης έκδοση της Ακαδημίας Αθηνών, της οποίας υπήρξε ιδρυτικό μέλος,...
O αρχιτέκτονας της Αρεοπαγίτου
ART - ΝΕΑ
Οι κατοικίες του μέλλοντός μας
Συνολικά 139 ομάδες νέων αρχιτεκτόνων, έως 45 ετών, πολλοί με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους και βραβεία, ανταποκρίθηκαν στον θεσμό, αποδεικνύοντας ότι η έμπνευση δεν πτοείται από την πτώση της...
Οι κατοικίες του μέλλοντός μας
ART - ΝΕΑ
Οι αρχιτέκτονες στρώνουν το τραπέζι
Γεύση από... Ομπάμα έχει η έκθεση «COOK 8» που ανοίγει από σήμερα τις πύλες της στο Μουσείο Μπενάκη. Αφορμή στάθηκε ο ύστατος αποχαιρετισμός στον δημοφιλή σεφ Αντονι Μπουρντέν από τον Αμερικανό τέως πρόεδρο, ο...
Οι αρχιτέκτονες στρώνουν το τραπέζι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας