Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Eξι πρόσφυγες, δύο σταρ και ο ανθρώπινος πόνος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Eξι πρόσφυγες, δύο σταρ και ο ανθρώπινος πόνος

  • A-
  • A+
Η διοργάνωση ξεκινάει αύριο και στην Πειραιώς 260 αρχίζει να προβάλλεται η βιντεο-εγκατάσταση «Love Story» της Νοτιοαφρικανής Κάντις Μπράιτς. Η Τζούλιαν Μουρ και ο Αλεκ Μπόλντουιν μαζί με τα ίδια τα θύματα του παγκόσμιου κύματος προσφύγων διηγούνται ιστορίες απίστευτης φρίκης από τη Συρία μέχρι την Ινδία και την Αφρική.

Η διοργάνωση ξεκινάει αύριο και στην Πειραιώς 260 αρχίζει να προβάλλεται η βιντεο-εγκατάσταση «Love Story» της Νοτιοαφρικανής Κάντις Μπράιτς. Η Τζούλιαν Μουρ και ο Αλεκ Μπόλντουιν μαζί με τα ίδια τα θύματα του παγκόσμιου κύματος προσφύγων διηγούνται ιστορίες απίστευτης φρίκης από τη Συρία μέχρι την Ινδία και την Αφρική

«Εάν ακούσεις την ιστορία ενός πρόσφυγα από το στόμα μιας διασημότητας, θα της δώσεις περισσότερη προσοχή; Πώς γίνεται το κοινό να δακρύζει στο σινεμά, αλλά να μένει ασυγκίνητο όταν έρχεται αντιμέτωπο με τον πραγματικό ανθρώπινο πόνο;»

Είναι μόνο δύο από τα δύσκολα, πικρά ερωτήματα που έθεσε στον εαυτό της, αλλά θέτει και σε μας, τους θεατές της βιντεο-εγκατάστασής της «Love Story», η Νοτιοαφρικανή εικαστικός Κάντις Μπράιτς. Το έργο της, που ήδη έχει αρχίσει να φιλοξενείται στα μεγαλύτερα μουσεία και εκθεσιακούς χώρους του κόσμου έχοντας και δύο μεγάλους «κράχτες», τους σταρ Τζούλιαν Μουρ και Αλεκ Μπόλντουιν, κατά τεκμήριο προοδευτικούς και ταγμένους στα ανθρώπινα δικαιώματα, είναι μια άμεση επιθετική προβολή του παγκόσμιου δράματος των προσφύγων -για διάφορους λόγους, από τον πόλεμο μέχρι την πολιτική και σεξουαλική καταπίεση.

Η βιντεο-εγκατάσταση «Love Story» ήρθε και στην Αθήνα, ενταγμένη στο Φεστιβάλ Αθηνών, και ξεκινάει τη ζωή της αύριο 30 Μαΐου, ημέρα επίσημης έναρξης της διοργάνωσης, στον Χώρο Α της Πειραιώς 260. Θα προβάλλεται εκεί μέχρι τις 30 Ιουνίου, με είσοδο ελεύθερη (19.00-24.00).

«Είναι η καλύτερη δουλειά της Κάντις Μπράιτς» έγραψε η «Γκάρντιαν», «εύστοχη, τραγική και καθηλωτική, όχι μόνο επειδή κινείται μεταξύ των διαφορετικών ανθρώπων και των ιστοριών τους, αλλά επειδή κινείται επίσης μεταξύ αμεσότητας και μετάφρασης, μεταξύ των στοιχείων και της ερμηνείας τους, μεταξύ διασημότητας και ανωνυμίας».

Στον πρώτο χώρο της εγκατάστασης οι θεατές παρακολουθούν ένα εύπεπτο «δράμα», που υποδύονται οι Μπόλντουιν και Μουρ, βασισμένο σε σύντομα αποσπάσματα από συνεντεύξεις έξι προσφύγων τις οποίες πήρε η Κάντις Μπράιτς.

Το σφικτό μοντάζ κάνει τις τραγικές ιστορίες τους να χάνουν το βάθος και τις αποχρώσεις τους, στο στόμα των δύο σταρ γίνονται ακόμα ένα προϊόν, συγκινητικό μεν αλλά για μαζική κατανάλωση. Οταν όμως ο θεατής μεταφερθεί στον δεύτερο χώρο της εγκατάστασης, η θερμοκρασία ανεβαίνει, τα πράγματα γίνονται δύσκολα. Γιατί είναι πια οι ίδιοι οι πρόσφυγες που διηγούνται επί μακρόν, με λεπτομέρειες πολλές, όχι μόνο την περιπετειά τους προς την ασφάλεια και την ελευθερία, αλλά σχεδόν όλη την ασύλληπτα δύσκολη ζωή τους.

● Ο Φάραχ Αμπντί Μοχάμετ εγκατέλειψε τη Σομαλία και ζήτησε άσυλο στο Βερολίνο μην αντέχοντας να ζει, αυτός, ένας άθεος, σε μια θεοσεβούμενη μουσουλμανικη χώρα, όπου, όπως λέει, «εκείνοι που αμφισβητούν τη θρησκεία και τον Θεό πρέπει να θανατωθούν, για να μη δηλητηριάζουν και την πίστη των άλλων».

● Ο Ζοζέ Μαρία Ζοάο εγκατέλειψε την Ανγκόλα και διέφυγε στη Ναμίμπια και μετά στη Νότια Αφρική, αφού στα πρώτα χρόνια της εφηβείας του απήχθη από ένοπλη ομάδα ανταρτών της επαναστατικής οργάνωσης UNITA και με ένα όπλο στο χέρι αναγκάστηκε να πυροβολεί αδιακρίτως τους κατοίκους των εχθρικών χωριών. «Ζητάω συγγνώμη για όσα έγιναν. Εκανα άσχημα πράγματα. Σου άλλαζαν το μυαλό, ήταν πλύση εγκεφάλου, σε τρελαίνουν, σε αγριεύουν, ξεχνούσες πως κάποια μάνα σε γέννησε, σαν να είχες πέσει απ' τον ουρανό» λέει.

● Ο Λουίς Ερνέστο Νάβα Μολέρο εγκατέλειψε τη Βενεζουέλα και κατέφυγε στη Νέα Υόρκη. Το καθεστώς Μαδούρο είχε στοχοποιήσει τον σπουδαγμένο στη Σοβιε- τική Ενωση καθηγητή Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Σιμόν Μπολίβαρ του Καράκας. «Το μότο τους είναι: ή με υποστηρίζεις ή είσαι εναντίον μου» λέει. Την ίδια στιγμή, όντας γκέι και σεξουαλικά κακοποιημένος στα παιδικά του χρόνια, δεν ανεχόταν πια την ομοφοβική, συντηρητική βενεζουελανική κοινωνία.

● Η 36χρονη Σαμπίνε Φράνσις Σαβέρι εγκατέλειψε το Μουμπάι της Ινδίας και ζήτησε άσυλο στις ΗΠΑ. Γεννήθηκε αγόρι, αλλά από 5-6 χρόνων «δυσφορούσε με το φύλο της, αντιλαμβανόταν ότι βρισκόταν σε λάθος σώμα», όπως λέει. Σε μια κοινωνία που η «σαρκική παρά φύσιν συνεύρεση μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου» επισύρει βαριές ποινές, κατέφυγε στην κοινοβιακή ζωή των Χίτζρα, έγινε περιθωριακή, ζητιάνευε και εκδιδόταν. Οταν έμαθε τι σημαίνει τρανς γυναίκα, σπούδασε και κατέφυγε στην Αμερική όπου ολοκλήρωσε τη μετάβασή της. «Τώρα πια είμαι στο απόγειο της γυναικείας μου υπόστασης, βγήκε από μέσα μου μια υπέροχη, καταπληκτική γυναίκα που κατάφερε πολλά στη ζωή της» λέει.

● Η 20χρονη Σάρα Εϊζατ Μαρντίνι από τη Δαμασκό της Συρίας ζει σήμερα στο Βερολίνο. Μαζί με τη 17χρονη αδελφή της Γέσρα έφτασαν από τη Σμύρνη στη Λέσβο, κολυμπώντας όλη νύχτα στα σκοτεινά νερά του Αιγαίου, σέρνοντας από το σχοινί μια βάρκα γεμάτη άντρες, γυναίκες και παιδιά. Η Γέσρα, ένα χρόνο μετά την εγκατάστασή τους στη Γερμανία, αγωνίστηκε με την Ολυμπιακή Ομάδα Προσφύγων στην Ολυμπιάδα του Ρίο. Ανάμεσα σε άλλα φρικτά για τις περιπέτειές τους στα χέρια των διακινητών η Σάρα ακούγεται να λέει: «Στην αρχή, όταν φτάσαμε στην Ελλάδα, ο κόσμος ήταν πολύ καλός μαζί μας. Αλλά στην πόλη, στη Μυτιλήνη, μας φέρθηκαν χάλια. Θεέ μου, ήταν όλοι απαίσιοι».

● Τέλος, η Μάμι Μαλόμπα Λάνγκα εγκατέλειψε την Κινσάσα της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό και ζήτησε άσυλο στη Νότια Αφρική. Θύμα πολιτικής εκδίκησης, βιάστηκε από μέλη παραστρατιωτικής οργάνωσης αντιπάλων του συζύγου της, που αργότερα δολοφονήθηκε. «Παντού σε όλο τον κόσμο οι γυναίκες υποφέρουν, κάποιες σκοτώνονται, άλλες βιάζονται από δύο, τρεις, τέσσερις άντρες. Εμείς οι γυναίκες τούς φέρνουμε στη ζωή κι αυτοί μας κάνουν κακό» λέει.

Είναι πραγματικός άθλος η μετάφραση όλων των συνεντεύξεων στα ελληνικά από την Ελλη Πετράντη. Η ίδια η καλλιτέχνις με συγκινητικό γράμμα της προς το Φεστιβάλ Αθηνών την ευχαριστεί, χαρακτηρίζει «επική» τη δουλειά της και αποκαλύπτει ότι μεγάλωσε στην Ελληνική Κοινότητα του Γιοχάνεσμπουργκ και παρακολούθησε δώδεκα χρόνια ελληνικό σχολείο. «Ετσι νιώθω εν μέρει Ελληνίδα, αν και δεν είμαι...».

ART - ΝΕΑ
Η Νάγια Γιακουμάκη από τη Whitechapel στην Μπιενάλε Αθήνας
Ελάχιστες μέρες μετά την αποχώρηση της Ξένιας Καλπακτσόγλου, συνδιευθύντριας του θεσμού και μιας εκ των τριών ιδρυτικών του μελών, αλλά και του Μασιμιλιάνο Μολόνα, διευθυντή προγράμματος της 5ης Μπιενάλε της...
Η Νάγια Γιακουμάκη από τη Whitechapel στην Μπιενάλε Αθήνας
ART - ΝΕΑ
Ξεσηκώνει τη γειτονιά
Από σήμερα μέχρι την Κυριακή, το ανοιχτό Φεστιβάλ «Γεράνι 2015», με πλήθος καλλιτεχνικών δράσεων στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της Αθήνας, αναδεικνύει το πολυπολιτισμικό του προφίλ. Προβολές, συναυλίες,...
Ξεσηκώνει τη γειτονιά
ART - ΝΕΑ
Hello Future από καλλιτέχνες και κοινό
Δεν πρόκειται να δείτε μεγάλη τέχνη από διάσημα ονόματα; Και λοιπόν; Οι νέοι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, με σπουδές στις κορυφαίες σχολές εφαρμοσμένων τεχνών, όπως το Central Saint Martins στο Λονδίνο και...
Hello Future από καλλιτέχνες και κοινό
ART - ΝΕΑ
Αnimation, η τέχνη της εμψύχωσης
Το Animasyros Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων, μια από τις 20 σημαντικότερες διοργανώσεις παγκοσμίως για την τέχνη της εμψύχωσης, παρουσιάζει για 12η χρονιά ένα πλούσιο πρόγραμμα σε επιλεγμένα μέρη της...
Αnimation, η τέχνη της εμψύχωσης
ART - ΝΕΑ
«Το 2018 και 2019, τα πιο δυναμικά φεστιβάλ της θητείας μου»
Εχοντας πλάι του τον Βέλγο σκηνοθέτη Ιβο βαν Χόβε, ο απερχόμενος διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, παρουσίασε τα πεπραγμένα της φετινής, τελευταίας του διοργάνωσης.
«Το 2018 και 2019, τα πιο δυναμικά φεστιβάλ της θητείας μου»
ART - ΝΕΑ
Νύχτες Αλληλεγγύης με 64 εκδηλώσεις
Το Φεστιβάλ Ρεματιάς έρχεται από την 1η Ιουλίου έως τις 21 Σεπτεμβρίου για να προσφέρει τέχνη και εμείς την αλληλεγγύη μας, προσφέροντας (αντί για εισιτήριο) τρόφιμα, φάρμακα και άλλα είδη πρώτης ανάγκης για...
Νύχτες Αλληλεγγύης με 64 εκδηλώσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας