Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ονειρα και φαντάσματα ανάμεσα στ’ αρχαία

Μαρία Λοϊζίδου, «Pelage», 2018

Πάνος Κοκκινιάς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ονειρα και φαντάσματα ανάμεσα στ’ αρχαία

  • A-
  • A+
Η έκθεση «The Palace at 4 a.m.» φέρνει στο νησί σπουδαία έργα σύγχρονης τέχνης διεθνών καλλιτεχνών, με έμπνευση από τα πνεύματα, τις τελετές και τους μύθους που στοιχειώνουν τους αρχαιολογικούς χώρους. Μια σύμπραξη της ΕΦΑ Κυκλάδων με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ.

Σε σταθερή σχέση εξελίσσεται η συνεργασία μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και του Οργανισμού ΝΕΟΝ. Το Σάββατο εγκαινιάστηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου (διάρκεια έως 31 Οκτωβρίου 2019) η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «The Palace at 4 a.m.», σε επιμέλεια της Ελίνας Κουντούρη, διευθύντριας του ΝΕΟΝ, και της Iwona Blazwick, διευθύντριας της Whitechapel Gallery του Λονδίνου.

Η έκθεση θα εξελίσσεται παράλληλα με την εγκατάσταση «Sight» του Βρετανού καλλιτέχνη Αντονι Γκόρμλεϊ, στον αρχαιολογικό χώρο και το Μουσείο της Δήλου. Οι δύο φορείς, ο δημόσιος ΕΦΑ Κυκλάδων και ο ιδιωτικός Οργανισμός ΝΕΟΝ συμπράττουν με υψηλές αξιώσεις και παρουσιάζουν στο κοινό εκθέσεις σύγχρονης τέχνης που βρίσκονται σε διάλογο με κορυφαίες στιγμές της πολιτιστικής κληρονομιάς του κυκλαδίτικου αποθέματος κι έτσι λειτουργούν ως πόλοι έλξης για τον εγχώριο πληθυσμό, αλλά και το διεθνές κοινό της Μυκόνου και των κοντινών νησιών.

Η ομαδική έκθεση «The Palace at 4 a.m.» εμπνέεται από τη μόνιμη συλλογή του Αρχαιολογικού Μουσείου Μυκόνου και δανείζεται τον τίτλο της από το ομώνυμο έργο του Αλμπέρτο Τζακομέτι, τη μικρή γλυπτική σύνθεση από ξύλο που περιλαμβάνει τη σκηνή μιας δραματικής συνάντησης σ’ ένα ανάκτορο, η οποία εξελίσσεται πριν από το ξημέρωμα «μια ώρα ονείρων, φαντασμάτων και μυστικών αναθέσεων». Αυτή την αλλόκοτη σκηνή «αξιοποιεί η έκθεση για να επικαλεστεί τα πνεύματα, τις τελετές και τους μύθους που στοιχειώνουν τους αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Δήλος. Τα αγάλματά της, τα αρχιτεκτονικά της θραύσματα, τα αγγεία και οι επιτύμβιες στήλες της που έχουν συλλεχθεί εδώ, χαρακτηρίζουν μια κοσμοπολίτικη κοινότητα που εξαφανίστηκε πριν από δύο χιλιετίες», σημειώνουν οι διοργανωτές.

Ο καλλιτέχνης Petrit Halilaj

Πάνος Κοκκινιάς 

Δεκατρείς σύγχρονοι καλλιτέχνες πρώτου μεγέθους, όπως η διάσημη ζωγράφος Lynda Benglis, η βραβευμένη πριν από λίγες ημέρες στην Μπιενάλε Βενετίας Χάρις Επαμεινώνδα, η Simone Fattal, η Ρένα Παπασπύρου, ο Ian Law παρουσιάζουν 32 έργα (δύο νέες αναθέσεις του ΝΕΟΝ) τα οποία συνυπάρχουν με τη μόνιμη αρχαιολογική συλλογή και κάποια πρόσθετα τεχνουργήματα που επέλεξαν οι αρχαιολόγοι της ΕΦΑ Κυκλάδων. Ανάμεσά τους και τρία αγγεία από τον Βόθρο της Καθάρσεως που μετά την ολοκλήρωση της συντήρησής τους επανατοποθετούνται στην έκθεση, αποκτώντας νέο περιεχόμενο με τη νέα μουσειογραφική προσέγγιση.

Η μνημειώδης διακοσμητική κουρτίνα του Duro Olowo (νέα ανάθεση ΝΕΟΝ) λειτουργεί ως πρελούδιο της έκθεσης. Μια εγκατάσταση από τεχνουργήματα που παραπέμπουν τόσο στον πλατωνικό όσο και στον σαρκικό έρωτα, δημιούργησε η Χάρις Επαμεινώνδα. Η Simone Fattal παρουσιάζει τα κεραμικά της που παραπέμπουν σε χαϊκού, ενώ η Ρένα Παπασπύρου «μετασχηματίζει με μαγικό τρόπο σύγχρονα απορρίμματα σε αρχαιολογικά θραύσματα. O Ian Law επεμβαίνει στις προθήκες με τα καθαγιασμένα τεχνουργήματα, με αναθηματικές φιγούρες οι οποίες ενσωματώνουν την τέφρα των νεκρών» αναφέρει η σύντομη ξενάγηση από τους διοργανωτές.

Αποψη της έκθεσης με έργα του Barthélémy Toguo

Πάνος Κοκκινιάς

Στην κεντρική αίθουσα, η Paloma Varga Weisz παρουσιάζει μια όμορφα σμιλεμένη στοχαστική θηλυκή φιγούρα από τον ουρανό, ενώ κάτω από αυτήν βρίσκονται δύο δυναμικά κεραμικά της Lynda Benglis. Το έργο του Τζακομέτι ζωντανεύει στην ταινία της Daria Martin «In the Palace», ενώ ο σπειροειδής χάρτης από θραύσματα της Στεφανίας Στρούζα (νέα ανάθεση ΝΕΟΝ) «παραπέμπει στις περιπλανήσεις της Λητούς -της ερωμένης του Δία- στα νησιά του Αιγαίου, συνθέτοντας ένα βωμό αφιερωμένο στις θηλυκές θεότητες».

Σε άλλη πτέρυγα του μουσείου, βρίσκονται τα επιβλητικά πορσελάνινα αγγεία του Barthélémy Toguo, οι αυτοπροσωπογραφίες της Zohra Opoku, τα κεραμικά του Petrit Halilaj και στον κήπο του μουσείου η εγκατάσταση της Μαρίας Λοϊζίδου.

Οπως εξηγεί η Ελίνα Κουντούρη, «η σύμμειξη των αρχαίων και των σύγχρονων εκθεμάτων επιδεικνύει πώς η ανθρώπινη ανάγκη για την επιβολή τάξης σε ένα φαινομενικά άτακτο σύμπαν παρήγαγε αρχαία μυθολογικά πλάσματα και συντηρεί τις ανιμιστικές πεποιθήσεις που κυριαρχούν ακόμα και σήμερα σε τόσο μεγάλο μέρος της Αφρικής, της Νοτιοανατολικής Ασίας και της Κεντρικής και Νότιας Αμερικής.

Η συνύπαρξη μας θυμίζει τα κοινά τρωτά μας σημεία – πώς στιγματίζουμε και αποτυπώνουμε αυτό που φοβόμαστε και ταυτόχρονα προσδοκούμε». Τέλος ο Δημήτρης Αθανασούλης, προϊστάμενος της ΕΦΑ Κυκλάδων σημειώνει: «Το Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου ενσωματώνει πρόσκαιρα τη σύγχρονη τέχνη για να επαναπροσδιορίσει, εν τέλει, την κρισιμότητα της μνημειακής κληρονομιάς ως συστατικού στοιχείου και ως πυλώνα της κυκλαδικής κοινωνίας. Το παρελθόν υποδέχεται φιλόξενα στο σπίτι του το παρόν και το μουσείο, από περιχαρακωμένος πόλος μνήμης, μεταμορφώνεται σε δημιουργικό εργαστήρι πολιτισμικών συναντήσεων».

INFO: Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου, Χώρα. Δευτ.-Τετ.-Κυρ.: 09.00-16.00, Πέμ.-Παρ.-Σάβ.: 09.00-21.00.

ART - ΝΕΑ
Η άλωση της Τροίας στο Αιγαίο
Ο πίθος της Μυκόνου με τις σπαραχτικές σκηνές με θανάτωση παιδιών και αιχμαλωσία γυναικών, αλλά και οι πολεμιστές της Ελεύθερνας, που παραπέμπουν στην ταφή του Πατρόκλου, συναντιούνται σε μια πρωτότυπη ψηφιακή...
Η άλωση της Τροίας στο Αιγαίο
ART - ΝΕΑ
Αρχαία ομορφιά και ματαιοδοξία
Μπορεί η Μύκονος να είναι νούμερο ένα προορισμός για επώνυμους από το διεθνές τζετ σετ, να φιλοξενεί εκατομμύρια ανθρώπους όλων των εθνικοτήτων κάθε χρόνο, ελάχιστοι ωστόσο γνωρίζουν ή επισκέπτονται το...
Αρχαία ομορφιά και ματαιοδοξία
ART - ΝΕΑ
Αναστηλώνεται το ανάκτορο όπου γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
Θετική γνωμοδότηση έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο στη μελέτη συντήρησης, αποκατάστασης και ανάδειξης του Μνημειακού Πρόπυλου και του Κτιρίου Ι του ανακτόρου της Αρχαίας Πέλλας, της πρωτεύουσας των...
Αναστηλώνεται το ανάκτορο όπου γεννήθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος
ART - ΝΕΑ
Γιορτάζουν με ελεύθερη είσοδο και εκδηλώσεις
Στις 18 Μαΐου τα μουσεία όλου του κόσμου, τα μουσεία μας, γιορτάζουν και με ελεύθερη είσοδο για το κοινό παρουσιάζουν ειδικές εκδηλώσεις με εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, ξεναγήσεις.
Γιορτάζουν με ελεύθερη είσοδο και εκδηλώσεις
ART - ΝΕΑ
Πόλεμος ανακοινώσεων αρχαιοφυλάκων-υπουργείου
H αυριανή τρίωρη προειδοποιητική στάση εργασίας (8.00-11.00 π.μ.) στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων έχει προκαλέσει τη δυσαρέσκεια τόσο...
Πόλεμος ανακοινώσεων αρχαιοφυλάκων-υπουργείου
ART - ΝΕΑ
«Δεν υπήρξε φιρμάνι για την εξαγωγή των Γλυπτών»
Το Μουσείο Ακρόπολης θα δημοσιεύσει την έρευνα των Εγκέν και Σακίν πάνω στα επίσημα έγγραφα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που, όπως φαίνεται, καταρρίπτει το βασικό επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου ότι ο...
«Δεν υπήρξε φιρμάνι για την εξαγωγή των Γλυπτών»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας