Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρεκόρ επισκεπτών και εκδηλώσεων

Από την 16η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου

MOTIONTEAM / ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΕΡΖΙΕΜΕΚΙΔΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ρεκόρ επισκεπτών και εκδηλώσεων

  • A-
  • A+

Ανανεωμένη, πληθωρική και εξωστρεφής η 16η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης που εγκαινιάστηκε την περασμένη Πέμπτη και ολοκληρώθηκε την Κυριακή στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ-HELEXPO, γνώρισε τέσσερις μέρες δόξας και κατέγραψε ορισμένα ρεκόρ -τουλάχιστον από τότε που ανέλαβε τη διοργάνωση το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού. Ρεκόρ επισκεπτών, που με τις πρώτες εκτιμήσεις άγγιξαν τις 60.000, ρεκόρ εκδηλώσεων, που έφτασαν τις 500, ρεκόρ αφίξεων 70 ξένων συγγραφέων.

Στα καλύτερά της η ΔΕΘΒ, έφερε περιζήτητους ξένους συγγραφείς και έδωσε βήμα στην ελληνική αφρόκρεμα, ανοίχτηκε στους πανεπιστημιακούς και τους μεταφραστές, άγγιξε πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας, από το Μακεδονικό και τις ευρωεκλογές μέχρι το προσφυγικό, κέντρισε συζητήσεις. Ακόμα και αντιπαραθέσεις, όπως έγινε για παράδειγμα στην παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Ηρακλείδη «Το μακεδονικό ζήτημα 1878-2018» (Θεμέλιο) και στο συλλογικό έργο «Ο Ελληνικός εμφύλιος. Μια ψυχαναλυτική προσέγγιση» (Αρμός), με τον Ευάγγελο Βενιζέλο ανάμεσα στους ομιλητές και συντονίστρια τη Βίκυ Φλέσσα.

Με τιμώμενη την ισπανόφωνη λογοτεχνία και κεντρικό αφιέρωμα «Το πλήθος ως πρωταγωνιστής στη λογοτεχνία και την Ιστορία», με έμφαση στη λογοτεχνία αλλά και στο πολιτικό και ιστορικό βιβλίο, η ΔΕΘΒ υποδέχτηκε το κοινό με νέο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, άνετα περίπτερα 250 εκδοτών, με φρεσκοτυπωμένα βιβλία και μπεστ σέλερ, με πολυάριθμους χώρους εκδηλώσεων, ελκυστικά αφιερώματα, φεστιβάλ νέων λογοτεχνών και μετάφρασης, εκθέσεις ακόμα και περφόρμανς. Ζωηρό ήταν το ενδιαφέρον για την παιδική γωνιά και έντονο το στίγμα της έκθεσης στα social media.

Κοσμοσυρροή σημειώθηκε για τους περιζήτητους ξένους συγγραφείς (Ερικ Βιγιάρ, Χόρχε Γκαλάν, Σαντιάγκο Γκαμπόα, Αλεχάντρο Γκάγιο, Ασλί Ερντογάν, Κλερ Μάκιντος, Φάνια Οζ Ζαλτσμπέργκερ κ.ά.) -μάλιστα για τον νέο αγαπημένο των Ελλήνων αναγνωστών, τον Ουγγρο Λάσλο Κρασναχορκάι, τα ακουστικά μετάφρασης είχαν εξαντληθεί πριν ακόμα αρχίσει να μιλάει. Γεμάτες και οι εκδηλώσεις με τους δικούς μας συγγραφείς (από τον Ν. Βατόπουλο, τον Χρήστο Γιανναρά, τη Λένα Διβάνη, τον Δημήτρη Καλοκύρη, τον Αύγουστο Κορτώ, τον Πέτρο Μάρκαρη, μέχρι την Αμάντα Μιχαλοπούλου, τη Σοφία Νικολαΐδου, τον Γιώργο Σκαμπαρδώνη, τη Φωτεινή Τσαλίκογλου και τον Μισέλ Φάις).

Το τσουνάμι εκδηλώσεων -με πολλές ενδιαφέρουσες να συμπίπτουν την ίδια ώρα- έκανε πολλούς επισκέπτες να αγχωθούν, καθώς δεν ήξεραν ποια να πρωτοδιαλέξουν. Αλλοι πάλι βρήκαν θετική την ευρεία θεματολογία και τον καταιγισμό συγγραφέων που δεν έρχονται εύκολα στη Θεσσαλονίκη. Τα χαμόγελα επέστρεψαν και στα χείλη των εκδοτών, οι οποίοι, όπως μάθαμε, έμειναν ικανοποιημένοι και από το εμπορικό κομμάτι.

«Στόχος είναι η έκθεση να γίνεται όλο και πιο διεθνής», μας είπε ο Ηλίας Νικολακόπουλος, αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, ενώ ο διευθυντής της έκθεσης, Μανώλης Πιμπλής, τόνισε μεταξύ άλλων ότι η ΔΕΒΘ έχει κατακτήσει ένα επίπεδο ώστε να είναι έτοιμη να εκτοξευτεί και να διαχυθεί σε περισσότερους χώρους της ΔΕΘ και με μεγαλύτερη παρουσία στην πόλη όλο τον χρόνο, εφόσον βελτιωθούν οι υποδομές, τα οικονομικά και εμπλουτιστούν οι συνεργασίες με τους φορείς.

Ο ίδιος ελπίζει να αντληθούν περισσότερα χρήματα από το νέο EΣΠΑ -το τριετές 2017-19 προέβλεπε 237.000 ευρώ τον χρόνο- και δηλώνει ότι «εμείς εργαζόμαστε κανονικά για την επόμενη έκθεση», δίχως να ανησυχεί για τις τυχόν αλλαγές που θα φέρει μια αλλαγή κυβέρνησης ή ο νέος Οργανισμός Βιβλίου και Πολιτισμού, που μπορεί να αφαιρέσει από το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού την ευθύνη των εκθέσεων βιβλίου.

Στο σταντ της «Εφ.Συν.»

Εκατοντάδες αναγνώστες, παλιοί και νέοι φίλοι της «Εφημερίδας των Συντακτών», πέρασαν από το περίπτερό μας στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης. Βρισκόμασταν άλλωστε σε «κομβικό σημείο», ανάμεσα στα περίπτερα 15 και 13, που ευνοούσε τα «πηγαδάκια». Ολοι προμηθεύτηκαν δωρεάν το φύλλο του Σαββατοκύριακου -αν και πολλοί το είχαν ήδη αγοράσει- και ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για το αφιέρωμα στον Νίκο Πουλαντζά, ενώ είχαν την ευκαιρία να βρουν και ορισμένες από τις παλαιότερες προσφορές μας, που έψαχναν εδώ και καιρό. Πολλά χαμόγελα και ευχές για να συνεχίσουμε την ανεξάρτητη πορεία μας αλλά και προτάσεις για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι εισπράξαμε αυτές τις ημέρες.

Δεν έλειψαν ασφαλώς οι πολιτικές συζητήσεις όπως και αυτές για τον χώρο των media και του πολιτισμού. Και καθώς βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, έκαναν ένα πέρασμα οι υποψήφιοι για τις δημοτικές εκλογές και την Ευρωβουλή - μάλιστα η Κατερίνα Νοτοπούλου, που κατεβαίνει για δήμαρχος Θεσσαλονίκης με τον ΣΥΡΙΖΑ, φωτογραφήθηκε με φόντο το λογότυπο της «Εφ.Συν.».

16η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου

Συγγραφείς εν δράσει...​​​​​​

ΕΡΙΚ ΒΙΓΙΑΡ. Πληθωρικός και μαχητικός ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας παρουσίασε το έργο του («Ημερήσια διάταξη», «Κονγκό», «14η Ιουλίου» εκδ. Πόλις) στην έκθεση βιβλίου και συμμετείχε στο βασικό θεματικό της αφιέρωμα για το πλήθος ως πρωταγωνιστή στη λογοτεχνία και την Ιστορία, με αναφορές στα «κίτρινα γιλέκα». Χαρακτήρισε «πολύ θαρραλέους» τους διαδηλωτές. «Ο όγκος και η ανωνυμία του πλήθους μπορεί να διακόψει την κανονικότητα της ζωής και να αποδομήσει τη συμμετρία της εξουσίας», τόνισε. «Το πλήθος αμφισβητεί τη νομιμότητα - έχει ρίζα τη γλώσσα του παρελθόντος από τα πολιτικά κινήματα. Τα “κίτρινα γιλέκα” μιλούν τη γλώσσα που έχουν κληρονομήσει από κινήματα του παρελθόντος, αλλά με νέα χαρακτηριστικά. Τα πλήθη πλέον -και παλιά και σήμερα - δεν έχουν σαφήνεια στα αιτήματά τους και τα μέλη τους είναι ετερογενή - είναι κι αυτό εξάλλου στοιχείο της δημοκρατίας που ενέχουν. Είναι πολύ περισσότερο ετερογενή από όσο θα ήθελαν οι πολιτικοί προκειμένου να τα αντιμετωπίσουν».

AΣΛΙ ΕΡΝΤΟΓΑΝ. Η γνωστή Τουρκάλα συγγραφέας, αρθρογράφος και ακτιβίστρια, που φυλακίστηκε μετά την απόπειρα ανατροπής του Ερντογάν το 2016, δήλωσε πως «δεν πέφτει στην παγίδα του ακτιβισμού που αγνοεί την τέχνη». Με αφορμή το νέο της βιβλίο «Κοκκινοσκουφίτσα πόλη» (Ποταμός) μίλησε για τις ιστορίες που αφηγείται, όλες πολιτικές, για τη σημασία που έχουν οι λέξεις στα βιβλία της και πως γράφει ακούγοντας κλασική μουσική, ενώ όταν φτάνει «σε ένα σημείο που οι λέξεις είναι πεπερασμένες, τότε σηκώνομαι και χορεύω και μετά κλαίω».

Τώρα έχει άδεια παραμονής στη Φρανκφούρτη και βιώνει τη μετατραυματική εμπειρία έπειτα από τη φυλάκισή της στην Τουρκία, ενώ περιμένει να τελειώσουν οι δίκες εναντίον της. «Απαγορεύεται να επιστρέψω στην Τουρκία, υπάρχει πίκρα γιατί μπορώ να γυρίσω όλο τον κόσμο εκτός από ένα μικρό σημείο και αυτό κάνει όλο τον κόσμο να μοιάζει με φυλακή». Οπως μαθαίνουμε, θα ήθελε να μείνει στη Θεσσαλονίκη όχι μόνο γιατί τη γαληνεύει η θάλασσα αλλά και επειδή η γιαγιά της ήταν Εβραία της Θεσσαλονίκης.

ΣΑΝΤΙΑΓΟ ΓΚΑΜΠΟΑ. Τη στροφή πολλών συγγραφέων της Λατινικής Αμερικής στο πολιτικό μυθιστόρημα διαπίστωσε ο Κολομβιανός Σαντιάγο Γκαμπόα συνομιλώντας με τον Χόρχε Γκαλάν από το Ελ Σαλβαδόρ και τον μεταφραστή Κώστα Αθανασίου με θέμα «Ιστορική μνήμη και σιωπή». «Ο λογοτέχνης γίνεται η φωνή των θυμάτων που δεν μπορούν να μιλήσουν. Ανασύρει ιστορίες από τη λήθη, υπενθυμίζει γεγονότα που αποσιωπώνται», είπε ο Γκαμπόα. «Στη χώρα μου λένε ότι οι συγγραφείς γράφουν ενώ στο υπόγειο υπάρχει ένας άνθρωπος αλυσοδεμένος που βασανίζεται. Ο ρόλος μας είναι να σηκώσουμε το χαλί και να αποκαλύψουμε την αλήθεια. Να γίνουμε η φωνή των ανθρώπων που ζητούν δικαιοσύνη. Τα μυθιστορήματά μας καταλήγουν να είναι νουάρ, επειδή αυτή είναι η πραγματικότητα γύρω μας».

ΚΛΕΡ ΜΑΚΙΝΤΟΣ. Πώς μια Αγγλίδα αστυνομικός αποφάσισε να εγκαταλείψει τα αληθινά εγκλήματα για χάρη της συγγραφής, χωρίς όμως να χάσει την αληθοφάνεια των γεγονότων που περιγράφει; Η Μάκιντος εξήγησε πώς δημιουργεί τα καθηλωτικά, κλειστοφοβικά θρίλερ της, όπως «Σ’ άφησα» «Σε είδα» (εκδ. Μεταίχμιο) με αφετηρία την ανατροπή της καθημερινή ρουτίνας συνηθισμένων ανθρώπων. «Κυρίως από πραγματικές ιστορίες εμπνέομαι», είπε. «Καταλυτικό στη ζωή μου ήταν ένα δυστύχημα που έγινε όταν ήμουν 23χρονη αστυνομικός, ένας οδηγός σκότωσε και εγκατέλειψε ένα αγόρι 9 ετών. Τότε δεν μπορούσα να καταλάβω πώς αυτός ο άντρας μπορούσε να ζήσει με τις τύψεις και πώς η μάνα με την απώλεια του γιου της. Μετά από χρόνια, όταν έχασα ένα από τα δίδυμα μωρά μου από μηνιγγίτιδα, βρέθηκα στη θέση αυτής της μάνας. Πάλεψα και κατάλαβα τελικά ότι ο άνθρωπος μπορεί να τα ξεπεράσει όλα».

ΜΙΣΕΛ ΜΠΙΣΙ. Ενα ακόμη παιδί, τρίχρονο αυτή τη φορά, το οποίο αμφισβητεί ότι η μητέρα του είναι η πραγματική, πρωταγωνιστεί στο αστυνομικό μυθιστόρημα του Μπισί «Η μαμά έχει άδικο» (Πατάκης). Εμπνευση υπήρξε η τρίχρονη κόρη του συγγραφέα και πανεπιστημιακού, ο οποίος συγκαταλέγεται στους δέκα πιο πολυδιαβασμένους συγγραφείς για το 2018. Μια φυσιολογική οικογένεια χωρίς κρούσματα βίας, ένα παιδί που μεγαλώνει με αγάπη, μια αστυνομικός που δεν έχει γίνει μητέρα, ένας εγκληματίας του fb και κυρίως το στοιχείο της μνήμης στην παιδική ηλικία συνθέτουν το βιβλίο του, που γνώρισε μεγάλη επιτυχία στη Γαλλία και έγινε τηλεοπτική σειρά. «Ηθελα να μπω στο μυαλό των γυναικών» είπε ο ίδιος διαπιστώνοντας ότι πολλές γυναίκες διαβάζουν αστυνομικά σήμερα σε αντίθεση με το παρελθόν και πολλές γυναίκες συγγραφείς ασχολούνται με το είδος που κάποτε ήταν ανδροκρατούμενο.

 

ART - ΝΕΑ
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται την 16η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου
Αρχίζει την Πέμπτη 9 Μαΐου η η 16η διοργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, με θέμα «Το πλήθος ως πρωταγωνιστής στη Λογοτεχνία και την Ιστορία» και τιμώμενες τις ισπανόφωνες χώρες.
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται την 16η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ερχεται η πρώτη Μπιενάλε του MOMus
Από τις 12 Οκτωβρίου η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης θα απλωθεί σε έξι χώρους στη Θεσσαλονίκη και για πρώτη φορά σε έναν της Αθήνας. Με την κεντρική έκθεση που περιλαμβάνει και έργα των Κουνέλλη, Κlutsis,...
Ερχεται η πρώτη Μπιενάλε του MOMus
ART - ΝΕΑ
Μια «Καρυάτιδα» για τον Κώστα Μπακογιάννη
Η Art Athina, η καθιερωμένη έκθεση σύγχρονης τέχνης του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης, ολοκληρώνεται σήμερα με επιτυχία στο Ζάππειο Μέγαρο, έχοντας προσελκύσει το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών
Μια «Καρυάτιδα» για τον Κώστα Μπακογιάννη
ART - ΝΕΑ
Περιμένοντας το... 1821
Για την πρώτη του επίσκεψη σε έργο πολιτισμού ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης επέλεξε χθες το εργοτάξιο της Εθνικής Πινακοθήκης. Κι αυτό γιατί το σημαντικό έργο της επέκτασης και ανακαίνισης της...
Περιμένοντας το... 1821
ART - ΝΕΑ
Οι Κυκλάδες της Προϊστορίας και της Μυκηναϊκής Εποχής
Για πρώτη φορά το κοινό θα δει τα ευρήματα από τον μυκηναϊκό θολωτό τάφο στην Αγία Θέκλα, στην έκθεση «Από τον κόσμο του Ομήρου», στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στον Πύργο Τήνου. Από την Αρχαιολογική Συλλογή...
Οι Κυκλάδες της Προϊστορίας και της Μυκηναϊκής Εποχής
ART - ΝΕΑ
Με Πεϊσότο, Κρασναχορκάι και Ασλί Ερντογάν
Πλούσια, φιλόδοξη και δυναμική η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, που φέτος διανύει τον 16ο χρόνο της πορείας της, θα ανοίξει τις πύλες της για τέσσερις μέρες (9 έως 12 Μαΐου) στις εγκαταστάσεις της...
Με Πεϊσότο, Κρασναχορκάι και Ασλί Ερντογάν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας