Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από Μούτι και Καστελούτσι μέχρι Jethro Tull

Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από Μούτι και Καστελούτσι μέχρι Jethro Tull

  • A-
  • A+
Τι θα δούμε στην Πειραιώς 260 και στο Ηρώδειο. Ελληνικό και διεθνές, με διάσημα ονόματα του θεάτρου, της μουσικής και του χορού, αλλά και νέους καλλιτέχνες, το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών δείχνει ένα «θερμό» καλοκαίρι.

Τρία χρόνια «μιας γοητευτικής και περιπετειώδους διαδρομής», όπως ο ίδιος τη χαρακτήρισε, κλείνει στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Ετσι, ανακοινώνοντας χθες τις εκδηλώσεις στην Αθήνα, αφού η μεγάλη και η μικρή Επίδαυρος με το εντυπωσιακό τους πραγματικά πρόγραμμα, από Ρόμπερτ Γουίλσον και Κομεντί Φρανσέζ μέχρι την αφρόκρεμα των νέων Ελλήνων σκηνοθετών, είναι γνωστές από καιρό, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεσμού αναγκαστικά έπρεπε να απαντήσει σε ερωτήσεις για την τύχη του. Θα ανανεώσει άραγε η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά τη θητεία του;

Το μόνο που είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος είναι ότι, ακόμα και στην περίπτωση που δεν την ανανεώσει, θα της ζητήσει «παράταση», έτσι ώστε μαζί με την ομάδα του να φέρει σε πέρας το φετινό φεστιβάλ.

Εγινε, πάντως, φανερό ότι το μυαλό του δεν ησυχάζει, σχεδιάζει ήδη και το επόμενο φεστιβάλ, αφού, όπως ανακοίνωσε, έχει ήδη κλείσει για το καλοκαίρι του 2020 παράσταση του Κριστόφ Βαρλικόφσκι στην Επίδαυρο.

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών συναγωνίζεται της Επιδαύρου. Μεγάλη αναβάθμιση των μουσικών εκδηλώσεων στο Ηρώδειο με σημαντικά ονόματα από την κλασική μουσική μέχρι τη ροκ (Γιο -Γιο Μα, Καβάκος, Μούτι, Jethro Tull, Λορίνα ΜακΚένιτ, Dead Can Dance κ.ά.).

Χορός στα καλύτερά του από την Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ μέχρι τον Μπορίς Σαρμάτς. Θέατρο στα πιο πρωτοποριακά του, από Καστελούτσι μέχρι Λεπάζ. Εμφαση και χώρος στις νέες ελληνικές δυνάμεις. Και πάλι Ανοιγμα στην Πόλη. Και, με ακόμα περισσότερο ενισχυμένο τον κοινωνικό του χαρακτήρα και σύνθημα υπέρ της «διαφορετικότητας».

Στο «δικαίωμα δηλαδή να είσαι αυτό που είσαι και αυτό που θέλεις να είσαι», όπως τόνισε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, στήθηκε το πρόγραμμα της Πειραιώς, αλλά δημιουργήθηκε και η νέα οπτική ταυτότητα του φεστιβάλ, που εικονίζει μια φιγούρα ερμαφρόδιτου, ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες.

Η «διαφορετικότητα», όμως, δεν περιορίζεται αποκλειστικά σε ζητήματα φύλου, αλλά και σε κάθε είδους μειοψηφικές ή περιθωριακές κουλτούρες.

Πειραιώς 260

«Χρύσιππος» του Δημήτρη Δημητριάδη (31 Μαΐου - 4 Ιουνίου), στο πρώτο του ανέβασμα στη σκηνή σε σκηνοθεσία Θάνου Σαμαρά, που κάνει όμως και τα πάντα (σκηνικά - κοστούμια - φωτισμοί κ.λπ.) με τις Ράνια Οικονομίδου, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Στελλάτου κ.ά.

«Ξένες πόρτες», αδημοσίευτο κείμενο του Μάνου Ελευθερίου (11-15 Ιουλίου) με τη Νένα Μεντή σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη.

«Γένεσις 6, 6-7» (30-31 Μαΐου), επιστροφή στην Πειραιώς της Ανχέλικα Λίντελ, ρηξικέλευθης Ισπανίδας περφόρμερ, που μπλέκει τον μύθο της Μήδειας με την Παλαιά Διαθήκη.

Ρομέο Καστελούτσι, «Η νέα ζωή»

«Η νέα ζωή» (6-9 Ιουλίου), η καινούργια δουλειά του Ρομέο Καστελούτσι. Πρωτοπαρουσιάστηκε στον παλιό εκθεσιακό χώρο της Σιτροέν στις Βρυξέλλες και εμπνέεται από τη φιλοσοφική πραγματεία του Μπλοχ «Το πνεύμα της ουτοπίας».

«Infini» (11-14 Ιουλίου), παγκόσμια πρεμιέρα του νέου έργου του Γάλλου χορογράφου Μπορίς Σαρμάτζ, που πέρυσι με το «enfant» πρόσφερε στο φεστιβάλ μια από τις κορυφαίες του στιγμές και τώρα προσπαθεί να εντοπίσει μια αίσθηση απείρου μέσα στον χώρο.

Η χορογράφος Νόρα Τσιπομίρ με το «#Punk» αντλεί υλικό από τα παιδικά και νεανικά της χρόνια στη Ζιμπάμπουε του ’70 και ’80 (30 Μαΐου - 1 Ιουνίου)

Το σύγχρονο παραμύθι «Το κορίτσι από το εργοστάσιο της ομίχλης» του Ελβετού Tομ Λουτς (23-24 Ιουνίου), που σύμφωνα με το φετινό Theatertreffen -Berliner Festspiele είναι μια από τις δέκα καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς, γεμάτο μουσική και εντυπωσιακές ατμοσφαιρικές εικόνες.

Η Καρολίν Γκιγελά Ενγκιγέν από τη Γαλλία, κόρη Βιετναμέζου μετανάστη, φέρνει τη «Σαϊγκόν» (28-29 Ιουνίου), μια συγκινητική παράσταση με έντεκα χαρακτήρες (Γάλλους, Βιετναμέζους και Γαλλοβιετναμέζους) που ξαναζούν στη σκηνή την Ιστορία τους, δεκαετίες ’50 και ’60 με τους πολέμους στην Ινδοκίνα, τις μετακινήσεις, τα τραύματα.

Η Γερμανίδα Σουζάνε Κένεντι διασκευάζει για τη σκηνή τις «Αυτόχειρες Παρθένους» του Τζέφρι Ευγενίδη, με ενδιάμεσα κείμενα του γκουρού του LSD Τίμοθι Λίρι, παράσταση συμπαραγωγή της Φολκσμπίνε και της Münchner Kammerspiele.

■ Για πρώτη φορά στην Πειραιώς 260 υπάρχουν καλλιτεχνικές δράσεις για παιδιά. Σε μία από αυτές, ο διεθνής εικαστικός Μαρκ Χατζηπατέρας εγκαθιστά στο προαύλιο (30 Μαΐου - 30 Ιουνίου) ένα διαδραστικό έργο τέχνης αλλά συγχρόνως και μεγάλο παιχνίδι, όπου τα παιδιά χτίζουν γέφυρες, πολιτείες, κτίρια και κάθε είδους περιβάλλοντα. Επίσης έρχεται ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι, που ξεκίνησε το 2015 από το Σαν Φρανσίσκο, το Drag Queen Story Time, στο οποίο ντραγκ κουίν συστήνονται σε γονείς και παιδιά και λένε τις ιστορίες τους.

Ηρώδειο

«Νόρμα» του Μπελίνι (5, 7, 9, 11 Ιουνίου) από την Εθνική Λυρική Σκηνή επιστρέφει στο Ηρώδειο. Τη φιλόδοξη παραγωγή σκηνοθετούν ο Κάρλος Παντρίσα και οι ανατρεπτικοί La Fura dels Baus, ενώ στον επώνυμο ρόλο θα δούμε τη διάσημη Ιταλίδα υψίφωνο Κάρμεν Τζανατάζιο. Η δεύτερη παραγωγή της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών είναι η «Τραβιάτα» (27, 28, 30, 31 Ιουλίου), σε σκηνοθεσία του διευθυντή του Μπαλέτου της, Κωνσταντίνου Ρήγου.

Ελένη Καραϊνδρου «Ολοι ελεύθεροι σαν τα πουλιά» (14 Ιουνίου), με τα νέα έργα της διεθνούς φήμης Ελληνίδας συνθέτριας, από την έκδοση της ECM «Τοus des oiseaux», αλλά και με αγαπημένα από τις συνεργασίες της με τους Θ. Αγγελόπουλο, Τ. Μαρκετάκη, Μαργκαρέτε φον Τρότα, Ζυλ Ντασσέν κ.ά.

Jethro Tull

Οι Jethro Tull, το ροκ συγκρότημα του ιδιοφυούς Ιαν Αντερσον, γιορτάζει με το ελληνικό κοινό τα 50 του χρόνια (15 Ιουνίου).

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου παρουσιάζει (17 Ιουνίου) έργα Τσαϊκόφσκι, Γκέρσουιν, Σοστακόβιτς, Στραβίνσκι, υπό τη διεύθυνση του Γκουστάβο Χιμένο και τη Γιούτζα Γουάνγκ στο πιάνο.

Η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης ενώνει τις δυνάμεις της με τον κορυφαίο βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκο (22 Ιουνίου).

«Το ξωτικό των κέλτικων ήχων», η Καναδή Λορίνα ΜακΚένιτ, με μεγάλα βραβεία αλλά και πλούσια ανθρωπιστική δράση, έρχεται με καινούργιο δίσκο (27 Ιουνίου).

Γιο-Γιο Μα

Ο Γιο-Γιο Μα δεν χρειάζεται συστάσεις. Από τους κορυφαίους τσελίστες στον κόσμο, στις 30 Ιουνίου θα ερμηνεύσει τις έξι σουίτες για τσέλο του Μπαχ, που όπως λέει ο ίδιος «μου χαρίζουν έμπνευση, ανακούφιση και χαρά σε περιόδους άγχους, γιορτής, αλλά και απώλειας».

Η ομάδα της Αν Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ

Η σπουδαία του σύγχρονου χορού, η Βελγίδα Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ (2 Iουλίου). Για πρώτη φορά στη σκηνή του Ηρωδείου, μαζί με χορευτές της ομάδας της Rosas και υπό τους ήχους του αγαπημένου της Μπαχ.

Οι μοναδικοί Dead Can Dance από την Αυστραλία, που δημιουργούν ηχητικά τοπία με μαγευτική μεγαλοπρέπεια, θα παρουσιάσουν τη νέα τους δουλειά «Dionysus» (3 Ιουλίου).

Ο διεθνούς φήμης μαέστρος Ρικάρντο Μούτι επιστρέφει (9 Ιουλίου) με την Ορχήστρα Νέων Luigi Cherubini σε μια συναυλία με τίτλο «Δρόμοι της φιλίας».

Οι Tindersticks, η δημοφιλής βρετανική μπάντα, στην πρώτη της εμφάνιση στο Ηρώδειο θα αποτίσει φόρο τιμής στη σόουλ και στην τζαζ (13 Ιουλίου).

Βιρτουόζος του βιολιού ο Μαξίμ Βενγκέροφ συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, με μαέστρο τον Στέφανο Τσιαλή (16 Ιουλίου).

Μέγαρο Μουσικής

Μια από τις πιο συζητημένες παγκοσμίως παραστάσεις, αφού συνδέθηκε με σκάνδαλο, μποϊκοτάζ και ματαιώσεις, έρχεται στην Αθήνα.

O διάσημος Καναδός σκηνοθέτης Ρομπέρ Λεπάζ, που κάθε φορά που φέρνει δουλειά του στην Αθήνα, γοητεύει τους πάντες, παίρνει τα ηνία από την Αριάν Μνουσκίν, για πρώτη φορά στα 54 χρόνια του Θεάτρου του Ηλιου, και παρουσιάζει το θέαμα «Kanata - Επεισόδιο 10 - Η διαμάχη».

Ανατρέχει σε διακόσια χρόνια καναδικής ιστορίας, αλλά κατάφερε να ξεσηκώσει τους αυτόχθονες, που ισχυρίζονται ότι δεν συμβουλεύτηκε την κοινότητά τους (12-16 Ιουλίου).

ART - ΝΕΑ
Συνάντηση αλληλέγγυων καλλιτεχνών στο Our Festival
Μία ιδιαίτερη συνάντηση αλληλέγγυων καλλιτεχνών φιλοξενεί και φέτος, για τέταρτη χρονιά το «Our Festival» με ελεύθερη είσοδο στις 21, 22, 27 Ιουλίου και 1η Αυγούστου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει παραστάσεις...
Συνάντηση αλληλέγγυων καλλιτεχνών στο Our Festival
ART - ΝΕΑ
Τέχνη και κοινωνική ευαισθησία
Καθημερινή, ανοιχτή γιορτή κοινωνικής ευαισθησίας και συντροφικότητας με όχημα τις τέχνες, το Φεστιβάλ Ρεματιάς-Νύχτες Αλληλεγγύης του Δήμου Χαλανδρίου δίνει και πάλι το στίγμα του και μας καλεί να πάρουμε...
Τέχνη και κοινωνική ευαισθησία
ART - ΝΕΑ
Ανοίγουν αυλαία οι «Γιορτές Παλιάς Ξάνθης»
Ανοίγουν αυλαία το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου οι «Γιορτές Παλιάς Ξάνθης», ένας θεσμός που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις αρχές του φθινοπώρου. Οι εκδηλώσεις λαμβάνουν χώρα στον παραδοσιακό διατηρητέο οικισμό της...
Ανοίγουν αυλαία οι «Γιορτές Παλιάς Ξάνθης»
ART - ΝΕΑ
Νύχτες με «Αιδώ»
Το δια-καλλιτεχνικό φεστιβάλ Open Nights παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Αθήνα στο Βοοze Cooperativa, έχει θέμα την «Αιδώ» και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ομαδική εικαστική και φωτογραφική έκθεση,...
Νύχτες με «Αιδώ»
ART - ΝΕΑ
Χριστουγεννιάτικοι... πειρασμοί
Η χριστουγεννιάτικη περίοδος δεν είναι μόνο η πιο λαμπερή εποχή του χρόνου αλλά κι εκείνη που θα σας βάλει σε μεγάλους πειρασμούς. Παραγωγές φτιαγμένες για να γοητεύσουν τα πιτσιρίκια, παραστάσεις για κοινό...
Χριστουγεννιάτικοι... πειρασμοί
ART - ΝΕΑ
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται τα 53α Δημήτρια
Συναυλία στο Συμμαχικό Νεκροταφείο, εκθέσεις στη Ροτόντα, εκδηλώσεις στο Αλατζά Ιμαρέτ, το Λιμάνι, τα Σφαγεία, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το Βαφοπούλειο το Γενί Τζαμί. Θέατρο από τη Δανία,...
Η Θεσσαλονίκη υποδέχεται τα 53α Δημήτρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας