Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Γκραφιτάδες» εναντίον πολυεθνικών

Αγωγές από τους «καλλιτέχνες του δρόμους» © Alexey Stiop | Dreamstime.com

«Γκραφιτάδες» εναντίον πολυεθνικών

  • A-
  • A+
Την κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων τους διεκδικούν οι street artists που βλέπουν ο κόπος τους να γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από μεγάλες πολυεθνικές που χρησιμοποιούν τις δημιουργίες τους για να προωθήσουν τα προϊόντα τους.

Οι διαστάσεις που έχει λάβει το φαινόμενο έχει οδηγήσει σε αγωγές από τους «καλλιτέχνες του δρόμου».

Έτσι, στις 15 Φεβρουαρίου οι Curtis Kulig και Darren και Emmelene Mate (DabsMyla) κατέθεσαν σε δικαστήριο της Καλιφόρνιας αγωγή κατά του καναδικού οίκου υποδημάτων Aldo με την κατηγορία ότι παραβίασε τη νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων επειδή προώθησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μία σειρά διαφημιστικών φωτογραφιών των προϊόντων της με φόντο έργα τους, χωρίς όμως προηγουμένως να τους έχει ζητήσει άδεια.

Στην αγωγή τους οι καλλιτέχνες υπογραμμίζουν πως κατά το παρελθόν είχαν συνεργασθεί με μεγάλες εταιρείες, που τους είχαν ζητήσει να χρησιμοποιήσουν έργα τους για διαφημιστικούς σκοπούς κάτι που δε συνέβη με την Aldo.

Όπως αναφέρει στο περιοδικό Artsy ο δικηγόρος τους, «η Aldo συμπεριφέρθηκε ''ανεπίτρεπτα'' χρησιμοποιώντας σε διαφημίσεις της πρωτότυπα έργα καλλιτεχνών δίχως να τους ζητήσει άδεια με στόχο να πωλήσει τα προϊόντα της. Επίσης θεώρησε πως δεν είχε καμία υποχρέωση να αποσύρει τις διαφημίσεις, ακόμη κι όταν οι καλλιτέχνες της το ζήτησαν. Τελικά το έπραξε, αλλά με τρόπο σαν να έκανε χάρη στους καλλιτέχνες».

Οι καλλιτέχνες διεκδικούν αποζημίωση, την καταβολή των νομικών και δικαστικών τους εξόδων και την απαγόρευση προς την Aldo να χρησιμοποιεί και στο μέλλον παρόμοιες τακτικές.

Η εταιρεία απέφυγε να σχολιάσει την είδηση, όταν ερωτήθηκε από το περιοδικό Artsy.

Παρόμοιες προσφυγές είχαμε και το 2018 όταν πολλοί ακόμη καλλιτέχνες γκράφιτι κατέφυγαν στη δικαιοσύνη καταγγέλλοντας την «ανάρμοστη» συμπεριφορά μεγάλων εταιρειών, που χωρίς άδεια χρησιμοποίησαν για διαφημιστικούς λόγους τα έργα τους, με το χαλαρό σκεπτικό ότι είναι εκτεθειμένα σε δημόσια θέα.

Ο Ελβετός «γκραφιτάς» Smash 137 μήνυσε σχετικά τη General Motors, ενώ σε αντίστοιχη αγωγή του Revok κατά της H&M, η γνωστή εταιρεία ρούχων τον μήνυσε, υποστηρίζοντας πως δεν είχε δικαίωμα να διεκδικεί πνευματικά δικαιώματα διότι το γκράφιτι στο εξωτερικό ενός καταστήματός της είχε εκτελεσθεί παράνομα: μετά όμως τις αντιδράσεις του κοινού και μπροστά στον φόβο μποϊκοτάζ των προϊόντων της, η H&M απέσυρε την αγωγή.

Παρόμοιες προσφυγές στη δικαιοσύνη κατέθεσαν οι καλλιτέχνες KEPTIONE και DJ RAKUS κατά της εταιρείας οπτικών Oakley για χρήση των έργων τους. Ενώ δικαιώθηκαν με αποζημίωση 6,75 εκατ. δολαρίων οι 21 καλλιτέχνες που είχαν καλύψει τοίχους στο εμπορικό κέντρο 5Pointz μήνυσαν το 2013 τον ιδιοκτήτη γιατί κάλυψε τα γκράφιτί τους, με τη δικαιολογία ότι το κτίριο ήταν προς κατεδάφιση—μολονότι οι εργασίες δεν επρόκειτο να ξεκινήσουν παρά πολλούς μήνες αργότερα. Το δικαστήριο έκρινε πως η πράξη του ιδιοκτήτη παραβίαζε τους κανονισμούς της VARA (Πράξη Δικαιωμάτων Εικαστικών Καλλιτεχνών), που εξασφαλίζει τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών επί των έργων τους, ακόμη κι εάν έχουν φιλοτεχνηθεί στην περιουσία τρίτου.

Πηγή: Artsy/ΑΠΕ-ΜΠΕ

ART - ΝΕΑ
Μαξίμ Βενγκέροφ: με δύναμη από τη Ρωσία
Στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών η φίλτατη ΚΟΑ συμμετείχε με μία και μοναδική συμφωνική συναυλία κλασικής μουσικής (16/7/2019). Με στόχο να προσελκύσει αυξημένο ακροατήριο στο Ηρώδειο κάλεσε και πάλι έναν διάσημο...
Μαξίμ Βενγκέροφ: με δύναμη από τη Ρωσία
ART - ΝΕΑ
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα
Το Ηράκλειο επιχειρεί να απαντήσει στην κρίση με πολιτισμό, και φέτος το Φεστιβάλ του δήμου «Κρήτη, μια ιστορία, πέντε συν ένας πολιτισμοί», με επικεφαλής την αντιδήμαρχο Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, δίνει...
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα
ART - ΝΕΑ
Οποιος βιάζεται (για το Ελληνικό), σκοντάφτει...
Τα βλέμματα είναι στραμμένα στις συνθέσεις των Κεντρικών Συμβουλίων, καθώς αναμένεται να συνεδριάσουν την Τετάρτη 21 Αυγούστου το ΚΑΣ και την επομένη το ΚΣΝΜ, με το Ελληνικό πρώτο στην ατζέντα.
Οποιος βιάζεται (για το Ελληνικό), σκοντάφτει...
ART - ΝΕΑ
Μία διαφορετική «Παρθένος των Βράχων» χάρη σε ακτίνες Χ
Διαφορετική σύνθεση είχε αρχικά ο διάσημος πίνακας του Λεονάρντο ντα Βίντσι  «Η Παρθένος των Βράχων», όπως αποκαλύφθηκε από νέα μελέτη της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου, η οποία έφερε στο φως δύο...
Μία διαφορετική «Παρθένος των Βράχων» χάρη σε ακτίνες Χ
ART - ΝΕΑ
ΣΕΑ: Μη σύννομη η σύνθεση ΚΑΣ και ΚΣΝΜ
Τις παρατηρήσεις του για τη μη σύννομη σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου και του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων γνωστοποιεί ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.
ΣΕΑ: Μη σύννομη η σύνθεση ΚΑΣ και ΚΣΝΜ
ART - ΝΕΑ
Η Κ. Ευαγγελάτου στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών
Νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Οργανισμού Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε. για τα τρία επόμενα χρόνια ορίστηκε η Κατερίνα Ευαγγελάτου με απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνας Μενδώνη.
Η Κ. Ευαγγελάτου στο τιμόνι του Φεστιβάλ Αθηνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας