Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το μυστικό ενός ηγεμόνα των «σκοτεινών χρόνων»

Ο χάλκινος κυπριακός κρατήρας που περιείχε το ύφασμα και τα καμένα οστά του «άρχοντα», όπως βρέθηκε στην ανασκαφή

Φωτογραφικό Αρχείο Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου/Αρχείο Α. Μαργαριτώφ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μυστικό ενός ηγεμόνα των «σκοτεινών χρόνων»

  • A-
  • A+

Οι εκπλήξεις από το «Αθέατο Μουσείο» συνεχίζονται. Η δράση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που μας επιτρέπει να ρίξουμε ματιές στον κόσμο των αποθηκών του, καθώς αναδεικνύει επιλεγμένες αρχαιότητες που φυλάσσονται κάτω από ειδικές συνθήκες, είναι από τις πιο αγαπημένες του κοινού και από τις πιο πετυχημένες του μουσείου. Δεκαοχτώ θαυμάσια σύνολα αντικειμένων παρουσιάστηκαν έως τώρα και το καθένα είχε να αφηγηθεί τη δική του ενδιαφέρουσα ιστορία.

Σειρά έχει λοιπόν «Το ύφασμα του άρχοντα από το Λευκαντί», ένα εντυπωσιακό και ιδιαίτερα σπάνιο έργο της αρχαίας υφαντικής τέχνης με εξαιρετική διατήρηση που είχε προσφερθεί μαζί με πολύτιμα δώρα στην ταφή ενός ηγεμόνα των «σκοτεινών χρόνων» (11ος - 9ος αι. π.Χ.) στο Λευκαντί της Εύβοιας. Ολα ήρθαν στο φως κατά τις πολυετείς ανασκαφές της Βρετανικής Σχολής Αθηνών και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που αποκάλυψαν τον σημαντικό οικισμό της Εποχής του Χαλκού με συνέχεια κατοίκησης και στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου μαζί με νεκροταφεία με πλούσια ευρήματα.

«Το ύφασμα του άρχοντα από το Λευκαντί» βρέθηκε στην τεφροδόχο του άρχοντα, άλλο σπουδαίο εύρημα καθώς πρόκειται για χάλκινο κυπριακό κρατήρα «πολύτιμο κειμήλιο, τουλάχιστον κατά ένα αιώνα πριν την ταφή» όπως αναφέρει το ενημερωτικό σημείωμα του Αρχαιολογικού Μουσείου. Ο άρχοντας είχε ταφεί στο πλουσιότερο νεκροταφείο στη θέση Τούμπα, όπου κάτω από τον τεχνητό τύμβο, αποκαλύφθηκε το μνημειακό αψιδωτό κτίριο των μέσων του 10ου αι. π.Χ. «Το λαμπρό οικοδόμημα έγινε η αιώνια κατοικία ενός άντρα με εξέχουσα θέση στην κοινωνία της εποχής». Δίπλα του θάφτηκαν μία γυναίκα, ίσως η σύντροφός του, και σε άλλο λάκκο τα τέσσερα άλογά του, «ταφικό έθιμο των ομηρικών χρόνων. Μέσα στο τεφροδόχο αγγείο τοποθετήθηκε προσεκτικά διπλωμένο το μεγάλο ορθογώνιο λινό ύφασμα, που σώθηκε σε εξαιρετική κατάσταση χάρη στις προστατευτικές ιδιότητες του χαλκού. Είχε απλή ύφανση, ενώ σε μεγάλο μέρος του εξείχαν επιπλέον κλωστές του υφαδιού σχηματίζοντας κρόσσια. Ξεχωριστές ταινίες από ύφασμα, διακοσμημένες με γεωμετρικά μοτίβα, συμπλήρωναν το υφασμάτινο σύνολο».

Το εύρημα ανακαλύφθηκε το 1981, μεταφέρθηκε στο Αρχαιολογικικό Μουσείο, συντηρήθηκε, στερεώθηκε σε σύγχρονο ύφασμα και φυλάχτηκε σε προθήκη με κατάλληλες κλιματικές συνθήκες. Το 2018 μεταφέρθηκε σε νέα, η οποία κλιματίζεται μηχανικά. «Το αινιγματικό ύφασμα μελετάται από διεπιστημονική ομάδα, που στοχεύει να δώσει απαντήσεις σχετικά με τη δημιουργία και τη διακόσμησή του καθώς επίσης για τη χρήση και τη σύνδεσή του με τον επιφανή άνδρα από το Λευκαντί», μας ενημερώνει το μουσείο.

Η έκθεσή του στην «Αίθουσα του Βωμού» θα παραμείνει ώς την Κυριακή 5 Μαΐου. Στις 10 & 24 Φεβρουαρίου και Μαρτίου όπως και στις 5 Μαΐου, ημέρα Κυριακή, καθώς και στις 17 & 24 Απριλίου, ημέρα Τετάρτη, ώρα 13.00, αρχαιολόγοι και συντηρητές του μουσείου και της διεπιστημονικής ομάδας θα συνομιλήσουν με το κοινό για τους «σκοτεινούς αιώνες», τον ένδοξο «άρχοντα από το Λευκαντί» και τα μυστικά των αρχαίων υφασμάτων και της συντήρησής τους.

INFO: Απαραίτητη η προμήθεια εισιτηρίου και η δήλωση συμμετοχής (Τηλ: 213-214 4856, 213-2144858, 213-2144866, 213-2144893).

ART - ΝΕΑ
Με στόχο γεμάτα και αξιοπρεπή πωλητήρια
Ψηφίστηκε στη Βουλή διάταξη του υπουργείου Πολιτισμού για την ενίσχυση του σχήματος διοίκησης του ΤΑΠ, ενώ ο υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής ανακοίνωσε ότι στο τέλος της εβδομάδας δίνεται σε δημόσια...
Με στόχο γεμάτα και αξιοπρεπή πωλητήρια
ART - ΝΕΑ
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη
Ενας χώρος 1.000 τ.μ. έχει διαμορφωθεί κατάλληλα, ώστε να παραπέμπει στο ανάκτορο και ταυτόχρονα να αναδεικνύει τις 400 αρχαιότητες στην εντυπωσιακή έκθεση «Μυκήνες: Ο μυθικός κόσμος του Αγαμέμνονα», που...
Το ανάκτορο του Αγαμέμνονα στην Καρλσρούη
ART - ΝΕΑ
Μια «μικρή Δήλος» έρχεται στο φως
Στη «μικρή Δήλο», όπως έχει χαρακτηρίσει ο Μανώλης Κορρές το Δεσποτικό «όσον αφορά τους ναούς του Απόλλωνα και της Αρτέμιδος, τα μάρμαρα και το στιλ», λειτουργούσε από τον 7ο αι. π.Χ. μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια...
Μια «μικρή Δήλος» έρχεται στο φως
ART - ΝΕΑ
Αγανάκτηση για την καταστροφή του ναού Ain Dara στη Συρία
Στο θέμα της ανθρωπιστικής καταστροφής που εξακολουθεί να πλήττει τη Συρία, ιδιαίτερα μετά την πρόσφατη επίθεση των τουρκικών δυνάμεων «στη συροτουρκική μεθόριο και συγκεκριμένα στη ζώνη του Αφρίν, στην...
Αγανάκτηση για την καταστροφή του ναού Ain Dara στη Συρία
ART - ΝΕΑ
Μισό εκατομμύριο επισκέπτες το 2017
Είναι το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας και ένα από τα σημαντικότερα διεθνώς. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι διάσημο εξίσου σε Ελληνες και ξένους επισκέπτες και για πρώτη φορά φέτος ο αριθμός τους ξεπέρασε...
Μισό εκατομμύριο επισκέπτες το 2017
ART - ΝΕΑ
Αναστηλώνεται η Στοά του Φιλίππου Ε΄
Με 90% αυθεντικό υλικό από τα αρχιτεκτονικά μέλη που βρίσκονται διάσπαρτα στη Δήλο θα ανεγερθεί η Στοά του Φιλίππου Ε', το πάλαι ποτέ εντυπωσιακό οικοδόμημα του βασιλιά των Μακεδόνων. Με γοργούς ρυθμούς και...
Αναστηλώνεται η Στοά του Φιλίππου Ε΄

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας