Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία

Θέα της Ακρόπολης από το Ναό του Ολυμπίου Διός

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η εκστατική ματιά ενός Αμερικανού στα ελληνικά μνημεία

  • A-
  • A+

Οι αρχαιολογικές ανασκαφές, οι αναστηλώσεις και οι αναδείξεις των μνημείων ήταν από τις προτεραιότητες του νεοσύστατου ελληνικού κράτους μετά τον επαναστατικό αγώνα του 1821. Καθώς η κρατική Αρχαιολογική Υπηρεσία δεν επαρκούσε για το μεγάλο έργο, μια ομάδα λογίων και πολιτικών ίδρυσε στις 6 Ιανουαρίου 1837 την Εν Aθήναις Aρχαιολογική Eταιρεία.

Πώς ήταν η Σαντορίνη πριν από τον σεισμό του 1956; Η Επίδαυρος, πριν από την αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου, και η Αρχαία Αγορά των Αθηνών, πριν από την πλήρη ανάδειξή της από το έδαφος; Ενα ταξίδι στο παρελθόν, σε μνημεία όπως το Παλάτι της Κνωσού, οι Μυκήνες κατά τις ανασκαφές του 1955, η Αρχαία Θήρα το 1963, υπόσχεται στους επισκέπτες η διοργάνωση «Χρονογραφία - Εκθεση για τα 180 χρόνια (1837-2017) της Αρχαιολογικής Εταιρείας».

Στόχος είναι να αναδειχθεί ο ουσιαστικός και διαχρονικός ρόλος της στη διαμόρφωση της εθνικής μας αυτογνωσίας, καθώς από τις πρώτες ημέρες της ίδρυσής της μέχρι σήμερα παραμένει πολύτιμος θεματοφύλακας της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και των μνημείων.

Οι περισσότερες από τις 53 ασπρόμαυρες φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στην έκθεση τραβήχτηκαν τη διετία 1954-55 και όλες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του Αμερικανού φωτογράφου Ρόμπερτ ΜακΚέιμπ, που ως νεαρός φοιτητής τότε επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα.

Ο έρωτας που ένιωσε για τους ανθρώπους, τα μνημεία και τα τοπία ήταν ακαριαίος και τόσο δυνατός που κρατάει μέχρι σήμερα.

«Η Αρχαιολογική Εταιρεία, για να εορτάσει τη συμπλήρωση των 180 χρόνων της, έκρινε ότι ο καλύτερος τρόπος ήταν να μετάσχουν στον εορτασμό τα ίδια τα μνημεία, όπως τα είδε, δεκαετίες πριν, η καλλιτεχνική ματιά ενός νέου, του Ρόμπερτ ΜακΚέιμπ. Η τέχνη του μάς ξαναφέρνει την παλιότερη Ελλάδα, όταν το φως ήταν πιο δυνατό, πιο καθαρό και τα μνημεία έδειχναν να πρωτοφανερώνονται», αναφέρει ο Βασίλειος Πετράκος, γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας.

Ο νεαρός Αμερικανός φοιτητής, που έφτασε στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 1954, γνώριζε από Ιστορία, είχε διαβάσει για την Ελλάδα, ωστόσο δεν μπορούσε να προβλέψει τη γοητεία που θα ένιωθε για τη χώρα και τους ανθρώπους.

Σε τέτοιο βαθμό, που αποφάσισε να επισκεφτεί τα πιο δυσπρόσιτα σημεία, χρησιμοποιώντας κάθε μεταφορικό μέσο και έχοντας πάντα μαζί του τη φωτογραφική μηχανή του.

Την επόμενη χρονιά επέστρεψε για να συνεχίσει την εξερεύνηση την οποία κατέγραψε καρέ καρέ. Οι ανασκαφές, οι ναοί, τα αρχαία τείχη, τα κάστρα, τα θέατρα, αποτυπώθηκαν σε πρώτο πλάνο με φόντο τις πόλεις, τα νησιά και τα χωριά και, φυσικά, τους ανθρώπους. Εκτοτε ο ΜακΚέιμπ μοιράζει τη ζωή του μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ.

Οι φωτογραφίες της έκθεσης προέρχονται από τους πιο διάσημους αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ακρόπολη και η Αρχαία Αγορά, το Σούνιο, η Κνωσός, η Σαντορίνη, η Επίδαυρος, οι Μυκήνες, η Δήλος, κ.ά.

Η έκθεση διοργανώνεται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σαμούρκα της Νέας Υόρκης και διαρκεί έως τις 29 Μαρτίου στην έδρα της Αρχαιολογικής Εταιρείας (Πανεπιστημίου 22 τηλ.: 210-3609689).

Κατά τη διάρκειά της θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις από τον ίδιο τον φωτογράφο και τις δημοσιογράφους Κατερίνα Λυμπεροπούλου και Μαργαρίτα Πουρνάρα.

Παράλληλα, αναμένεται μια ζωντανή συζήτηση με τον ΜακΚέιμπ για τις εμπειρίες κατά τα πρώτα ταξίδια του στη μεταπολεμική Ελλάδα.

ART - ΝΕΑ
Το μεγαλείο του ιερού του Απόλλωνα
Νέα στοιχεία έφερε στο φως η φετινή περίοδος (3/5/19 έως 5/7/19) της συστηματικής ανασκαφής στο νησί Δεσποτικό – θέση Μάντρα, δυτικά της Αντιπάρου. Διαφωτίζεται έτσι η εικόνα των ειδικών για την αρχιτεκτονική...
Το μεγαλείο του ιερού του Απόλλωνα
ART - ΝΕΑ
Πρώτα η απαλλοτρίωση και αμέσως η ανάδειξη
Μισό αιώνα μετά, μία από τις πιο μακροχρόνιες υποθέσεις του ΚΑΣ φαίνεται να οδεύει προς επίλυση. Αρκεί να δοθούν τα 2,2 εκατ. ευρώ στους ιδιοκτήτες ώστε το οικόπεδο να απαλλοτριωθεί και άμεσα να αναδειχθεί ο...
Πρώτα η απαλλοτρίωση και αμέσως η ανάδειξη
ART - ΝΕΑ
Εκτός Υπερταμείου 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος
Σωτήρια απόφαση εξαίρεσης για τα 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος από το ΚΥΣΟΙΠ, το οποίο αποφάσισε να «ανακληθεί εν μέρει η απόφαση του υπουργού Οικονομικών» για τα 10.119 ακίνητα που περνούν στο...
Εκτός Υπερταμείου 2.330 ακίνητα πολιτιστικού ενδιαφέροντος
ART - ΝΕΑ
Εξώδικο στο ΥΠΠΟ για την παραχώρηση μνημείων στο Υπερταμείο
Εξώδικο προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή, την υπουργό Μυρσίνη Ζορμπά, τον υφυπουργό Κώστα Στρατή και τη γενική γραμματέα Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη απέστειλε ο Ενιαίος Σύλλογος...
Εξώδικο στο ΥΠΠΟ για την παραχώρηση μνημείων στο Υπερταμείο
ART - ΝΕΑ
Κόντρα ΥΠΠΟ - υπαλλήλων για τη λίστα του υπερταμείου
Με τα κιάλια από μακριά θα δουν σήμερα τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία όλης της επικράτειας όσοι επισκέπτες δεν έχουν ενημερωθεί ότι θα παραμείνουν κλειστά λόγω της 24ωρης πανελλαδικής απεργίας που...
Κόντρα ΥΠΠΟ - υπαλλήλων για τη λίστα του υπερταμείου
ART - ΝΕΑ
Ο Ναός του Απόλλωνα... τρισδιάστατος
Εγκρίθηκε από το ΚΑΣ η αρχιτεκτονική προμελέτη για την αποκατάσταση και αναστήλωση, που θα αναδείξει το μνημείο σε όλο το μεγαλείο του. Το σημαντικότερο, αν και λιγότερο προβεβλημένο τμήμα της Δήλου, ο Ναός...
Ο Ναός του Απόλλωνα... τρισδιάστατος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας