Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χανς Κόλχαας, ή η ιστορία μιας επανάστασης

Χανς Κόλχαας, ή η ιστορία μιας επανάστασης

  • A-
  • A+

«Αυτός που ανέχεται την αδικία, υποστηρίζει την αδικία», λέει ο Τζέιμς Σόντερς, ο συγγραφέας του «Χανς Κόλχαας», του θεατρικού έργου που βασίζεται στο έργο «Μίχαελ Κόλχαας», του Χάινριχ φον Κλάιστ. Πόσο εύκολο είναι να βρεις το δίκιο σου όταν όλα είναι εναντίον σου; Όταν πάντα ήσουν έντιμος, νομοταγής και το μόνο που έχεις μάθει τα παιδιά σου είναι να φοβούνται τον Θεό;

Και πώς ένας πολίτης-υπόδειγμα μετατρέπεται σε επαναστάτη, τρομοκράτη, εμπρηστή;

Αναμφισβήτητα επίκαιρο το έργο -ίσως ποτέ να μην πάψει να είναι επίκαιρο.

Η παράσταση της Λίλλυς Μελεμέ στον πολύ όμορφο χώρο τέχνης «Art63», με πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Νίκο Νίκα και με μια ομάδα ηθοποιών που στέκονται επάξια στους υπόλοιπους ρόλους του έργου, τους οποίους εναλλάσσουν με χορευτική ακρίβεια, πετυχαίνει με σύγχρονο τρόπο να σε πάει πίσω στον χρόνο.

Στην εποχή που η ασυδοσία ενός βαρόνου -εδώ μπορείτε να βάλετε και έναν μεγαλοεπιχειρηματία, έναν υπουργό, έναν οποιοδήποτε δημόσιο άρχοντα, το κράτος- μπορεί να γίνει η αιτία να καταστραφεί ένας άνθρωπος, που το μόνο που του μένει να κάνει είναι ξεκινήσει μια σταυροφορία υπέρ της δικαιοσύνης.

Αντίπαλός του και η Εκκλησία, η προτεσταντική εν προκειμένω, που παρ' όλο που γεννήθηκε ως αποτέλεσμα μιας επανάστασης, κατέστη κι αυτή μέρος του κοινωνικού και πολιτικού κατεστημένου, που νουθετεί υπέρ της «συντεταγμένης δικαιοσύνης» και κατακεραυνώνει την «πόρνη» δικαιοσύνη του ήρωα.

Έτσι ο ήρωας, ο έμπορος αλόγων Κόλχαας, όπως λέει και ο ίδιος, αφού δεν εφαρμόζεται ο νόμος, ο νόμος στον οποίο προσέτρεξε, φτιάχνει τον δικό του. Καίει, λεηλατεί, σκοτώνει. Κανένας δεν είναι αθώος, εξηγεί, γιατί κανένας δεν αντιδρά στην αδικία.

Ακόμη και αν δικαιωθεί στο τέλος -οι λόγοι έχουν να κάνουν και με την πολιτική στρατηγική, με τον φόβο μιας γενικευμένης επανάστασης-, τελικά τα έχει χάσει όλα: το σπίτι του, την περιουσία του, τη σύντροφό του, την οικογένειά του, τη ζωή του.

Φεύγοντας από το θέατρο, βγαίνοντας στους δρόμους της Αθήνας και επιστρέφοντας στην καθημερινότητα, με την υπέροχη εκτέλεση του «Sound of Silence» που κλείνει την παράσταση, αναρωτιέσαι: Εσύ πού ανήκεις; Είσαι αθώος; Πόσες φορές τόλμησες; Πόσες φορές δείλιασες; Και όταν αγωνίστηκες, πόσες φορές νίκησες; Και πόσο μακριά είναι το 1800 -χρονιά που γράφτηκε το έργο- από το σήμερα;

Το έργο, μια παραγωγή της Δραματικής Σχολής Αθηνών, παρουσιάζεται κάθε Σάββατο και Κυριακή, σε μετάφραση του Γιώργου Θεοδοσιάδη, που το ανέβασε στην Αθήνα πρώτη φορά το 1974. Η σκηνοθεσία είναι της Λίλλυς Μελεμέ, η δραματουργική επεξεργασία της Τόνιας Τσαμούρη, την κίνηση των ηθοποιών επιμελήθηκε η Κική Μπάκα και τη μουσική η Μάρω Θεοδωράκη.

ART - ΝΕΑ
«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» στο Studio Μαυρομιχάλη
Το θεατρικό έργο του Χέρμαν Μπροχ «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» παρουσιάζεται από τις 19 Νοεμβρίου στο θέατρο «Studio Μαυρομιχάλη». Το καίριο και επίκαιρο ερώτημα που θέτει το έργο είναι: «Ποια είναι...
«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» στο Studio Μαυρομιχάλη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παραστάσεις προσβάσιμες για όλους
Αυτές οι «Νύχτες» πολιτισμού είναι πολύ σημαντικές γιατί οργανώνονται, κυρίως, με μέριμνα για το κοινό, όλο το κοινό. Είναι οι «Νύχτες Αλληλεγγύης» που διεκδικούν ίσες ευκαιρίες για όλες και όλους. Ξανά στη...
Παραστάσεις προσβάσιμες για όλους
ART - ΝΕΑ
«Αθήνα και πάλι Αθήνα» στο Γυάλινο
Οι συντελεστές της μουσικοθεατρικής παράσταση μας καλούν να τραγουδήσουμε μαζί, να ξεγελάσουμε για λίγο τον χρόνο και να τον φέρουμε πίσω, στην παλιά Αθήνα, στην Πλάκα. Χαρακτήρες και επεισόδια, μνήμες και...
«Αθήνα και πάλι Αθήνα» στο Γυάλινο
ART - ΝΕΑ
Η Κιτσοπούλου στη Γενεύη με το νέο της έργο «Cry»
Πρεμιέρα έκανε στο θέατρο Saint-Gervais της Γενεύης η νέα θεατρική παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου με τίτλο «Cry». Η συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης γράφει ένα κείμενο για τρεις ανθρώπους που ζουν μαζί....
Η Κιτσοπούλου στη Γενεύη με το νέο της έργο «Cry»
ART - ΝΕΑ
«Θα ήθελα οι θεατές να φύγουν ερωτευμένοι ξανά»
Η Ελένη Κοκκίδου με τη Μάρθα Φριντζήλα αποφάσισαν να κάνουν την παράσταση «Σου φυλάξαμε μια θέση» όπου η καλή ηθοποιός παίζει και τραγουδά αγαπημένα κομμάτια που μιλούν για την αγάπη, τον πόθο, την προσμονή,...
«Θα ήθελα οι θεατές να φύγουν ερωτευμένοι ξανά»
ART - ΝΕΑ
Θεοδώρα Σιάρκου: «Το θέατρο δίνει απλόχερα τροφή στην ψυχή μου»
Η Θεοδώρα Σιάρκου, δωρική, φιγούρα αρχαίας τραγωδίας, φέτος «διδάσκει» στη σκηνή πώς μια νέα σε ηλικία ηθοποιός μπορεί να ενσαρκώσει με τέτοια ταύτιση τον ρόλο μιας μάνας που η δίνη της Ιστορίας την οδήγησε σε...
Θεοδώρα Σιάρκου: «Το θέατρο δίνει απλόχερα τροφή στην ψυχή μου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας