Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεγάλες πόλεις, μικρές ανθρώπινες ιστορίες
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεγάλες πόλεις, μικρές ανθρώπινες ιστορίες

  • A-
  • A+

Από την «Eκατόμπολιv» του Ομήρου, το «θεριό που κείτουνταν στη θάλασσα» του Καζαντζάκη, την πανέμορφη Κρήτη, τρεις πόλεις φέρνει στις αίθουσές του το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με την έκθεση «Κρήτη. Αναδυόμενες Πόλεις: Απτερα - Ελεύθερνα - Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν», για να αναδείξει το μεγαλείο τους, αλλά και τις ανθρώπινες ιστορίες των κατοίκων τους.

Τρεις πόλεις πρωτεύουσες στον βόρειο οριζόντιο άξονα του νησιού που γνώρισαν «την ακμή, την παρακμή, την καταστροφή, την εγκατάλειψη και τον ''θάνατό'' τους, τη λήθη», όπως επισημαίνει ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ο οποίος μας ξενάγησε χθες στην έκθεση. «Πόλεις με κοινά αλλά και διαφορετικά μεταξύ τους χαρακτηριστικά, με ιστορία αιώνων, που τελείωσαν, εγκαταλείφθηκαν και ξεχάστηκαν και τα ερείπιά τους σκεπάστηκαν με χώμα και μόνη ανάμνηση έμενε το όνομά τους, φθαρμένο και αυτό μερικές φορές από τον χρόνο, μα πεισματικά να σημαίνει τη θέση τους, μοναδική ρωγμή στη λήθη, σαν φως που τρεμοπαίζει στο άπειρο του χρόνου».

Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 500 αρχαιότητες από παλαιές και νέες ανασκαφές, ευρήματα που χρονολογούνται από τα νεολιθικά έως και τα βυζαντινά χρόνια και βγαίνουν από τα μουσεία της Κρήτης, τα περισσότερα για πρώτη φορά στο φως: αγάλματα, ανάγλυφα, ειδώλια, επιγραφές, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα, νομίσματα κ.ά.

Συνδυάζοντας οπτικό και ηχητικό υλικό, οθόνες, χάρτες, αλλά και χρήση των μέσων της νέας τεχνολογίας, η πολυεπίπεδη έκθεση που συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο κεντρίζει την περιέργεια και τα συναισθήματα, προσφέρει γνώση αλλά και απόλαυση. Οργανώθηκε σε συνεργασία με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού (Εφορείες Αρχαιοτήτων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου), στον χρόνο-ρεκόρ των οκτώ μηνών. «Είναι έτσι σχεδιασμένη η έκθεση ώστε να συνδυάζει την “υψηλή” εμπειρία του ιστορικού παρελθόντος με εκείνο το συνοδευτικό και επεξηγηματικό υλικό που είναι απαραίτητο για την προσέγγισή της από το μη ειδικό κοινό», όπως επισημαίνει η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά.

Μπαίνοντας στους εκθεσιακούς χώρους, ο επισκέπτης κυριολεκτικά πατάει πάνω σε χάρτες περιηγητών ή σύγχρονους της google, ενώ περιτριγυρίζεται από εκθέματα που σκιαγραφούν τον δημόσιο και ιδιωτικό χαρακτήρα αυτών των πόλεων, τις θρησκευτικές αντιλήψεις, τα ιερά ή τα νεκροταφεία τους, αλλά και ανθρώπινες ιστορίες: «από την Απτερα ο Σωτήριος Ελευθερναίος, από την Ελεύθερνα ο νέος που δεν γεύτηκε τον έρωτα, από την Κνωσό το παιδί με τα παιχνίδια του».

Στον χώρο της Απτερας, το βλέμμα μαγνητίζει ένα σκεύος με κεφάλι και γυμνό σώμα νεαρής γυναίκας και πόδια πτηνού - σειρήνα της ύστερης ελληνιστικής περιόδου. Δύο αγαλματίδια της Αρτέμιδος και του Απόλλωνα των ελληνιστικών χρόνων, το άγαλμα της Υγείας ακέφαλο με το φίδι να ακολουθεί τις πτυχώσεις του ενδύματος (3ος αι. π.Χ), ένα ειδώλιο έρωτα που μοιάζει να πετάει (2ος αι. π.Χ.) αλλά και λεπτεπίλεπτες περόνες, δαχτυλίδια, όπως κι ένα μαρμάρινο σταθμίο (μονάδα βάρους) με ομοίωμα γυναικείων μαστών (1ος αι. μ.Χ.).

Ενας πολεμιστής της πρωτοαρχαϊκής περιόδου με κυκλική ασπίδα μάς υποδέχεται στην αίθουσα της Ελεύθερνας. Ενα υπέροχο μαρμάρινο άγαλμα της Αφροδίτης (2ος-1ος αι. π.Χ.), το υποβλητικό ταφικό ανάγλυφο με νεαρό ζευγάρι ξεχωρίζουν, όπως και το λεοντόμορφο αγγείο, ο πτηνόμορφος ασκός, ο φαλλόσχημος αρύβαλλος της αρχαϊκής περιόδου, το ηλιακό ρολόι των ρωμαϊκών χρόνων και το μαρμάρινο σταθμίο (μονάδα βάρους) με ομοίωμα γυναικείων μαστών.

Εντυπωσιακά τα ευρήματα από την Κνωσό: από το σκήπτρο των ιερέων με γραμμική Α', τους διπλούς πελέκεις της νεοανακτορικής περιόδου ώς το τελετουργικό σκεύος για υγρές προσφορές σε σχήμα κεφαλής ταύρου (τελική ανακτορική περίοδος). Από τα μυροδοχεία από φυσητό γυαλί, με μορφή πτηνών, μέχρι το αγαλματάκι γυμνού αγοριού που μεταφέρει υδρία, το ειδώλιο Ισιδος, το «θυμιατήριο» των ρωμαϊκών χρόνων.

Η έκθεση κλείνει με μια έκπληξη: δύο κεφαλές ταύρων, μια από τα χέρια ενός Μινωίτη δημιουργού και μια του Πικάσο. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η σκυτάλη στην επόμενη έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης με τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα: Γραμμή και πηλός» που θα εγκαινιαστεί τον ερχόμενο Ιούνιο.

Info: Μέχρι 30 Απριλίου 2019, Νεοφύτου Δούκα 4, τηλ. 210 7228321.

 

ART - ΝΕΑ
Σε πλήρη λειτουργία με ελλείψεις...
Ανοίγει τη Δευτέρα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ● Για πρώτη φορά προσιτή στο κοινό η μόνιμη συλλογή του με σπουδαία έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών. Ωστόσο το Σωματείο Εργαζομένων επισημαίνει...
Σε πλήρη λειτουργία με ελλείψεις...
ART - ΝΕΑ
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία
Με το κομψό ορειχάλκινο γλυπτό «Λουλούδι» (1950-1960) του Τάκι εντυπωσιάζονται οι επισκέπτες του μικρού αλλά με εξαιρετικά εκθέματα Αρχαιολογικού Μουσείου Κιμώλου.
Η σύγχρονη τέχνη συναντά την αρχαία
ART - ΝΕΑ
Οι Κυκλάδες της Προϊστορίας και της Μυκηναϊκής Εποχής
Για πρώτη φορά το κοινό θα δει τα ευρήματα από τον μυκηναϊκό θολωτό τάφο στην Αγία Θέκλα, στην έκθεση «Από τον κόσμο του Ομήρου», στο Μουσείο Μαρμαροτεχνίας στον Πύργο Τήνου. Από την Αρχαιολογική Συλλογή...
Οι Κυκλάδες της Προϊστορίας και της Μυκηναϊκής Εποχής
ART - ΝΕΑ
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
Καλλιτέχνες από διαφορετικές γενιές και εθνικότητες που ζουν στην πρωτεύουσα αποτυπώνουν με διαφορετικά μέσα την ασίγαστη ενέργεια και τις μεταμορφώσεις της.
Το πορτρέτο της Αθήνας που διαρκώς αλλάζει
«1821 πριν και μετά»
ART - ΝΕΑ
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί
Την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 θα την τιμήσουμε δεόντως με τη μεγάλη έκθεση «1821 πριν και μετά» που ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη.
Το 1821 όπως δεν το έχουμε ξαναδεί
ART - ΝΕΑ
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη
Το «τρομερό παιδί» της street art, ο προβοκάτορας καλλιτέχνης και ακτιβιστής, ετοιμάζεται να «ξαναχτυπήσει». Αυτή τη φορά στην Αθήνα με την έκθεση «The world of BANKSY. Live the experience», που «ζωντανεύει»...
«Κατάληψη» Banksy στην Τεχνόπολη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας