Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» στο Studio Μαυρομιχάλη

«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» στο Studio Μαυρομιχάλη

  • A-
  • A+

Το θεατρικό έργο του Χέρμαν Μπροχ «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» παρουσιάζεται από τις 19 Νοεμβρίου στο θέατρο «Studio Μαυρομιχάλη» (Μαυρομιχάλη 134, Αθήνα). Το καίριο και επίκαιρο ερώτημα που θέτει το έργο είναι: «Ποια είναι τα κοινωνικά στρώματα που στηρίζουν το ξύπνημα του ναζισμού και ποια η ψυχοσύνθεσή τους;»
Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση του Γιώργου Κόκκινου και διασκευή-σκηνοθεσία της Μαρώς Τριανταφύλλου, ενώ στον ρόλο της Τσερλίν είναι η Ειρήνη Μελά και της φιλοξενούμενης η Αιμιλία Ράπτη.

Ο Αυστριακός συγγραφέας Χέρμαν Μπροχ (Βιέννη, 1886- Κονέκτικατ ΗΠΑ 1951) έχει ένα μικρό σε έκταση αλλά ιδιαίτερα σπουδαίο έργο, στο οποίο αναλύεται η γερμανική κοινωνία του Μεσοπολέμου.

Η διεισδυτική ψυχολογική ανάλυση ιδίως της μικροαστικής τάξης που γίνεται όλο και πιο ευεπίφορη στις ναζιστικές ιδέες και η κοφτερή κοινωνική παρατήρηση ενόχλησαν το ναζιστικό καθεστώς και οδήγησαν στην σύλληψη και φυλάκισή του. Αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αυστρία και να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ, όπου έμεινε ως το θάνατό του.

«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» είναι το πέμπτο κεφάλαιο του μυθιστορήματος του Μπροχ «Οι Αθώοι».

Η Τσερλίν είναι ένα πρόσωπο πολύπλοκο, μοχθηρό, ανταγωνιστικό. Θέλει να χειραγωγεί, να ελέγχει, να εξουσιάζει. Χωρίς καμιά ταξική συνείδηση, με ένα μίσος απέναντι στην κυρία της και ό, τι αυτή έχει –κοινωνική θέση, ένα αξιοσέβαστο σύζυγο, ένα όμορφο εραστή, ένα παιδί- η Τσερλίν δολοπλοκεί, καθοδηγεί την κυρία του σπιτιού σε λάθη, εκβιάζει, αλλά και εμπλέκεται συναισθηματικά σε ένα αντιφατικό ερωτικό πάθος.

Έξυπνη, δυναμική και χειριστική, διεστραμμένα σοφή, έχοντας πλήρη συνείδηση της διάκρισης ανάμεσα στον πόθο και την αγάπη, χωρίς ηθικούς φραγμούς, εγκλωβισμένη στον μικρόκοσμο του σπιτιού όπου υπηρετεί, δημιουργώντας πάθη μέσα από τα πάθη των άλλων, είναι χαρακτηριστικός τύπος ανθρώπου που βλέπει τον κόσμο στεγνά (και στενά) εγωιστικά, δεν ενδιαφέρεται για το σύνολο, για να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες της αλλά και να βρει μια τιμωρητική θέση στον κόσμο, θα δεχόταν εύκολα τον ιεραρχημένο κόσμο της φυλετικής καθαρότητας του ναζισμού.

Το έργο είναι επίκαιρο όσο ποτέ, σε μια εποχή που το τέρας σηκώνει κεφάλι ξανά και το θέμα της ευθύνης είναι περισσότερο φλέγον από ποτέ.

Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 9.15 μ.μ.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Γιώργος Κόκκινος

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου

Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος

Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης

Επιμέλεια σκηνικών: Στέλλα Μπαλαγιάννη

Επιμέλεια κίνησης: Εύη Τσακλάνου

Κοστούμια: Μαρώ Τριανταφύλλου

Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Αφίσα-γραφιστικά: Κώστας Μπαλαγιάννης

Παίζουν:

Τσερλίν: Ειρήνη Μελά

Φιλοξενούμενη: Αιμιλία Ράπτη

ART - ΝΕΑ
Χανς Κόλχαας, ή η ιστορία μιας επανάστασης
«Αυτός που ανέχεται την αδικία, υποστηρίζει την αδικία», λέει ο Τζέιμς Σόντερς, ο συγγραφέας του «Χανς Κόλχαας», του θεατρικού έργου που βασίζεται σε έργο του Χάινριχ φον Κλάιστ. Πόσο εύκολο είναι να βρεις το...
Χανς Κόλχαας, ή η ιστορία μιας επανάστασης
ART - ΝΕΑ
«Το Αϊβαλί η πατρίδα μου» από τις Όλια Λαζαρίδου και Αμαλία Μουτούση
Η Ολια Λαζαρίδου και Αμαλία Μουτούση ξαναζωντανεύουν το βιβλίο του Φώτη Κόντογλου «Το Αϊβαλί η Πατρίδα μου» παρουσιάζοντας σε θεατρική μορφή αποσπάσματα στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός».
«Το Αϊβαλί η πατρίδα μου» από τις Όλια Λαζαρίδου και Αμαλία Μουτούση
ART - ΝΕΑ
Η Κιτσοπούλου στη Γενεύη με το νέο της έργο «Cry»
Πρεμιέρα έκανε στο θέατρο Saint-Gervais της Γενεύης η νέα θεατρική παράσταση της Λένας Κιτσοπούλου με τίτλο «Cry». Η συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης γράφει ένα κείμενο για τρεις ανθρώπους που ζουν μαζί....
Η Κιτσοπούλου στη Γενεύη με το νέο της έργο «Cry»
ART - ΝΕΑ
Θεοδώρα Σιάρκου: «Το θέατρο δίνει απλόχερα τροφή στην ψυχή μου»
Η Θεοδώρα Σιάρκου, δωρική, φιγούρα αρχαίας τραγωδίας, φέτος «διδάσκει» στη σκηνή πώς μια νέα σε ηλικία ηθοποιός μπορεί να ενσαρκώσει με τέτοια ταύτιση τον ρόλο μιας μάνας που η δίνη της Ιστορίας την οδήγησε σε...
Θεοδώρα Σιάρκου: «Το θέατρο δίνει απλόχερα τροφή στην ψυχή μου»
ART - ΝΕΑ
«Η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη, όμως όχι χωρίς πνευματικότητα»
Ο Σωτήρης Χατζάκης πατάει ξανά στο σανίδι μετά από 17 χρόνια. Τώρα σκηνοθετεί και ερμηνεύει το «Ημερολόγιο ενός τρελού» του Γκόγκολ, αργότερα το έργο του Ζουανό «Σονάτα Allegria 147» στο Μέγαρο Μουσικής, ενώ...
«Η χώρα χρειάζεται ανάπτυξη, όμως όχι χωρίς πνευματικότητα»
ART - ΝΕΑ
«Το δίκιο του εξηντάρη να υποχωρεί στο άδικο του τριαντάρη»
Ο εικαστικός, τραγουδιστής και ηθοποιός, Αγγελος Παπαδημητρίου μετακινείται από τον έναν χώρο στον άλλον ελαφρύς αλλά και ουσιαστικός, με τη λαχτάρα του παιδιού να μάθει περισσότερα, αλλά και την αγωνία του...
«Το δίκιο του εξηντάρη να υποχωρεί στο άδικο του τριαντάρη»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας