Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Άρωμα γυναίκας, κλεφτή ματιά στην ελληνική κοινωνία

Άρωμα γυναίκας, κλεφτή ματιά στην ελληνική κοινωνία

  • A-
  • A+

Πώς να μιλήσεις για την ελληνική κοινωνία, από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα; Ποια ήταν και είναι η θέση της γυναίκας; Οι ρόλοι της; Έχει αλλάξει κάτι; Και πώς η τέχνη μπορεί να το αποδώσει αυτό;

Πολλά τα ερωτήματα και σίγουρα οι απαντήσεις μπορούν να ποικίλλουν. Άλλωστε ό,τι σχετίζεται με την ανθρώπινη κοινωνία πάντα εμπεριέχει διττές και πολλαπλές αναγνώσεις.

Ο επισκέπτης της έκθεσης «Άρωμα Γυναίκας στη Ελληνική Ζωγραφική» στο ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, η οποία περιλαμβάνει έργα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης και του Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη, βρίσκεται μπροστά σε μια πανδαισία έργων εξαιρετικής ομορφιάς, δύναμης και εκφραστικότητας.

Αλλά και έργων που στο σύνολό τους πάνε πέρα από την καλλιτεχνική αξία, αλλά –όπως κάνει η τέχνη πάντα- αφήνουν την επίγευση ενός ταξιδιού στον χρόνο και στον χώρο, στην Ελλάδα του χθες και στην Ελλάδα του σήμερα. Στην αστική Ελλάδα και στην αγροτική Ελλάδα, στην ιστορία της και στις κοινωνικές συνθήκες κάθε εποχής.

Η γυναίκα υπήρξε πάντα πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες, ακόμη και τα χρόνια εκείνα που ήταν ουσιαστικά εγκλωβισμένη στο σπίτι –αν ήταν αστή- ή στο σπίτι και τις αγροτικές εργασίες –αν ήταν αγρότισσα.

Στις 85 προσωπογραφίες που εκτίθενται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη, υπάρχουν έργα ζωγράφων όπως οι Γεώργιος Μαργαρίτης,  Ανδρέας Κριεζής, Θεόδωρος Βρυζάκης, Νικηφόρος Λύτρας, Νικόλαος Λύτρας, Νικολάος Γύζης, του Γεώργιος Ιακωβίδης (ίσως η πιο αισθησιακή απεικόνιση της Άνοιξης που έχετε δει ποτέ), Παύλος Μαθιόπουλος, Περικλής Βυζάντιος, του Κωνσταντίνος Παρθένης, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Μόραλης, Δημήτρης Μυταράς, Παναγιώτης Τέτσης.

Η γυναίκα-κορίτσι, η γυναίκα-ερωμένη, η γυναίκα-μάνα, η γυναίκα-σύντροφος, η γυναίκα-εργαζόμενη. Κάποιες πολύ όμορφες, κάποιες λόγιες, κάποιες αδύναμες και φαινομενικά αφελείς, κάποιες δυναμικές, με βλέμματα που σε τρυπούν. Και η ζωή τους, όπως αυτή υπονοείται από τα ρούχα, τα κοσμήματα (ή την παντελή απουσία τους), τη γύμνια ή τα επιμελώς καλυμμένα σώματά τους.

Πλάι στους άνδρες και λίγες γυναίκες ζωγράφοι, όπως η Σοφία Λασκαρίδου και η Θάλεια Φλωρά-Καραβία. Απόδειξη ότι και στην τέχνη οι κοινωνικοί κανόνες όριζαν –και ίσως ακόμα ορίζουν- ποιος μπορεί να γίνει και να αναγνωριστεί ως καλλιτέχνης.

Όπως η Μαρία Χορς, ζωγράφος η ίδια, σύζυγος του Νικόλαου Λύτρα, που αναγκάστηκε να αφήσει στην άκρη την τέχνη για να μεγαλώσει τα παιδιά της όταν εκείνος πέθανε. Το πορτρέτο της, ζωγραφισμένο από τον ίδιο τον Λύτρα –δυνατό βλέμμα, χέρι στη μέση- είναι χαρακτηριστικό του δυναμισμού της.

Με λίγα λόγια μια έκθεση με έργα που λειτουργούν και σαν μαρτυρίες κοινωνικής ιστορίας, από το 1840 έως σήμερα.

Βγαίνοντας έξω, αναλογίζεσαι την εξέλιξη της τέχνης. Είναι ορατή: η ιστορία της ζωγραφικής, οι τεχνοτροπίες, τα κινήματα, οι τρόποι έκφρασης. Και όπως πρέπει και κάνει η τέχνη, ρίχνει κλεφτές ματιές στην κοινωνία.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 Φεβρουαρίου.

 

ART - ΝΕΑ
Κιβωτός για τις Μούσες μέσα στον χωροχρόνο
Ενας μικρός πολιτιστικός θησαυρός βρίσκεται στεγασμένος στο ιστορικό αρχοντικό των Φαλταγηδών της Σκύρου. Είναι το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μάνου και Αναστασίας Φαλτάιτς, που ιδρύθηκε το 1964 από τον...
Κιβωτός για τις Μούσες μέσα στον χωροχρόνο
ART - ΝΕΑ
Γοητευτικό ταξίδι στο παρελθόν της Πόλης
Ενα πανοραμικό πορτρέτο της Κωνσταντινούπολης κατά τον 18ο αιώνα με αυθεντικά δείγματα του τοπίου, της αρχιτεκτονικής, των κατοίκων και της καθημερινότητας προφέρει η καινούργια έκθεση του Μουσείου Μπενάκη...
Γοητευτικό ταξίδι στο παρελθόν της Πόλης
ART - ΝΕΑ
Signore
Εκθεση φωτογραφίας του Γιώργου Γκιζάρη. Η παρουσίαση της γυναίκας, μέσα από τον φακό ενός άντρα φωτογράφου, όπως αυτή δρα και κινείται μέσα στον χώρο και τον τόπο. Εννοιολογικά χωρίζεται σε τρεις ενότητες:...
Signore
ART - ΝΕΑ
Μια ζωντανή κοινωνία δημιουργών
Είκοσι χρόνια πέρασαν από τότε που μια ομάδα ανήσυχων δημιουργών έκαναν την Cheapart στο φιλόξενο νεοκλασικό στην οδό Ανδρέου Μεταξά στα Εξάρχεια, θέλοντας να σφυρηλατήσουν την άμεση σχέση...
Μια ζωντανή κοινωνία δημιουργών
ART - ΝΕΑ
Ένας ψυχίατρος εκτίθεται ως βάλσαμο στο Λονδίνο
Μια μεγάλη έκθεση, με 70 προσωπογραφίες του Φρανθίσκο Γκόγια, πραγματοποιείται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Έργα γνωστά στο κοινό, ωστόσο τώρα εκτίθενται με τρόπο που αναδεικνύουν την ιστορική εποχή...
Ένας ψυχίατρος εκτίθεται ως βάλσαμο στο Λονδίνο
ART - ΝΕΑ
Μια Μπιενάλε που τη λένε «Ομόνοια»
Οι Ξένια Καλπακτσόγλου και Poka Yio, τέσσερις μήνες πριν από τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης, «κατέλαβαν» το ιστορικό ξενοδοχείο «Μπάγκειον» τοποθέτησαν μια εγκατάσταση του Κεσσανλή και μας προετοιμάζουν για...
Μια Μπιενάλε που τη λένε «Ομόνοια»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας