Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο φως η ερωτική συνεύρεση του Κύκνου-Δία με τη Λήδα
Cesare Abbate/ANSA via AP

Στο φως η ερωτική συνεύρεση του Κύκνου-Δία με τη Λήδα

  • A-
  • A+

Μια σπάνιας ομορφιάς τοιχογραφία που αναπαριστά την ερωτική συνεύρεση της βασίλισσας της Σπάρτης Λήδας με τον Δία, μεταμορφωμένο σε κύκνο, ήρθε στο φως στην Πομπηία σχεδόν κατά τύχη. Η νωπογραφία αποδίδει την ιστορία από την ελληνική μυθολογία, σύμφωνα με την οποία ο Δίας είναι ο πατέρας της Ωραίας Ελένης, αλλά και των Διόσκουρων, Κάστορα και Πολυδεύκη.

Η ιστορία της εγκυμοσύνης της Σπαρτιάτισσας βασίλισσας από τον Δία, που για να την κατακτήσει μεταμορφώθηκε σε κύκνο ήταν από τις πιο δημοφιλείς στην Πομπηία και στον Ερκολάνο, τις δύο πόλεις που καταστράφηκαν το 79 μ.Χ. μετά τη έκρηξη του ηφαιστείου του Βεζούβιου.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους που έκαναν την ανακάλυψη πρόκειται για εξαιρετικής ομορφιάς και τεχνικής τοιχογραφία η οποία αναπαριστά τη Λήδα να κοιτάζει προς το μέρος οποιουδήποτε εισερχόταν στην κρεβατοκάμαρα.

Τα χρώματα της τοιχογραφία είναι αξιοσημείωτα ζωντανά και το έργο ήρθε στο φως όταν στη διάρκεια εργασιών συντήρησης και ενίσχυσης των αρχαίων δομών έπειτα από ισχυρές βροχοπτώσεις, κατέρρευσαν κάποια από τα ερείπια.

Cesare Abbate/ANSA via AP

Ο διευθυντής του αρχαιολογικού χώρου της Πομπηίας Μάσιμο Οσάνα εξηγεί ότι αυτό που κάνει το συγκεκριμένο ζωγραφικό έργο να ξεχωρίζει είναι «ο αισθησιακός τρόπος που η Λήδα κοιτάζει τον θεατή της», ενώ ερωτοτροπεί με τον κύκνο. Όπως σημειώνει, η νωπογραφία αυτή εκφράζει απόλυτα «τον ελληνικό μύθο για τον έρωτα, με τόσο ξεκάθαρο αισθησιασμό, που κανείς συνειδητοποιεί ότι σε αυτό το δωμάτιο, εκτός από τον ύπνο, η ερωτική συνεύρεση ήταν η μόνη δραστηριότητα».

Εκτιμούν ότι ο ζωγράφος είχε εμπνευστεί από γλυπτό του Τιμόθεου, καλλιτέχνη του 4ου π.Χ. αιώνα.

Στο ίδιο οίκημα πριν από μερικούς μήνες είχε ανακαλυφθεί ακόμη μία νωπογραφία εξίσου μεγάλης ομορφιάς και καλλιτεχνικής αξίας.

Οι εκτιμήσεις των αρχαιολόγων είναι ότι το κτίριο αυτό ήταν η κατοικία κάποιου πλούσιου εμπόρου, που τη διακόσμησε με νωπογραφίες με μυθολογικά θέματα.

Για να διασωθούν από τις καιρικές συνθήκες, οι αρχαιολόγοι εξετάζουν το ενδεχόμενο να απομακρύνουν τις τοιχογραφίες και να τις στεγάσουν κάπου «όπου θα είναι προστατευμένες και θα μπορεί να τις απολαύσει το κοινό».

 

ART - ΝΕΑ
Δύο θολωτοί τάφοι με πολύτιμα κτερίσματα
Δεν παύουν να κόβουν την ανάσα οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις στην Πύλο. Οι ανασκαφείς του περίφημου τάφου του Γρύπα-Πολεμιστή (2015), Τζακ Ντέιβις και Σάρον Στόκερ, έφεραν στο φως, μάλιστα από συγκυρία, δίχως...
Δύο θολωτοί τάφοι με πολύτιμα κτερίσματα
ART - ΝΕΑ
Εμφαση στα κτίρια της ρωμαϊκής περιόδου
Για δεύτερη φορά μέσα στις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες η υπ. Πολιτισμού βρέθηκε στην Αρχαία Ολυμπία. Μετά την αυτοψία που πραγματοποίησε προωθείται η ανάδειξη της ρωμαϊκής φάσης του χώρου.
Εμφαση στα κτίρια της ρωμαϊκής περιόδου
ART - ΝΕΑ
Το ΥΠΠΟΑ διαψεύδει την αποπομπή Σκιαδαρέση λόγω διαφωνίας για τα αρχαία στο μετρό
«Ανακρίβειες» χαρακτηρίζει το υπουργείο Πολιτισμού τις κατηγορίες για εκδικητική απομάκρυνση του Γιώργου Σκιαδαρέση από τη θέση του αναπληρωτή προϊστάμενου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, επειδή...
Το ΥΠΠΟΑ διαψεύδει την αποπομπή Σκιαδαρέση λόγω διαφωνίας για τα αρχαία στο μετρό
ART - ΝΕΑ
Ανθρωποθυσία νεαρής γυναίκας στον μεγάλο σεισμό
Το αρχαιολογικό εύρημα της ανθρωποθυσίας νεαρής γυναίκας κάτω των είκοσι ετών που έχει έρθει στο φως, κατά τη διάρκεια της συστηματικής ανασκαφής, έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον. Αποκαλύφθηκε μαζί με τη...
Ανθρωποθυσία νεαρής γυναίκας στον μεγάλο σεισμό
ART - ΝΕΑ
Αποκαλύπτονται τα μυστικά της
Σημαντικά αρχιτεκτονικά κατάλοιπα και κινητά ευρήματα από την περίοδο ακμής του μυκηναϊκού πολιτισμού (περ.1250 π.Χ.) ήρθαν στο φως κατά τις ανασκαφές στην ακρόπολη του Γλα στη Βοιωτία.
Αποκαλύπτονται τα μυστικά της
ART - ΝΕΑ
Στο φως αρχαία λουτρά και χώροι λατρείας
Mέρος του κεντρικού ιστού της πόλης, με δημόσια κτίρια συνολικής έκτασης 600 τ.μ., έφεραν στο φως οι ανασκαφικές έρευνες στο Χιλιομόδι Κορινθίας, στο...
Στο φως αρχαία λουτρά και χώροι λατρείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας