Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πώς αποκαλύφθηκαν οι Κούροι της Αταλάντης

Πώς αποκαλύφθηκαν οι Κούροι της Αταλάντης

  • A-
  • A+

«Είναι συγκλονιστικό να αναδύονται από τη γη τέτοια γλυπτά» σημειώνει στην προσωπική της σελίδα στο facebook η αρχαιολόγος Μαίρη Παπαγεωργίου από την Αταλάντη που είναι υπεύθυνη των ανασκαφών από τις οποίες ανακαλύφθηκαν οι «Κούροι της Αταλάντης» τα 4 αγάλματα σε φυσικό μέγεθος που ξαναγράφουν την ιστορία της Λοκρίδας.

Η υπεύθυνη αρχαιολόγος που έχει έδρα την Αταλάντη και ήταν από τους πρώτους επιστήμονες που έφτασαν στην περιοχή δεν κρύβει τη χαρά της γι' αυτή τη μοναδική ανακάλυψη ευχόμενη μάλιστα σε κάθε συνάδελφό της αρχαιολόγο «να βιώσει μια ανάλογη εμπειρία».

Για να φτάσει όμως η αρχαιολογική σκαπάνη να φέρει στο φως του ήλιου τα μοναδικά αυτά ευρήματα έπαιξε βασικό ρόλο η ευαισθησία δύο αγροτών. Όχι μόνο γιατί όταν τα ανακάλυψαν πήγαν και ενημέρωσαν τις αρχές αλλά κυρίως γιατί άφησαν ακριβώς στο σημείο του το πρώτο εύρημα γεγονός που βοήθησε τα μέγιστα στη συνέχεια στην αρχαιολογική σκαπάνη να εντοπίσει και τα υπόλοιπα.

Αυτή τη διαφορά εντοπίζει η αρχαιολόγος Μαίρη Παπαγεωργίου όταν σημειώνει με νόημα: 

«Συγχαρητήρια στους δύο πολίτες της Αταλάντης που υπέδειξαν τη θέση και χωρίς να μετακινήσουν το πρώτο άγαλμα χωρίς δεύτερη σκέψη ειδοποίησαν την Αρχαιολογική Υπηρεσία και το παρέδωσαν! Η πράξη τους οδήγησε σε αυτή την ανακάλυψη! Ένα μεγάλο ευχαριστώ για την εντιμότητα! Επιπλέον ένα μεγάλο ευχαριστώ στους συνεργάτες της ανασκαφής!».

Τα μοναδικά ευρήματα ήταν καλά κρυμμένα σ΄ ένα κτήμα πολύ κοντά στον οικισμό της πόλης της Αταλάντης στο ανατολικό της μάλιστα τμήμα.

Εκεί είναι το χωράφι με τις μεγάλες ελιές τις οποίες ο ιδιοκτήτης του αποφάσισε να βγάλει. Όταν τις έβγαλε δεν βρέθηκε τίποτα.

Λίγες μέρες αργότερα στην προσπάθειά του να φυτέψει άλλα δέντρα ζήτησε από αγρότη στην περιοχή που έχει άροτρο για βαθιές αρόσεις να χαράξει κάποιες βαθιές αυλακιές έτσι ώστε να μπορεί να φυτέψει τα νέα δέντρα. Όταν ο τελευταίος έφθασε στο συγκεκριμένο σημείο κατάλαβε ότι «το υνί χτύπησε πάνω σε κάποια πέτρα». Όταν πρόχειρα απομάκρυνε το χώμα , διαπίστωσε πως είχε εντοπίσει έναν κούρο σε φυσικό μέγεθος. Με τον ιδιοκτήτη του χωραφιού ειδοποιούν τις αρχές οι οποίες όταν έφτασαν εκεί, έμειναν κυριολεκτικά με το στόμα ανοιχτό. Από τότε ξεκινά να γράφεται η ιστορία η οποία έχει βάθος χιλιάδων χρόνων.

Αρχικά μεταφέρουν το πρώτο εύρημα στην αρχαιολογική υπηρεσία ενώ παράλληλα, για περισσότερο από 20 μέρες κρατούν επτασφράγιστο το μυστικό και συνεχίζουν να σκάβουν. Οι πρώτες δοκιμαστικές τομές σε ένα μικρό τμήμα του χωραφιού φέρνει νέες ανακαλύψεις ενώ μόλις την Παρασκευή η αρχαιολογική σκαπάνη της Μαρίας Παπαγεωργίου εντοπίζει έναν ακόμη κούρο σε φυσικό μέγεθος 95 εκ που σώζεται από το ύψος του λαιμού ως τους μηρούς, απεικονίζει γυμνό νέο με ελαφρά προτεταμένο το αριστερό σκέλος και διατηρείται σε καλή κατάσταση. Η περιοχή φυλάσσεται νύχτα μέρα από την Αρχαιολογική υπηρεσία ενώ ακόμη και οι κάτοικοι της περιοχής οι οποίοι περνούσαν σχεδόν καθημερινά από το σημείο δεν είχαν καταλάβει τη σημασία της ανακάλυψης.

«Πρόκειται για πολύ σημαντικά ευρήματα που βοηθούν να φωτιστεί η ιστορία του τόπου μας» σημειώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Νίκος Λιόλιος που παρακολουθεί από πολύ κοντά τις εξελίξεις και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του «είμαστε ακόμη στην αρχή των αποκαλύψεων καθώς οι ανασκαφές θα συνεχιστούν τόσο στο συγκεκριμένοι αγροτεμάχιο αλλά και ευρύτερα στην περιοχή και είναι ζωντανή η ελπίδα να αποκαλυφθούν και νέα ευρήματα», δικαιολογώντας με αυτό τον τρόπο τη σιγή ασυρμάτου που επικρατεί από τα πρόσωπα που είναι πρωταγωνιστές στην υπόθεση της αποκάλυψης των αρχαιολογικών θησαυρών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

ART - ΝΕΑ
Ανθρωποθυσία νεαρής γυναίκας στον μεγάλο σεισμό
Το αρχαιολογικό εύρημα της ανθρωποθυσίας νεαρής γυναίκας κάτω των είκοσι ετών που έχει έρθει στο φως, κατά τη διάρκεια της συστηματικής ανασκαφής, έχει προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον. Αποκαλύφθηκε μαζί με τη...
Ανθρωποθυσία νεαρής γυναίκας στον μεγάλο σεισμό
ART - ΝΕΑ
Tο ναυάγιο «Μέντωρ» συνεχίζει να αποκαλύπτει τα μυστικά του
Το μπρίκι «Μέντωρ» του Λόρδου Έλγιν βυθίσθηκε τον Σεπτέμβρη του 1802, μετά από πρόσκρουση σε βράχια έξω από το λιμάνι του Αβλέμονα, στα Κύθηρα. Μετέφερε 17 κιβώτια με αρχαιότητες από διάφορα μνημεία της...
Tο ναυάγιο «Μέντωρ» συνεχίζει να αποκαλύπτει τα μυστικά του
ART - ΝΕΑ
Σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα ήρθαν στο φως στην Φλώρινα
Εντυπωσιακά ευρήματα που «μαρτυρούν τον πλούτο, την αριστοκρατική καταγωγή, τον ηρωικό χαρακτήρα και τον ηγετικό ρόλο κάποιων οικογενειών της μακεδονικής αριστοκρατίας, είδαν το φως κατά τη σωστική ανασκαφή...
Σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα ήρθαν στο φως στην Φλώρινα
ART - ΝΕΑ
Πιο γρήγορους ρυθμούς στην Αμφίπολη ζητά η υπουργός
Η Λίνα Μενδώνη συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ και ζήτησε να επισπευσθούν οι εργασίες που αφορούν το μνημειακό σύνολο αλλά και οι εργασίες χάραξης διαδρομών-διαμορφώσεων του...
Πιο γρήγορους ρυθμούς στην Αμφίπολη ζητά η υπουργός
ART - ΝΕΑ
Το Ελληνικό στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ
Προπαραμονές του Δεκαπενταύγουστου δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (13/8/19 Αρ. Φύλλου 558) οι συνθέσεις με τα νέα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) και του Συμβουλίου Νεωτέρων...
Το Ελληνικό στην πρώτη συνεδρίαση του ΚΑΣ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας