Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εκκληση για συναίνεση, κριτική στον Τσίπρα

Ο Κώστας Γαβράς στην τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Δημήτρης Κωνσταντινίδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκκληση για συναίνεση, κριτική στον Τσίπρα

  • A-
  • A+

Ο Κώστας Γαβράς τα κατάφερε την ίδια βραδιά να μας συγκινήσει και να μας εκπλήξει. Να μας συγκινήσει, που φόρεσε την τήβεννο του διδάκτορα του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Να μας εκπλήξει με τον πολιτικό, κατά βάση, σύντομο λόγο του, όχι γιατί ήταν πολιτικός, από τον Γαβρά δεν περιμέναμε τίποτα άλλο, αλλά γιατί ο άνθρωπος που μπορεί να εμπνέεται από το βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Ανίκητοι ηττημένοι» και να σκοπεύει να το κάνει ταινία, μπορεί την ίδια στιγμή να κάνει έκκληση για «συναίνεση».

Να κάνει, επίσης, πρώτη φορά δημόσια σαφή κριτική στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, που τόσο έχει στηρίξει. Χρησιμοποιώντας, μάλιστα, αντί για δικά του λόγια, ένα ξένο κείμενο, το κύριο άρθρο της «Καθημερινής» της 23ης Αυγούστου, που υποστήριζε, ανάμεσα σε άλλα, ότι το διάγγελμα Τσίπρα στην Ιθάκη «ταίριαζε σε αλήστου μνήμης εποχές και καταστάσεις».

Ηταν μια κριτική που είχε ακουστεί τότε από πολλούς, ίσως και να είχε αναγκάσει τον πρωθυπουργό να εμφανιστεί στη συνέχεια πιο μετριοπαθής, λιγότερο διχαστικός και πολεμικός. Να, όμως, που εξέφραζε και τον Κώστα Γαβρά. Εξέφραζε, όπως είπε, «το κυρίαρχο συναίσθημα που δημιουργήθηκε μέσα του από αυτή τη μακρά φυσική και συναισθηματική του επαφή με τον τόπο μας».

Αναφερόταν, βέβαια, στις φετινές διακοπές του στην Ελλάδα, με όλη του την οικογένεια, οι οποίες πρώτη φορά εδώ και τριάντα χρόνια ήταν μακριές (δυο συνεχείς μήνες). «Μού δόθηκε η ευκαιρία να συναντήσω πολύ κόσμο, να ακούσω πολλά και να διαβάζω καθημερινά τον Τύπο» εξήγησε ο σκηνοθέτης. «Μίλησα εκτενώς και ανοιχτά για τη χώρα μας, τον λαό της και τις ατέλειωτες δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Δυσκολίες που διαρκούν χρόνια, που περνούν μεν γρήγορα, αλλά που μένουν στην καρδιά και τον νου για πολύ καιρό».

Προσπαθώντας, λοιπόν, να γράψει την ομιλία για την τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα, ο Κώστας Γαβράς βρήκε τη διαδικασία «επίπονη», ενώ συγχρόνως είχε απορρίψει «τα συναισθήματα ή την οργή που έψαχνε διέξοδο». Τελικά, βρήκε τη λύση στο κύριο άρθρο της «Καθημερινής» με τίτλο «Συναίνεση».

Το βράδυ της Παρασκευής, στη Μεγάλη Αίθουσα του ΕΚΠΑ, το διάβασε ολόκληρο:

«Οσοι παρακολουθούν τη χώρα από απόσταση γνωρίζουν καλά ότι ένα από τα μεγάλα προβλήματά της είναι η απουσία συναίνεσης ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις. Ο τόπος το έχει πληρώσει επανειλημμένως. Η έκβαση της περιπέτειας των μνημονίων θα ήταν πολύ διαφορετική, για παράδειγμα, εάν είχε επέλθει στοιχειώδης συνεννόηση μόλις διαπιστώθηκε η χρεοκοπία. Τώρα φτάσαμε στο σημείο η χώρα να γυρίζει –υποτίθεται– σελίδα με ένα διάγγελμα που ταιριάζει σε αλήστου μνήμης εποχές και καταστάσεις. Προβάλλουμε έτσι το μήνυμα ότι δεν μάθαμε τίποτα από την κρίση και πως λείπουν η υπευθυνότητα και η ωριμότητα που απαιτούν οι στιγμές».

Ο Κώστας Γαβράς ευχαρίστησε τον «ανώνυμο συντάκτη» του κύριου άρθρου της «Καθημερινής», που δεν είναι άλλος από τον διευθυντή της, Αλέξη Παπαχελά, όχι μόνο γιατί τον βοήθησε να εκφράσει τα συναισθήματά του «με λίγα λόγια και σε άψογα ελληνικά», αλλά κυρίως, όπως είπε, «για την οπτική του, που ανταποκρίνεται σε αυτά που σκέφτομαι εδώ και πολλά χρόνια και ακόμη πιο έντονα τον τελευταίο καιρό, όσον αφορά την πολιτική και τους λειτουργούς της στη χώρα μας».

Στη συνέχεια, ο σκηνοθέτης καυτηρίασε, με δικά του λόγια, «τη σφοδρότητα των αντιπαραθέσεων» στην ίδια εφημερίδα αλλά και σε άλλες, αντίπαλές της, χαρακτηρίζοντάς την ως «ένα είδος εμφύλιου ψυχρού πολέμου». Η κατάσταση αυτή έκανε μεν το μικρό κύριο άρθρο να φαντάζει στα μάτια του «μοναχικό», αλλά και να γίνεται την ίδια στιγμή, όπως είπε, «μια μικρή λάμψη, νέα και αισιόδοξη, που προβάλλει στον ορίζοντα των σκυθρωπών ιδεολογιών που επικρατούν στη χώρα μας και δεν της επιτρέπουν να εναρμονιστεί με την εποχή μας, τις ανάγκες της και τις βαθιές της αλλαγές».

Εκτός από τον Γιάνη Βαρουφάκη και τη σύζυγό του, Δανάη Στράτου, τον άκουγαν η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, αλλά και ο μεγάλος θαυμαστής του Βαρουφάκη, συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός με τη δική του σύζυγο, Βάσω Παπαντωνίου. Ηταν εκεί και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Χρήστος Σαρτζετάκης.

Ο κινηματογραφικός κόσμος έδωσε ένα διακριτικό «παρών» με τους Παντελή Βούλγαρη - Ιωάννα Καρυστιάνη, Τάσο Μπουλμέτη, Βασίλη Βαφέα, Μαρία Κομνηνού της Ταινιοθήκης και τους διανομείς Ζήνο Παναγιωτίδη και Μάνο Κρεζία. Εκεί και ο Γιώργος Νταλάρας. Φυσικά και ο Κώστας Γαβράς συνοδευόταν από τη σύζυγό του και σύντροφό του σε όλα του τα κινηματογραφικά, Μισέλ Ρέι-Γαβράς.

Δεν θα έπρεπε, πάντως, να είναι γεμάτη η αίθουσα με φοιτητές της Γαλλικής Φιλολογίας; Η αναγόρευση ενός τόσο μεγάλου καλλιτέχνη σε επίτιμο διδάκτορα της σχολής τους δεν τους αφορά; Θα μπορούσαν να απολαύσουν και την ομιλία του τόσο θεατρικού και ενθουσιώδους Δημήτρη Roboly, αναπληρωτή καθηγητή Γαλλικής και Συγκριτικής Λογοτεχνίας, ο οποίος πότε στα γαλλικά, πότε στα ελληνικά, έκανε μια πολύ ζωντανή αναδρομή στη ζωή και καριέρα του Γαβρά, χρησιμοποιώντας αποσπάσματα από την αυτοβιογραφία του σκηνοθέτη «Va où il est impossible d’aller» («Πήγαινε εκεί όπου είναι αδύνατον να πας»). Κυκλοφόρησε στη Γαλλία από τον εκδοτικό οίκο Seuil και τον περιμένουμε πώς και πώς να βγει στην Ελλάδα από τον Gutenberg.

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος τα πολλά, ο Κουαρόν τα μεγάλα
​Η μονομαχία Λάνθιμου - Κουαρόν έκανε το βράδυ της Κυριακής μια στάση στο γκλάμορους Royal Albert Hall του Λονδίνου για τα Bafta, βραβεία της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Και ενώπιον...
Ο Λάνθιμος τα πολλά, ο Κουαρόν τα μεγάλα
ΣΙΝΕΜΑ
«Ο Λάνθιμος με εμπνέει και με κάνει καλύτερο μοντέρ»
Μια από τις δέκα υποψηφιότητες της «Ευνοούμενης» για τα Οσκαρ τού ανήκει αποκλειστικά. Το ίδιο και μία από τις δώδεκα υποψηφιότητες για τα BAFTA. Ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, ο σπουδαίος Ελληνας τεχνικός, ο πρώτος...
«Ο Λάνθιμος με εμπνέει και με κάνει καλύτερο μοντέρ»
ART - ΝΕΑ
Ξέσπασμα Ντε Νίρο με... fuck Trump
Η τηλεόραση του CBS, που μετέδιδε ζωντανά το βράδυ της Κυριακής την τελετή απονομής των 72ων βραβείων Τόνι, στο Radio City Music Hall της Νέας Υόρκης, πρόλαβε στο τσακ και έκοψε τον ήχο! Κανένας από τα 6...
Ξέσπασμα Ντε Νίρο με... fuck Trump
ΣΙΝΕΜΑ
Χιούμορ, τόλμη και πίστη στο νέο αίμα
Εννιά χρόνια κιόλας και τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ξεπερνώντας τις όποιες αντιστάσεις υπήρξαν στην αρχή από μικρή μερίδα του χώρου, καθιερώθηκαν σαν θεσμός αλλά και σαν άποψη και στιλ Ο...
Χιούμορ, τόλμη και πίστη στο νέο αίμα
ΣΙΝΕΜΑ
Δυο γυναίκες και στη μέση ο Βούλγαρης
Η Ελίνα Ψύκου με τον «Γιο της Σοφίας» και η Δώρα Μασκλαβάνου με την «Πολυξένη» διεκδικούν μαζί με το «Τελευταίο σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη τις περισσότερες διακρίσεις της Ελληνικής Ακαδημίας...
Δυο γυναίκες και στη μέση ο Βούλγαρης
ART - ΝΕΑ
«Είναι το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου»
Δεν έσπασε μόνο το απόστημα του Χάρβεϊ Γουαϊνστίν στο Χόλιγουντ. Τα στόματα των γυναικών, που άνοιξαν, δεν ξεσκέπασαν μόνο τον παραγωγό και τις σεξουαλικές του επιθέσεις, αλλά και πολλούς ακόμα επιφανείς,...
«Είναι το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας