Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πέθανε ο σπουδαίος Μάνος Ελευθερίου
ΕUROKINISSI / ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Πέθανε ο σπουδαίος Μάνος Ελευθερίου

  • A-
  • A+

Σε ηλικία 80 ετών έφυγε σήμερα από τη ζωή από ανακοπή καρδιάς ο σπουδαίος Έλληνας ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος Μάνος Ελευθερίου.

Είχε βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών για τη συνολική προσφορά του στον χώρο των γραμμάτων.

«Είναι μια φυσική συνέπεια ο θάνατος. Το δραματικό είναι να φεύγουν νέοι άνθρωποι», έλεγε πρόσφατα ο ίδιος στην «Εφημερίδα των Συντακτών», σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του («Οποιος σηκώνει κεφάλι του το κόβουνε…», 24.03.2018) και πρόσθετε:

«Έχω μεγαλώσει. Εφτασα σε μια ηλικία που διασκεδάσεις, γάμοι, βαφτίσια, στρατοδικεία όχι δικά μου φίλων μου, λογής λογής διαδηλώσεις, έρωτες, πάθη, διαβάσματα, θέατρα, κινηματογράφοι όλα αυτά που συνθέτουν τη ζωή ενός ανθρώπου μού φαίνονται τώρα σαν να έγιναν όλα μαζί χθες το βράδυ. Συμπυκνώθηκε ο χρόνος».

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ / ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

► Δέκα μεγάλα τραγούδια από τον Μάνο Ελευθερίου

Ο Μάνος Ελευθερίου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ερμούπολη της Σύρου. Ο πατέρας του ήταν ναυτικός. Σε ηλικία 14 ετών έρχεται με την οικογένειά του από τη Σύρο στην Αθήνα.

Το 1955 γνωρίζεται με τον Άγγελο Τερζάκη, ο οποίος τον ωθεί να παρακολουθήσει μαθήματα στη δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως ακροατής.

Το 1956 γράφεται στο τμήμα θεάτρου της Σχολής Σταυράκου με καθηγητές τον Χρήστο Βαχλιώτη, Γιώργο Θεοδοσιάδη και Γρηγόρη Γρηγορίου.

Το 1960 στα Ιωάννινα, όπου βρέθηκε για τη στρατιωτική του θητεία, αρχίζει να γράφει θεατρικά έργα και ποιήματα.

Το 1962 σε ηλικία μόλις 24 ετών δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Συνοικισμός», με δικά του χρήματα αλλά δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία.

Την ίδια εποχή στα Ιωάννινα γράφει τους πρώτους στίχους, ανάμεσα στους οποίους ήταν και «Το τρένο φεύγει στις 8:00» που αργότερα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης.

Τον Οκτώβριο του 1963 ξεκινά να εργάζεται στο «Reader’s Digest», όπου και παρέμεινε για τα επόμενα δεκαέξι χρόνια. Στο μεταξύ κυκλοφορούν τα δύο πρώτα του βιβλία με διηγήματα, «Το διευθυντήριο» (1964) και «Η σφαγή» (1965), για τα οποία γράφτηκαν εξαιρετικές κριτικές.

Το 1964 παρουσιάζεται στην ελληνική δισκογραφία. Συνεργάζεται με τον συνθέτη Χρήστο Λεοντή καθώς και τον Μίκη Θεοδωράκη (1967), με τον οποίο η συνεργασία διακόπηκε λόγω της δικτατορίας. Τα συγκεκριμένα τραγούδια πρωτοκυκλοφόρησαν το 1970 στο Παρίσι.

Συνεργάστηκε με τον Δήμο Μούτση («Άγιος Φεβρουάριος», 1971) και με τον Γιάννη Μαρκόπουλο στον δίσκο «Θητεία», του οποίου η ηχογράφηση άρχισε τον Νοέμβριο του 1973, διακόπηκε από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και τελικά κυκλοφόρησε το 1974 με τη Μεταπολίτευση.

ΕUROKINISSI / ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

► Το πορτρέτο ενός ρεμπέτη σε παιδική ηλικία: Ο Μάνος Ελευθερίου γράφει για τον Μάρκο Βαμβακάρη («Εφ.Συν.», 10.03.2013)

Κατά καιρούς είχε συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες συνθέτες, όπως με τον Σταύρο Κουγιουμτζή και τον τραγουδιστή Γιώργο Νταλάρα καθώς και με το Θανάση Γκαϊφύλλια στην «Ατέλειωτη Εκδρομή» (1975), τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Γιάννη Σπανό, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Λουκιανό Κηλαηδόνη, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Αντώνη Βαρδή και πολλούς άλλους.

Παράλληλα έγραφε και εικονογραφούσε παραμύθια για παιδιά.

Τη δεκαετία του '90 αρθρογραφεί και συγχρόνως κάνει ραδιοφωνικές εκπομπές στον Αθήνα 9,84 και στο Δεύτερο Πρόγραμμα.

Το 1994 εκδίδει τη πρώτη του νουβέλα με τίτλο «Το άγγιγμα του χρόνου».

Το 2004 δημοσιεύει το πρώτο του μυθιστόρημα «Ο Καιρός των Χρυσανθέμων», που τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας 2005.

Το 2013 ο Μάνος Ελευθερίου βραβεύθηκε για την συνολική προσφορά του από την Ακαδημία Αθηνών.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ / ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

ART - ΝΕΑ
«Στην όχθη του παραδείσου»
Σημαντικός εκπρόσωπος της μεταπολεμικής ποίησης, πολιτικοποιημένος, στιγματισμένος ως παιδί από τις πληγές του Εμφυλίου και των συλλογικών παθών, χαμηλόφωνος, καίριος, πολυβραβευμένος ο Μάρκος Μέσκος, πέθανε...
«Στην όχθη του παραδείσου»
ART - ΝΕΑ
Αντίο Μάνο
Σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης η πολιτική κηδεία του μεγάλου Μάνο Ελευθερίου, ο οποίος άφησε ανεξίτηλα το σημάδι του στο ελληνικό τραγούδι. Το τελευταίο αντίο στον σπουδαίο στιχουργό, ποιητή και πεζογράφο είπαν...
Αντίο Μάνο
ART - ΝΕΑ
Αινιγματική ιδιοφυΐα της μεταμοντέρνας ποίησης
Ο κορυφαίος Αμερικανός ποιητής των τελευταίων 50 χρόνων, ο βραβευμένος με Πούλιτζερ Τζον Ασμπερι, άφησε την τελευταία του πνοή την Κυριακή στο Χάντσον της Νέας Υόρκης. Ηταν 90 ετών και ο θάνατός του επήλθε από...
Αινιγματική ιδιοφυΐα της μεταμοντέρνας ποίησης
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο ποιητής Τζον Άσμπερι
Ο Τζον Άσμπερι, ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της λεγόμενης «Σχολής της Νέας Υόρκης» πέθανε σε ηλικία 90 ετών. Ο Άσμπερι, που είχε βραβευτεί με κάθε σημαντικό λογοτεχνικό βραβείο, αλλά και ένα Pulitzer...
Πέθανε ο ποιητής Τζον Άσμπερι
ART - ΝΕΑ
Η αντιπολεμική κραυγή της ρωσικής ποίησης
«Στη Ρωσία ένας ποιητής είναι περισσότερα από έναν ποιητή. Ηταν ένας πολίτης με ενδιαφέρον για τη θέση των πολιτών». Με αυτά τα λόγια αποχαιρέτησε τον Γιεβγκένι Γιεφτουσένκο η σύζυγός του, Μαρία Νοβίκοβα....
Η αντιπολεμική κραυγή της ρωσικής ποίησης
ART - ΝΕΑ
Πέθανε ο ποιητής Γεβγκένι Γεφτουσένκο
Σε ηλικία 84 ετών έφυγε από τη ζωή στον ύπνο του από καρδιακή ανεπάρκεια, στις ΗΠΑ, ο διάσημος Ρώσος ποιητής, ο τελευταίος της μεγάλης γενιάς των Σοβιετικών. Το έργο του επικεντρώνεται στις φρικαλεότητες του...
Πέθανε ο ποιητής Γεβγκένι Γεφτουσένκο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας