Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το υπουργείο Πολιτισμού είναι βασικός πυλώνας για την έξοδο από την κρίση»
«Εφ.Συν.» / Μάριος Βαλασόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Το υπουργείο Πολιτισμού είναι βασικός πυλώνας για την έξοδο από την κρίση»

  • A-
  • A+

Ο αρχαιολόγος και νυν υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής μπορεί να βρίσκεται μόλις τρεισήμισι μήνες στον 5ο όροφο της Μπουμπουλίνας, ωστόσο η θητεία του στο υπουργείο μετράει αρκετά χρόνια. Μετά το 2015 βρέθηκε σε επιτελικές θέσεις ως σύμβουλος του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, του υπουργού Περιβάλλοντος Γιώργου Σταθάκη και ως διευθυντής του γραφείου του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά.

Παράλληλα, διατέλεσε μέλος του Δ.Σ. του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων -και του Μεγάρου Μουσικής- μέχρι τον περασμένο Αύγουστο που καρατομήθηκε σύσσωμο από την νυν υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου.

Η τοποθέτησή του στην κυβέρνηση τον Μάρτιο ήταν η έκπληξη του μίνι ανασχηματισμού. Στο υπουργείο Πολιτισμού ανέλαβε τους σημαντικότερους τομείς, καθώς είναι γνώστης των προβλημάτων αλλά και άνθρωπος που μπορεί να δώσει λύσεις. Πατέρας μιας 17χρονης κόρης και ενός 8χρονου γιου, μας δέχθηκε στο γραφείο του. «Δεν άλλαξα τίποτα, είναι όλα όπως τα άφησε η κ. Γκερέκου.

Ο πίνακας είναι του Κυπραίου» μας είπε πριν ανοίξει τα χαρτιά του στην πρώτη εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχωρεί.

Μας αναπτύσσει το νέο πλαίσιο της τροπολογίας που έχει καταθέσει για τη διαχείριση των αναψυκτηρίων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, την προσωπική του πρόταση πώς οι προσλήψεις των χιλίων και άνω έκτακτων αρχαιοφυλάκων μπορούν να μετατραπούν σε μόνιμες θέσεις, αλλά και τις αλλαγές που θα επέλθουν στο Μουσείο Ακρόπολης. Και ενώ δεν μπορεί να δώσει χρονικό ορίζοντα για την εφαρμογή του πολυπόθητου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δηλώνει ότι το έργο θα ολοκληρωθεί.

Συνέντευξη

● Δέχεστε τον τίτλο του «ισχυρού άνδρα» του ΥΠΠΟ που σας έχουν προσδώσει πολλά δημοσιεύματα;

Είναι υπερβολικός. Στο υπουργείο Πολιτισμού υπάρχει η πολιτική ηγεσία που αποτελείται από την υπουργό, από εμένα και τη γενική γραμματέα. Σ’ αυτές τις σχέσεις, δεν τίθεται θέμα ισχύος αλλά συνεργασίας και ομαδικής δουλειάς για να προχωρήσουμε.

● Ωστόσο με βάση τις αρμοδιότητές σας, καλείστε να υλοποιήσετε τους στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης για τον πολιτισμό όπως περιγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο 2019-2022. Δηλαδή, διαφύλαξη και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και μεγιστοποίηση εσόδων από τη διαχείρισή της. Ηταν το μότο σας εξάλλου στο Αναπτυξιακό Συνέδριο στη Ρόδο. Συμφωνείτε;

Η διασφάλιση της προστασίας και του δημόσιου χαρακτήρα της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι βασική επιλογή της κυβέρνησης. Θέλουμε να διαχωρίσουμε τη στρατηγική μας σε σχέση με επιλογές που έχουν, ενδεχομένως, άλλοι πολιτικοί χώροι που βλέπουν την πολιτιστική κληρονομιά ως πεδίο ανάπτυξης με έντονη τη δράση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Δεν είμαστε απέναντι στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ωστόσο οι όποιες συνεργασίες πρέπει να βασίζονται σε στρατηγικό σχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού.

Το δεύτερο αναντίρρητο είναι ότι η πολιτιστική κληρονομιά μας μπορεί να βοηθήσει την οικονομία και τα δημόσια έσοδα γιατί είναι πόλος έλξης εκατομμυρίων επισκεπτών. Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τον περυσινό αριθμό των 14.700.000 εισιτηρίων και ταυτόχρονα να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που διατίθενται στα πωλητήρια. Η στρατηγική μας είναι αύξηση των εσόδων και βελτίωση παροχών.

● Ωστόσο φέτος έχετε μείνει πολύ πίσω. Τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου και όλα τα πωλητήρια είναι κλειστά.

Στα πωλητήρια τα ζητήματα είναι δύο: το προσωπικό και τα προϊόντα. Το υπουργείο Πολιτισμού ζητάει κάθε χρόνο περίπου 1.300 έκτακτους αρχαιοφύλακες μέσω ΑΣΕΠ, ώστε να ανοίξουν οι αρχαιολογικοί χώροι με συνεχές ωράριο. Μετά εγκρίνονται οι 150 θέσεις για τα πωλητήρια. Αυτή τη στιγμή έχει γίνει η προκήρυξη και περιμένουμε να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Οπως είχα ανακοινώσει τον Απρίλιο, τέλος Ιουνίου περιμένουμε να ανοίξουν τα περισσότερα. Το δεύτερο είναι να δημιουργήσουμε καινούργια πωλητέα.

Το ΤΑΠ είναι γνωστό για τα πιστά αντίγραφα αλλά δεν αντιπροσωπεύουν μια ικανή σύγχρονη παραγωγή ειδών εμπνευσμένων από την πολιτιστική κληρονομιά μας. Το προηγούμενο Δ.Σ. ξεκίνησε την προσπάθεια να προκύψουν σύγχρονα χρηστικά υφασμάτινα, πορσελάνινα αντικείμενα ή γραφική ύλη μέσα από μοτίβα που επελέγησαν σε συνεργασία με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων. Προχώρησε ο καλλιτεχνικός διαγωνισμός, έγιναν οι πρώτες παραγγελίες, αλλά μας βρήκε ο νέος νόμος Δημοσίων Συμβάσεων το 2016 και ο διαγωνισμός βρέθηκε στον αέρα.

Μετά από μεγάλες καθυστερήσεις προέκυψαν οι πρώτες παραλαβές, που διεκόπησαν λόγω της διοικητικής αναστάτωσης πέρυσι τον Αύγουστο. Τέλος πάντων, η νέα διοίκηση προχώρησε ορισμένα πράγματα και φέτος θα είναι καλύτερη η κατάσταση από πέρυσι όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς στο πωλητήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου όπου υπάρχουν τα καινούργια υφασμάτινα είδη. Αν δεν υπήρχε το τετράμηνο κενό που έμεινε ακέφαλο το ΤΑΠ σε μια κρίσιμη περίοδο (Αύγουστος-Νοέμβριος 2017), ανεξάρτητα ποια διοίκηση θα ήταν, θα είχαν προχωρήσει ορισμένα ζητήματα.

● Κλειστά είναι και τα αναψυκτήρια στους περισσότερους χώρους.

Στα αναψυκτήρια το μεγάλο πρόβλημα είναι οι συμβάσεις από το παρελθόν που έπρεπε να λήξουν. Σε αυτό το πλαίσιο έγιναν τρεις διαγωνισμοί, όλοι άγονοι. Για να αντιμετωπιστεί το θέμα, θα αλλάξουμε το πλαίσιο. Εχουμε καταθέσει τροπολογία στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης, στην ουσία είναι μίνι νόμος, που πέρα από την εκμίσθωση προσθέτει κι άλλους τρόπους αξιοποίησης, όπως δημόσιες συμβάσεις, συμβάσεις παραχώρησης, ακόμα και συμβάσεις με φορείς της Αλληλέγγυας Οικονομίας.

Η μεγάλη ιδέα που αλλάζει τη διαχείριση στα αναψυκτήρια είναι να φτιάξουμε έναν φορέα του Δημοσίου, ένα Νομικό Πρόσωπο που θα τα διαχειρίζεται, θα έχει μέρισμα αντί για ενοίκιο και η ποιότητα θα ελέγχεται από τη διοίκηση. Μοντέλο σαν αυτό που βλέπουμε στη διαχείριση των δικτύων ενέργειας, στον ΑΔΜΗΕ, που είναι μεγάλη επιτυχία της κυβέρνησης.

● Κάθε χρόνο με την έναρξη της θερινής σεζόν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ίδια κατάσταση. Οι έκτακτοι υπάλληλοι δεν είναι εγκαίρως στις θέσεις τους, οι περισσότεροι χώροι αδυνατούν να λειτουργήσουν με συνεχές ωράριο και τα πωλητήρια είναι κλειστά. Εχετε πρόθεση να δώσετε μια μόνιμη λύση;

Η εικόνα των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων είναι γνωστή σε όλους και αυτό πρέπει να αλλάξει σε μια μόνιμη δομή. Eίναι «βαριά» η διαδικασία πρόσληψης των έκτακτων υπαλλήλων. Εκτιμώ ότι πρέπει να δούμε και εδώ σφαιρικά το θέμα, στρατηγικά και πιο διεξοδικά.

Ισως αξίζει να μελετήσει κανείς τη συνολική μισθοδοσία του μόνιμου φυλακτικού προσωπικού, τη συνολική μισθοδοσία του έκτακτου και τις υπερωρίες της έκτης ημέρας που λαμβάνει όλο το προσωπικό τους καλοκαιρινούς μήνες. Μήπως τελικά μετατραπεί με γενναιότητα η μισθοδοσία του έκτακτου προσωπικού και της έκτης ημέρας σε προσλήψεις μονίμων. Πηγαίνουμε έτσι σε πρόγραμμα διευθέτησης εργασίας 6 ημέρες το καλοκαίρι, 4 τον χειμώνα. Αυτό που σας αναπτύσσω είναι προσωπική μου σκέψη, δεν είναι πρόταση της κυβέρνησης.

● Δύσκολη, αλλά είναι μια πρόταση που δημιουργεί μόνιμες θέσεις εργασίας...

Σίγουρα και μάλιστα θα έχουμε νέους ανθρώπους με προσόντα στον κρίσιμο τομέα της φύλαξης, που θα φέρουν μεγάλη ανανέωση στην υπηρεσία. Επαναλαμβάνω, είναι προσωπική σκέψη που πρέπει να μελετηθεί και να συζητηθεί, αλλά θα έλυνε το πρόβλημα στη ρίζα γιατί θα ήξερες ότι 1η Απριλίου έχεις το προσωπικό στις θέσεις του. Θα μπορούσε να είναι μια λύση για τη χώρα και να ενταχθεί στη Στρατηγική Ανάπτυξης. Την έχω συζητήσει σε υπηρεσιακό επίπεδο με την Πανελλήνια Ενωση Αρχαιοφυλάκων.

● Πώς αντέδρασαν;

Ξαφνιάστηκαν, είναι ριζοσπαστική. Αλλά προτάσεις που δίνουν μόνιμες θέσεις εργασίας και διαφυλάσσουν την ουσία, δηλαδή τον δημόσιο χαρακτήρα μακροχρόνια, αξίζει να τις συζητάμε. Αυτό θα ήθελα να πω στους αρχαιοφύλακες που στο τέλος τέλος είναι και συνάδελφοί μου. Ας δούμε μπροστά, παραπέρα από αυτό που είναι συνήθειά μας και έρχεται από το παρελθόν.

● Θα μπορούσε να λύσει και το θέμα των εκτάκτων για τα πωλητήρια;

Η λύση για τα πωλητήρια θα έρθει από το νέο οργανόγραμμα του ΤΑΠ.

● Πότε επιτέλους θα το έχουμε;

Εχω συζητήσει με τους εργαζόμενους και θεωρώ ότι αρχές Ιουλίου θα έχουμε το διάγραμμα του οργανογράμματος αρκετά ανεπτυγμένο. Εχω επίγνωση των αναγκών και νομίζω ότι θα πείσουμε τα υπουργεία Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών για την αναγκαιότητα ανασυγκρότησης ενός τέτοιου οργανισμού. Εως τα τέλη Ιουλίου θα έχουμε την πλήρη μορφή του νομοθετήματος. Eκεί λοιπόν θα προβλέπεται ότι προσωπικό του ΤΑΠ θα λειτουργεί τα πωλητήρια στους μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Για τα μικρότερα θα ζητήσουμε τη συνδρομή των αρχαιοφυλάκων και νομίζω ότι θα βοηθήσουν.

Σε συζητήσεις άλλοι υπουργοί συχνά μου λένε «είναι και οικονομικό το υπουργείο σας». Γιατί και υψηλά δημόσια έσοδα μπορεί να φέρει και να δημιουργήσει μια οικονομία γύρω από τα μουσεία, τους αρχαιολογικούς χώρους και τη σύγχρονη κληρονομιά. Αποτελεί βασικό πυλώνα για την έξοδο από την κρίση. Ενας από τους λόγους που η χώρα χρεοκόπησε το 2010, γιατί μας αρέσει-δεν μας αρέσει χρεοκόπησε, είναι ότι δεν είχαμε αντιληφθεί αυτά που λέμε. Και ενώ στους λόγους των πολιτικών είναι ταμπέλες, ποτέ δεν γίνονται.

● Οι σχέσεις με την πολιτική σας προϊσταμένη, την κ. Κονιόρδου, πώς είναι;

Πολύ καλές. Συζητάμε τα θέματα και σεβόμαστε ο ένας τις αρμοδιότητες του άλλου. Υπάρχει κοινή αντίληψη σε μεγάλο βαθμό. Εγώ αναγνωρίζω τις γνώσεις της στα θέματα του σύγχρονου πολιτισμού και ελπίζω ότι κι εκείνη αναγνωρίζει τις δικές μου στην πολιτιστική κληρονομιά.

Θα αυξηθεί το εισιτήριο στο Μουσείο Ακρόπολης

● Οπως περιγράφονται οι στόχοι του Μεσοπρόθεσμου ΠΔΠ 2019-2022, υπάρχουν πέντε σημεία που αφορούν το Μουσείο Ακρόπολης. Στο ένα από αυτά διαβάζουμε απόδοση ποσοστού στο ΤΑΠ και στο άλλο επικαιροποίηση της τιμολογιακής πολιτικής. Θα αυξηθεί το εισιτήριο των 5 ευρώ;

Το Μουσείο Ακρόπολης είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου εκτός κυβέρνησης. Τα έσοδά του δεν εγγράφονται στο Δημόσιο. Επίσης λειτουργεί μέσω του Οργανισμού Ανέγερσης. Το ζήτημα της μεταβατικής λειτουργίας πρέπει να λυθεί και να απορροφηθεί το προσωπικό.

Συναντήθηκα με τον κ. Παντερμαλή και ο ίδιος ζήτησε μια μικρή αναπροσαρμογή της τιμής, που αντικειμενικά είναι πολύ χαμηλή. Με λελογισμένη αύξηση, το Μουσείο μπορεί να αναπτύξει τις δραστηριότητές του και να συνεισφέρει, όπως λέει ο Ιδρυτικός Νόμος του, μέρος των εσόδων του στο υπουργείο Πολιτισμού μέσω του ΤΑΠ.

● Ναι, αλλά ο ίδιος νόμος λέει ότι το ΥΠΠΟ είναι υποχρεωμένο να καταβάλει τη μισθοδοσία του προσωπικού του.

Τα οικονομικά του είναι τόσο καλά που, αν χρειαστεί κάποια φορά, θα συνδράμει το υπουργείο Πολιτισμού.

● Δηλαδή θα καλύπτει τα έξοδά του, τη μισθοδοσία των 300 υπαλλήλων του και θα προσφέρει στον δημόσιο κορβανά;

Ναι, όπως γίνεται και με το ΤΑΠ. Είναι πλεονασματικοί οργανισμοί, δεν έχει νόημα να χρηματοδοτούνται επιπλέον. Γι’ αυτό και ο πρόεδρος πρότεινε τη μικρή αύξηση. Αυτό το επιπλέον έσοδο θα το μετατρέψει σε πολιτική ανάπτυξης του Μουσείου, στο οποίο είμαστε θετικοί.

● Εννέα χρόνια το Μουσείο Ακρόπολης λειτουργεί υποδειγματικά. Θα αλλάξετε αυτό το πετυχημένο μοντέλο;

Τα έσοδά του μπορεί να είναι και περισσότερα. Υπάρχει χώρος να αυξηθούν και να αποδίδει μικρό ποσοστό στο υπουργείο Πολιτισμού. Στη συζήτηση ο κ. Παντερμαλής δεν ήταν αντίθετος, αλλά θέλει, όπως όλοι μας, εκεί που πηγαίνουν τα χρήματα να πιάνουν τόπο. Αυτό θέλω κι εγώ για το ΤΑΠ. Εχει προϋπολογισμό 10 εκατομμύρια και έσοδα 105 εκατ. Φέτος έδωσε στο ΥΠΠΟ 46 εκατομμύρια. Αντίστοιχο μοντέλο θέλουμε να ισχύει για το Μουσείο Ακρόπολης χωρίς να θιγεί η λειτουργία του.

«Εφ.Συν.» / Μάριος Βαλασόπουλος

● Το μεγάλο στοίχημα αυτής της περιόδου είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Φτάσαμε 23 Ιουνίου και ακόμα δεν το έχουμε στους 11 χώρους.

Αξίζει να δούμε τα πράγματα από την αρχή. Η πρώτη προσπάθεια έγινε το 2015 σε διαγωνισμό που υπήρξε άγονος. Η παρακαταθήκη είναι από την εποχή της υπουργίας του Νίκου Ξυδάκη που έγινε η πρώτη καλή επαφή με το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Είχε το όραμα να βάλει από νωρίς το θέμα, αλλά δυστυχώς δεν είχε τον χρόνο να ολοκληρώσει την πολιτική του. Μετά το 2015 η διοίκηση του ΤΑΠ στην οποία συμμετείχα, η κ. Λούβη ως πρόεδρος, είχε πολύ καλή συνεργασία με το ΙΣΝ.

Αλλά το Ιδρυμα αποφάσισε ότι ενδιαφέρεται για ηλεκτρονικό εισιτήριο μόνο στους μεγάλους χώρους και μείωσε τη χρηματοδότηση. Η ανάγκη μας στο ΤΑΠ, πέρα από τα εκδοτήρια, ήταν και το λογιστικό σύστημα. Τότε, σε μια κρίσιμη στιγμή, έγινε η σύσκεψη στο γραφείο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης παρακαλώ, του Γιάννη Δραγασάκη, και με τον Αριστείδη Μπαλτά αποφασίστηκε να προχωρήσουμε σε κοινό χορηγικό σχήμα με την Εθνική Τράπεζα, που δεν ήταν καθόλου αυτονόητο τότε.

Από τον Αύγουστο του 2016 έως τον Νοέμβριο ολοκληρώθηκε η μελέτη και η τράπεζα ξεκίνησε την υλοποίηση. Οι αλλαγές στη διοίκηση το καλοκαίρι του 2017 πάγωσαν τις διαδικασίες. Τελικά, τον Νοέμβριο η νέα πρόεδρος Αθηνά Χατζηπέτρου, πολύ δυναμική και ικανή, επανέφερε το project και τον Φεβρουάριο του 2018 ξεκίνησε η εκπόνηση της μελέτης. Η ημερομηνία εφαρμογής στις αρχές Ιουνίου είχα πει εξ αρχής ότι είναι φιλόδοξος στόχος, γνωρίζοντας το μέγεθος του έργου. Δεν υπονόησα αποτυχία ή καθυστέρηση.

● Θα λειτουργήσει το καλοκαίρι;

Η πιλοτική εφαρμογή έγινε στην αρχαία Μεσσήνη, στην Κνωσό και στο Μουσείο Ηρακλείου. Περιμένω να δοκιμαστεί το σύστημα στην Ακρόπολη σε συνθήκες μεγάλων απαιτήσεων για να κάνω κάποια ανακοίνωση. Σήμερα δεν έχουμε ηλεκτρονικό εισιτήριο αλλά δεν σημαίνει αποτυχία. Η εκτίμησή μου είναι ότι δεν έχουμε μεγάλο ζήτημα που να μας βγάζει εντελώς εκτός χρονοδιαγραμμάτων. Αποτυχία θα είναι να ξεκινήσει η λειτουργία και για κάποιο λόγο να κατεβάσουμε τις μπάρες.

● Καταλαβαίνω ότι δεν μπορείτε να προσδιορίσετε τον χρονικό ορίζοντα της εφαρμογής του...

Εφόσον δεν μου έχει δοθεί από την ομάδα του έργου δεν θα το διακινδυνεύσω. Προτιμώ να εκπλήξω ευχάριστα ακόμα και τον εαυτό μου. Είναι εμβληματικό έργο για τη χώρα. Η κυβέρνηση θέλει να το υλοποιήσει σωστά. Δεν εκβιάζουμε το έργο για να κόψουμε κορδέλες. Θέλουμε να ολοκληρωθεί και να το χαρούμε όλοι. Δεν δημιουργούμε προσδοκίες που δεν επαληθεύονται.

● Εχετε χαρακτηρίσει το Ταμείο Αλληλοβοήθειας «απομεινάρι άλλης εποχής». Εχετε καταθέσει μηνυτήριες αναφορές και πρόσφατα η κ. Κονιόρδου παρέπεμψε στο Πειθαρχικό τον κ. Τσακοπιάκο. Σε τι φάση βρίσκεται και πώς θα το θωρακίσετε για το μέλλον;

Η προσπάθεια στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας είναι να μπουν τα πράγματα σε τάξη. Είναι πραγματικότητα ότι λειτουργούσε με δημόσιο χρήμα, παλιότερα μέσω εσόδων από τον ΟΠΑΠ και στη συνέχεια με αυξημένο ποσοστό από το ΤΑΠ. Εχει υπάρξει το προκαταρκτικό πόρισμα και περιμένουμε το πόρισμα της γενικής διευθύντριας Δημόσιας Διοίκησης. Αυτό που εξηγήσαμε και στην Ομοσπονδία Εργαζομένων είναι ότι η λειτουργία του Ταμείου έχει καταστεί κεντρικό πολιτικό ζήτημα. Η κυβέρνηση κοιτάζει πώς έχει γίνει η διαχείριση δημόσιου χρήματος την προηγούμενη περίοδο. Υπάρχουν συγκεκριμένα ευρήματα. Αυτή τη στιγμή δεν έχω να πω κάτι περισσότερο ως προς το ζήτημα των ελέγχων. Κοιτάζουμε μπροστά.

Το Ταμείο επιτελεί δύο κοινωνικές προσφορές προς τους εργαζόμενους, τον παιδικό σταθμό και τις κατασκηνώσεις. Τις μεταφέρουμε στο ΥΠΠΟ που έχει αρκετά έσοδα, για να τις χρηματοδοτεί επαρκώς και χωρίς διακοπή. Σε αυτό το πλαίσιο αντιμετωπίζουμε και το θέμα των 35 εργαζομένων. Περιμένουμε την απάντηση από τα αρμόδια υπουργεία για να προχωρήσουμε στη νομοθέτηση. Παράλληλα εξελίσσονται οι έλεγχοι. Εχει γίνει μεγάλο βήμα.

Στη συνέχεια πρέπει οι εργαζόμενοι να δουν τι Ταμείο Αλληλοβοήθειας θέλουν, χωρίς να έχει καμία εμπλοκή ο εκάστοτε υπουργός. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα δίνουν μια εισφορά 1 ευρώ το μήνα επί δέκα μήνες, επί 6.500 υπαλλήλους είναι 65.000 τον χρόνο. Με μια μικρή επιχορήγηση θα μπορούσε να συγκεντρωθεί ένα αξιοπρεπές ποσό και για τη μεταξύ τους αλληλοβοήθεια και για εκδηλώσεις. 

● Να κλείσουμε με την ενιαία τιμή του βιβλίου, που πέρασε με καθολική αποδοχή.

Είμαι ευτυχής που η πρώτη παρουσία μου στη Βουλή, στην Τεχνική Επιτροπή, συνδέθηκε με την επούλωση μιας μνημονιακής πληγής. Η επίπονη προσπάθεια ξεκίνησε το 2016 με υπουργό Πολιτισμού τον Αριστείδη Μπαλτά και Οικονομίας τον Γιώργο Σταθάκη, που έβαλαν στην ατζέντα του Προγράμματος το θέμα της ενιαίας τιμής.

Η μελέτη ανέδειξε το πρόβλημα. Η νυν υπουργός διεθνοποίησε το ζήτημα στους ομολόγους της και στο κλείσιμο της αξιολόγησης πετύχαμε, με καινοτόμο τρόπο, την επαναφορά της για όλα τα βιβλία. Είδαμε το πρόβλημα ως έχει και θεσπίσαμε ένα υποδειγματικό είδος προστασίας. Δεν κάναμε μια απλή άρση του προηγούμενου καθεστώτος του 2014, αλλά φτιάξαμε νέο νόμο. Είχαμε μια σύντομη αλλά γόνιμη διαβούλευση με τους φορείς του βιβλίου οι οποίοι ζήτησαν από όλα τα κόμματα να τον στηρίξουν.

Φοβού τον Αλκιβιάδη

Εχουμε μια συμφωνία που επιτυγχάνει τους στόχους της λεγόμενης εθνικής γραμμής. Σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό, erga omnes, δηλαδή ένα όνομα για όλες τις χρήσεις, απάλειψη κάθε υπόνοιας αλυτρωτισμού και με αλλαγή Συντάγματος. Ζήσαμε 9 χρόνια μνημόνιο και οι δανειστές δεν τόλμησαν να ζητήσουν αλλαγή Συντάγματος. Εμείς στη συμφωνία ζητήσαμε και πήραμε - και το λέω για να αντιληφθούμε τι συμβαίνει και στην πλευρά του άλλου.

Η αντιπολίτευση τόνισε τα θέματα της γλώσσας και της εθνότητας. Στα κείμενα δεν προκύπτει θέμα εθνότητας αλλά ιθαγένειας. Από το ‘50 και μετά οι άνθρωποι αυτοί προσδιορίζονται ως Μακεδόνες και εμείς πετύχαμε να βάλουμε και μια γραμμή που λέει πολίτης Βόρειας Μακεδονίας.

Σε καμία περίπτωση δεν αναγνωρίζεται εθνότητα. Υπάρχει υπογράμμιση ότι η γλώσσα είναι μακεδονική, ενταγμένη στις σλαβικές χώρες, με σαφείς αναφορές αποκοπής από την ελληνική αρχαιότητα. Αναγνωρίζουν ότι η Ιστορία τους ξεκινάει από τον 7ο-8ο μ.Χ. αιώνα. Αυτό που με στεναχώρησε είναι ότι με τη ρητορική που ανέπτυξε η αξιωματική αντιπολίτευση σπέρνει τον σπόρο του εθνικισμού. Ζήσαμε το παραλήρημα Μπαρμπαρούση. Ολο αυτό μου θυμίζει την αυτοκτονία του Αίαντα όπως την έχει απεικονίσει ο Εξηκίας, που αφού έχει θολώσει το μυαλό του, μπήγει το σπαθί του στο χώμα.

Με τον υπερπατριωτισμό πρέπει να προσέχουμε σε αυτή τη χώρα. Η Ιστορία έχει δείξει ότι ο υπερπατριωτισμός οδηγεί σε περιπέτειες και καταστροφές. Θυμηθείτε την εκστρατεία των Αθηναίων στη Σικελία κατά τον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Τον Αλκιβιάδη ακολούθησαν, όχι τον Νικία. Στη Μικρασιατική Καταστροφή τον βασιλιά ακολούθησαν, όχι τον Βενιζέλο, και η καταστροφή της Κύπρου έγινε από τους χιτλερίσκους Ιωαννίδηδες. Δεν προσδίδω τέτοιους χαρακτηρισμούς σε πολιτικούς αντιπάλους μας, αλλά η Ιστορία διδάσκει. Οπότε, φοβού τον Αλκιβιάδη.

● Πώς βλέπετε την πορεία της κυβέρνησης μέχρι σήμερα;

Πρέπει να δούμε λίγο το γενικό περιβάλλον. Αν κοιτάξουμε λίγο έξω από τη γειτονιά μας, οι ΗΠΑ με την Ευρώπη και την Κίνα βρίσκονται σε κηρυγμένο εμπορικό πόλεμο. Βρισκόμαστε σε μια μικρότερη Ευρωπαϊκή Ενωση, αφού η Βρετανία πλέον έχει αποχωρήσει. Η Ιταλία και η Ισπανία βιώνουν πρωτόγνωρες πολιτικές καταστάσεις, στη Γερμανία έχουμε κυβερνητική κρίση με αφορμή το προσφυγικό και η μισή Ευρώπη τραβάει προς τα πολύ δεξιά.

Στη δε γειτονιά μας, έχουμε μεγάλες γεωστρατηγικές αναταράξεις και έναν γείτονα εξ Ανατολών που προκαλεί ανησυχία με τον τρόπο που κινείται. Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να δούμε την πορεία της κυβέρνησης σε σχέση με το πρόγραμμα. Η κυβέρνηση πέτυχε να ολοκληρώσει το πρόγραμμα δημοσιονομικής σταθερότητας και το υπουργείο Οικονομικών απέδειξε, στις συζητήσεις της προηγούμενης εβδομάδας, ότι μπορούμε να πάμε σε ελεγχόμενη επεκτατική πολιτική και σε ένα σύστημα μερικής χαλάρωσης.

Το δεύτερο είναι ότι έχει έρθει σταθερότητα στο χρηματοπιστωτικό τραπεζικό σύστημα που δεν ήταν καθόλου αυτονόητο. Θυμηθείτε το 2015. Μετά είναι το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Ο ΑΔΜΗΕ, που διαχειρίζεται τους πυλώνες υψηλής τάσης και έχει να κάνει με τη διασύνδεση της Κρήτης και των Νησιών, τεράστιο θέμα για την οικονομία της χώρας, έπρεπε να διαχωριστεί έτσι ώστε αυτός που παράγει ενέργεια να μην είναι και αυτός που τη μεταφέρει.

Η προηγούμενη κυβέρνηση τι είπε; «Ιδιωτικοποίηση». Εμείς τι είπαμε; «Θα κάνουμε μεταρρύθμιση» και το πέτυχε αυτό ο Πάνος Σκουρλέτης, ήταν τεράστια νίκη. Στον ΔΕΣΦΑ μεταρρυθμίσαμε τους όρους μεταφοράς του φυσικού αερίου, κρατήσαμε αυξημένα προνόμια για το Δημόσιο, ρυθμίσαμε την τιμή του, ώστε να μην επιβαρύνεται ο καταναλωτής.

Η επαναφορά της ενιαίας τιμής του βιβλίου, το Κτηματολόγιο, οι δασικοί χάρτες είναι μια σειρά από γενναίες μεταρρυθμίσεις που προωθεί η κυβέρνηση, οι οποίες φτιάχνουν κανόνες και ρυθμίζουν. Δεν είναι το ριζοσπαστικό επαναστατικό πρόγραμμα που είχε κανείς το 2015, αλλά μέσα σε αυτό τον ασφυκτικό κλοιό του Μνημονίου πετύχαμε ορισμένα πράγματα και γι’ αυτά θα κριθούμε. Και μάλιστα σε ένα διεθνές περιβάλλον όπως αυτό που είπα πριν. Δεν ήταν καθόλου αυτονόητα αυτά. Οπότε η παρένθεση ούτε μικρή ήταν ούτε παρένθεση, αφού είμαστε ακόμα εδώ. Θα ολοκληρώσουμε το έργο μας και θα κριθούμε γι’ αυτά που κάναμε ή δεν κάναμε στο τέλος της διαδρομής.

● Είστε αισιόδοξος για το επόμενο διάστημα μέχρι τις εκλογές;

Ναι και αυτό που με κάνει αισιόδοξο είναι η αποφασιστικότητα που δείχνουν όλοι οι υπουργοί να αξιοποιηθεί ο χρόνος του ενός έτους μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, για να δείξουμε το ήθος, το ύφος και την αποτελεσματικότητα της διακυβέρνησης έξω από τους καταναγκασμούς του Μνημονίου. Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα και μπορεί να είμαστε όλοι κουρασμένοι αλλά είμαστε αποφασισμένοι. Οποιος δεν έχει ζήσει αυτή την κατάσταση, να συζητάς ώρες επί ωρών με τεχνικά κλιμάκια για το οτιδήποτε, δεν μπορεί να καταλάβει. Αλλά αφού μέσα σε αυτό το περιβάλλον πετύχαμε αυτά που είπαμε πριν, σ’ ένα περιβάλλον χωρίς καταναγκασμούς μπορούμε να πετύχουμε περισσότερα.

 

ART - ΝΕΑ
Το υπουργείο Πολιτισμού αδιαφορεί για τον κορονοϊό
Ούτε σύσκεψη έχει συγκληθεί, ούτε έκτακτα μέτρα έχουν τεθεί σε εφαρμογή, μέχρι στιγμής, για τα μουσεία μας, τα οποία δέχονται επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Το υπουργείο Πολιτισμού αδιαφορεί για τον κορονοϊό
ART - ΝΕΑ
Γιατρός-οπλίτης στην Ακρόπολη
Οι ιατρικές υπηρεσίες στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, ζήτημα ζωτικής σημασίας, ήταν θέμα προτεραιότητας τόσο για την ΕΦΑ Πόλεως Αθηνών όσο και για την Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού, όλα τα...
Γιατρός-οπλίτης στην Ακρόπολη
ART - ΝΕΑ
Στη ΔΕΘ, με περίπτερο υψηλής τεχνολογίας
Με high tech περίπτερο συμμετέχουν το υπουργείο Πολιτισμού και το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων στην 83η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του '80. Αποκλειστικό προϊόν προώθησης είναι το...
Στη ΔΕΘ, με περίπτερο υψηλής τεχνολογίας
ART - ΝΕΑ
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο κερδίζει σταθερά έδαφος
Ο πρώτος μήνας λειτουργίας του e-ticketing σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ξεκίνησε χωρίς μεγάλα ζητήματα, αλλά με ορισμένες δυσλειτουργίες που οι αρμόδιοι σπεύδουν να διορθώσουν ● Η διαφήμιση, που θα...
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο κερδίζει σταθερά έδαφος
ART - ΝΕΑ
Τέλος της εβδομάδας και στο διαδίκτυο
Την περασμένη Πέμπτη 5 Ιουλίου, ημέρα υψηλής επισκεψιμότητας στην Ακρόπολη λόγω των αφίξεων κρουαζιέρων, τέθηκε σε λειτουργία το πιλοτικό ηλεκτρονικό εισιτήριο. Περισσότεροι από 15 χιλιάδες επισκέπτες πέρασαν...
Τέλος της εβδομάδας και στο διαδίκτυο
ART - ΝΕΑ
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια
Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ενέκριναν ομόφωνα τις τιμές των 17 ενιαίων εισιτηρίων που θα εφαρμοστούν κατ' αρχάς πιλοτικά σε δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία όλης της χώρας.
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας