Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οταν ο Μάρκες συνάντησε τον Λεό Ματίς
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οταν ο Μάρκες συνάντησε τον Λεό Ματίς

  • A-
  • A+

Ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες (1927-2014) δεν χρειάζεται συστάσεις, είναι ο βραβευμένος με Νόμπελ Κολομβιανός συγγραφέας, ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του μαγικού ρεαλισμού, ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς όχι μόνο της ισπανόφωνης αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ο Λεονέτ Ματίς Εσπινόζα (1917-1998) υπήρξε από τους σπουδαιότερους φωτογράφους και καρικατουρίστες της Κολομβίας, με διεθνή αναγνώριση, με συνεργασίες με το «Life», το «Reader's Digest», ενώ το 1949 τον όνομά του φιγουράριζε ανάμεσα στους δέκα καλύτερους φωτογράφους του κόσμου.

Και οι δυο τους γεννήθηκαν στην Αρακατάκα -με διαφορά μίας δεκαετίας-, αγαπούσαν όχι μόνο τον τόπο τους, αλλά και τη μουσική «βαγενάτο», τους συνέδεε μια μακρόχρονη φιλία μέχρι που τους χώρισε ο θάνατος. Να όμως που μια έκθεση, «Ματίς-Γκάμπο. Οι χρονικογράφοι του Μακόντο», η οποία εγκαινιάστηκε χθες στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς και περιλαμβάνει 40 χαρακτηριστικές εικόνες του Λεό Ματίς και ταιριαστά αποσπάσματα από το βιβλίο «Εκατό χρόνια μοναξιά» του Μάρκες, τους ενώνει.

«Τον θυμάμαι ως έναν από τους μεγάλους συγχωριανούς μου, γιατί είμαστε κι οι δυο από το Αρακατάκα» έχει γράψει ο Μάρκες για τον Ματίς. «Είναι γνωστός ως μεγάλος φωτογράφος, κυρίως γιατί ασχολήθηκε με τη φωτογραφία σε μια εποχή που δεν ήταν της μόδας. Υπήρξαμε πολύ καλοί φίλοι. Τον γνώριζα εξ ονόματος και βεβαίως από το έργο του, αλλά τον συνάντησα προσωπικά στο Καράκας, μετά την επιστροφή μου από την Ευρώπη».

Στο Μουσείο Μπενάκη φιλοξενείται μια μικρή αλλά σπάνια και πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση στο πλαίσιο του 10ου Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία εν Αθήναις), που αναμφίβολα μας κάνει να συμπεράνουμε πως το μυθιστορηματικό χωριό Μακόντο του Μάρκες, ο τόπος και η ζωή εκεί, υπήρξαν μια χειροπιαστή πραγματικότητα, ήταν η ίδια η γενέτειρά του Αρακατάκα. Στιγμές σαν να «ζωντανεύει» από το χαρτί ο θρύλος της οικογένειας Μπουενδίας.

Οι εικόνες του Λεό Ματίς, όλες ασπρόμαυρες, από τα μέσα της δεκαετίας του '40 στην Αρακατάκα, σε συνδυασμό με τα αποσπάσματα από το βιβλίο «Εκατό χρόνια μοναξιά» πλέκουν τη μυθοπλασία και την απέραντη φαντασία του Μάρκες με τον ρεαλισμό του φωτογραφικού φακού...

Ενας νεαρός ρίχνει τα δίχτυα, σαν ένας πελώριος ιστός αράχνης που υψώνεται στον ουρανό πριν βυθιστεί στα νερά: «Το παιδί απολάμβανε την ιστορία ενός ψαρά, που δανείστηκε απ' τον γείτονά του ένα βαρίδι για το δίχτυ του και το ψάρι που του 'δωσε ύστερα για πληρωμή είχε ένα διαμάντι στην κοιλιά του» διαβάζουμε κάτω από τη φωτογραφία στο απόσπασμα από τα «Εκατό χρόνια μοναξιά», σε μετάφραση από τα ισπανικά της Κλαίτης Σωτηριάδου.

Ταπεινά ξύλινα σπίτια στις γειτονιές και παράγκες στην παραλία. Ξυπόλυτα παιδιά στις φυτείες, γυμνά να σκαρφαλώνουν πάνω στα δέντρα, μέσα στο ποτάμι. Ενα όμορφο κορίτσι ξεπλέκει τα μακριά μαλλιά της κι ένα άλλο έχει «τυλίξει» στο κεφάλι της τσαμπιά μπανάνες. Ενας άντρας φιλάει τις λάσπες στο χωράφι του, που το κατέστρεψε η νεροποντή: «Ο ουρανός κομματιαζόταν με κάτι καταστροφικές καταιγίδες κι ο βοριάς έστελνε κάτι τυφώνες που άρπαζαν στέγες και έριχναν τοίχους και ξερίζωσαν και τα τελευταία βλαστάρια στις μπανανοφυτείες».

Στιγμές με παρέες και μουσικά όργανα: «Από τότε που Αουρελιάνο είχε αναλάβει το σπίτι, αυτά τα ξεφαντώματα ήταν συνηθισμένο πράγμα, ακόμα κι όταν δεν υπήρχε λόγος σοβαρός, όπως η γέννηση ενός πάπα». Τσιγγάνες και ακροβάτες τσίρκου, άντρες που κρατάνε με περηφάνια μικρούς πετεινούς και απίθανες κοκορομαχίες: «Προτού φύγει ο Χοσέ Αρκάδιο Μπουενδία έθαψε το δόρυ στη μεσαυλή κι έκοψε το λαιμό, τον έναν μετά τον άλλο, των θαυμάσιων κοκοριών του, ελπίζοντας πως μ' αυτό τον τρόπο θα αναπαυόταν ο Προυδένσιο Αγκιλάρ».

Μια παλιά ατμομηχανή κι ένα μεγάλο πλοίο: «Οταν ξύπνησαν ο ήλιος ήταν πιο ψηλά -έμειναν ξεροί από το θέαμα που αντίκρισαν. Μπροστά τους, τριγυρισμένη από φτέρες και φοινικιές, λευκή και σκονισμένη μες στο σιωπηλό πρωινό φως, βρισκόταν μια τεράστια ισπανική γαλέρα».

Τις φωτογραφίες και τα αποσπάσματα από το μυθιστόρημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες επέλεξε η κόρη τού Λεό Ματίς, η οποία διευθύνει και το Ιδρυμα Leo Matis στο Μεξικό εκπληρώνοντας έτσι την επιθυμία του πατέρα της.

Info: Η εκθεση θα διαρκέσει από τις 14 Ιουνίου ώς τις 29 Ιουλίου. Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, τηλ. 210-3453111. Πληροφορίες για το Φεστιβάλ ΛΕΑ: www.lea-festival.com

ART - ΝΕΑ
Τα μπιμπελό της μητέρας
Οι οικονομικές δυσκολίες κάνουν το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να ασφυκτιά, όμως, σε πείσμα των καιρών, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ντένης Ζαχαρόπουλος δεν παύει να μας εκπλήσσει με πρωτότυπες,...
Τα μπιμπελό της μητέρας
ART - ΝΕΑ
Στον αέρα οι διαγωνισμοί για τις διευθυντικές θέσεις
Δεν φτάνει που άρον άρον προκήρυξε το υπουργείο Πολιτισμού διαγωνισμούς για την πλήρωση των θέσεων καλλιτεχνικού διευθυντή στο Ελληνικό Φεστιβάλ, στο Εθνικό Θέατρο και στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, τώρα...
Στον αέρα οι διαγωνισμοί για τις διευθυντικές θέσεις
ART - ΝΕΑ
Καζαντζάκης χ3
Οι τρεις εκθέσεις «Ανήφορος», «Οδύσσεια», «Ανατολή» σε τρία διαφορετικά κτίρια του Μουσείου (Πειραιώς, Πινακοθήκη Γκίκα, Ισλαμικής Τέχνης) μας οδηγούν στα σημαντικότερα γεγονότα και πρόσωπα της ζωής του...
Καζαντζάκης χ3
ART - ΝΕΑ
«Φαντασιακές εστίες» με θέα τον Θερμαϊκό
Τι είδαμε στην Αποθήκη Β1 του λιμανιού, στο πιο πολιτικό κομμάτι της φετινής διοργάνωσης, που προσεγγίζει με τόλμη, ευαισθησία αλλά και πικρό χιούμορ τις διαστάσεις της οικίας, της μετανάστευσης και της...
«Φαντασιακές εστίες» με θέα τον Θερμαϊκό
ART - ΝΕΑ
Οι συνεχιστές του Θερβάντες στην Αθήνα
Για ακόμα μία χρονιά, το ΛΕΑ παρουσιάζει την πολυμορφία και τον πλούτο του ιβηροαμερικανικού πολιτισμού, δίνοντας έμφαση στη λογοτεχνία και πλαισιώνοντάς την με τις οπτικές τέχνες, τον κινηματογράφο, τη...
Οι συνεχιστές του Θερβάντες στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Οψεις του κόσμου που αλλάζει
Η κεντρική έκθεση [Mis/Dis]Placed στο Μουσείο Μπενάκη περιλαμβάνει 85 διεθνείς φωτογράφους και 700 έργα που αποτυπώνουν τον εκτοπισμό και τα ρευστά σύνορα, κοινωνικούς αποκλεισμούς και μορφές ελέγχου αλλά και...
Οψεις του κόσμου που αλλάζει

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας