Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς

Ελευθερία Πανούση

Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς

  • A-
  • A+

Εχετε σκεφτεί ποτέ πώς θα ήταν ένα μαγαζί που λειτουργεί όλη μέρα και πουλά παραστάσεις; Ποιο άραγε θα ήταν καλό πόστο για να διανυκτερεύει ένα κατάστημα γεμάτο performances; Πώς είναι να μπαίνει ένα καλλιτεχνικό έργο στη βιτρίνα; Πώς ψωνίζει κανείς τέχνη; Πώς η εμπειρία μιας παράστασης μπορεί να λειτουργήσει ως επένδυση;

Και ποιες είναι άραγε εκείνες οι παραστάσεις που ξεπουλάνε σαν το ζεστό ψωμί; Τέσσερα χρόνια μετά το πρώτο σχετικό πείραμα που έκανε στην Κύπρο, η εικαστικός και χορογράφος Λία Χαράκη φέρνει με την ομάδα της (.pelma.Lia Haraki) στην Αθήνα το «The Performance Shop», ένα pop-up κατάστημα παραστάσεων που θα λειτουργεί στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας (Μιλτιάδου 20 & Νικίου 18) με ωράριο καταστημάτων αλλά και με βραδινές παραστάσεις. Εχουν εγκαίνια στις 15 Ιουνίου και θα παραμείνουν ανοικτοί ώς τις 15 Ιουλίου (στο πλαίσιο της ενότητας «Ανοιγμα στην πόλη» του Φεστιβάλ Αθηνών).

«Το πρώτο κατάστημα δημιουργήθηκε το 2014 στη Λευκωσία στο πλαίσιο του φεστιβάλ Pop-up του Δημοτικού Κέντρου Τεχνών (Nimac) όπου έδιναν σε καλλιτέχνες καταστήματα που είχαν αδειάσει από την κρίση για να φιλοξενήσουν τις δημιουργίες τους» θυμάται η Λία Χαράκη για το πρώτο The Performance Shop.

«Τότε εγώ περνούσα μία φάση προβληματισμού σε σχέση με το πώς η τέχνη μπορεί να επικοινωνήσει με την κοινωνία πέραν του πιο εξειδικευμένου κοινού και παράλληλα έψαχνα τρόπους να επιβιώσω στον καιρό της κρίσης χωρίς όμως να πρέπει να αλλάξω δουλειά. Αποφάσισα να μπω στη βιτρίνα και να παρέχω την τέχνη μου ως υπηρεσία. Tαυτόχρονα κάλεσα μαζί μου και άλλους καλλιτέχνες που τους ενδιέφερε μία τέτοια συνθήκη».

Σε αυτό το κατάστημα που με όχημα την τέχνη θα επιχειρήσει να γίνει κομμάτι της καθημερινής ζωής ενός Αθηναίου θα φιλοξενούνται παραγωγές και παραστάσεις διαφόρων μορφών, ειδών και θεματικών χωρισμένες σε τέσσερις ενότητες:

On display δηλαδή στη βιτρίνα του καταστήματος («Προϊόντα Περιποίησης» της Ελευθερίας Πανούση, «Ασκηση Δημοκρατίας» του Θανάση Κριτσάκη, «De-Faces» της Μαρίνα Γκενάντιεβα, «Late Night Impro» της Νάντης Γώγουλου), συμμετοχικές παραστάσεις που μπορεί ο περαστικός να διαλέξει από τον κατάλογο του Performance Shop («Skin» και «Ο ενεργός θεατής» της Λίας Χαράκη, «BOOTH» του Αντώνη Βαή, «How to Selfy» του Γιώργου Σιώρα Δεληγιάννη, «demos/Demos» των t.a.a.g κ.ά.), φιλοξενούμενα έργα για μικρό χώρο και περιορισμένο κοινό («Uhrsonate»/Αννα Παγκάλου και «J[US]T 5 — REDUX»/ Ανα Σάντσεζ-Κόλμπεργκ) και παράλληλες εκδηλώσεις (εργαστήριο, συζητήσεις κ.λπ.).

Tα έργα θα είναι καλλιτεχνών που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και θα έχουν τη μορφή θεάματος, θα λειτουργούν ως υπηρεσίες, θα προσφέρουν ανεπανάληπτες εμπειρίες και θα προτάσσουν το βίωμα της συμμετοχής.

Ούτως ή άλλως πάντα έτσι δεν ήταν η σχέση του κοινού με την τέχνη; Ο καθένας δεν καταναλώνει, βλέπει, ακούει αυτό που τον ενδιαφέρει ή του κεντρίζει με κάποιο τρόπο το ενδιαφέρον; «Ναι ο “πελάτης” μας βλέπει και ακούει ανάλογα με τι χρειάζεται.

Δεν προτείνουμε κάτι καινούργιο απλά υπογραμμίζουμε το αυτονόητο και το παρέχουμε σε όποιον επιθυμεί να το βρει στη μέση του δρόμου. Το σημαντικό είναι ότι κάποιοι συνάνθρωποί μας δεν γνωρίζουν αυτό το αυτονόητο και ίσως με το κατάστημά μας να έχουν την ευκαιρία να έρθουν για πολύ λίγο σε στενότερη επαφή με τον εαυτό τους και τους άλλους», εξηγεί η ίδια.

Είναι πάντως φανερό ότι υπάρχει και μια διάθεση σχολιασμού στο εγχείρημα. «Οντως, παίζουμε με το πλαίσιο του “καταστήματος” και άρα της κατανάλωσης και της αγοραπωλησίας της άυλης δημιουργίας δηλαδή της περφόρμανς και των παραστατικών τεχνών. Αφού λοιπόν αυτές δεν μπορείς να τις αγοράσεις και να τις πάρεις σπίτι σου, τότε πόσο αξίζει να τις πληρώσεις;

Δηλαδή τις αναγνωρίζεις ως εμπειρίες αλλά σου είναι καθόλου πολύτιμες; Υπάρχει αξία στην εφήμερή τους φύση; Με λίγα λόγια, το “κατάστημα” ρωτά αν αξίζει κανείς να επενδύσει στην καλλιέργεια της ψυχής του και να δώσει αξία στην παρούσα στιγμή που μένει ως εμπειρία αλλά όχι ως ύλη», λέει η Λ. Χαράκη.

Σε κάθε περίπτωση καλλιτεχνικά το κοινό τι κερδίζει από μια τέτοια απόπειρα; «Ενα πολύ πλούσιο και ενδιαφέρον πρόγραμμα παραστάσεων, την πολυτέλεια να βιώσει διάφορες συμμετοχικές παραστάσεις για έναν μέχρι δώδεκα θεατές σε πολύ χαμηλή τιμή, την ευκαιρία να είναι μέρος μίας κοινότητας καλλιτεχνών για λίγο και να έχει λόγο στις ανοιχτές συζητήσεις κάθε Τετάρτη και φυσικά το να μπορεί να περνά έξω από τη βιτρίνα και να έχει πρόσβαση σε εναλλακτικά σύμπαντα και συστήματα ύπαρξης για όσο επιθυμεί να παρακολουθήσει».

Info: Νικίου 18 & Μιλτιάδου 20. Ωράριο: 10:00 -21:00 καθημερινά με επιπλέον βραδινές παραστάσεις. Κυριακή κλειστό. Τιμή Εισιτηρίου: 5 ευρώ. Πληροφορίες κι αναλυτικά το πρόγραμμα στο www.theperformanceshop.org

   

ART - ΝΕΑ
Ο κορονοϊός βλάπτει και τον πολιτισμό
Οπως φαίνεται, η νέα επιδημία φοβίζει περισσότερο το μεγαλύτερο σε ηλικία κοινό, σε αντίθεση με τους νέους, που δεν βάζουν νερό στην ψυχαγωγία τους. Πάντως, οι οργανισμοί που σέβονται τον κόσμο και τους...
Ο κορονοϊός βλάπτει και τον πολιτισμό
ART - ΝΕΑ
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα
Μετά τους ηχητικούς περιπάτους στις γειτονιές του κέντρου, η ομάδα Medea Electronique αναπλάθει το αληθινό περιβάλλον και μεταφέρει το υλικό που συνέλεξε στο υπόγειο της Στέγης. Στιγμές από την καθημερινότητα...
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Η στέγη στο διάστημα
Εξωγήινοι και τέρατα από δημοφιλή blockbusters, σπάνιες εκδόσεις, δεινόσαυροι και διάσημες μινιατούρες, ζωγραφικά έργα και βίντεο μάς μεταφέρουν σε άλλους γαλαξίες και αναδεικνύουν την επιρροή της...
Η στέγη στο διάστημα
ART - ΝΕΑ
Η Λυρική πήγε... Ευρωβουλή
Αλλαγή κλίματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την παράσταση «Ο Καραγκιόζης που επιστρέφει στην πατρίδα», έκθεση φωτογραφίας του Γιάννη Δεπόλλα και την εξαιρετική ομιλία του καθηγητή του Πρίνστον, Αγγελου...
Η Λυρική πήγε... Ευρωβουλή
ART - ΝΕΑ
Κεντρίζοντας με συναισθήματα την καρδιά του Μανχάταν
Σε μια μητρόπολη που επιδεικνύει τον πλούτο και την υπεροχή της, τα 130 αριστουργήματα από τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου στην έκθεση «Ενας Κόσμος Συναισθημάτων: Αρχαία Ελλάδα, 700 π.Χ.-200 μ.Χ.» φώτισαν...
Κεντρίζοντας με συναισθήματα την καρδιά του Μανχάταν
ART - ΝΕΑ
Η Νάγια Γιακουμάκη από τη Whitechapel στην Μπιενάλε Αθήνας
Ελάχιστες μέρες μετά την αποχώρηση της Ξένιας Καλπακτσόγλου, συνδιευθύντριας του θεσμού και μιας εκ των τριών ιδρυτικών του μελών, αλλά και του Μασιμιλιάνο Μολόνα, διευθυντή προγράμματος της 5ης Μπιενάλε της...
Η Νάγια Γιακουμάκη από τη Whitechapel στην Μπιενάλε Αθήνας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας