Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στον... αφρό του Φεστιβάλ

Γιάννης Κόκκος, «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στον... αφρό του Φεστιβάλ

  • A-
  • A+

■ Ο Ιβο βαν Χόβε έρχεται στο Φεστιβάλ διά του κινηματογράφου. Ο Βέλγος σκηνοθέτης διασκευάζει για το θέατρο δύο εμβληματικές ταινίες του Ινγκμαρ Μπέργκμαν: «Μετά την πρόβα», «Περσόνα». Με μινιμαλιστική απλότητα και σε μια γυμνή σκηνή ο Βαν Χόβε εξετάζει τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τη φαντασία από την πραγματικότητα, το άρρωστο από το λεγόμενο «φυσιολογικό» (1-3/6 Μέγαρο Μουσικής).

■ «Ναμπούκο»: Με το έργο που ανέδειξε το ταλέντο του Βέρντι εγκαινιάζει το καλοκαίρι στο Ηρώδειο η Εθνική Λυρική Σκηνή. Μια όπερα γνωστή για το περίφημο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων (κατέχει θέση εθνικού ύμνου για τους Ιταλούς, καθώς εξέφρασε το συλλογικό αίσθημα ενάντια στον Αυστριακό κατακτητή) και τον απαιτητικό ερμηνευτικά ρόλο του βαρύτονου, που σε αυτή τη νέα παραγωγή ερμηνεύει ο σπουδαίος Δημήτρης Πλατανιάς (έχει διαπρέψει στον ρόλο σε διεθνείς σκηνές). Σκηνοθετεί ο ανερχόμενος Ιταλός Λέο Μουσκάτο (1, 3, 6, 8/6).

■ Τον μύθο του αμερικάνικου όνειρου φέρνουν στη σκηνή οι Πάβολ Λίσκα και Κέλι Κόπερ, ιδρυτές της ομάδας Nature Theater of Oklahoma. «Το κυνήγι της ευτυχίας» είναι ένα σουρεαλιστικό παραμύθι πάνω στον βίαιο δυτικό επεκτατισμό, μια παρωδία των αμερικανικών κλισέ και των σπαγγέτι γουέστερν (1, 2, 3/6 Πειραιώς 260).

■ Ο 30χρονος Γάλλος Ζιλιέν Γκοσλέν μάς συστήνει έναν επίσης νέο συγγραφέα, τον Ορελιάν Μπελανζέ, και το έργο του «1993». Η παράσταση αφιερώνεται στις σύγχρονες ευρωπαϊκές μυθολογίες με όχημα τα δύο διασυνοριακά τούνελ που σφράγισαν το τέλος της χιλιετίας. Το πρώτο, στα γαλλοελβετικά σύνορα, έδρα ενός τεράστιου επιταχυντή σωματιδίων, και το δεύτερο κάτω από τη Μάγχη. Δύο τούνελ που, ενώ θεωρήθηκαν ευρωπαϊκά επιτεύγματα ένωσης και επικοινωνίας λαών και χωρών, σήμερα έχουν ταυτιστεί με αδιέξοδα προβλήματα συνεργασίας, όπως το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων και μεταναστών στο Καλέ (7, 8/6 Μέγαρο Μουσικής).

■ Πέρσι η περφόρμανς της «Women in Agony» κέρδισε στη Βενετία το πρώτο βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό Arte Laguna Prize, στην κατηγορία Performance & Video Art. Η Ελίζα Σόρογκα τώρα παρουσιάζει τις «Ρίζες», μια παράσταση που συνθέτει την κινηματογραφική με τη σκηνική αφήγηση. Ενα ντοκιμαντέρ αποτυπώνει την καθημερινότητα ηλικιωμένων γυναικών που ζουν μόνες σε απομονωμένα χωριά της Ηπείρου, ενώ στη σκηνή γυναίκες τριών γενιών μοιράζονται με το κοινό προσωπικές ιστορίες, οι οποίες σταδιακά μετουσιώνονται σε πολυφωνικό τραγούδι (7, 9/6 Πειραιώς 260).

■ Η μέτρηση Φαρενάιτ 451 αποτυπώνει τη θερμοκρασία όπου αρχίζει να καίγεται το χαρτί. Το βιβλίο «Φαρενάιτ 451», γραμμένο στη μακαρθική περίοδο από τον Ρέι Μπράντμπουρι (και διασκευασμένο αργότερα από τον ίδιο τον συγγραφέα για το θέατρο), σκηνοθετεί ο Θωμάς Μοσχόπουλος. Σ’ ένα μελλοντικό, ολοκληρωτικό καθεστώς όπου τα βιβλία καταστρέφονται, ο πρωταγωνιστής, διώκτης αρχικά των αντιφρονούντων, μεταστρέφεται όταν έρχεται σε επαφή με τον μυστικό κόσμο των βιβλίων (8-10/6 Πειραιώς 260).

■ Μια πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα παράσταση φέρνει ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν, ένας νέος ανερχόμενος σκηνοθέτης της ρωσικής θεατρικής σκηνής. Το έργο του Τσέχοφ «Οι τρεις αδελφές», ενώ παρουσιάζεται σε δραματουργία παραδοσιακού τύπου, επιφυλάσσει μια μεγάλη ανατροπή: το κείμενο αποδίδεται μόνο στη νοηματική γλώσσα. Ετσι, η ελάχιστη κίνηση, το παραμικρό βλέμμα, το τρίξιμο του πατώματος, το κλείσιμο της πόρτας αποκτούν μια ειδική σημασία. Η δυσκολία των ηρώων να επικοινωνήσουν εξουδετερώνεται όταν καμία λέξη δεν μπορεί να ειπωθεί φωναχτά. Η σιωπή, ως νέα συνθήκη ύπαρξης, φέρνει τους χαρακτήρες πιο κοντά, ενώ συγχρόνως τους απομoνώνει από τον υπόλοιπο κόσμο (15, 16/6 Πειραιώς 260).

■ Κατά τη διάρκεια μιας υπερατλαντικής πτήσης, ο γνωστός Αμερικανός ηθοποιός Μπιλ Μάρεϊ γνώρισε τον Γερμανό τσελίστα Γιαν Φόγκλερ, που καθόταν στη διπλανή θέση. Σε εκείνο το αεροπλάνο δεν ξεκίνησε μόνο μια φιλία, αλλά προέκυψε και η επιθυμία να συναντηθούν καλλιτεχνικά. Ετσι φτάσαμε στο «New Worlds», μια ξεχωριστή παράσταση (συμμετέχουν η βιολονίστρια Μίρα Γουάνγκ και η πιανίστρια Βανέσα Πέρεζ) στην οποία ο αγαπημένος κωμικός κρατά έναν ρόλο διαφορετικό από αυτούς που μας έχει συνηθίσει: αφηγείται αποσπάσματα κλασικών Αμερικανών ποιητών και λογοτεχνών, όπως οι Γουίτμαν, Χέμινγουεϊ, Τουέιν, ενώ το τσέλο του Φόγκλερ ερμηνεύει Γκέρσουιν, Μπερνστάιν κ.ά. (Ηρώδειο 19/6).

■ Σ’ ένα θέμα βαθιά κοινωνικό εστιάζει ο Ούγγρος Κόρνελ Μούντρουτσο και διευθυντής του Proton Theatre στο «Απομίμηση ζωής». Οταν ο ήρωας αποφασίζει να κάνει έξωση μιας γυναίκας από το σπίτι όπου μένει στη Βουδαπέστη, έρχεται αντιμέτωπος με τη συνείδησή του αλλά και την κρυμμένη ζωή του ίδιου του διαμερίσματος (20-22/6 Πειραιώς 260).

■ Συνθέτης, στιχουργός, τραγουδιστής, ηθοποιός, συγγραφέας και ακτιβιστής, ο Στινγκ δεν χρειάζεται συστάσεις: από την εποχή των Police αλλά και ως σόλο καλλιτέχνης έχει πουλήσει περίπου 100 εκατομμύρια άλμπουμ. Πολυβραβευμένος, με δέκα Grammy, δύο Brits, ένα Golden Globe, ένα Emmy και τέσσερις υποψηφιότητες για Οσκαρ, δεν έχει πάψει να μας συγκινεί. Υποψιαζόμαστε ότι στο Ηρώδειο δεν θα πέφτει καρφίτσα στις 22 και 23 Ιουνίου. Μαζί του ο μουσικός Shaggy.

■ Μια παράσταση-διάλεξη είναι το έργο του 33χρονου Νοτιοκορεάτη σκηνοθέτη και συνθέτη Γιάχα Κου. Το «Cuckoo» ενσωματώνει στοιχεία από διαφορετικά είδη τέχνης, από πολυμέσα και περφόρμανς μέχρι βίντεο, μουσική, κείμενο και εγκατάσταση. Ο καλλιτέχνης επιχειρεί ένα ταξίδι στα τελευταία 20 χρόνια της ιστορίας της Νότιας Κορέας, ανοίγοντας έναν αστείο και γλυκόπικρο διάλογο με τρεις νοήμονες, ομιλούσες… μηχανές μαγειρέματος ρυζιού (22-24/6 Πειραιώς 260).

■ Με ιστορία που κρατά από το 1945, η λονδρέζικη Philharmonia Orchestra έρχεται στην Αθήνα με έναν από τους διαπρεπέστερους αρχιμουσικούς της γενιάς του: τον πολυβραβευμένο Φινλανδό Εσα-Πέκα Σάλονεν, συνθέτη in residence στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης και ιδρυτή-καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ της Βαλτικής Θάλασσας. Μαζί τούς ξανακούσαμε το 2009 (κρατάμε τις καλύτερες εντυπώσεις) αλλά φέτος στην παρέα προστίθεται η Αμερικανίδα μέτζο σοπράνο Μισέλ Ντε Γιανγκ (Ηρώδειο, 2/7).

■ Ο,τι κι αν γράψεις για τη Νάνα Μούσχουρη θα είναι λίγο γι’ αυτήν την καριέρα που ξεκίνησε από την Ελλάδα πριν από 60 χρόνια κι έφτασε να μετρά πάνω από 10.000 παραστάσεις στα σπουδαιότερα θέατρα του κόσμου (Οπερα του Παρισιού, Royal Albert Hall, Lincoln Centre, Οπερα του Σίδνεϊ). Η σημαντική τραγουδίστρια, στα 83 πια, επανέρχεται για να μας τραγουδήσει τον «μύθο» της, που ξεκίνησε με το «Χάρτινο το φεγγαράκι» και συνεχίστηκε με διεθνείς επιτυχίες, όπως τα «White Rose of Athens», «Au cœur de septembre», «Le temps des cerises» (Ηρώδειο 5/7).

■ Να φύγουμε εδώ και τώρα μάς καλεί ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι. Ο Πολωνός δημιουργός διασκευάζει ξανά έργο του αγαπημένου του συγγραφέα, Ισραηλινού Χανόχ Λεβίν, το «Suitcase Packers». Στην παράσταση με τίτλο εργασίας «We Are Leaving», ο σκηνοθέτης εστιάζει στην επιλογή του ανθρώπου: αφήνομαι άπραγος στη μοίρα μου ή φεύγω μακριά στο άγνωστο; (8-10/7 Πειραιώς 260).

■ Σημαντικό κεφάλαιο της χορευτικής αβανγκάρντ σκηνής τα τελευταία χρόνια, ο Μπορίς Σαρμάτς διερευνά την έννοια της πολλαπλότητας, ρωτώντας το πολύ απλό: Πώς γίνεται να υπάρξει σωματική κίνηση χωρίς τη χρήση μυϊκής ενέργειας; Συνεχίζοντας την έρευνα πάνω στις μηχανές που ξεκίνησε σε προηγούμενα έργα του, ο χορογράφος προτείνει το «enfant», μια παραγωγή όπου παιδιά, χορευτές αλλά κι ένας τεράστιος γερανός δημιουργούν ένα έξοχο τοπίο μεταμορφώσεων (Πειραιώς 260, 12-14/7).

■ Μια τεράστια προσωπικότητα της πιανιστικής τέχνης, η Μάρτα Αργκεριχ, συνοδευόμενη από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (υπό τον Στέφανο Τσιαλή) συμπράττει με την αγαπημένη της μαθήτρια και ανερχόμενη πιανίστα Θεοδοσία Ντόκου στα «Κοντσέρτο για δύο πιάνα» του Πουλένκ και «Καρναβάλι των ζώων» του Σεν-Σανς (η Γαλλίδα ηθοποιός, κόρη της Αργκεριχ, Ανί Ντιτουά, αναλαμβάνει το αφηγηματικό μέρος). Το πρόγραμμα συμπληρώνει η «Συμφωνία σε Ρε Ελάσσονα» του Βέλγου ρομαντικού Σ. Φρανκ κι αποσπάσματα από το «Καταραμένο φίδι» του Μ. Χατζιδάκι -ερμηνεύουν Αργκεριχ/Ντόρα Μπακοπούλου (Ηρώδειο 13/7).

■ Πολυαναμενόμενη η παράσταση του Γιάννη Κόκκου στην Επίδαυρο, συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Συρακουσών, με το έργο του Σοφοκλή «Οιδίπους επί Κολωνώ» (17, 18/8). «Μια τραγωδία για τα σύνορα», σημειώνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, «πραγματικά και μεταφυσικά, για το μυστήριο της ανθρώπινης ελευθερίας παρά την παντοδυναμία των θεών, για την ευθύνη, για τα γηρατειά, για την πολιτική διαχείριση της πόλης. Ο “Οιδίπους επί Κολωνώ” είναι επίσης ένα χαμηλόφωνο ποίημα, ένα πνευματικό ταξίδι».

■ Η μεγάλη σταρ της Μετροπόλιταν Οπερα Ανίτα Ραχβελισβίλι έρχεται για να ερμηνεύσει τη δημοφιλέστερη όπερα του γαλλικού ρεπερτορίου. Σύμβολο έρωτα και ελευθερίας, η «Κάρμεν» του Μπιζέ επιστρέφει στο Ηρώδειο από την Εθνική Λυρική Σκηνή στη σκηνοθεσία του διακεκριμένου Βρετανού Στίβεν Λάνγκριτζ. Δημιουργώντας ένα σύγχρονο αλλά και διαχρονικό συνάμα περιβάλλον για την ιστορία της Κάρμεν ο σκηνοθέτης έφτιαξε μια αιχμηρή και επίκαιρη παράσταση με αιχμές για την Ευρώπη των κλειστών συνόρων και της φτώχειας (27, 28, 29, 31/7).

■ Σκηνοθετικό ντεμπούτο στην Επίδαυρο: Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου, αν και έχει ασχοληθεί με το αρχαίο δράμα, για πρώτη φορά σκηνοθετεί στο αρχαίο θέατρο (20, 21/7) την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή με τις Αλεξία Καλτσίκη (Ηλέκτρα) και Μαρία Ναυπλιώτου (Κλυταιμνήστρα).

Ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς σκηνοθετεί τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου (13, 14/7) με πρωταγωνιστές τούς Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιώργο Γάλλο, Μάνο Βακούση, Γαλήνη Χατζηπασχάλη κ.ά. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Αναστασάκης υπογράφει τον «Ορέστη» του Ευριπίδη (3, 4/8), με έναν ενδιαφέροντα θίασο: Ιωάννα Κολλιοπούλου (Ηλέκτρα), Δάφνη Λαμπρόγιαννη (Ελένη), Δημοσθένης Παπαδόπουλος (Απόλλωνας), Χριστόδουλος Στυλιανού (Μενέλαος), Χρίστος Στυλιανού (Ορέστης) κ.ά.

■ Τρεις επαναλήψεις υπάρχουν στο φετινό πρόγραμμα, παραστάσεις πραγματικά ενδιαφέρουσες, μια πολύ καλή επιλογή για όσους τις έχασαν.

«Αποτυχημένες απόπειρες αιώρησης στο εργαστήριό μου» του Δημήτρη Κουρτάκη, μια επιτυχημένη απόπειρα στοχασμού πάνω στο μπεκετικό σύμπαν με ιδανικό ερμηνευτή τον Αρη Σερβετάλη (Πειραιώς 260, 1 & 3-5/6). Στο «Παρ’ όλα αυτά» της Γεωργίας Μαυραγάνη εννιά γυναίκες μοιράζονται επί σκηνής τη βάρβαρη εμπειρία του καρκίνου χωρίς να φοβούνται να τον περιγελάσουν αλλά και να τον λιώσουν όσο μπορούν με τη ζωή και την ύπαρξή τους (17/6, Πειραιώς 260).

«Ευμενίδες» του Αισχύλου, μια πρωτότυπη παράσταση της Στεφανίας Γουλιώτη, η οποία θα παιχτεί στο Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου και σε μια ώρα έκπληξη (06.00). Μια υποκριτική δοκιμασία, όπως λέει η Στεφανία Γουλιώτη, «με σκοπό να αποκαλυφθεί η αισθητική όχι της εικονοποίησης, αλλά μιας ιδανικής κατάστασης όπου ο θεατής βλέπει όχι αυτό που παρουσιάζεται μπροστά του, αλλά αυτό που ο ηθοποιός φαντάζεται».

  

ART - ΝΕΑ
H Στέγη της Αθήνας και του κόσμου
Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση κοντεύει τα 10 της χρόνια αλλά παραμένει το ίδιο ανήσυχη, ευαίσθητη, ελληνική και διεθνής. Συνεχίζει να ανακαλύπτει την πόλη, τον κόσμο, τη ζωή.
H Στέγη της Αθήνας και του κόσμου
ART - ΝΕΑ
Ας βρούμε αυτά που μας συνδέουν
Το Fast Forward Festival της Στέγης ξεκίνησε (θα διαρκέσει έως τις 19 Μαΐου) στρέφοντας το βλέμμα του στο μέλλον και διερευνώντας την έννοια των «κοινών» στο σύγχρονο αστικό τοπίο. Πώς ζούμε μαζί, αν και...
Ας βρούμε αυτά που μας συνδέουν
ART - ΝΕΑ
Φεστιβάλ Πολυφωνικού Τραγουδιού στο Πωγώνι
Στο ακριτικό Πωγώνι, στο χωριό Κτίσματα, πραγματοποιήθηκε το 1ο Φεστιβάλ Πολυφωνίας, δηλαδή πολυφωνικού τραγουδιού, που συνιστά ταυτότητα της Ηπείρου και «κτίζει» γέφυρες φιλίας των λαών. Στόχος, του Συλλόγου...
Φεστιβάλ Πολυφωνικού Τραγουδιού στο Πωγώνι
ART - ΝΕΑ
Στο μυαλό του Φάουστ
Ενα μεγάλο αφιέρωμα στον μύθο του Φάουστ και την απήχησή του στις τέχνες μέχρι σήμερα οργανώνεται στην πρωτεύουσα της Βαυαρίας, με 500 εκδηλώσεις: από εκθέσεις, παραστάσεις θεάτρου και όπερας μέχρι προβολές...
Στο μυαλό του Φάουστ
ART - ΝΕΑ
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
Το δημιουργικό και ανήσυχο φεστιβάλ της Στέγης συγκεντρώνει επί δύο εβδομάδες στα πιο απρόσμενα σημεία του κέντρου διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες που έχουν αντικείμενο την πόλη στην οποία ζούμε...
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
ART - ΝΕΑ
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα
Μετά τους ηχητικούς περιπάτους στις γειτονιές του κέντρου, η ομάδα Medea Electronique αναπλάθει το αληθινό περιβάλλον και μεταφέρει το υλικό που συνέλεξε στο υπόγειο της Στέγης. Στιγμές από την καθημερινότητα...
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας