Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επικοινωνιακό χρυσάφι από τις αποθήκες

«Το δαχτυλίδι του Θησέα» απεικονίζει τη δημοφιλή μινωική σκηνή του άλματος πάνω από τον ταύρο (ταυροκαθάψια)

Επικοινωνιακό χρυσάφι από τις αποθήκες

  • A-
  • A+

Tο Δαχτυλίδι του Θησέα συμπλήρωσε ένα μήνα έκθεσης στην περίοπτη προθήκη του, στην Αίθουσα του Βωμού. Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο εγκαινίασε τη δράση «Αθέατο Μουσείο». Θα προβάλλει ανά δίμηνο εντελώς άγνωστες αρχαιότητες από τις πάμπλουτες αποθήκες του και θα αφηγείται στους επισκέπτες την ιστορία τους. Θα ακολουθήσει τον Μάρτιο η «Μίου» (έτσι ονομάζεται η γάτα στην Αίγυπτο), δηλαδή μια σαρκοφάγος ιερής γάτας από τη σημαντική αιγυπτιακή συλλογή του.

Ο Φεβρουάριος, ωστόσο, ανήκει στο χρυσό Δαχτυλίδι του Θησέα. Με αφετηρία αυτό οργανώνονται τέσσερις ειδικές συναντήσεις (η πρώτη έγινε χθες, οι επόμενες στις 15, 20 και 27 του μήνα, στις 11.00) κατά τις οποίες οι αρχαιολόγοι του Μουσείου θα υποδεχτούν το κοινό για να δώσουν πληροφορίες, να απαντήσουν ερωτήματα. Θα περιηγηθούν στις αίθουσες και μέσα από άλλα κοσμήματα και αντικείμενα μικροτεχνίας θα γίνει κατανοητή η σχέση και η αλληλουχία των εκθεμάτων. Θα συνδεθεί ο μύθος του Δαχτυλιδιού με την αρχαιολογία και θα αποκαλυφθούν πτυχές της αρχαίας κοινωνίας από την οποία προέρχεται.

Το Δαχτυλίδι του Θησέα χρονολογείται στο 1400 π.Χ. και ζυγίζει 20 γραμμάρια. Ανασύρθηκε τυχαία από τα χώματα στην περιοχή των Αναφιώτικων στην Πλάκα, τη δεκαετία του '50, κατά τη διάρκεια των εκσκαφικών εργασιών για την επέκταση του παλαιού Μουσείου της Ακρόπολης. Ο κάτοχός του το έκρυψε για χρόνια σ' ένα κοτέτσι στη Βάρκιζα και αργότερα περιήλθε στην ιδιοκτησία του υπουργείου Πολιτισμού. Για μια δεκαετία παρέμεινε στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Το χρυσό κόσμημα απεικονίζει τη δημοφιλή μινωική σκηνή του άλματος πάνω από τον ταύρο (ταυροκαθάψια), ανάμεσα σε ένα λιοντάρι και ένα δέντρο. Γιατί, όμως, ονομάστηκε Δαχτυλίδι του Θησέα;

Τα μυκηναϊκά σφραγιστικά δαχτυλίδια (15oς αι. π.Χ.) ήταν προσωπικά αντικείμενα κύρους των πρώτων ελληνόφωνων ηγεμόνων των Μυκηναίων και μαρτυρούσαν εξουσία. Τα φορούσαν και οι άρχοντες των Αθηνών, μιας πόλης που σχετίζεται με την Κρήτη και τον Μίνωα. Σύμφωνα με τον αθηναϊκό μύθο, ο Θησέας, βασιλιάς και αυτός που προχώρησε στη δημιουργία του συνοικισμού των Αθηνών, είπε στον Μίνωα ότι είναι γιος του Ποσειδώνα. Εκείνος δεν τον πίστεψε. Προκάλεσε τον Θησέα να το αποδείξει. Πέταξε το δαχτυλίδι του στη θάλασσα κι έβαλε όρο να το βρει. Ο Θησέας βούτηξε στα βαθιά και επέστρεψε κρατώντας το δαχτυλίδι του Μινωίτη βασιλιά. Σύμφωνα με την παράδοση εξάλλου, ο Θησέας απάλλαξε την Αθήνα από την υποταγή της στη μινωική Κρήτη, σκοτώνοντας τον Μινώταυρο.

Χρυσό αποδείχτηκε για το Μουσείο το νέο έκθεμα. Κατά τον Ιανουάριο, πρώτο μήνα της έκθεσής του, παρατηρήθηκε αύξηση της επισκεψιμότητας. Κι ας μην μπορεί το πρώτο μουσείο της χώρας να έχει όλες τις αίθουσές του ανοιχτές λόγω έλλειψης φυλακτικού προσωπικού. Ποτέ δεν εμπεδώθηκε στην Μπουμπουλίνας (μέχρι την απερχόμενη πολιτική ηγεσία, τουλάχιστον) ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το πλουσιότερο και σημαντικότερο της χώρας, λειτουργεί προς όφελος όλων όταν διατηρεί σταθερό, συνεχές ωράριο και τον χειμώνα. Το εποχικό προσωπικό, που προσλαμβάνεται για το διευρυμένο θερινό ωράριο (Απρίλιος - Οκτώβριος), απομακρύνεται στη συνέχεια, παρά τη δηλωμένη ανάγκη να ενισχυθεί με μόνιμους φύλακες, αφού αλλιώς αδυνατεί να ανοίξει όλες τις αίθουσες.

Υψηλόβαθμο στέλεχος του ΕΑΜ μάς σχολίαζε: «Παραμονές Πρωτοχρονιάς ήμασταν ασφυκτικά γεμάτοι. Οι Αθηναίοι έχουν βιωματική σχέση με το Μουσείο. Συχνά μας λένε “έχω τις καλύτερες αναμνήσεις, ερχόμουν παιδί με τους γονείς μου”. Υπάρχουν ισχυροί δεσμοί που συνεχίζονται». Αυτούς ακριβώς θέλει να ενισχύσει το πιλοτικό πρόγραμμα «Αθέατο Μουσείο», που στοχεύει στο άνοιγμα προς την κοινωνία. Κι όπως εύστοχα παρομοίωσε το έμπειρο στέλεχος, «το Μουσείο μας είναι σαν μια ναυαρχίδα που προσφέρει μεγάλα ταξίδια και σ' αυτά θέλουμε να προσκαλέσουμε τον κόσμο. Μεγάλα ταξίδια με ελάχιστο κόστος». Αρκεί και η πολιτεία να συνδράμει στην καλή διάθεση των εργαζομένων και στις προσπάθειες της καινούργιας, μόλις τρεισήμισι μηνών, διευθύντριάς του Μαρίας Λαγογιάννη ενισχύοντας τις υποδομές και τη λειτουργία του.

INFO:

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Πατησίων 44. Αγνωστες όψεις ενός μυθικού δαχτυλιδιού. Ειδικές συναντήσεις: 15, 20, 27 Φεβρουαρίου. Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής. Είσοδος 7 ευρώ, δωρεάν σε άνεργους.

ART - ΝΕΑ
Ρεκόρ για την πανσέληνο
Συνωστισμός το Σάββατο στο Μουσείο Ακρόπολης, όπου πάνω από 32.000 επισκέπτες απόλαυσαν βραδιά τάνγκο «στο φως του φεγγαριού», ενώ αθρόα ήταν η προσέλευση στο Εθνικό Αρχαιολογικό, στο Σούνιο και σε άλλους...
Ρεκόρ για την πανσέληνο
ART - ΝΕΑ
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια
Τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ενέκριναν ομόφωνα τις τιμές των 17 ενιαίων εισιτηρίων που θα εφαρμοστούν κατ' αρχάς πιλοτικά σε δεκάδες αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία όλης της χώρας.
Ξεκινούν πιλοτικά 17 ενιαία εισιτήρια
ART - ΝΕΑ
Ευγενική υπενθύμιση προς Λούβρο
Για πρώτη φορά κατηφορίζουν στην Αθήνα οι θησαυροί του Μουσείου Σαμοθράκης, που ανακαινίζεται. Με την ευκαιρία, το υπουργείο θα ζητήσει από τους Γάλλους να αναφέρουν ότι, μετά την απελευθέρωση, τους στείλαμε...
Ευγενική υπενθύμιση προς Λούβρο
ART - ΝΕΑ
Εισιτήρια ηλεκτρονικά και πιο ακριβά
«Απαρχαιωμένη μηχανή που καίει κάρβουνο και δεν παράγει αυτό που μπορεί» είναι το ΤΑΠΑ σύμφωνα με τον αν. υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη. Υποστήριξε ότι η κατάσταση «αποκαρδιωτική» και «πρέπει τάχιστα να...
Εισιτήρια ηλεκτρονικά και πιο ακριβά
ART - ΝΕΑ
Αναζητείται νέα στρατηγική για τα Μάρμαρα
Η διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα, είναι πρωταρχικό μέλημα της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, μετά το πρόσφατο διπλό «όχι» βρετανικής κυβέρνησης και Βρετανικού Μουσείου στο αίτημα της UNESCO...
Αναζητείται νέα στρατηγική για τα Μάρμαρα
ART - ΝΕΑ
Νέα ευρήματα από Αντικύθηρα
«Πρέπει να εκπαιδεύσουμε το κοινό στην ιδέα ότι η αρχαιολογία δεν βγάζει συμπεράσματα από τα μεγάλα ευρήματα,αλλά από τα ελάχιστα», είπε χθες ο Θεοτόκης Θεοδούλου, επιστημονικός υπεύθυνος της ενάλιας ανασκαφής...
Νέα ευρήματα από Αντικύθηρα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας