Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Το ΤΑΠΑ είναι ένα χωράφι που εύκολα μπορεί να ευδοκιμήσει»

Η νέα πρόεδρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, Αθηνά Χατζηπέτρου

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Το ΤΑΠΑ είναι ένα χωράφι που εύκολα μπορεί να ευδοκιμήσει»

  • A-
  • A+

Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, το ΤΑΠΑ ή ΤΑΠ όπως το αποκαλούμε εν συντομία, έκλεισε το 2017 με έσοδα 113 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία προέρχονται, κυρίως, από τα εισιτήρια σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.

Είναι υπεύθυνο αφενός μεν να διαχειρίζεται τους πόρους που εισρέουν από την πολιτιστική κληρονομιά, αφετέρου δε να προβάλλει τα μνημεία και τα μουσεία της επικράτειας, αλλά και να ενισχύει οικονομικά τομείς των εργαζομένων του υπουργείου Πολιτισμού.

Ωστόσο, βαριές παθογένειες δεκαετιών, απαρχαιωμένο σύστημα, υποστελέχωση και διοικήσεις που άλλαζαν συνεχώς -πριν από το 2015 άλλαξαν εννέα σε δύο χρόνια- κρατούν καθηλωμένο το Ταμείο, η εξέλιξη του οποίου συνδέεται άμεσα με τη διαχείριση των αρχαιολογικών χώρων μας και την ανάπτυξη της χώρας.

Αρκεί κανείς να σκεφτεί πόσα εκατομμύρια επισκέπτες θα καταφθάσουν και φέτος από την Ακρόπολη έως την Κνωσό και από τους τάφους της Βεργίνας μέχρι τη Δήλο. Και εκεί τι θα συναντήσουν; Τη μοναδικότητα των αρχαιολογικών χώρων. Αλλά και άδεια πωλητήρια, κλειστά αναψυκτήρια, τουαλέτες χωρίς είδη πρώτης ανάγκης. Μια εικόνα γνωστή και χιλιοειπωμένη, που οφείλουμε να την αλλάξουμε.

Η καρατόμηση της προέδρου Ασπασίας Λούβη και του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΠ από την υπουργό Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, το καλοκαίρι του 2017, είχε ως αποτέλεσμα να παγώσει τις διαδικασίες που είχαν ξεκινήσει και κυρίως το ηλεκτρονικό εισιτήριο που είχε εξαγγελθεί ότι θα εφαρμοστεί σε 11 χώρους.

Τον Νοέμβριο, η υπουργός διόρισε νέο συμβούλιο και παρέδωσε το τιμόνι στην Αθηνά Χατζηπέτρου, έμπειρη οικονομολόγο, συγκροτημένη και εργατική, μεθοδική και ευέλικτη, όπως φαίνεται από τον χειρισμό της.

Παράλληλα, με απόφαση του πρωθυπουργού διορίστηκε στο υπουργείο Πολιτισμού ως υφυπουργός ο Κώστας Στρατής με μια εκ των αποκλειστικών αρμοδιοτήτων του το ΤΑΠ, καθώς έχει διατελέσει μέλος του απερχόμενου δ.σ. και είχε δουλέψει ιδιαίτερα για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Η πρώτη καλή εξαγγελία ήρθε την περασμένη εβδομάδα, με την έγκριση, από το ΚΑΣ, των μελετών που θα επιτρέψουν την τοποθέτηση των μηχανημάτων για το ηλεκτρονικό εισιτήριο που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο.

Ετσι, συναντήσαμε την Αθηνά Χατζηπέτρου στα γραφεία του ΤΑΠ για την πρώτη εφ’ όλης της ύλης συνέντευξης που παραχωρεί.

• Θα προλάβετε μέχρι τον Ιούνιο;

Είναι προδιαγεγραμμένο στο σχεδιάγραμμα του έργου. Εχει ανάδοχο την Comsote και την ομάδα των εταιρειών IBM, Singular Logic, Digisec και τη Forthcrs, την εταιρεία που τοποθέτησε το eticket στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Από τη στιγμή που επιλέχθηκε, παρήγαγε ηλεκτρονικό εισιτήριο με βάση τις δικές μας ανάγκες. Δεν είναι μια τεχνολογία που χτίζεται, υπάρχει το προϊόν. Μέχρι στιγμής, ακολουθούμε πολύ σφιχτό και απαιτητικό χρονοδιάγραμμα. Δεν έχουμε χρονικές αποκλίσεις που να μας χτυπούν καμπανάκι. Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος είναι μήνες υλοποίησης.

• Δεν είναι παρακινδυνευμένο να ξεκινήσει το εγχείρημα αρχές καλοκαιριού, την εποχή της μεγάλης επισκεψιμότητας;

Είναι σημαντικό να εφαρμοστεί αυτή την περίοδο, για να δώσουμε τη δυνατότητα στον επισκέπτη να πραγματοποιήσει τις αγορές του από το Ιντερνετ. Σε έναν βαθμό, ηλεκτρονικό εισιτήριο έχουμε και τώρα, αλλά στέκεσαι στην ουρά, δεν έχεις δυνατότητα να το εκδόσεις. Αυτό που θα κάνει τη μεγάλη διαφορά είναι η αγορά από το Ιντερνετ, με την οποία είναι εξοικειωμένες οι ροές των επισκεπτών μας.

Θέλουμε να κερδίσουμε τη σεζόν, προκειμένου να καταγράψουμε τα στοιχεία επισκεψιμότητας και, από του χρόνου, να δώσουμε στατιστικά με τις ζώνες που είναι «κόκκινες». Ωστε να γνωρίζει ο επισκέπτης ότι, αν πάει καλοκαίρι πρωί στην Ακρόπολη, θα έχει χρόνο αναμονής 40 λεπτά. Γιατί κανείς χώρος δεν μπορεί να απορροφήσει την ίδια στιγμή απεριόριστο αριθμό επισκεπτών.

Εργαζόμαστε πυρετωδώς, όχι μόνο για να τηρήσουμε την υπόσχεσή μας προς τον κόσμο, αλλά και προς εμάς. Είναι σημαντικό να πετύχουμε και για τη ψυχοσύνθεση των εργαζομένων του ΤΑΠ.

• Η εκπαίδευση των υπαλλήλων, κάτι που σας τέθηκε και στο ΚΑΣ, είναι σοβαρό ζήτημα.

Θα εκπαιδευτούν όλοι οι διαχειριστές εισιτηρίων στην καινούργια εφαρμογή, οι άνθρωποι που και σήμερα χρησιμοποιούν μια μορφή ηλεκτρονικού εισιτηρίου, όπως είπα, λίγο πρωτόγονο μεν αλλά ηλεκτρονικό, οπότε αυτή είναι μια αναμενόμενη εξέλιξη. Η εκπαίδευση θα γίνει και στα γραφεία του ΤΑΠΑ, όπου θα στήσουμε ακυρωτικό μηχάνημα και η πιλοτική λειτουργία θα ξεκινήσει στο Ολυμπίειο.

• Ποιοι είναι οι επόμενοι αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία που θα βάλουν ηλεκτρονικό εισιτήριο;

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία προσέλευσης, είναι Αρχαία Ολυμπία, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Δελφοί, Σούνιο, Μυκήνες, Δήλος, Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου στη Ρόδο.

• Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου είναι αίτημα πολλών χρόνων. Ωστόσο, η υλοποίησή του άρχισε το 2015, όταν ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, εξασφάλισε τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και συνεχίστηκε επί υπουργίας Αριστείδη Μπαλτά. Το νέο δ.σ. και εσείς ως πρόεδρος βρήκατε γερή προίκα από την προηγούμενη διοίκηση του ΤΑΠ, ενώ, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ήταν σημαντικές οι παρεμβάσεις του υφυπουργού Κώστα Στρατή σε αυτή την τελευταία φάση της πορείας του έργου. Είναι έτσι τα πράγματα;

Ναι, το νέο διοικητικό συνέχισε το έργο που ξεκίνησε ουσιαστικά το 2016 με το grand latter που υπογράφηκε από το υπουργείο Πολιτισμού με τους δύο χορηγούς, την Εθνική Τράπεζα και το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με όχημα την Εταιρεία Μεσσηνιακών Σπουδών.

Οι διαδικασίες ξεκινούν με τη μελέτη που λέει τι θέλουμε να φτιάξουμε στο ΤΑΠ. Με βάση αυτό προχώρησε στην προκήρυξη το τμήμα της Εθνικής πριν από 11 μήνες και μειοδότησε η Cosmote. Ακολούθησε το θερμό καλοκαίρι του 2017 και το έργο «πάγωσε», αναμένοντας το νέο διοικητικό συμβούλιο.

Τον Νοέμβριο, ερχόμαστε εμείς και στις 22 συναντάμε τους χορηγούς. Ορίζουμε τα δύο μέλη στην Επιτροπή Παρακολούθησης, την Εφορο Αρχαιοτήτων Αθηνών, την κ. Μπάνου και τον διευθυντή Μηχανογράφησης, τον κ. Τσόγκα. Ηταν αυτό που έλειπε, οπότε ο δωρητής υπογράφει με την Cosmote. Δεν θα υπέγραφε, αν δεν υπήρχαν αυτά τα δύο άτομα από πλευράς ΤΑΠΑ, ώστε να πούμε, ναι, το θέλουμε το δώρο που μας κάνετε.

• Επισπεύσατε τις διαδικασίες υλοποίησης μπροστά στον κίνδυνο να αποσύρουν οι χορηγοί τις δωρεές τους;

Αυτός ήταν κίνδυνος, γιατί ο ανάδοχος είχε επιλεγεί από τον Μάιο του 2017 και ήταν πλέον μεγάλο το διάστημα. Μέχρι τον Νοέμβριο που αναλάβαμε εμείς, υπήρχε μια αδημονία από πλευράς δωρητών, αν θα συνεχίσουμε.

• Τον Σεπτέμβριο, είχε πει η κ. Λούβη ότι κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα το ηλεκτρονικό εισιτήριο, αν δεν τρέξουν άμεσα οι διαδικασίες.

Εμείς δεν βρήκαμε dead line, ωστόσο βρισκόταν σε προτεραιότητα, ήταν το πρώτο πράγμα που μου κοινοποιήθηκε από το γραφείο της υπουργού. Μπήκαμε άμεσα σε πολύ γρήγορους ρυθμούς και είχαμε μεγάλη στήριξη από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού.

• Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι σημαντικό μεν, αλλά είναι ένα μικρό κομμάτι του συνόλου των αρμοδιοτήτων σας. Το ΤΑΠ το βαραίνουν παθογένειες δεκαετιών. Σας τρομάζει αυτό;

Οταν η υπουργός Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, μου απηύθυνε την πρόταση, θεώρησα ότι η λειτουργία του Ταμείου είναι κάτι το οποίο μπορώ να φέρω εις πέρας. Δούλεψα 25 χρόνια ως οικονομική διευθύντρια σε μεγάλες εταιρείες και μάλιστα έτυχα τις δεκαετίες που οι πολυεθνικές έκαναν αναδιοργανώσεις. Περνούσαν από τα χειρόγραφα στα πληροφορικά συστήματα. Αυτή ήταν η ειδοποιός διαφορά και για τον ιδιωτικό τομέα. Ασχολήθηκα ιδιαίτερα με το κομμάτι που λέγεται ΕRP.

Εχω βάλει τέσσερις φορές στη ζωή μου. Το ’90 στην johnson&johnson, το ’96 στην Coca Cola, το 2000 στη Nivea και το 2006 στην Toyota. Και έχω δουλέψει ως μετακλητή υπάλληλος στον δημόσιο τομέα. Οπότε, με τη σωστή στήριξη, την οποία είμαι ευτυχής που είχα και έχω ακόμα, θεωρώ ότι είναι κάτι που μπορώ να φέρω εις πέρας.

Ο εκσυγχρονισμός του ΤΑΠΑ είναι μονόδρομος, δεν μπορεί να προχωρήσει αλλιώς και αυτό φαινόταν από όλες τις προηγούμενες διοικήσεις. Πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού έχουν υπάρξει, αλλά δεν έχουν ευοδωθεί. Ελπίζω να γίνει αυτή τη φορά.

• Εξακολουθεί να λειτουργεί υποστελεχωμένο το ΤΑΠ;

Ναι, σε όλα τα επίπεδα. Αυτή τη στιγμή, τα ζητήματα λύνονται μόνο πυροσβεστικά με εποχικούς υπαλλήλους.

• Με τα πωλητήρια τι σκοπεύετε να κάνετε; Πόσες προσλήψεις εποχικών θα γίνουν και πότε; Επίσης, επαρκούν τα πωλητέα είδη; Εχετε πει ότι ο επισκέπτης ξοδεύει στα πωλητήριά μας 0,30 λεπτά, ελάχιστο ποσό, που κάλλιστα μπορεί να αυξηθεί.

Εχετε δίκιο, τα ζητήματα είναι πολλά. Τα πωλητέα είναι προτεραιότητα, όπως και να αξιοποιήσουμε το πλεονέκτημα ότι είμαστε οι μόνοι που τα εκμαγεία μας προέρχονται από τις αυθεντικές μήτρες των πρωτότυπων γλυπτών. Ως διοικητικό συμβούλιο, συνεχίζουμε ό,τι βρήκαμε, με γνώμονα να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε.

Εχουν υπάρξει πολλοί καλοί διαγωνισμοί στο παρελθόν και έχουμε αποφασίσει να τους επαναπροκηρύξουμε, ενώ ανατρέχουμε σε λίστες παλιών ευπώλητων αντικειμένων και καλούμε τους προμηθευτές, ώστε να εξασφαλίσουμε τον μεγαλύτερο αριθμό πωλητέων που θα διαθέσουμε το καλοκαίρι. Οπως και να επανδρώσουμε σωστά με ανθρώπινο δυναμικό τα πωλητήρια, ενώ είμαστε σε διαδικασία εξέλιξης της ηλεκτρονικής πώλησης.

• Εχετε αργήσει να προκηρύξετε τον διαγωνισμό για τους εποχικούς.

Καθόλου, και πέρυσι 26 Ιουνίου τους προσλάβαμε. Στη διαδικασία εμπλέκονται πολλά υπουργεία. Μαζί με τον υφυπουργό κ. Στρατή κάνουμε συντονισμένες κινήσεις, ώστε να επηρεάσουμε και να προχωρήσουμε πιο γρήγορα τα αιτήματά μας.

Πέρυσι, προσλήφθηκαν 200 υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 125 απορροφήθηκαν στα πωλητήρια. Ο αριθμός είναι ίδιος και φέτος, αλλά 150 θα στελεχώσουν τα πωλητήρια, με βάση τις πωλήσεις, τα τετραγωνικά του πωλητηρίου, την προσέλευση των επισκεπτών, τις ανάγκες. Οι άλλοι 50 θα κατευθυνθούν στις κεντρικές υπηρεσίες και στο εξαιρετικό εργαστήριο παραγωγής μας, στον Ρέντη. Η προκήρυξη θα αναρτηθεί μετά το Πάσχα.

• Ετερο μεγάλο ζήτημα είναι τα αναψυκτήρια.

Ναι, τα προβλήματα και εδώ είναι χρόνια και πολλά. Το κερασάκι στην τούρτα είναι οι δύο διαγωνισμοί που προκηρύχθηκαν. Ο ένας βγήκε άγονος κι ο άλλος βρίσκεται σε εκκρεμότητα. Κάναμε χαρτογράφηση των αναψυκτηρίων σε τι κατάσταση βρίσκονται, ποια πληρώνουν κανονικό ενοίκιο, με ποιους βρισκόμαστε σε ένδικα μέσα και πού έχουν λήξει οι συμβάσεις. Από το σύνολο 64 αναψυκτηρίων σε όλη τη χώρα, λειτουργούν με καταβολή, δηλαδή πληρώνουν κανονικό ενοίκιο, 7, με καταβολή τέλους χρήσης, που σημαίνει ότι έχει λήξει η σύμβασή των 7 και βρισκόμαστε με άλλα 8 σε ένδικα μέσα.

• Η κατάσταση είναι τραγική δηλαδή...

Σωστά, τις προηγούμενες ημέρες ολοκληρώθηκε ο φάκελος με όλα τα στοιχεία για τον κάθε χώρο, καθώς έχουμε διαφορετικές κατηγορίες: άλλη περίπτωση είναι η Ακρόπολη, άλλη οι Δελφοί, η Ολυμπία ή ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου. Εχουμε αποφασίσει να τα αντιμετωπίσουμε ξεχωριστά το καθένα.

• Και το καλοκαίρι τι θα κάνετε;

Εχουμε μιλήσει με τον υφυπουργό και διερευνάται η ad hoc λύση για φέτος. Είμαστε στη συζήτηση με νομικούς για να δούμε κάποια νομοθετική ρύθμιση, ώστε να ανοίξουμε την πλειονότητα των αναψυκτηρίων. Πέρα από τα έσοδα που χάνονται, είναι η εμπειρία του επισκέπτη που τραυματίζεται από μια τέτοια εικόνα, όταν δεν μπορεί να πιει ένα ποτήρι κρύο νερό ή να δώσει ένα τοστ στο παιδί του.

• Με τα εξαιρέσιμα των αρχαιοφυλάκων πώς θα κινηθείτε; Η ΠΕΥΦΑ μιλάει για κινητοποιήσεις μέσα στο Πάσχα και ένα από τα αιτήματα που θέτει ως κόκκινη γραμμή είναι ο δημόσιος χαρακτήρας του Ταμείου και να πληρώνονται τα εξαιρέσιμα από το ΤΑΠ. Εσείς έχετε αντίρρηση;

Η πληρωμή των εξαιρεσίμων είναι το πρώτο που κοίταξα, όταν ανέλαβα, λόγω της δημοσιότητας που έχει πάρει το θέμα. Υπάρχει ρητή διάταξη στον νόμο του ενιαίου μισθολογίου του 2015, στο άρθρο 20, που λέει ότι οι πληρωμές γίνονται από εμάς.

Είναι νόμος του κράτους, οπότε πρέπει να αλλάξει ή να μην αλλάξει ο νόμος, δεν είναι θέμα δικής μου ή μη αντίρρησης. Ωστόσο, δεν μπορώ να φανταστώ γιατί αναφέρονται στον δημόσιο χαρακτήρα του Ταμείου.

• Το προσωπικό σας όραμα ποιο είναι για το ΤΑΠ;

Είναι χώρος δημιουργίας και θέλω να φωτίσουμε όλα τα θετικά που μπορεί να προσφέρει. Εχει παθογένειες, αλλά χρειάζεται και το «success story» που θα κάνει τη διαφορά. Και μπορεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο να δώσει το «success story» και άλλη πνοή στους εργαζομένους, που σήμερα είναι απορροφημένοι σε δομές του παρελθόντος, με έλλειψη οράματος.

Πρέπει να αισθανθούν την ενέργεια που θα φέρει και το επόμενο βήμα. Η αναδιοργάνωση που βιώνουμε αυτή τη στιγμή είναι το πιο δύσκολο, αλλά και το απαραίτητο κομμάτι για να περάσουμε στην επόμενη φάση, που είναι η εξέλιξη. Πρέπει να στηθούν οι διαδικασίες με προτεραιότητες, με ασφάλεια και με προοπτική την ανάπτυξη.

Ωστε να πατήσεις επάνω σε αυτές τις δομές. Δεν μπορείς να κάνεις ανάπτυξη σε πήλινα πόδια και, αυτή τη στιγμή, τα πόδια μας είναι πήλινα, ό,τι ακουμπήσεις επάνω, θα πέσει και θα σπάσει.

• Ο νέος Οργανισμός σε τι φάση βρίσκεται;

Βρήκαμε μια νέα πρόταση για τον Οργανισμό και, ως διοικητικό συμβούλιο, αφού συζητήσαμε, αποφασίσαμε να το βάλουμε λίγο σε αναμονή, γιατί πρέπει να δούμε τις προτεραιότητες, να κατανοήσουμε τι ακριβώς χρειαζόμαστε, να καταγράψουμε τις ανάγκες μας και μετά να στελεχώσουμε τις υπηρεσίες, ποιοτικά και αριθμητικά. Πολλά από αυτά γίνονται με βάση το επερχόμενο προγραμματισμένο ΕRP.

Είναι το πληροφορικό σύστημα που βάζουμε τον Σεπτέμβριο και θα συνδεθεί με όλες τις δομές μας (παραγγελίες, παραλαβές, κατανάλωση προϊόντων, εντάλματα πληρωμών), διαδικασίες που γίνονταν χειρόγραφα μέχρι σήμερα, με υπογραφές ξανά και ξανά... Δεν ψηφιοποιούμε ό,τι κάνουμε, αλλάζουμε αυτό που κάνουμε.

Αυτή τη στιγμή, ξαναγράφουμε τις διαδικασίες μας, ούτε ώστε να τις ψηφιοποιήσουμε. Η δεύτερη φάση αφορά τους σκοπούς του ΤΑΠ, κάτι που θα συζητήσουμε με την πολιτική ηγεσία, αν θέλουμε να τους μειώσουμε ή να τους διευρύνουμε. Πάντως, είμαστε σε καλό δρόμο και ο νέος Οργανισμός θα κατατεθεί πριν από το καλοκαίρι.

• Συμφωνείτε ότι η θέση που αναλάβατε είναι «ηλεκτρική καρέκλα»;

Σαφώς δεν είναι εύκολη, το ΤΑΠ δεν είναι από τους ξεκούραστους φορείς. Ομως έχει μεγάλο ενδιαφέρον και είναι απίστευτο πόσα πράγματα μπορείς να κάνεις. Είναι χωράφι που εύκολα μπορεί να ευδοκιμήσει.

Οταν αναλάβεις έναν Οργανισμό που βρίσκεται ήδη σε ένα υψηλό επίπεδο, είναι σαφώς πιο ξεκούραστο, όμως δεν έχει το ίδιο challenge. Εδώ, ό,τι καινούργιο κάνεις, φαίνεται. Θα καταλάβουμε όλοι τη διαφορά, όταν πλέον έχουμε τη δυνατότητα να βγάζουμε ηλεκτρονικά εισιτήριο.

Αυτό σου δίνει μεγάλη ενέργεια. Είναι σημαντικό για εμάς ότι καταφέραμε να συνδεθούν, τρεις μήνες νωρίτερα, τα πωλητήρια των 11 χώρων με point of sale, τις μικρές οθόνες αφής. Οταν φτάνουν τα κρουαζιερόπλοια στην Κνωσό με χιλιάδες επισκέπτες, οι άνθρωποι στα πωλητήρια βρίσκονται με δύο χειρόγραφα μπλοκάκια. Φανταστείτε τι βιώνουν. Θα αλλάξει η ζωή τους.

• Τελικά, με την εκκρεμότητα που είχε προκληθεί με το ΣΔΟΕ στο πωλητήριο της Κνωσού το καλοκαίρι του 2015, τι έγινε;

Πληρώσαμε πρόστιμο 90.000 ευρώ.

 

ART - ΝΕΑ
Πρώτα η απαλλοτρίωση και αμέσως η ανάδειξη
Μισό αιώνα μετά, μία από τις πιο μακροχρόνιες υποθέσεις του ΚΑΣ φαίνεται να οδεύει προς επίλυση. Αρκεί να δοθούν τα 2,2 εκατ. ευρώ στους ιδιοκτήτες ώστε το οικόπεδο να απαλλοτριωθεί και άμεσα να αναδειχθεί ο...
Πρώτα η απαλλοτρίωση και αμέσως η ανάδειξη
ART - ΝΕΑ
Ετοιμη η διάδοχός της
Εκεί που όλοι περιμέναμε την επέκταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και την εξυγίανση του πολύπαθου Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων ως συνέχεια της χρηστής διαχείρισης που επέδειξε τους δώδεκα μήνες που βρίσκεται...
Ετοιμη η διάδοχός της
ART - ΝΕΑ
«Οι αρχαιότητες δεν παρεμποδίζουν την επένδυση»
Η δοκιμαστική αρχαιολογική έρευνα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο ακίνητο ανάβει το «πράσινο φως» για την αξιοποίησή του, έχοντας εξασφαλίσει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, καταρρίπτοντας το...
«Οι αρχαιότητες δεν παρεμποδίζουν την επένδυση»
ART - ΝΕΑ
Υπερ-υφυπουργός με αυξημένες αρμοδιότητες
Με αυξημένες αρμοδιότητες που αφορούν τα οικονομικά, τα οργανωτικά και τα αναπτυξιακά τμήματα του υπουργείου Πολιτισμού και των εποπτευόμενων φορέων του, ο υφυπουργός Πολιτισμού Κώστας Στρατής αναμένεται να...
Υπερ-υφυπουργός με αυξημένες αρμοδιότητες
ART - ΝΕΑ
Σε θερινή τροχιά με κλειστά πωλητήρια και αναψυκτήρια
Πλήθος κόσμου κατέκλυσε τα μνημεία μας κατά την εορταστική περίοδο του Πάσχα, χωρίς ωστόσο να μπορούν να αγοράσουν μια κάρτα ή ένα μπουκάλι νερό. Οι καθυστερήσεις του ΤΑΠΑ σε προσλήψεις προσωπικού και στην...
Σε θερινή τροχιά με κλειστά πωλητήρια και αναψυκτήρια
ART - ΝΕΑ
Πολιτισμός της συμμετοχικής εμπειρίας
Η ενίσχυση δημιουργικών ομάδων νέων παραγωγών και καλλιτεχνών που φέρνουν καινοτόμες πολιτιστικές προτάσεις για παιδιά και νέους, ήταν ένα από τα επτά θεμελιώδη σχέδια των στρατηγικών στόχων για τον πολιτισμό...
Πολιτισμός της συμμετοχικής εμπειρίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας