Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πορτρέτα τράγων από έναν κοσμοπολίτη

Η νέα έκθεση του Πάβλου Χαμπίδη

Πορτρέτα τράγων από έναν κοσμοπολίτη

  • A-
  • A+

Κάπου στο Γύθειο, πέρυσι το καλοκαίρι, ένα αγροτικό πέρασε από μπροστά του με ένα τεράστιο ζώο στην καρότσα. Οταν ο Πάβλος Χαμπίδης κατάλαβε ότι ήταν τράγος, το πήρε «στο κυνήγι». Το πρόφτασε, περιεργάστηκε το ζώο, το φωτογράφησε. Τα ίδια και στις διακοπές του στη Λίμνη του Καϊάφα. Στα κατσίκια και στους τράγους είχε το μυαλό του.

Να 'ναι καλά οι ντόπιοι, που πρόθυμα τον οδήγησαν σε μέρη που θα μπορούσε να δει, να φωτογραφήσει, να σκιτσάρει δεκάδες από αυτά. Ο γνωστός εικαστικός είχε ήδη αρχίσει να δουλεύει για την έκθεση ζωγραφικής που εγκαινιάζεται σήμερα στην Gallery Genesis, με τίτλο, τι άλλο, «Τραγιά».

Κατ' αρχήν, ας ξεκαθαρίσουμε για τους άσχετους πως τραγιά είναι τα αρσενικά κατσίκια. Αλλες πληροφορίες ανατομίας, που μας δίνει ο ζωγράφος, εξπέρ φυσικά στο θέμα, είναι ότι έχουν πιο έντονα κέρατα, βλέμμα και πηγούνι από τα θηλυκά.

Ο Πάβλος Χαμπίδης, για όσους τυχαίνει να τον ταυτίζουν με τους πίνακες και τα σκίτσα του με αστικά, κοσμοπολίτικα τοπία και υπέροχους τόπους της Ελλάδας, μόνο πρωτάρης δεν είναι με τα ζώα και δη τα τραγιά. Εξ ου και η σοφή και πολύ συγκεκριμένη πρόταση του γκαλερίστα Γιώργου Τζάνερη: μια σειρά με «πορτρέτα τράγων».

«Ηταν προσφιλές μου θέμα εδώ και δεκαετίες», λέει. «Από τότε που έφυγα από το σκίτσο και άρχισα να ζωγραφίζω σε καμβάδες, οι πρώτες μου, εντελώς μίνιμαλ και λιτές συνθέσεις, είχαν πάντα μια ανθρώπινη μορφή, συνήθως έναν έφηβο, μαζί με ένα ζώο -πουλί, ζαρκάδι, ψάρι. Κάποια στιγμή πήγα συνειδητά στο παρελθόν και αποφάσισα, κάνω που κάνω ζώα, ας διαλέξω αυτά που ξέρω καλά».

Και τα τραγιά τα ήξερε. «Μπορεί να μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη, αλλά τα καλοκαίρια μάς πήγαινε η μάνα μου στο χωριό της, στην Αλμωπία Αριδαίας, όπου ένας θείος μου είχε κατσίκια και τράγους. Πηγαίναμε στους πρόποδες του βουνού και παίζαμε μαζί τους, πιτσιρίκια ήμασταν, τίποτα δεν φοβόμασταν».

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Γεμάτη η τέχνη, μεγάλη και μικρή, από ζώα κι ας μην τα βλέπουμε πια τόσο συχνά να εμπνέουν καλλιτέχνες. Ο Πάβλος Χαμπίδης θυμάται τις σπουδές του στην Ιστορία της Τέχνης, στη Σουηδία. «Το πρώτο μας βιβλίο ήταν η "Τέχνη των Σπηλαίων"», λέει. «Με γοήτευσαν αμέσως τα άλογα και οι άλλες μορφές ζώων στις προϊστορικές απεικονίσεις των σπηλαίων της Γαλλίας και της Νότιας Ινδίας.

Τη μελέτησα πολύ καλά αυτή την τέχνη, άσχετα αν τότε δεν ζωγράφιζα, μόνο σκίτσα έκανα και ο στόχος μου ήταν περιορισμένος. Επίσης, μου άρεσαν πάντα και πρόσεχα ιδιαίτερα τα ζώα που εμφανίζονταν στη δικιά μας παράδοση, τοιχογραφίες και βυζαντινές αγιογραφίες. Σ' αυτές άλλωστε ο τράγος εμφανίζεται συχνά και στη... διαολεμένη του εκδοχή. Οπως και στη μυθολογία, μην ξεχνάμε τον Πάνα. Αλλά τέτοιες αναφορές συνειδητά τις απέφυγα, "μην μπλέξεις" είπα, κι ας έλεγα στην αρχή, "μα έναν Πάνα δεν θα κάνω;"».

Μια μόνο παρεκτροπή επέτρεψε στον εαυτό του, εντελώς συνειδητά. «Ο νέος που φέρει το τραγί στους ώμους του είναι καθαρά μια αναφορά στον Μοσχοφόρο. Οταν έκανα πριν χρόνια ένα παρόμοιο θέμα στο Παρίσι, δεν το είχα καταλάβει, μόνο εκ των υστέρων. Αλλά είναι φυσικό, με τον Μοσχοφόρο μεγάλωσα, μεγαλώσαμε όλοι μας».

Κοσμοπολίτης και αδηφάγος ταξιδευτής-περιηγητής ο Πάβλος Χαμπίδης έχει περάσει ζώντας για μεγάλα ή μικρά διαστήματα στο Βερολίνο, το Παρίσι, τις Βρυξέλλες, τη Γενεύη, ακόμα και στο Τόκιο. Στα πρώτα του βήματα είχε επικεντρωθεί σε σχέδια με μελάνι, αλλά από το 1985 αφιερώθηκε στη ζωγραφική. Εγινε γνωστός, αγαπητός και αναγνωρίσιμος από σειρές σχεδίων του για την Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη, την Ιμβρο, την Αίγινα.

Από εξώφυλλά του σε βιβλία και δημοφιλή free press. Πέρυσι τον Μάιο, η επετειακή του αφίσα για τα 30 χρόνια του ραδιοσταθμού «Αθήνα 9.84» ταξίδευε πάνω στα τρόλεϊ σε όλη την πόλη, στην πόλη που ζει κι αυτός την ώρα που ζωγραφίζει με πάθος τα τραγιά του δηλώνοντας, «είμαι άνθρωπος αφοσιωμένος στο αστικό περιβάλλον».

Αντίφαση; «Στην Αθήνα χαίρομαι να ζω στο κέντρο, τα προάστια δεν τα μπορώ», εξηγεί. «Είμαι των άκρων. Ή πόλη ή ερημιά. Γιατί συγχρόνως, δεν ξέρετε πόση γοητεία μού ασκεί και το να αποσυρθώ όποτε είναι εφικτό στην ύπαιθρο, να νιώθω τη φύση γύρω μου».

Τι θα 'λεγε άραγε σε όσους περίμεναν από αυτόν ακόμη μια σειρά με σχέδια της Αθήνας στην Gallery Genesis; «Το σκεφτήκαμε κι εμείς», παραδέχεται. «Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια η δουλειά μου έχει προβληθεί πολύ με αυτή την πτυχή της, άσχετα με την τεχνική, ακουαρέλα ή σινική μελάνη σε χαρτί. Αλλά θα το θεωρούσα μεγάλη μου ήττα, σχεδόν θάνατο, να παγιδευτώ σε ένα θέμα. Η επανάληψη για να εκμεταλλευτείς την επιτυχία σου ή να ανταποκριθείς στις ανάγκες της αγοράς σε κάνει να χάνεις την ψυχή σου και ξεζουμίζει και το ίδιο το θέμα σου».

info: Διάρκεια έως 21 Απριλίου, Gallery Genesis, Χάρητος 35, Κολωνάκι

 

  

ART - ΝΕΑ
Επος για τους πρόσφυγες από τον Αϊ Γουεϊγουέι
Ο Αϊ Γουεϊγουέι, ο πιο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης, αντικαθεστωτικός, βέβαια, που ύστερα από πολλές ταλαιπωρίες ζει και δουλεύει στο Βερολίνο, αλλά με τις εκθέσεις και τις εγκαταστάσεις του του είναι συνεχώς...
Επος για τους πρόσφυγες από τον Αϊ Γουεϊγουέι
ART - ΝΕΑ
Ρώσος «επιτέθηκε» στον «Ιβάν τον Τρομερό»
Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες της Ρωσίας, που απεικονίζει τον τσάρο Ιβάν τον Τρομερό με το νεκρό γιο του, υπέστη σοβαρή ζημιά όταν ένας επισκέπτης επιχείρησε να τον καταστρέψει με ένα μεταλλικό στύλο...
Ρώσος «επιτέθηκε» στον «Ιβάν τον Τρομερό»
ART - ΝΕΑ
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
Σε νευραλγικό σημείο της δημόσιας διοίκησης, στο κτίριο της Κοραή, βρήκαν θέση 240 έργα των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που έμεναν για χρόνια στις αποθήκες. Ενα άνοιγμα της τέχνης σε δημόσιο...
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
ART - ΝΕΑ
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
Με μια θεαματική αναδρομική έκθεση, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι τιμά την 20ή επέτειο από τον θάνατο του πρωτοποριακού γλύπτη, που με τα έργα του εξέφρασε τη βιομηχανική εξέλιξη...
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
ART - ΝΕΑ
Mπέικον-Φρόιντ παρέα στην Τέιτ
Η Tate Britain δανείστηκε έργα από τις σημαντικότερες ιδιωτικές συλλογές για να καταφέρει να κρεμάσει δίπλα δίπλα σπάνια αριστουργήματα των δύο κορυφαίων ζωγράφων, οι οποίοι συνδέονταν με ειλικρινή και βαθιά...
Mπέικον-Φρόιντ παρέα στην Τέιτ
ART - ΝΕΑ
Έκθεση ζωγραφικής του Ευθύμη Μαλαφούρη
Εγκαίνια για την έκθεση ζωγραφικής «Η γεωμετρία του συναισθήματος» του Ευθύμη Μαλαφούρη, πραγματοποιείται στην αίθουσα ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ ΚΑΡΤΕΡΗΣ. Τα έργα, με λάδι σε καμβά, δίνουν έμφαση στην απεικόνιση μορφών με...
Έκθεση ζωγραφικής του Ευθύμη Μαλαφούρη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας