Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έκθεση του Διαμαντόπουλου στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

Έκθεση του Διαμαντόπουλου στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

  • A-
  • A+

Τον σπουδαίο και ρηξικέλευθο κοινωνικά ζωγράφο, γλύπτη και σκηνογράφο Διαμαντή Διαμαντόπουλο θα παρουσιάσει μέσα από το ριζοσπαστικό του έργο «Τερατολογίες» , «Ιστορία του Ανθρώπου», η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών (Ε.Κ.Ι.Μ.) στις εγκαταστάσεις του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης στο Ηράκλειο, ενώ τα εγκαίνια θα γίνουν σήμερα (Σάββατο 17 Μαρτίου) στις 7 το απόγευμα.

Τα εν λόγω έργα είναι από τη Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης του συλλέκτη Ζαχαρία Πορταλάκη, ο οποίος έχει τιμήσει την πόλη του Ηρακλείου αφού είναι η τρίτη έκθεση που πραγματοποιείται στον ίδιο χώρο με σημαντικά έργα της συλλογής του. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019.

Ο Διαμαντής Διαμαντόπουλος γεννήθηκε το 1914 στη Μαγνησία της Μικράς Ασίας και παρουσίασε τα πρώτα έργα του το 1930 εντυπωσιάζοντας τους ανθρώπους του πνεύματος και ιδιαίτερα τον Πικιώνη και τον Τερζάκη. Ένα χρόνο αργότερα εισάγεται στη Σχολή Καλών Τεχνών και σπουδάζει με δάσκαλο τον Παρθένη.

Το 1946 παίρνει μέρος σε ομαδική έκθεση Ελλήνων ζωγράφων στο Λονδίνο και ένα χρόνο αργότερα στην Αθήνα, στην αίθουσα «Ρόμβος», με τους Αστεριάδη, Βακαλό, Γουναρόπουλο, Κανέλη και Μόραλη.

Στο «Ελληνικό Σίτι» της Αγγελικής Χατζημιχάλη διδάσκει το 1950 και έκτοτε εκθεσιακά αποσύρεται για να ασχοληθεί με την προσωπική του δημιουργία.

Το 1964 ξαναπαίρνει μέρος σε ομαδική έκθεση «Για την Κύπρο» και το 1975 διοργανώνει έκθεση στο Καλλιτεχνικό Πνευματικό Κέντρο «Ώρα» του Ασαντούρ Μπαχαριάν.

Το 1977 συμμετέχει σε διεθνή έκθεση στο Βελιγράδι και ένα χρόνο αργότερα η Εθνική Πινακοθήκη διοργανώνει μεγάλη αναδρομική έκθεση με 311 έργα του.

Το 1982 παίρνει μέρος στα Ευρωπάλια, το 1983 στην Μπιενάλε της Βενετίας και το 1995 στις 6 Ιουνίου πεθαίνει.

Ο Διαμαντόπουλος με έντονα συγκροτημένη κοινωνικοπολιτική συνείδηση, επηρεασμένος και από τις οδύνες της προσφυγιάς της γενιάς του αλλά και των προσωπικών βιωμάτων του τα μετατρέπει σε μια έντονα κοινωνική, ταξική εικαστική γλώσσα.

Το έργο του το διαπερνούν οι σκληρές συγκρούσεις οι οποίες συντελούνται καθημερινά στην κοινωνία για την καταπολέμηση των μεγάλων αδικιών και ανισοτήτων. Είναι ο συνειδητός εκφραστής μιας βίαιης εποχής καταγγέλλοντας το απάνθρωπο της εξουσίας. Ζει με ένταση τις μεγάλες ιστορικές στιγμές από το 1940 έως το 1970 τις οποίες εμμονικά σχεδόν συμπυκνώνει στο έργο του.

Στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης παρουσιάζονται εννέα έργα του τα Χρωματική σπουδή, Τα μωρά, Ο σκοτωμένος Τερατολογία 12, Τερατολογία 14, Τερατολογία 16 (Η μάνα), Τερατολογία 18, Τερατολογία 19 και Τερατολογία 20.

Ο Διαμαντόπουλος ονόμαζε αυτή την ενότητα των έργων του « Τερατολογίες» ή « Ιστορία του Ανθρώπου».

Το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης θα εκδώσει δίγλωσσο έντυπο πολύπτυχο στα Ελληνικά και στα Αγγλικά και πολυτελή δίγλωσσο κατάλογο με κείμενα των ιστορικών της Τέχνης, Μαυρομμάτη Εμμανουήλ, ομότιμου Καθηγητή ΑΠΘ, Αντώνη Κωτίδη Καθηγητή ΑΠΘ και Μάνου Στεφανίδη Αναπληρωτή Καθηγητή ΕΚΠΑ.

Ο Δημήτρης Καλοκύρης σχεδίασε το έντυπο υλικό. Τον συντονισμό της έκθεσης έχει ο Αλέξης Καλοκαιρινός και επιμελήτριες είναι οι Ντενίζ -Χλόη Αλεβίζου, Αγγελική Μπαλτατζή και Δέσποινα Περτσελάκη.

Ταυτόχρονα θα γίνουν εκδηλώσεις λόγου, μουσικής και δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα.

ART - ΝΕΑ
Το Εικαστικό φως του Αλέξη Ακριθάκη στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης
Μπορεί το εικαστικό φως του Αλέξη Ακριθάκη, να επουλώσει βαθιές πληγές που προκαλεί η κοινωνική πραγματικότητα; Μπορεί η συνειδητή αθωότητα που εκπέμπει το έργο του να λειτουργήσει θεραπευτικά όχι μόνο...
Το Εικαστικό φως του Αλέξη Ακριθάκη στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
Ένας πρωτοπόρος ζωγράφος σε παγκόσμιο επίπεδο της βυζαντινής τέχνης, που έκανε συνολική τομή με το έργο του, ο Μιχάλης Βασιλάκης, πέθανε σε ηλικία 71 ετών. Αυτοδίδακτος, με υψηλό όραμα και διαρκή αγωνία για...
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
ART - ΝΕΑ
Με τον τρόπο του Γιώργου Σεφέρη
Τον νομπελίστα ποιητή και πολύπλευρο στοχαστή πάνω σε μείζονα θέματα του ελληνικού πολιτισμού, Γιώργο Σεφέρη (1900-1971), τιμά το Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Νεάπολης Λασιθίου με τη διοργάνωση έκθεσης...
Με τον τρόπο του Γιώργου Σεφέρη
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Η ζωγραφική του Γκρέκο αρνείται το πνεύμα της Αναγέννησης»
Ο κορυφαίος Ελληνας ειδικός στην τέχνη του Κρητικού ζωγράφου και επιστημονικά υπεύθυνος της έκθεσης «Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος μεταξύ Βενετίας και Ρώμης» στο Μπενάκη, Νίκος Χατζηνικολάου, απαντά σε μερικά...
«Η ζωγραφική του Γκρέκο αρνείται το πνεύμα της Αναγέννησης»
ART - ΝΕΑ
Στην Πύλα οι πινακίδες είχαν ράχη, σαν τα σημερινά βιβλία
Η αρχαιότερη οργανωμένη βιβλιοθήκη στη Μεσόγειο, που έχει τη μορφή των σύγχρονων βιβλιοθηκών με ράφια, βρέθηκε στην Κύπρο, στην αρχαία μυκηναϊκή πόλη Πύλα, από την αρχαιολογική ομάδα της διδάκτορος...
Στην Πύλα οι πινακίδες είχαν ράχη, σαν τα σημερινά βιβλία
ART - ΝΕΑ
Η πολιτισμική ναυαρχίδα της Κρήτης ανοίγει πανιά
Ενα εντυπωσιακό συγκρότημα έξι κτιρίων 5.670 τ.μ., σε μια ιστορική τοποθεσία, κάτω από τον λόφο Μαρτινέγκο των ενετικών τειχών, δίνει στίγμα πορείας. Στο τιμόνι, ο καλλιτεχνικός διευθυντής, έμπειρος...
Η πολιτισμική ναυαρχίδα της Κρήτης ανοίγει πανιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας