Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας

Ενα άνοιγμα της τέχνης σε δημόσιο χώρο, που στηρίζει τους νέους δημιουργούς και ενθουσιάζει εργαζόμενους και επισκέπτες

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας

  • A-
  • A+

Μια... γκαλερί ανοιξε τις πύλες της εδώ και λίγο καιρό στους διαδρόμους και τους άνετους χώρους μπροστά από τα ασανσέρ στο κτίριο της οδού Κοραή που στεγάζει τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης για τις τομεακές πολιτικές. Μια απρόσμενη «συνάντηση» που έχει και άλλες, εξίσου ενδιαφέρουσες, πτυχές, αφού εκτίθενται έργα των τελειόφοιτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών που έμεναν σχεδόν μια εικοσαετία στις αποθήκες!

Πρόκειται για το ιστορικό κτίριο, που στην Κατοχή επιτάχθηκε από την Γκεστάπο και στα υπόγειά του μαρτύρησαν χιλιάδες αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης. Μετά την Απελευθέρωση στέγασε για λίγο διάστημα τα γραφεία του ΕΑΜ, ενώ στα «σπλάχνα» του λειτουργεί έως σήμερα ο κινηματογράφος «Αστυ».

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Εργο του Μεσοπολέμου, σχεδιάστηκε από δύο σπουδαίους αρχιτέκτονες, τους Αναστάσιο Μεταξά και Εμμανουήλ Κριεζή, που φρόντισαν να εξασφαλίσουν άφθονο φυσικό φωτισμό στο εσωτερικό του κτιρίου. Το τελευταίο διάστημα, όμως, προστέθηκε χρώμα και κυρίως αισιοδοξία, όπως μας είπε μια εργαζόμενη που έχει το προνόμιο να σηκώνει τα μάτια από το γραφείο της και να αντικρίζει ένα υπέροχο γλυπτό, το οποίο συμπληρώνει με μοναδικό τρόπο την art deco εσωτερική σκάλα του κτιρίου.

Η ιδέα ανήκει στη Σχολή Καλών Τεχνών και δεν είναι καινούργια. Η «πρώτη ύλη» άλλωστε υπήρχε και δεν ήταν άλλη από τους πίνακες ή τα γλυπτά που παραδίδουν οι τελειόφοιτοι. Στοιβάζονται στις αποθήκες, ενώ θα μπορούσαν να εκτεθούν κοσμώντας δημόσιους χώρους και δίνοντας ταυτόχρονα την ευκαιρία στους νέους δημιουργούς να κάνουν την πρώτη γνωριμία τους με το κοινό.

«Ο Νίκος Κεσσανλής είχε κάνει στη δεκαετία του 1990 την πρόταση να παραχωρηθούν για να κοσμήσουν ελληνικές πρεσβείες» εξήγησε στην «Εφ.Συν.» ο πρύτανης Πάνος Χαραλάμπους που μας μίλησε για το «ευλογημένο απόθεμα» της Καλών Τεχνών. «Εχουμε στις αποθήκες μας έργα που θα τα ζήλευαν και γκαλερί» σημείωσε και δεν είναι σχήμα λόγου, καθώς στους χώρους του υπουργείου στην οδό Κοραή φιλοξενούνται αριστουργήματα για όλα τα γούστα. Οι πίνακες τραβούν το μάτι με το εύστοχο κοκτέιλ χρωμάτων που συμπληρώνουν τις λιτές συνθέσεις τους. Τα γλυπτά, ειδικά στον πρώτο όροφο, δίνουν μια άλλη διάσταση σε αντικείμενα της καθημερινής ζωής που στα χέρια των νεαρών δημιουργών απέκτησαν νέες προοπτικές.

Χρειάστηκε, βεβαίως, να περάσουν χρόνια για να γίνει η ιδέα πράξη. Η πληροφόρηση είχε φθάσει ώς το γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Αλέξη Χαρίτση και δεν έμεινε στα «θα». Τη σκυτάλη παρέλαβε ο Γιώργος Ιωαννίδης, ειδικός γραμματέας Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, που υπέγραψε το «χρησιδάνειο» με βάση το οποίο η Σχολή Καλών Τεχνών παραχώρησε τα έργα για επτά χρόνια για να εκτεθούν σε χώρους της υπηρεσίας.

Σε αυτό τον νευραλγικό τομέα της δημόσιας διοίκησης, που είναι σε ανοιχτή γραμμή με τις Βρυξέλλες, εργάζονται περίπου 160 υπάλληλοι, οι οποίοι διαχειρίζονται αναπτυξιακά προγράμματα στους τομείς της εκπαίδευσης, της απασχόλησης και της διοικητικής μεταρρύθμισης. Δεν είναι τυχαίο ότι το 40% είναι κάτοχοι διδακτορικού και συχνά δουλεύουν και μετά τη λήξη του ωραρίου τους, χωρίς να παίρνουν υπερωρίες.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

«Ενθουσιάστηκαν με την ιδέα, που την υποδέχθηκαν με ένα ευχάριστο σούσουρο», μας είπε ο Γιώργος Ιωαννίδης και πρόσθεσε: «Από τη μεριά μας ήταν ένας τρόπος να τους πούμε “ευχαριστώ” για την προσφορά τους».

Δεν έκρυψε, πάντως, ότι η υλοποίηση του εγχειρήματος δεν ήταν εύκολη υπόθεση, αφού οι χώροι έπρεπε να καθαρίσουν από τη «χαρτούρα». Χρειάστηκαν 14.000 κούτες για να χωρέσουν αρχεία που στοιβάζονταν εδώ και χρόνια στις ντουλάπες των διαδρόμων και να μεταφερθούν στις αποθήκες της υπηρεσίας στον Ασπρόπυργο. Ηταν κατάλοιπα της προ PC εποχής, αφού στην ηλεκτρονική εποχή τα αρχεία ανακτώνται σε δευτερόλεπτα και με το πάτημα ενός κουμπιού.

ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Τη θέση τους πήραν 240 έργα, πίνακες και γλυπτά, όλα με... ονοματεπώνυμο, με τα στοιχεία του δημιουργού τους, όπως γίνεται στις καθιερωμένες γκαλερί. Αρκετοί από αυτούς δεν γνωρίζουν για την έκθεση, καθώς φιλοξενούνται και έργα αποφοίτων του 1999, τους οποίους η σχολή κάνει προσπάθειες να βρει –αναζητά τις σημερινές διευθύνσεις τους– και να τους ενημερώσει για τα ευχάριστα. «Η επιλογή και η τοποθέτηση έγινε από τη Σχολή Καλών Τεχνών», διευκρίνισε ο γενικός γραμματέας που μας ξενάγησε στους χώρους και μας αποκάλυψε το «επόμενο βήμα», που θα είναι η έκδοση του καταλόγου της πρωτότυπης αυτής έκθεσης.

Είναι μέρος της γενικότερης προσπάθειας που έχει αναλάβει η ειδική γραμματεία για τη στήριξη των νέων με ουσιαστικές παρεμβάσεις. Στόχος είναι οι νέοι ερευνητές και γι’ αυτό ψηφίστηκε πρόσφατα το θεσμικό πλαίσιο που ενεργοποίησε πόρους και υποτροφίες για μεταπτυχιακά στη χώρα μας, τα οποία είχαν παγώσει από το 2010.

Εντάχθηκαν ήδη 1.860 πτυχιούχοι, από τους οποίους το 50% σκεπτόταν να εγκαταλείψει τη χώρα. «Δεν ήταν μόνο το οικονομικό, που βεβαίως αποτελεί μεγάλο θέμα, αλλά κυρίως η έλλειψη προοπτικής», μας εξήγησε ο Γιώργος Ιωαννίδης, σημειώνοντας ότι με πολλή προσπάθεια εξασφαλίστηκαν πόροι που αύξησαν κατά 260% τις θέσεις για μεταπτυχιακά αλλά και για την ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού στα πανεπιστήμια.

Σε αυτό το άνοιγμα της τέχνης στους δημόσιους χώρους το πρώτο ωφελημένο ήταν το υπουργείο Παιδείας. Με πρωτοβουλία του πρόωρα χαμένου γενικού γραμματέα του και πανεπιστημιακού καθηγητή Γιάννη Παντή, στο σύγχρονο κτίριο στο Μαρούσι λειτουργεί ένα ανοιχτό μουσείο σύγχρονης τέχνης με 700 έργα τελειοφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών.

«Δύο σχολεία κάθε ημέρα ξεναγούνται στους χώρους του», μας ενημερώνει ο Πάνος Χαραλάμπους, που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο «πάντρεμα» της τέχνης με τον δημόσιο χώρο, που θα του δώσει νέα διάσταση στην καθημερινή ζωή των πολιτών.

  

ART - ΝΕΑ
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
Με μια θεαματική αναδρομική έκθεση, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι τιμά την 20ή επέτειο από τον θάνατο του πρωτοποριακού γλύπτη, που με τα έργα του εξέφρασε τη βιομηχανική εξέλιξη...
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
ART - ΝΕΑ
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
Πληθωρικός και χαρισματικός ζωγράφος του χρώματος και των γυναικών, αγαπητός δάσκαλος, καλλιτέχνης που πίστευε ότι το έργο τέχνης πρέπει να μπει σε κάθε σπίτι μέσω της χαρακτικής, ο Δημήτρης Μυταράς άφησε την...
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
ART - ΝΕΑ
Ο κορυφαίος της arte povera
Ο Ελληνας πατριάρχης ενός ιταλικού κινήματος τέχνης της δεκαετίας του '60, της arte povera, που ο ίδιος το ξεπέρασε σε διάρκεια, κύρος και εύρος, ο Γιάννης Κουνέλλης, από τους λίγους πραγματικά μεγάλους και...
Ο κορυφαίος της arte povera
ART - ΝΕΑ
Ο συλλέκτης Ντέιβιντ Μπόουι
Την άλλη διάσταση του Ντέιβιντ Μπόουι, εκείνη του συλλέκτη, θα γνωρίσουν για πρώτη φορά οι εκατομμύρια φίλοι του. Σχεδόν κρυφή πτυχή της ζωή του, η συλλογή έργων τέχνης γινόταν επί δεκαετίες συστηματικά,...
Ο συλλέκτης Ντέιβιντ Μπόουι
ART - ΝΕΑ
Η μεγάλη γιορτή των γκαλερί
Για τέσσερις ημέρες, από 26 έως 29 Μαΐου, θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε το πανόραμα της σύγχρονης ελληνικής τέχνης και τις διεθνείς τάσεις, καθώς και ένα πλούσιο πρόγραμμα με πλατφόρμες, αφιερώματα,...
Η μεγάλη γιορτή των γκαλερί
ART - ΝΕΑ
Ονειρα... γλυκά
Ενα πρωτότυπο φεστιβάλ για τον ύπνο που χάσαμε και τον ύπνο που επιθυμούμε. Περιλαμβάνει μια μεγάλη έκθεση με 65 έργα τέχνης σύγχρονων και παλαιότερων Ελλήνων καλλιτεχνών, περφόρμανς, διαλέξεις, συναυλίες,...
Ονειρα... γλυκά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας