Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ

Ο καλλιτέχνης στο ατελιέ του, 1967

Michel Delluc

Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ

  • A-
  • A+

Παρίσι 

Μια εντυπωσιακή έκθεση έργων του Γάλλου γλύπτη Σεζάρ παρουσιάζει για την εικοστή επέτειο από τον θάνατό του τo Kέντρο Πομπιντού, που προβάλλει θεαματικά το εικαστικό αυτό αφιέρωμα ως πολιτιστικό γεγονός στο Παρίσι. Διάσημος από την ηλικία των 25 ετών, ο César Baldaccini (1921-1998) άφησε πίσω του πενήντα χρόνια δημιουργίας.

Ηταν η τελευταία μεγάλη φιγούρα του νεορεαλισμού που δεν είχε τιμηθεί από το Κέντρο Πομπιντού. Ο καλλιτέχνης προβάλλεται τώρα στην γκαλερί του μουσείου με μια τρίμηνη αναδρομική έκθεση (μέχρι τις 26 Μαρτίου) που περιλαμβάνει 130 έργα του και σημειώνει εξαιρετική επιτυχία. Οι οργανωτές θέλησαν να δώσουν στο πλατύ κοινό τη δυνατότητα να ανακαλύψει την αυθεντική και πλούσια καλλιτεχνική δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους γλύπτες του 20ού αιώνα παρουσιάζοντας γνωστά και άγνωστα έργα του.

Ο Σεζάρ γεννήθηκε στη Μασσαλία. Ξεκίνησε μαθητεία στο Παρίσι, στη Σχολή Καλών Τεχνών. Δημιούργησε σύντομα φιλικές σχέσεις με διάσημους καλλιτέχνες, όπως ο Αλμπέρτο Τζακομέτι και ο Πάμπλο Πικάσο, συμμετείχε στα καλλιτεχνικά δρώμενα, συνδέθηκε με τους καλλιτέχνες του Σεν Ζερμέν ντε Πρεκαι του Μονπαρνάς. Πολύ σύντομα επιβλήθηκε στο καλλιτεχνικό προσκήνιο με την τέχνη του και την εφευρετικότητά του.

Ο νεαρός καλλιτέχνης δεν μπορούσε να αντέξει οικονομικά για να αγοράσει χαλκό ή μάρμαρο για τη γλυπτική του. Βρήκε μια λύση προσφεύγοντας σε μεταχειρισμένα υλικά. Λανσάρει μια μοναδική αυθεντική τεχνική στη γλυπτική, τα «συγκολλημένα σίδερα». Τα γλυπτά του είναι πρωτότυπα. Τα πρώτα έργα του έχουν θέμα έντομα και ζώα όλων των ειδών: σκορπιό, νυχτερίδα, κόκορα, κότα.

Προκαλεί επανάσταση με την πρωτοποριακή του έκφραση και αποκτά αναγνώριση. Η πρώτη ατομική του έκθεση, το 1954 στο Παρίσι, τον καθιερώνει ως πρωτοπόρο καλλιτέχνη. Τα έργα του παρουσιάζονται στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη.

Ο Σεζάρ προκαλεί επανάσταση στις εικαστικές τέχνες με τρεις δικές του αυθεντικές τεχνοτροπίες στη γλυπτική. Πρώτη είναι οι «συμπιέσεις» αυτοκινήτων, οικιακών συσκευών ή ετερόκλητων αντικειμένων, που συνθλίβονται από μια βιομηχανική μηχανή. Δεύτερη επανάσταση: οι «επεξεργασμένες μεγεθύνσεις» μελών του σώματος. Μνημειακό έργο του είναι ο αντίχειρας σε όλα τα μεγέθη που εκπονεί με διάφορα υλικά: ρητίνη, νικέλιο, γύψο, χαλκό. Διάσημο γλυπτό του είναι και ένα γιγάντιο στήθος που αναπαριστά το στήθος μιας χορεύτριας του καμπαρέ «Crazy Horse». Τρίτη καινοτομία: οι «επεκτάσεις» με βάση ένα νέο βιομηχανικό υλικό, τον αφρό πολυουρεθάνης.

Musée d’art contemporain Marseille

Στο έργο του ο Σεζάρ συνδυάζει συνεχώς τον κλασικισμό και τον νεωτερισμό, παίζει με την αντίθεση. Εκφράζει την εικαστική του εμπειρία ως καταξιωμένος γλύπτης και παράλληλα πειραματίζεται με την καινοτομία νέων εφευρέσεων.

Προκαλεί κατάπληξη στο κοινό στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν λανσάρει τις πρώτες του «συμπιέσεις». Δημιουργεί σκάνδαλο εγκαινιάζοντας έναν κύκλο με συνεχείς επαναστατικές δημιουργίες, που θα σταματήσουν με τον θάνατό του. Οι «συμπιέσεις» είναι μία από τις πιο ριζοσπαστικές εικαστικές δημιουργίες του 20ού αιώνα και ο καλλιτέχνης καταξιώνεται με τη συμμετοχή του στην Μπιενάλε της Βενετίας.

Ο Σεζάρ είναι πια διάσημος, έχει αποκτήσει διεθνή ακτινοβολία και θεωρείται μία από τις εμβληματικές μορφές της σύγχρονης τέχνης. Μαζί με τους καλλιτέχνες του κινήματος του Νέου Ρεαλισμού, που δημιουργήθηκε το 1960, εκθέτει έργα του σε όλο τον κόσμο. Ο γλύπτης συνδυάζει την κλασική παράδοση με ριζοσπαστικές και εφευρετικές δημιουργίες του, που συχνά είναι εφήμερες και παρουσιάζονται σαν περφόρμανς στο κοινό.

Βεντέτα της παρισινής κοινωνικής ζωής, ο Σεζάρ ήταν πανταχού παρών σε μεγάλες γιορτές και χάπενινγκ. Ορισμένοι κριτικοί τον αντιμετώπιζαν αφ’ υψηλού ως «μιντιακή προσωπικότητα». Ο γλύπτης ένιωθε πικρία γιατί όσο ζούσε δεν είχε γίνει σε μουσείο ένα μεγάλο εικαστικό αφιέρωμα στο έργο του.

Ville de Nice / Muriel Anssens

Τα ΜΜΕ επισημαίνουν ότι η θεαματική αναδρομική έκθεση που του αφιερώνει τώρα το Κέντρο Πομπιντού είναι ο «μεταθανάτιος θρίαμβός του», ένα είδος «μεταθανάτιας εκδίκησης». Με μια γιγαντιαία έκθεση και μια εντυπωσιακή ανάρτηση του έργου του «Αντίχειρας» στην πλατεία του Μπομπούρ, το μουσείο αποτίει φόρο τιμής σε έναν πρωτοπόρο καλλιτέχνη που με τις αυθεντικές δημιουργίες του εξέφρασε με επαναστατικό τρόπο τη βιομηχανική εξέλιξη και την υλιστική κουλτούρα της σύγχρονης εποχής.

 

  

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
Μια μεγάλη έκθεση με 250 έργα από τις συλλογές του γαλλικού Εθνικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης ενώνει τρεις εμβληματικές μορφές της ρωσικής πρωτοπορίας και μεταφέρει το κοινό στην εποχή που η σχολή καλών τεχνών...
Η «αγία τριάδα» της ρωσικής πρωτοπορίας
ART - ΝΕΑ
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
Σε νευραλγικό σημείο της δημόσιας διοίκησης, στο κτίριο της Κοραή, βρήκαν θέση 240 έργα των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που έμεναν για χρόνια στις αποθήκες. Ενα άνοιγμα της τέχνης σε δημόσιο...
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
Το Κέντρο Πομπιντού παρουσιάζει μια εμβληματική έκθεση-αφιέρωμα στον Γάλλο ζωγράφο και γλύπτη Αντρέ Ντερέν, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στις αρχές του 20ού αιώνα στην εκκόλαψη των πρωτοποριακών εικαστικών...
Κι αν είμαι... φοβ, μη με φοβάσαι
ART - ΝΕΑ
Καλλιτεχνική φιλία με επίκεντρο τη σύγχρονη τέχνη
Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού παρουσιάζει μια εξαιρετική διοργάνωση με 350 πίνακες, γλυπτά και φωτογραφίες των τριών σπουδαίων καλλιτεχνών του 20ού αιώνα, οι οποίοι έτρεφαν αμοιβαία εκτίμηση μεταξύ...
Καλλιτεχνική φιλία με επίκεντρο τη σύγχρονη τέχνη
ART - ΝΕΑ
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
Πληθωρικός και χαρισματικός ζωγράφος του χρώματος και των γυναικών, αγαπητός δάσκαλος, καλλιτέχνης που πίστευε ότι το έργο τέχνης πρέπει να μπει σε κάθε σπίτι μέσω της χαρακτικής, ο Δημήτρης Μυταράς άφησε την...
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
ART - ΝΕΑ
Ο κορυφαίος της arte povera
Ο Ελληνας πατριάρχης ενός ιταλικού κινήματος τέχνης της δεκαετίας του '60, της arte povera, που ο ίδιος το ξεπέρασε σε διάρκεια, κύρος και εύρος, ο Γιάννης Κουνέλλης, από τους λίγους πραγματικά μεγάλους και...
Ο κορυφαίος της arte povera

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας