Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Glam, τέχνη και πολιτική συνείδηση

Ο Χοακίν Φίνιξ στην ταινία του Γκας Βαν Σαντ « Don't Worry, He Won't Get Far On Foot»

Glam, τέχνη και πολιτική συνείδηση

  • A-
  • A+

Από τις 15 ώς τις 24 Φεβρουαρίου, το 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου συγκεντρώνει στο Μίτε κάποιους από τους σημαντικότερους σταρ του παγκόσμιου σινεμά, μερικές από τις ταινίες που θα συζητηθούν περισσότερο μέσα στη χρονιά, αλλά και τρόπους να γίνει πράξη η καίρια συζήτηση για την ισότητα στον εργασιακό χώρο.

Νά τι περιμένουμε περισσότερο να συναντήσουμε στη φετινή Berlinale. 

 Επίσημη πρεμιέρα με Γουές Αντερσον. Η νέα ταινία τού αξιολάτρευτα εστέτ και εφηβικά ευαίσθητου Αμερικανού σκηνοθέτη, το «Isle of Dogs», θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου.

Είναι η δεύτερη φορά που μια ταινία του Γουές Αντερσον ανοίγει το φεστιβάλ μετά το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» το 2014, το οποίο κέρδισε και την Αργυρή Αρκτο εκείνη τη χρονιά.

Η ταινία, σε stop-motion animation, αφηγείται την ιστορία ενός δωδεκάχρονου αγοριού που δεν θα διστάσει να ξεκινήσει μια μεγάλη περιπέτεια προκειμένου να βρει τον σκύλο του, όταν όλα τα σκυλιά της Μεγκασάκι Σίτι θα εξοριστούν σε ένα νησί σκουπιδότοπο.

Περιμένουμε να δούμε ποιοι από τους σταρ που δανείζουν τη φωνή τους στους ήρωες της ταινίας θα βρεθούν στο κόκκινο χαλί της Berlinale, από τον Μπιλ Μάρεϊ και την Τίλντα Σουίντον ώς τις οσκαρικές, φέτος, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και Γκρέτα Γκέργουιγκ. 

 Η Κριτική Επιτροπή του Διαγωνιστικού Τμήματος είναι χαρακτηριστικά… βερολινέζικη, δηλαδή επιλεγμένη με καλλιτεχνικά κριτήρια και ισορροπημένη φυλετικά και κινηματογραφικά.

Πρόεδρος είναι ο Γερμανός σκηνοθέτης (και παραγωγός και συνθέτης) Τομ Τίκβερ, ο οποίος δήλωσε για την επιλογή του: «Η Berlinale ήταν πάντα το αγαπημένο μου κινηματογραφικό φεστιβάλ και με είχε υποστηρίξει από τα πρώτα βήματά μου ως σκηνοθέτη. Εχουμε μια υπέροχη και μεγάλη ιστορία μεταξύ μας. Ανυπομονώ για δυο εβδομάδες διασκεδαστικές και γεμάτες ταινίες με τα υπόλοιπα μέλη της Κριτικής Επιτροπής».

Τα μέλη αποτελούν η Βελγίδα ηθοποιός Σεσίλ ντε Φρανς, ο Ισπανός Χέμα Πράδο, πρώην διευθυντής της Ταινιοθήκης της Ισπανίας, η Αμερικανίδα παραγωγός Αντέλ Ρομάνσκι, ο Ιάπωνας συνθέτης Ρουίτσι Σακαμότο και η Αμερικανίδα κριτικός κινηματογράφου Στέφανι Ζάκαρεκ.

Εξι άνθρωποι, με έξι διαφορετικές κινηματογραφικές ιδιότητες, από τρεις ηπείρους, θα επιλέξουν τις καλύτερες από τις 19 ταινίες που διαγωνίζονται φέτος στην Berlinale. 

 Η κοινωνική και πολιτική συνείδηση είχε ανέκαθεν υψηλή θέση στο Φεστιβάλ Βερολίνου, φέτος αυτό γίνεται και με πιο οργανωμένο και σηματοδοτημένο τρόπο. Πρόθεση του Φεστιβάλ, κατά δήλωση του διευθυντή του, Ντίτερ Κόσλικ, είναι «να φωτίσει και ν’ αγκαλιάσει τις οπτικές γωνίες και τις πραγματικότητες των λιγότερο εκπροσωπούμενων ομάδων (για παράδειγμα σε σχέση με το φύλο, την εθνικότητα, την ηλικία, την αναπηρία, τη σεξουαλική ταυτότητα, τη θρησκεία).

Στην πράξη, αυτή η στρατηγική εκτείνεται από τα βραβεία TEDDY που απονέμονται στις queer ταινίες του Φεστιβάλ από το 1987, μέχρι συζητήσεις και workshops που θα γίνουν φέτος στην Αγορά της Berlinale, βοηθώντας την υλοποίηση της φυλετικής συμμετοχής 50/50 στον εργασιακό τομέα στον κινηματογράφο.

Το κίνημα #MeToo θα προωθηθεί μέσω ανοιχτών συζητήσεων με έγκυρους ομιλητές, ενώ η Berlinale παρέχει, ανώνυμα και δωρεάν, συμβουλευτικά κέντρα για τους επισκέπτες του Φεστιβάλ που θέλουν να μιλήσουν για διακρίσεις ή παρενόχληση. 

 Ο Γουίλεμ Νταφό θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο της Berlinale: μαζί με την επίσημη προβολή της ταινίας του Ντάνιελ Νέτχαϊμ «Ο Κυνηγός», του 2011, το φεστιβάλ θ’ απονείμει στον Νταφό την Τιμητική Χρυσή Αρκτο για το σύνολο της προσφοράς του στο σινεμά. 

 Δυο Ελληνίδες στο Βερολίνο. Δυο χρόνια μετά το «Exotica, Erotica, Etc.», η Ευαγγελία Κρανιώτη συμμετέχει φέτος στο περίοπτο Panorama του Φεστιβάλ, με το «Obscuro Barocco».

Η ταινία είναι ένα ντοκιμαντέρ με στοιχεία μυθοπλασίας, με θέμα τη μεταμόρφωση σε μια πόλη των άκρων, το Ρίο ντε Τζανέιρο.

Επιπλέον, Το «The Invisible Hands» της Μαρίνας Γιώτη θα προβληθεί στο Forum Expanded. Συν-σκηνοθετημένο με τον Γιώργο Σαλαμέ και με executive producer την Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, το φιλμ της Μαρίνας Γιώτη κάνει τη διεθνή πρεμιέρα του στο Βερολίνο, μετά την προβολή του στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Documenta 14. 

 Το φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα της Berlinale αποτελείται από 19 ταινίες, οι τέσσερις υπογεγραμμένες από γυναίκες σκηνοθέτες, ανάμεσά τους το «Figlia Mia», η ιστορία του διχασμού ενός κοριτσιού ανάμεσα στη θετή και τη βιολογική μητέρα του, της Λάουρα Μπισπούρι που πριν από δύο χρόνια μάς καθήλωσε με την «Ορκισμένη Παρθένα».

Στο Διαγωνιστικό συναντάμε ακόμα την «Εποχή του Διαβόλου», ένα… μιούζικαλ από τον πολυβραβευμένο Φιλιππινέζο Λαβ Ντίαζ, το «Damsel» των Ντέιβιντ και Νέιθαν Ζέλνερ, μια α λα γουέστερν «Οδύσσεια» με πρωταγωνιστή –και άρα παρόντα στην Berlinale– τον Ρόμπερτ Πάτινσον, το «Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot» του Γκας Βαν Σαντ, όπου ο Χοακίν Φίνιξ υποδύεται τον μουσικό και καρτουνίστα Τζον Κάλαχαν, το «Eva» του Μπενουά Ζακό με την Ιζαμπέλ Ιπέρ ως femme fatale, αλλά και το καλυμμένο με πέπλο μυστηρίου «Unsane» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, γυρισμένο με i-Phone και με πρωταγωνίστρια την Κλερ Φόι του «The Crown».

ΣΙΝΕΜΑ
Εδώ είναι Βαλκάνια;
Καθώς οι ταινίες, ειδικά ενός ανέκαθεν πολιτικά συνειδητοποιημένου και μάχιμου φεστιβάλ όπως η Berlinale, δίνουν όλο και μεγαλύτερη σημασία στην έννοια και τις προεκτάσεις της ταυτότητας, εθνικής, φύλου,...
Εδώ είναι Βαλκάνια;
ΣΙΝΕΜΑ
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
Εχοντας φτάσει σχεδόν στη μέση της Berlinale, οι ταινίες που έχουν ξεχωρίσει είναι λίγες, αλλά δυνατές σαν γροθιές, ή ακόμα πιο πολύ, αφού η καθεμιά τους προσεγγίζει τη βία μ’ έναν τρόπο κοντινό στην κουλτούρα...
Η πολυπολιτισμική εικόνα της βίας
ΣΙΝΕΜΑ
Το «Party» της Σάλι Πότερ για το Brexit
Oταν, έστω πριν από ακριβώς είκοσι πέντε χρόνια, έχεις κάνει μια ταινία σαν το «Orlando», δικαιούσαι να τραβάς πάνω σου τα βλέμματα της παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας. Eστω κι αν τα έκτοτε πονήματά σου...
Το «Party» της Σάλι Πότερ για το Brexit
ΣΙΝΕΜΑ
«Το χιούμορ συχνά προκύπτει από απόγνωση»
Η Γερμανίδα σκηνοθέτρια Μάρεν Άντε εξηγεί πώς γύρισε την ταινία-έκπληξη της χρονιάς, μια «πολύ λυπημένη κωμωδία», που απογειώθηκε από κοινό και κριτική. Στο «Toni Erdmann», η Ινες (Σάντρα Χίλερ) και ο...
«Το χιούμορ συχνά προκύπτει από απόγνωση»
ART - ΝΕΑ
Δεν δίνω άφεση αμαρτιών στο Ολοκαύτωμα
Ο 38χρονος Ούγγρος σκηνοθέτης έγινε σταρ με την πρώτη κιόλας ταινία του. Ο «Γιος του Σαούλ» είναι ένας Εβραίος του Αουσβιτς, που οδηγεί τους άλλους στον τόπο εκτέλεσής τους και εξαφανίζει τα πτώματα. Σκληρό...
Δεν δίνω άφεση αμαρτιών στο Ολοκαύτωμα
ART - ΝΕΑ
Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν
Η αρχή και το τέλος του 68ου Φεστιβάλ Κανών συγκέντρωσαν τις καλύτερες ταινίες της διοργάνωσης: με μια άχρωμη καμπή στη μέση, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Τιερί Φρεμό φρόντισε να προσφέρει ένα πυροτέχνημα για...
Η τύχη του «Αστακού» στα χέρια των Κοέν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας