Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα

«Soundscapes Landscapes»

Kiki Papadopoulou

Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα

  • A-
  • A+

Πώς ένας ηχητικός περίπατος στις γειτονιές της Αθήνας προσομοιώνεται μέσα από VR stations; Τι θα ακούσεις αν σταθείς στη γωνία Κεραμεικού και Σαλαμίνος; Πού βρίσκεται το κρυμμένο τζαμί της περιοχής; Πού κάνουν πιάτσα τα κορίτσια; Τι κουτσομπολεύουν στην τσαϊνατάουν του Μεταξουργείου;

Πώς είναι να κρυφακούς ό,τι συζητιέται μέσα σε ένα διαμέρισμα μεταναστών; Ετοιμαστείτε να εισχωρήσετε σε ένα σκηνοθετημένο περιβάλλον ηχητικής πραγματικότητας που θα ζωντανέψει δρόμους, διασταυρώσεις και εμπειρίες από τους δρόμους της Αθήνας.

Η ανίχνευση των στοιχείων εκείνων (φανερών και μυστικών) που προσδίδουν στην πόλη το άρωμα και τα χαρακτηριστικά της ήταν πάντα από τα πράγματα στα οποία η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έχει επενδύσει σοβαρά.

Ετσι από τον Ιούνιο του 2017 παρουσιάζει τον ηχητικό περίπατο των Medea Electronique στις γειτονιές γύρω από το Γκάζι, τον Κεραμεικό και το Μεταξουργείο. Με το υλικό που συγκέντρωσαν εκεί δημιούργησαν μια οπτικοακουστική εγκατάσταση με τίτλο «Soundscapes Landscapes» που μπορεί κανείς να βρει στον Εκθεσιακό Χώρο της Στέγης για λίγες μόνο μέρες (από 2 έως 11 Φεβρουαρίου).

Στον ηχητικό περίπατο η πόλη αποτελεί τον καμβά της εμπειρίας, ενώ στην εγκατάσταση επιχειρείται η αντίστροφη προσέγγιση: η πόλη προσομοιώνεται στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης. Στον ηχητικό περίπατο αφηνόμαστε στη γοητεία της πόλης και του πραγματικού χρόνου, ενώ στην εγκατάσταση καλούμαστε να δομήσουμε μυθοπλασίες, να συμμετάσχουμε σε ένα σκηνοθετημένο περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, που κατευθύνει τον επισκέπτη στον χώρο, ζωντανεύοντας τους δρόμους, τα κτίρια, την καθημερινότητα και την υλικότητα της περιοχής.

«Το υλικό που συγκεντρώσαμε από τους ηχητικούς περιπάτους μαζί με εκείνο που βιντεοσκοπήσαμε και τα έργα καλλιτεχνών που συνεργάστηκαν μαζί μας το προσαρμόσαμε σε ένα κλειστό περιβάλλον» λέει ο Μανώλης Μανουσάκης, συνθέτης και εκ των υπευθύνων για τη σύνθεση ήχου. «Ο ήχος είναι αρκετά χαμηλός, αλλά έχει ένα σκοπό: να συγκεντρωθείτε σε σημεία.

»Στη αρχή μπορεί να σας φανεί ότι ακούτε μια βαβούρα της πόλης. Ωστόσο αν σταματήσετε σε ένα σημείο κι αφουγκραστείτε τι συμβαίνει, σιγά σιγά ο ήχος γίνεται συγκεκριμένος κι έτσι ακούτε τι συμβαίνει σε ένα σπίτι, το θρόισμα ενός δέντρου, μια συνέντευξη, τις φωνές παιδιών σε ένα προαύλιο, τι λέει ένα ζευγάρι στο διπλανό τραπέζι, μια κόρνα. Ολες οι συνεντεύξεις είναι από ανθρώπους που μένουν στην περιοχή, άλλοι έχουν σχέση με το εμπόριο, άλλοι με την εκκλησία, άλλοι με ξένες κοινότητες».

Στην ουσία μέσα από ένα οπτικοακουστικό μελάνζ οι άνθρωποι των Medea Electronique ηχογράφησαν τα πιο απίθανα ακούσματα από εκείνες τις περιοχές κι έφτιαξαν ένα ηχοτόπιο (ανθρωπολογικό, κοινωνικό, ιστορικό) σαν μωσαϊκό μακριά από την πηγή του ήχου. Η έκθεση λοιπόν είναι σαν να αναπλάθει το αληθινό περιβάλλον.

Ετσι στα τέσσερα σταντ που τοποθετήθηκαν στον εκθεσιακό χώρο της Στέγης φορώντας γυαλιά και ακουστικά μπορεί κανείς να ταξιδέψει αμέσως στο Γκάζι, τον Κεραμεικό, το Μεταξουργείο. Καλλιτεχνικά βίντεο σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας, φωτογραφίες, ήχοι, συνεντεύξεις, απαγγελίες, όλα βασισμένα στην καλλιτεχνική χαρτογράφηση της περιοχής, στήνουν ξανά το σκηνικό της πόλης. Η αίθουσα είναι σχεδόν σκοτεινή και τα σημεία που φωτίζονται έχουν από κολάζ φωτογραφιών μέχρι ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου αλλά και του Γιάννη Στίγκα.

Από σταντ σε σταντ η αίσθηση διαφέρει πολύ καθώς κάποια είναι πολύ αφηρημένα και η σύνδεση με τον τόπο είναι έμμεση, άλλα είναι τόσο συγκεκριμένα που νιώθεις να περπατάς (ή να ίπτασαι λόγω virtual reality) σε συγκεκριμένους δρόμους. Βάλτε γυαλιά κι ακουστικά και φύγαμε!

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107, 2-11 Φεβρουαρίου.
Εκθεσιακός χώρος 16.00-21.00. Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου.
ART - ΝΕΑ
Η εικόνα του Βασιλιά της Ποπ
​Ηταν ο Βασιλιάς της Ποπ ή μήπως ο Μικρός Πρίγκιπάς της; Του άρεσε ο εαυτός του ή προτιμούσε τον τρόπο που τον κοιτούσαν οι άλλοι; Καθόρισε και μέχρι ποιο σημείο τους εικαστικούς που γνώρισε; Λίγο πριν...
Η εικόνα του Βασιλιά της Ποπ
ART - ΝΕΑ
Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς
Η Κύπρια εικαστικός και χορογράφος Λία Χαράκη στήνει για έναν μήνα στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας ένα κατάστημα γεμάτο παραστάσεις, βίντεο, performances, συζητήσεις, εργαστήρια και ο περαστικός μπορεί να μπει...
Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς
ART - ΝΕΑ
Στον... αφρό του Φεστιβάλ
Αρχίζει το καλοκαίρι, ανοίγει την αυλαία το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου και από το πλούσιο πρόγραμμα ξεχωρίσαμε (με μεγάλη δυσκολία, είναι η αλήθεια) ορισμένες παραστάσεις και συναυλίες που δεν θα θέλαμε με...
Στον... αφρό του Φεστιβάλ
ART - ΝΕΑ
Τι ήταν ο Ντέιβιντ Μπάουι;
Ακούγοντας συνέχεια μουσικές, σπάνια ντοκουμέντα, η έκθεση «David Bowie Is» στο Brooklyn Museum έμοιαζε με βουτιά σε ένα συναρπαστικό σύμπαν όπου δίπλα σου περνούσαν περισσότερα από 400 αντικείμενά του: τα...
Τι ήταν ο Ντέιβιντ Μπάουι;
ART - ΝΕΑ
«Θα ήθελα οι θεατές να φύγουν ερωτευμένοι ξανά»
Η Ελένη Κοκκίδου με τη Μάρθα Φριντζήλα αποφάσισαν να κάνουν την παράσταση «Σου φυλάξαμε μια θέση» όπου η καλή ηθοποιός παίζει και τραγουδά αγαπημένα κομμάτια που μιλούν για την αγάπη, τον πόθο, την προσμονή,...
«Θα ήθελα οι θεατές να φύγουν ερωτευμένοι ξανά»
ART - ΝΕΑ
Η στέγη στο διάστημα
Εξωγήινοι και τέρατα από δημοφιλή blockbusters, σπάνιες εκδόσεις, δεινόσαυροι και διάσημες μινιατούρες, ζωγραφικά έργα και βίντεο μάς μεταφέρουν σε άλλους γαλαξίες και αναδεικνύουν την επιρροή της...
Η στέγη στο διάστημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας