Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επος για τους πρόσφυγες από τον Αϊ Γουεϊγουέι

Επος για τους πρόσφυγες από τον Αϊ Γουεϊγουέι

  • A-
  • A+

Ο Αϊ Γουεϊγουέι, ο πιο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης, αντικαθεστωτικός, βέβαια, που ύστερα από πολλές ταλαιπωρίες (και διώξεις) ζει και δουλεύει στο Βερολίνο, αλλά με τις εκθέσεις και τις εγκαταστάσεις του του είναι συνεχώς παρών στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου, ήδη άρχισε να κυριαρχεί και ως κινηματογραφιστής.

Αν και είχε ήδη πίσω του στην Κίνα μια μικρή παραγωγή από εμπρηστικά φιλμάκια, ποτέ άλλοτε δεν είχε γυρίσει μια τόσο επικών διαστάσεων, φιλόδοξη και πανάκριβη υπερπαραγωγή (είχε και την Amazon στο πλευρό του) σαν το ντοκιμαντέρ «Ηuman Flow» με θέμα το προσφυγικό κύμα ανά τον κόσμο. Αφού έκανε την πρεμιέρα του τον Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ Βενετίας, άρχισε να βγαίνει στις αίθουσες, πρώτα στις ΗΠΑ, τώρα στην Αγγλία και εν καιρώ και σε μας, αφού έχει αγοραστεί.

Εχει άλλωστε γυριστεί και στην Ελλάδα (Λέσβο και Ειδομένη), που είναι όμως μόνο μία από τις 23 χώρες στις οποίες ταξίδευε επί έναν ολόκληρο χρόνο (2016) ο Γουεϊγουέι με το πολυμελές συνεργείο και τα... drones του - πάνω από 200 άνθρωποι συν οι χειριστές των drones, που έβλεπαν την τραγική κατάσταση σε καταυλισμούς και συνοριακούς φράxτες από ψηλά. Παρακολούθησε το προσφυγικό σε Αφγανιστάν, Μπανγκλαντές, Πακιστάν, Γαλλία, Γερμανία, Ιράκ, Ισραήλ, Ιορδανία, Ιταλία, Κένυα, Μεξικό, ΗΠΑ και Τουρκία.

Πολλές φορές (αλλά με διακριτικότητα, τονίζουν οι εξαιρετικές κριτικές) βρίσκεται και ο ίδιος στο πλάνο. «Βλέπω αυτήν την κρίση σαν δική μου υπόθεση, βλέπω αυτούς τους ανθρώπους σαν να είναι η οικογένειά μου», έχει πει. «Τους καταλαβαίνω. Οπως κι εγώ, φοβούνται κι αυτοί το κρύο και δεν τους αρέσει να στέκονται στη βροχή ή να πεινάνε. Οπως κι εγώ χρειάζονται κι αυτοί ένα αίσθημα ασφάλειας».

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Αϊ Γουεϊγουέι εμπλέκει το προσφυγικό στην τέχνη του - και λοιδορήθηκε γι' αυτό. Αμφιβάλλει, όμως, κανείς ότι το ντοκιμαντέρ «Human Flow» είναι άκρως απαραίτητο σε μέρες που αρχίζουμε να συνηθίζουμε το δράμα των προσφύγων ακόμα και στα δικά μας, φιλόξενα υποτίθεται, μέρη;

  

ART - ΝΕΑ
Πορτρέτα τράγων από έναν κοσμοπολίτη
Δημοφιλής από τα υπέροχα σχέδιά του με την αστική Αθήνα, ο ζωγράφος δραπετεύει συχνά στη φύση, γι' αυτό και παρουσιάζει από σήμερα στην Gallery Genesis έργα του με τραγιά. Επαιζε μαζί τους παιδί στα βουνά της...
Πορτρέτα τράγων από έναν κοσμοπολίτη
ART - ΝΕΑ
Οι πρόσφυγες και ο Μινώταυρος της Ευρώπης
Αν βγαίνεις από μια περφόρμανς-εγκατάσταση, που έχει υλικό το προσφυγικό δράμα, και έχεις απορίες, κάποια πράγματα δεν μπορείς να τα εξηγήσεις, αυτό σημαίνει ότι ο δημιουργός δεν χρησιμοποιεί τα αφόρητα...
Οι πρόσφυγες και ο Μινώταυρος της Ευρώπης
ART - ΝΕΑ
O Banksy άφησε το «αποτύπωμά» του και στη Βενετία;
Το σημάδι του στη φετινή Μπιενάλε φαίνεται πως άφησε ο Banksy, καθώς ένα στένσιλ που απεικονίζει μια μικρή προσφυγοπούλα που φορά σωσίβιο και κρατά μια νέον ροζ φωτοβολίδα μοιάζει εξαιρετικά με τον τρόπο που...
O Banksy άφησε το «αποτύπωμά» του και στη Βενετία;
ART - ΝΕΑ
Ρώσος «επιτέθηκε» στον «Ιβάν τον Τρομερό»
Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες της Ρωσίας, που απεικονίζει τον τσάρο Ιβάν τον Τρομερό με το νεκρό γιο του, υπέστη σοβαρή ζημιά όταν ένας επισκέπτης επιχείρησε να τον καταστρέψει με ένα μεταλλικό στύλο...
Ρώσος «επιτέθηκε» στον «Ιβάν τον Τρομερό»
ART - ΝΕΑ
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
Σε νευραλγικό σημείο της δημόσιας διοίκησης, στο κτίριο της Κοραή, βρήκαν θέση 240 έργα των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που έμεναν για χρόνια στις αποθήκες. Ενα άνοιγμα της τέχνης σε δημόσιο...
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
ART - ΝΕΑ
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
Με μια θεαματική αναδρομική έκθεση, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι τιμά την 20ή επέτειο από τον θάνατο του πρωτοποριακού γλύπτη, που με τα έργα του εξέφρασε τη βιομηχανική εξέλιξη...
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας