Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το χρήμα κάνει τον (αρχαίο) κόσμο να γυρίζει

Αποψη της έκθεσης «ΧΡΗΜΑ. Σύμβολα απτά της αρχαιότητας» με 85 νομίσματα από τη Συλλογή της Alpha Bank και εξαιρετικά αντικείμενα από μουσεία της Ελλάδος και του εξωτερικού

Paris Tavitian

Το χρήμα κάνει τον (αρχαίο) κόσμο να γυρίζει

  • A-
  • A+

Τα μικρά, κομψά και περίτεχνα κέρματα της αρχαιότητας -χρυσά, ασημένια, χάλκινα ή από ήλεκτρο- βρίσκονται στο επίκεντρο της έκθεσης «ΧΡΗΜΑ. Σύμβολα απτά στην αρχαία Ελλάδα», που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σε συνεργασία με τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank -συνεργάζονται για πρώτη φορά.

Μπορεί σήμερα το πλαστικό χρήμα να εξαπλώνεται με ταχείς ρυθμούς, ωστόσο εκείνα τα πρώτα μέσα συναλλαγής των ανθρώπινων κοινωνιών αποτυπώνουν πλήθος πληροφοριών στη γλαφυρή εικονογραφία τους, από πρόσωπα θεών ή βασιλέων μέχρι τη χελώνα που βλέπουμε στα πρώτα νομίσματα της Αίγινας ή τους καρπούς της γης, χαρακτηριστικά σύμβολα των πόλεων-κρατών που τα εξέδιδαν.

Είναι μια επίκαιρη έκθεση, αντάξια της παράδοσης του Μουσείου και των μεγάλων περιοδικών διοργανώσεων των τελευταίων ετών, «Ερωτας», «Υγεία», «Επέκεινα», που σίγουρα θα κλέψει το ενδιαφέρον του κοινού καθώς το πρωτότυπο στήσιμό της δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα περιήγηση παρέχοντας πλήθος πληροφοριών αλλά και αισθητική απόλαυση.

Οι βασικοί «πρωταγωνιστές», τα 85 νομίσματα από τη Συλλογή της Alpha Bank (από τα 11.000 που κατέχει συνολικά), συνεπικουρούνται από 159 εξαιρετικά αντικείμενα-έργα τέχνης, πήλινα αγγεία, ειδώλια, μαρμάρινα και χάλκινα αγαλμάτια, ανάγλυφα, χρυσά κοσμήματα κ.ά. που προέρχονται από 32 Αρχαιολογικά Μουσεία και Συλλογές της Ελλάδος, της Ιταλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γαλλίας, καθώς το Λούβρο μάς έστειλε, μεταξύ άλλων, τον -αμετακίνητο έως τώρα- αττικό ερυθρόμορφο αμφορέα, που αποδίδεται στον αγγειογράφο Μύσωνα και εικονίζει τον βασιλιά Κροίσο ένθρονο πάνω σε ταφική πυρά (500-490 π.Χ.).

Τα εξαιρετικά εκθέματα, χαρακτηριστικά των περιοχών απ’ όπου προέρχονται τα νομίσματα, δημιουργούν μια ολοκληρωμένη εικόνα. Ανάμεσά τους, προς το τέλος της έκθεσης βλέπουμε ακόμα και το «κομπόδεμα» μιας πόρνης, τα 10 από τα 120 νομίσματα τα οποία προέρχονται από διάφορες χώρες της Μεσογείου και τα οποία κέρδισε σε ταβέρνα της Δήλου.

Paris Tavitian

«Το χρήμα ήταν για τους χριστιανούς ο Μαμμωνάς, η πηγή του κακού. Για τους στρατηγούς ήταν το κομμάτι που τους εξασφάλιζε να κάνουν όποιο πόλεμο ήθελαν και για τους επαναστάτες δεν ήταν τίποτα περισσότερο από τα δεσμά της εργασίας και παλαιότερα της δουλείας» είπε χθες ο καθηγητής Νικόλαος Σταμπολίδης, διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, και πρόσθεσε ότι ενώ τα νομίσματα είναι «καταπληκτικής μικροτεχνίας με πλήθος πληροφοριών, είναι πληκτικά όταν τα βλέπεις σε μια έκθεση.

Θέλαμε κάτι απτό και συγκεκριμένο. Μέσα από τις οκτώ ενότητες οι επισκέπτες θα κατανοήσουν ότι αυτά ήταν σύμβολα των κοινωνιών και της ζωής». Ο ίδιος συνεπιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τον αρχαιολόγο και επιμελητή του ΜΚΤ Γιώργο Τασούλα και την επιμελήτρια της Νομισματικής Συλλογής της Alpha Bank, δρα Δήμητρα Τσαγκάρη.

Η έκθεση παρουσιάζει μία διαφορετική όψη του νομίσματος, το οποίο έκανε την εμφάνισή του στα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. και τα πρώτα κόπηκαν στην Αίγινα. Το σύμβολό τους ήταν η χελώνα καθώς τότε υπήρχαν πολλές θαλάσσιες χελώνες στο νησί. Και ενώ το νόμισμα αποτελεί το βασικό μέσον συναλλαγής των ανθρώπων, στην αρχαιότητα είχε και μιαν άλλη χρήση που σχετίζεται με την εικονογραφία του: ήταν ένα μέσον συμβολισμού, ένα μέσον που ο καθένας μπορούσε να κρατήσει στα χέρια του, ένα σύμβολο απτό, όπως λέει και ο τίτλος.

info: Η έκθεση χωρίζεται στις οκτώ ενότητες «Χρήμα και συναλλαγές», «Χρήμα και εμπόριο», «Χρήμα και τέχνη», «Χρήμα και ιστορία», «Χρήμα και διακίνηση ιδεών», «Χρήμα και προπαγάνδα», «Χρήμα και κοινωνία», «Χρήμα και τράπεζες». Θα παραμείνει έως τις 15 Απριλίου 2018 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4 τηλ. 210-7228321-3).

   

ART - ΝΕΑ
Ο Ναός του Απόλλωνα... τρισδιάστατος
Εγκρίθηκε από το ΚΑΣ η αρχιτεκτονική προμελέτη για την αποκατάσταση και αναστήλωση, που θα αναδείξει το μνημείο σε όλο το μεγαλείο του. Το σημαντικότερο, αν και λιγότερο προβεβλημένο τμήμα της Δήλου, ο Ναός...
Ο Ναός του Απόλλωνα... τρισδιάστατος
ART - ΝΕΑ
Βανδαλισμός και με βαζελίνη!
Στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη επί της οδού Κουμπάρη έδρασαν αυτή τη φορά οι δύο γυναίκες. Σαν «μελετηρές» επισκέπτριες κοιτούσαν προσεκτικά ό,τι τους κινούσε το ενδιαφέρον. Στη συνέχεια, με απαλές...
Βανδαλισμός και με βαζελίνη!
ART - ΝΕΑ
Πόλεμος για τις υπερωρίες
Ο «πόλεμος» που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Ασπασία Λούβη, πρώην πρόεδρο του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, και στην Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Φύλαξης Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ) καλά κρατεί.
Πόλεμος για τις υπερωρίες
ART - ΝΕΑ
300 χιλιάδες ευρήματα στις ράγες του μετρό
Υψηλό αρχαιολογικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σταθμοί Αγία Σοφία και Βενιζέλου, αφού από τις πρώτες ανασκαφές, εντοπίστηκε τμήμα του πολεοδομικού ιστού της βυζαντινής πόλης. Η υπεύθυνη αρχαιολόγος Πολυξένη...
300 χιλιάδες ευρήματα στις ράγες του μετρό
ART - ΝΕΑ
Μάχη για 11... αναψυκτήρια
Αν και θα μπορούσαν να λειτουργούν ως προσοδοφόρες επιχειρήσεις, συχνά παρακμάζουν, οι υπηρεσίες τους είναι υποτυπώδεις, οι τιμές τους δυσανάλογα υψηλές ή κλείνουν όταν οι επισκέπτες των καλοκαιρινών μηνών...
Μάχη για 11... αναψυκτήρια
ART - ΝΕΑ
Οκτώ χρόνια και 11 εκατ. επισκέπτες
Με διεθνείς διακρίσεις και 11 εκατομμύρια επισκέπτες στα οκτώ χρόνια λειτουργίας του, το Μουσείο Ακρόπολης γιορτάζει σήμερα και προσκαλεί Ελληνες και ξένους στις δράσεις του. Ο πρόεδρός του, ο Δημήτρης...
Οκτώ χρόνια και 11 εκατ. επισκέπτες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας