Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα Οσκαρ φωτογραφίας που ρίζωσε στην Κρήτη

Πέθανε ο Γουόλτερ Λάσαλι του «Ζορμπά»

Ενα Οσκαρ φωτογραφίας που ρίζωσε στην Κρήτη

  • A-
  • A+

Είχε συνεργαστεί με την αριστοκρατία του βρετανικού σινεμά σε ιστορικές, πια, ταινίες ο Γουόλτερ Λάσαλι, αλλά η Ελλάδα ήταν η χώρα που είχε διαλέξει για να ζήσει αυτός ο «Περιπλανώμενος διευθυντής φωτογραφίας», όπως είναι ο τίτλος της αυτοβιογραφίας του. Και όχι μόνο επειδή με ελληνική ταινία, τον «Ζορμπά» του Μιχάλη Κακογιάννη, κέρδισε το 1964 το μοναδικό Οσκαρ της μεγάλης καριέρας του.

Ο Λάσαλι είχε λατρέψει την Κρήτη και τους Κρητικούς και είχε βρει στους «ενθουσιώδεις», όπως έλεγε, Ελληνες τεχνικούς κάτι που πήγαινε στην καλλιτεχνική του ιδιοσυγκρασία.

Γι’ αυτό «γύρισε» πολλές ελληνικές ταινίες και έμενε τα τελευταία δεκαπέντε και πάνω χρόνια στον Σταυρό Ακρωτηρίου, κοντά στον τόπο που είχε γυριστεί ο «Ζορμπάς» -μέχρι που είχε χαρίσει το χρυσό του αγαλματάκι σε ντόπια ταβέρνα, αλλά, δυστυχώς, κάηκε μαζί της σε πυρκαγιά. Χθες τα ξημερώματα άφησε την τελευταία του πνοή σε νοσοκομείο των Χανίων, στα 91 του χρόνια.

Γερμανικής καταγωγής, ο Λάσαλι γεννήθηκε το 1926 στο Βερολίνο, αλλά βρήκε με την οικογένειά του το 1931 καταφύγιο από τους ναζί στο Λονδίνο. Η κινηματογραφική του καριέρα συνδέθηκε με τις ένδοξες φάσεις του βρετανικού free cinema (δεκαετία ‘50) και του βρετανικού new wave (αρχές ‘60) κυρίως μέσω ταινιών του κορυφαίου (σε θέατρο και σινεμά) Τόνι Ρίτσαρντσον, πρώτου συζύγου της Βανέσα Ρεντγκρέιβ: «Γεύση από μέλι» (1961), «Η μοναξιά του δρομέα μεγάλων αποστάσεων» (1962) με τον Τομ Κόρτνεϊ και «Τομ Τζόουνς» (1962) με τον Αλμπερτ Φίνεϊ, μια ταινία που κέρδισε τέσσερα Οσκαρ (ανάμεσά τους καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας).

Συνεργάστηκε επίσης με τον εντελώς διαφορετικό σε ύφος και αισθητική Τζέιμς Αϊβορι σε σημαντικές ταινίες εποχής, όπως το «Κάψα και σκόνη» (1985) με Τζούλι Κρίστι και Γκρέτα Σκάκι και «Οι Βοστονέζοι» (1984) με τη Βανέσα Ρεντγκρέιβ.

Η ελληνική «φουρνιά» του Λάσαλι κυριαρχείται από τρεις ταινίες του Μιχάλη Κακογιάννη, την «Ηλέκτρα» (1962) με Ειρήνη Παππά και Γιάννη Φέρτη, τον διάσημο «Ζορμπά» (1964) και το «Οταν τα ψάρια βγήκαν στη στεριά» (1967). Αυτός, όμως, που τον πρωτοέφερε στην Ελλάδα ήταν ο παντοτινός έκτοτε φίλος του Ντίνος Δημόπουλος.

Οταν βλέπετε στο εξής την έξοχη μαυρόασπρη φωτογραφία της «Μανταλένας» (1960) αλλά και την έγχρωμη «Η Αλίκη στο Ναυτικό» (1961) του Σακελλάριου, και οι δύο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη, να ξέρετε ότι ανήκουν στον Γουόλτερ Λάσαλι -η δεύτερη παρέα με τον Δημόπουλο.

 

ART - ΝΕΑ
Ο φωτορεπόρτερ της Νουβέλ Βαγκ
Ο Ραούλ Κουτάρ, ο διευθυντής φωτογραφίας δεκαεπτά ταινιών του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ένα από τα σύμβολα της γαλλικής Νουβέλ Βαγκ, πέθανε την Τρίτη στα 92 του χρόνια. Είχε συνεργαστεί με τον Φρανσουά Τριφό και είχε...
Ο φωτορεπόρτερ της Νουβέλ Βαγκ
ART - ΝΕΑ
Το ελληνικό σινεμά έχασε τον άρχοντά του
Ο σκηνοθέτης του «Δράκου» έφυγε στα 91 του χρόνια αφήνοντας ένα ανεξίτηλο σημάδι στην ελληνική τέχνη. Οι ταινίες του Νίκου Κούνδουρου ήταν πάντα αισθητική ή πολιτική πρόκληση για την εποχή τους. Και ο ίδιος...
Το ελληνικό σινεμά έχασε τον άρχοντά του
ART - ΝΕΑ
Η φωνή και η συνείδηση της Πολωνίας
Ο κορυφαίος σκηνοθέτης, που πέθανε στα 90 του χρόνια, ήταν ένας τολμηρός υπερασπιστής της αλήθειας και της δημοκρατίας την εποχή του κομμουνισμού. Η ταινία του «Ανθρωπος από σίδερο», Χρυσός Φοίνικας στις Κάνες...
Η φωνή και η συνείδηση της Πολωνίας
ΣΙΝΕΜΑ
Play it again, Σταύρο
Είναι ο δεύτερος πολυαγαπημένος Σταύρος, που θρηνεί μέσα σε μερικούς μήνες το ελληνικό σινεμά. Ο Σταύρος Καπλανίδης πέθανε τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, σε ηλικία 74 χρόνων, αφού πάλεψε με τον καρκίνο.
Play it again, Σταύρο
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
Ένας πρωτοπόρος ζωγράφος σε παγκόσμιο επίπεδο της βυζαντινής τέχνης, που έκανε συνολική τομή με το έργο του, ο Μιχάλης Βασιλάκης, πέθανε σε ηλικία 71 ετών. Αυτοδίδακτος, με υψηλό όραμα και διαρκή αγωνία για...
«Έφυγε» ο πρωτοπόρος της βυζαντινής τέχνης, Μιχάλης Βασιλάκης
ΣΙΝΕΜΑ
Με ντοκιμαντέρ πάμε στα Οσκαρ
Με μια πρωτοφανή, αν και ομόφωνη απόφαση της αρμόδιας επιτροπής προσωπικοτήτων και ειδικών του σινεμά, που συγκροτεί το υπουργείο Πολιτισμού, η ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα 92α βραβεία Οσκαρ στην...
Με ντοκιμαντέρ πάμε στα Οσκαρ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας