Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Δεν ακούω χαρντ ροκ όταν γράφω για έναν φόνο»

O Tζο Νέσμπο στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Andreas Simopoulos

«Δεν ακούω χαρντ ροκ όταν γράφω για έναν φόνο»

  • A-
  • A+

Μόλις προχθές ήταν στην Κάλυμνο για αναρρίχηση ο Tζο Νέσμπο -«ήταν εκπληκτική εμπειρία, αναμέτρηση του φόβου με τη λογική», λέει ενθουσιασμένος-, χθες το πρωί δοκίμασε τις επιδόσεις του στον Υμηττό και σήμερα (στις 7 μ.μ.) πέφτει στα... μαλακά, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, όπου με αγωνία οι Ελληνες Nesbomaniacs περιμένουν να μάθουν τα νεότερα για τον αγαπημένο τους καλτ ντετέκτιβ Χάρι Χόλε.

Ομως, για την κινηματογραφική μεταφορά του «Χιονάνθρωπου», που προβάλλεται αυτές τις μέρες -σε σκηνοθεσία του Τομας Αλφρεντσον και με τον Μάικλ Φασμπέντερ στον πρωταγωνιστικό ρόλο- μην τον ρωτήσετε, γιατί πολύ απλά δεν έχει δει την ταινία! «Ημουν σε ταξίδια τον τελευταίο διάστημα και δεν πρόλαβα», δικαιολογείται.

Βλέπω τα βιβλία ως βιβλία όχι σαν ταινίες. Γενικά, εάν ένα βιβλίο μπορεί να εμπνεύσει κάποιον σκηνοθέτη τότε είναι καλό βιβλίο και η ταινία θα είναι μια καλή ταινία τις περισσότερες φορές

Συναντήσαμε χθες το απόγευμα, στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ωνάση τον διάσημο μετρ του νορβηγικού νουάρ που τα βιβλία του πουλάνε εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο. Λιπόσαρκος, με λεπτά χαρακτηριστικά, χαμογελαστός, αρκετά συνεσταλμένος και μετρημένος, σίγουρα δεν νοιάζεται να συντηρήσει τον μύθο του.

«Δεν με ενδιαφέρει η επιτυχία, δεν επιδιώκω τη δημοσιότητα» τονίζει. «Κάθε φορά, όταν αρχίζω μια ιστορία ρωτώ τον εαυτό μου: είναι μια καλή ιδέα, είναι ένα βιβλίο που ο ίδιος θα ήθελα να διαβάσω ή απλώς επιδιώκω να τραβήξω την προσοχή; Προσπαθώ να είμαι 100% ειλικρινής και να δίνω τον καλύτερο εαυτό μου. Δεν με ενδιαφέρουν τα χρήματα, δεν χρειάζομαι την προσοχή των άλλων γιατί ως συγγραφέας περνάω τον περισσότερο χρόνο μόνος μου, σε ένα δωμάτιο, γράφοντας. Και τελικά, αν δεν αγαπάς αυτό που κάνεις, αν δεν το έχεις ανάγκη, τότε ποιο το νόημα;»

Ποδοσφαιριστής, οικονομικός αναλυτής, ροκ σταρ σε νορβηγικό συγκρότημα, ο Τζο Νέσμπο παράτησε πολλές καριέρες προτού βρει την πραγματική του κλίση: να γράφει για τα μοναδικά πράγματα που, όπως λέει, αξίζει να γράφει κανείς, δηλαδή το έγκλημα και τον έρωτα. Κι όμως δεν έχει διαγράψει όλα τα παλιά... Μπορεί η μουσική να μην επηρεάζει το γράψιμό του («δεν ακούω χαρντ ροκ όταν γράφω για έναν φόνο», λέει γελώντας), δεν αποχωρίζεται όμως τα ακουστικά όταν πιάνει το κομπιούτερ για να συνεχίσει την πλοκή ενός μυθιστορήματος. Χρησιμοποιεί το spotify, βάζει τη δική του playlist σαν μουσική υπόκρουση, κυρίως Ramones αλλά και Μάιλς Ντέιβις.

Κι όταν η συζήτηση στρέφεται στο ποδόσφαιρο, αμέσως ενθουσιάζεται, τα μάτια του βγάζουν σπίθες. «Στα 17 μου έπαιζα στην πρώτη κατηγορία του νορβηγικού πρωταθλήματος με τη Μόλντε, ήμουν πολλά υποσχόμενος, ετοιμαζόμουν να πάω στην Τότεναμ, αλλά ένας τραυματισμός διέκοψε την πορεία μου. Απογοητεύτηκα... Ομως μετά σκέφτηκα ότι αυτό έχει συμβεί και σε άλλους. Τουλάχιστον ο κόσμος θυμάται ότι ήμουν καλός παίκτης κι εγώ δεν παύω να ονειρεύομαι τους παίκτες και την ομάδα μου...»

Ο ίδιος τονίζει πως δεν ταυτίζεται με τον δημοφιλή αντιήρωά του Χάρι Χόλε. «Οταν άρχισα να γράφω για τον Χόλε δεν έβρισκα κάποια σύνδεση μαζί του, στην πορεία όμως κατάλαβα ότι του προσθέτω στοιχεία από τον εαυτό μου. Είναι αναπόφευκτο, κάθε συγγραφέας γράφει για τον εαυτό του».

Οσο για το πιο αγαπημένο του μυθιστόρημα, ξεχωρίζει τον «Κοκκινολαίμη», το πιο πολιτικό του βιβλίο, που θίγει την άνοδο του φασισμού στη Νορβηγία το 1944. «Ο "Κοκκινολαίμης" είναι μέσα στην καρδιά μου, γιατί έχει επίκεντρο την ιστορία του πατέρα μου και τις επιλογές που έκανε όταν η Νορβηγία συνεργάστηκε με τους ναζί εναντίον του Στάλιν. Νόμιζε πως προστάτευε τη χώρα του αλλά ήταν λάθος επιλογή.

»Μετά τον πόλεμο πλήρωσε γι' αυτό, φυλακίστηκε. Οταν βλέπεις σήμερα το παρελθόν από απόσταση καταλαβαίνεις τι γίνεται, ωστόσο είναι δύσκολο να δεις τον κόσμο με τα μάτια των ανθρώπων που έζησαν εκείνη την εποχή...»

Οσον αφορά τα σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά θέματα, ο Τζο Νέσμπο είναι αρκετά λακωνικός. Εξηγεί το γιατί: «Είμαι πολιτικό ον αλλά δεν έχω πολιτική ατζέντα. Πριν από 100 χρόνια οι συγγραφείς έκαναν πολιτικές αναλύσεις επειδή θεωρούνταν φιλόσοφοι, επειδή διαμόρφωναν την κοινωνία. Σήμερα μοιάζει ανόητο να κάνει κανείς κάτι τέτοιο. Υπάρχουν ειδικοί πολιτικοί αναλυτές, δεν χρειάζονται οι "σοφοί" συγγραφείς...»

Μόνο για το μακελειό στο νησί Ουτόγια μάς λέει πως είναι ένα γεγονός που οι Νορβηγοί δεν θα ξεχάσουν ποτέ και πως ακόμα δεν έχουν επουλωθεί οι πληγές των συγγενών των θυμάτων. Υπογραμμίζει ωστόσο ότι δεν υπήρξε πολιτικό κίνημα από πίσω και δεν συγκρίνεται με τα τρομοκρατικά χτυπήματα στην Αμερική.

Aν πάντως, κάποιος ήθελε να ληστέψει μια τράπεζα στην πατρίδα του θα θεωρούνταν... επαναστάτης.

Στη Νορβηγία δεν υπάρχουν ακραία πολιτικά ρεύματα, όλοι είναι λίγο πολύ σοσιαλδημοκράτες, κυριαρχεί σταθερότητα και οι περισσότεροι αισθάνονται ότι έχουν λυθεί όλα τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα. Επομένως οι εγκληματίες φαντάζουν επαναστάτες που σπάνε τους κανόνες, που δεν αποδέχονται το κατεστημένο. Μια ληστεία μπορεί να πάρει μυθιστορηματικές διαστάσεις, σαν ένα είδος εξέγερσης και διασκέδασης

ART - ΝΕΑ
«Με λογισμό και με όραμα προχωράμε»
Ο γενικός διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης περιγράφει το τεράστιο έργο της μετάβασης από το νεοκλασικό Βαλλιάνειο στο σύγχρονο κτίριο του Ρέντζο Πιάνο, στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο...
«Με λογισμό και με όραμα προχωράμε»
ART - ΝΕΑ
Μποντ εναντίον Μεγκρέ
Ο διάσημος Αγγλος συγγραφέας επισκέφτηκε τον εξίσου διάσημο Βέλγο συνάδελφό του στον πύργο του Εσαντάν, στην Ελβετία, όπου είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν, με αφορμή τους δύο θρυλικούς ήρωές τους, Τζέιμς...
Μποντ εναντίον Μεγκρέ
ART - ΝΕΑ
O διάδοχος του ΕΚΕΒΙ θα λειτουργήσει μέσα στο 2019
Συνάντηση με ανθρώπους και φορείς του χώρου του βιβλίου είχε η υπουργός Πολιτισμού, ενόψει του σχεδίου νόμου για τον νέο Οργανισμό. Κι όπως αποδείχτηκε, αυτό που τους ενδιαφέρει περισσότερο είναι η προώθηση...
O διάδοχος του ΕΚΕΒΙ θα λειτουργήσει μέσα στο 2019
ART - ΝΕΑ
Με Μάρω Δούκα και αφιέρωμα στο προσφυγικό
Η χώρα μας δίνει δυναμικά το «παρών» στην Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, όπου θα παρουσιαστούν 1.000 τίτλοι βιβλίων από 40 και πλέον εκδότες. Θα υπάρχει αφιέρωμα στους «δρόμους επιβίωσης» των προσφύγων, ενώ...
Με Μάρω Δούκα και αφιέρωμα στο προσφυγικό
ART - ΝΕΑ
Στον Kατάλογο Παγκόσμιας Μνήμης της UNESCO το αρχείο του Όργουελ
Τα αρχεία του Βρετανού συγγραφέα της «Φάρμας των Ζώων» Τζορτζ Όργουελ συμπεριελήφθησαν στον κατάλογο Παγκόσμιας Μνήμης της UNESCO, η οποία αναγνώρισε την «διεθνή σημασία» του λογοτεχνικού του έργου. Πρόκειται...
Στον Kατάλογο Παγκόσμιας Μνήμης της UNESCO το αρχείο του Όργουελ
ART - ΝΕΑ
Η Μυρσίνη Ζορμπά επανιδρύει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου
Αλληλένδετο με το βιβλίο είναι το όνομα της Μυρσίνης Ζορμπά και να που η συγκυρία το έφερε να κάνει την πρώτη δημόσια εμφάνισή της ως υπουργός Πολιτισμού στα επίσημα εγκαίνια του 47ου Φεστιβάλ Βιβλίου χθες...
Η Μυρσίνη Ζορμπά επανιδρύει το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας